307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu vr 20 apr 2018 - 06:50:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 23 jun 2007 - 23:42:19 

Afbeelding
Okey, hier een topic hoe je een subwoofer kist (optimaal) in elkaar kan monteren en inbouwen in een Peugeot 307SW (2007 model).

Stap 1 - Keuze materiaal

Goed we weten allemaal wel dat de bestaande luidspreker installatie in een Peugeot 307(sw) niet echt super is. Ik vindt dat vooral in de lage tonen er echt kl*re geluid uitkomt. Dus tijd voor wat extra bass. Nu ben ik niet echt een trance/dance of hardcore fanaat, maar luister meer naar rock en jazz muziek. Dus een echte boombox die alleen maar hard knalt is niks voor mij.

Verder is compactheid voor mij ook belangrijk en het moet demontabel zijn.
Je hebt na deze "eisen" nog steeds 3 keuzes:
  • Kickboxen in de deuren achter bouwen, en compo set in voordeuren
  • Active subwoofer in kofferbak of onder stoel monteren
  • Subwoofer kist of boompipe in kofferbak monteren met externe versterker.

Alle 3 mogelijkheden hebben voor en nadelen. Ik zal even kort mijn keuze toelichten:

Inbouw van zo genoemde Kickboxen geeft een goed geluid maar vergt behoorlijke aanpassingen in de deuren, verzwaren met bitumen, opvullen met dempwol. Niet echt inbouw vriendelijk dus..

Active subwoofers zijn het toonbeeld van plug&play. Je kan de kleinste modellen overal kwijt ( zie mijn eerder topic voor), afmetingen en geluidsbalans zijn al ingesteld, en je hoeft geen externe versterker te plaatsen. Beperking is het aantal modellen dat er op de markt is versus geluids "wens".

Dan blijft de boompipe en subwoofer kist nog over. Een boompipe geeft een zeer krachtige bass gebaseerd op luchtcompressie. Indrukwekkend harde sound maar voor mijn muziekstijl niet echt een logische keuze. Een subwoofer kist heb je in verschillende formaten de kleinste is zo 33x33cm en de grootste past niet eens in je 307 kofferbak 8)

mijn keuze:

Mijn keuze is gevallen op een losse subwoofer kist met een losse versterker erbij. Na veel rond surfen en kijken in winkels ben ik uitgekomen op een 10" subwoofer. Het kleinste formaat als je naar de subwoofers voor een kist kijkt. Ik heb gekozen voor een model van JBL met daarbij ook een 2 kanaals 170W RMS versterker van JBL. Als kist een compact model van 33x33 cm. Deze niet zelf gemaakt maar kant-en-klaar gekocht. Dit is handig want dan heb je gelijk een luchtdichte kast, mooi afgewerkt en van dik MDF hout. (Tip: koop geen spaanplaat rommel! dit geeft echt veel slechter geluid).

Mijn aankooplijstje (bij Ron de Vries in Zwaag):
  • JBL GT4-10, 250w RMS, 1000W Peak.
  • JBL CS 60.2, Vermogen: 2x 60W RMS @ 4 ohm of Vermogen: 1x 160W RMS @ 4 ohm
  • Subwoofer enclosure, 18 liter, Breedte= 350mm x 335mm x 275/190mm
Montage subwoofer in kist:

Zo een hoop gezeul met veel kartonnen dozen met JBL er op, laten we het eens gaan monteren. Eerst alles uitpakken, pas op met de subwoofer beschadig hem niet, ding is echt loodzwaar grrr !

Als je een mooie bass wil met niet te veel "klop" geluid er in dan is het raadzaam om de kist op te vullen met dempingsmateriaal. Nu kan je dat prima kopen in elke car-hifi zaak maar het is redelijk duur spul. Zo 15 euro voor een laken van 1x1m. Het is gemaakt van fiberfoam het zelfde materiaal als waar je kussens mee vult...dus hop ik na een plaatselijke stoffenwinkel. Daar een zak vulling gekocht voor € 2,60 zelfde spul alleen niet in laken vorm maar in plukken.

Even goed de kist opvullen en dan krijg je dit:
Afbeelding

De kist moet luchtdicht zijn dit is echt een must have! Dus als je een kist zelf maakt, voordat je de planken aan elkaar schroef, monteer er een sileconen coating tussen. Bij mijn JBL zit een mooie sileconen afdichtring er bij dus de speaker wordt hiermee goed gesealed.

De aansluitklemmen op de subwoofer en in de kist even goed aanknijpen met een tang. je wilt immer niet dat ze los gaan als je de subwoofer even op maximaal laat draaien :wink:

Laat nu de subwoofer netjes in de behuizing zakken en schroef hem goed vast met alle schroefgaten. Hoe vaster hoe beter!
Afbeelding

Omdat de box achterin de auto komt en ik er ook gewoon los spullen in wil kunnen vervoeren heb ik er een rooster bijgekocht die de subwoofer moet beschermen tegen los vliegend materiaal. Deze rooster monteer je rechtstreeks op de subwoofer met 4 schroeven. Ik heb even bij de bouwmarkt wat mooie zwarte gipsplaat schroeven gehaald. ziet er wel zo gelikt uit.
Afbeelding

Montage & aansluiten versterker op subwooferkist:

Kijk zoals ik eerder aangaf wil ik het zo compact mogelijk houden. Dus monteer ik de JBL CS60.2 versterker achterop de subwoofer behuizing.
Deze heb ik met 4 grote schroeven vastgemaakt. (let op dat je schroeven niet te groot zijn en door de achterplaat gaan..)
Afbeelding

Nu kan het aansluiten beginnen.

Voor de luidspreker kabel heb ik gekozen voor 4 mm^2 kabel. Het is misschien een overkill, 2mm^2 had ook nog wel gekund met deze korte afstand. Mooie vergulde aansluitklemmen gekocht en de kabel met kleine spijkertjes op de behuizing vastgemaakt (pas op dat je de kabel niet beschadigd met de spijkers).

De keuze van de voedingskabel is wat lastiger te maken. Ik heb gekozen voor een kabel van 6mm^2 welke een maximaal vermogen van 15 Ámp kan dragen over 5 meter. Genoeg voor zo 100w RMS continue door die kabel (zie 12vhifi.nl voor info over kabels).
Deze ook aangesloten met mooi vergulde klemmen en klaar:
Afbeelding

Demontabele koppeling kabels

Ik wil zoals gezegd de suwoofer compact en demontabel houden. En dus opzoek naar een koppeling waarmee ik de voeding kon afnemen zonder een schroevendraaier te gaan gebruiken. Nu heb ik de hele conrad site bekeken, praxis,gamma, halfords etc maar ik vondt geen koppeling die zo even die 6mm^2 kabel aankan. Tenmiste...niet voor 12 volt.
Dus kwam ik op het idee om een 230V stekker en contactdoos te gebruiken. Nu zijn die dingen "lelijk" wit, maar een spuitbus met zwarte verf doet wonderen.

Na een uurtje prutsen had ik deze mooi gemonteerd aan me subwoofer behuizing en versterker. Als je dit ook doet, zorg voor een trekontlasting bij de versterker (bijv kabelklemmen) en ik heb wat krimpkouse gebruikt in de stekker om het heel netjes te isoleren.

Dit wordt dan het totaal resultaat:
Afbeelding

Netjes dacht ik toch zo :)

Extra: CTFL-kist verlichting:

Dit onderdeel is volkomen "nutteloos" voor de functie maar geeft straks in me 307sw een mooie blauwe gloed in de kofferruimte.

Bij de plaatselijke carhifi winkel heb ik 2 10cm CTFL buisjes gekocht. Deze heb ik aan de zijkanten van de behuizing gemonteerd:
AfbeeldingAfbeelding

Om nog wat extra toe te voegen heb ik even "snel" en printje gemaakt dat er voor zorgt dat de verlichting aangaat wanneer de auto op contact gezet wordt en 6 minuten na het uitzetten van het contact weer uitgaan.
Soort vertraagde schakeling zeg maar. Zie de website van circuits online voor de beschrijving en bouwhandleiding (http://www.circuitsonline.net/circuits/view/68).
Mooi behuizingtje er bij en je krijg dit:

Afbeelding

Op de vorig totaal foto zie je het kastje ook rechts onder de versterker gemonteerd.

-----------------------------------------------------------------------------------

Stap 2 - Inbouwen Subwoofer in Peugeot 307sw premium (2007 editie) :

Zo precies zoals afgesproken mijn 307SW Blue Abysee afgelopen zaterdag opgehaald bij Autopalace in Zwolle. Tot nu toe trouwens een prima "tent" waar je netjes wordt behandeld. Ik had de auto nog geen 2 uur en ik was de bekleding al aan het demonteren 8)

Demontage bekleding:

Ik heb gekozen om de subwoofer links achter de plaatsen omdat dit het meest handig is als je toch eens iets groots bij de Ikea koopt en wil vervoeren in je auto. dan kan je de rechterstoelen neerleggen en hoeft de subwoofer er niet gelijk uit.

Dus kofferbak open, rolgordijn er uit, dan 2 schroeven weghalen aan het eind bij de klep (zit zn haakje aan) zodat de bekleding vrij komt. Deksel van kastje er afhalen, en dan voorzichtig trekken aan de bekleding. Het zit nergens vast alleen onder alle randjes geschoven. Oja vergeet niet de armsteun boven de wielkast los te halen. Een wig of schroevendraaier er onder en hij schiet wel los (pas op breekt snel een pinnetje af).

Afbeelding

Nu ook de gordel links achter los maken. steeksleutel 17 past. daarna beugeltje uitnemen en plastic verwijderen. De bekleding zit hier nog vast met 2 drukkers. Nu kan je het stuk plastic onder de zijdeur makkelijk verwijderen.

Voedingskabels:

Zo nu maar eens opzoek naar stroom voor het beestje.
Ik had uit dit topic op peugeotdata gezien dat er voor de trekhaak een vaste spanningsdraad ligt van 4mm2 naar de kofferbak. Ik heb wel een trekhaak maar geen Caravan dus heb besloten om deze draad ook voor de subwoofer te gebruiken. Oké ik weet dat het 4mm2 niet al te veel overhoudt en dat je er geen 30A door heen moet gaan trekken. Maar mijn subwoofer staat hoogstens op 30% vermogen dus ik vindt het verantwoord genoeg om de kabel te gebruiken.

Afbeelding
Na even meten blijkt deze kabel een constante spanning te leveren buiten de BSI om dus geen last van ECO modus gedoe.

Ik wil geen prutswerk, dus heb de spanning gedeeld met een mooi verguld verdeelblokje dat je in een Car-hifi zaak kan kopen. Vertin trouwens de uiteinden van kabels, dat houdt koper corrosie ook buiten de deur. De kabel voor de versterker weer afgezekerd (30A) en op me contactdoosje aangesloten. Er zit nu wel een "overkill" aan zekeringen tussen namelijk 3 maargoed beter 1 te veel dan te weining..(1 bij de BSI, 1 in de kabel, 1 op de versterker).

Voor de massa aansluiting heb ik een 5mm2 gat geboord net onder de gleuf van de achterlichten. Ik kon namelijk geen andere "mooi" massa punt vinden waaraan ik de kabel kon knopen. Ik begon trouwens fanatiek met een accuboormachine voor dat gaatje..nou no way zo hard dat metaal. dus maar ff een grote boormachine gepakt 8) .

Voor de remote switch heb ik een kabeltje getrokken naar de 12V boordspanningsconnector op de linkerachter stijl deze wordt door de BSI uitgeschakeld. Bij sommige 307'ens niet trouwens Het stekkertje is van onderaf er makkelijk uit te halen en er een 1mm2 kabeltje aangesoldeerd:
Afbeelding
Deze onder het plastic laten doorlopen naar mijn aansluitdoosje.
Afbeelding
Nu is het voedingsgedeelte af, 1 massa punt, 1 12V constante draad en 1 remote switch kabeltje.

Signaalkabel & Hi-Lo converter:

Nu de voeding is aangelegd, moet er nog signaal naar de versterker gelegd worden. Dit heb ik precies zo gedaan Als Gentry in zijn Twx22A installatie topic.

Natuurlijk ook zelf foto's gemaakt (deze niet zo helder als die an Gentry) en ik zal om deze How-to af te maken het hier ook noteren. Handig hoor een laptop en internet:
Afbeelding

Ik maak gebruik van de standaard RD4 mp3 (blaupunkt) radio die in mijn 307SW is geleverd. Daar zit geen RCA uitgang op dus maak ik gebruik van een Hi/Lo converter die signaal van de achterluidsprekers omzet in een RCA signaal.

Aftakken luidspreker signaal in B-stijl

De B-stijlen zijn de gedeelte waar de bestuurder / passagiers gordels aan zijn bevestigd, tussen de 2 deuren zeg maar.
De plastic afdek kappen zijn eenvoudig met de hand er af te trekken. bovenaan zit het met 2 klemmetjes op de hemel bekleding vast en aan de carrosserie zitten nog wat druk punten. Gingen bij mij makkelijk los.

De rood/zwarte stekkers kan je demonteren door het rode lipje naar boven te trekken. tegelijk een trek beweging maken en je hebt ze los.

Knoop dit nu even goed in je oren:
De PLUS draad is positie 4 en de MIN draad is positie 5
kleuren kunnen verschillen maar de positie nooit!

Ik moest bij mij wel even goed kijken wat rechts was positie 4 bezet met een bruine draad en dat is meestal een - draad. Maar stick tot the point 4 is een plus draad dus niks van aantrekken :x

Foto linker positie:
Afbeelding
foto rechter positie:
Afbeelding

De kabels van de luidsprekers wil ik niet te lang maken dus een plekje voor de Hi/Lo converter gezocht vlakbij de B-stijlen. Er zit een mooie holle ruimte onder de achterpassagiersgordel aansluiting:
Afbeelding
Even "gesmokkeld" door een klein stukje piepschuin weg te snijden en hij past perfect. De kabel van de rechterspeaker naar links heb ik onder de stoelfix punten / plastic plaat weggedrukt.

Bij mijn Hi/Lo converter was een signaal aanpassing van 60% het beste.

De RCA kabel was een beetje lang (5m) zat er nog over te denken om hem in te korten maar ach, ruimte genoeg om het op te bossen achter de bekleding van de wielkast.

Totaal ziet het er dan met alle kabels zo uit:
Afbeelding

De kabels ook even gefixeerd met wat ducktape. dit zorgt dat het niet kan gaan schuiven en ook niet kapot gaat op de scherpe blik randjes.

Stap 3 - 8) Testen ! 8)

Zo al het gepruts levert op dat we nu kunnen gaan testen. Ik alles aangesloten en 3(!) zekeringen geplaatst. Hoppa aan die hap..mm eco modus grrr :twisted: dan maar even de motor starten.

Versterker schakelde gelijk aan :) alleen geen geluid. Snel speurwerk leverde op dat ik Links rechts op de Hi/Lo converter had verwisseld. even omgezet en jawel! geluid en hoe! veeeeelste hard :mrgreen:

Nu kan er op mijn JBL CS60.2 ook de ingangslevel en basboost worden ingesteld. Dus maar even alles lager gezet en wat gaan stoeien met de instellingen.

Ik de radio nu zo ingesteld:
  • Front / Rear verhouding +2 naar Front
  • Basslevel 0
  • Treblelevel +2
  • Loudness OFF
  • Links/rechts 0 (center)

Na een grondige stofzuig beurt (wie hakt maakt spaanders) de bekleding weer terug gezet en de subwoofer op zijn plek. Een span bandje gebruikt om de zaak op z'n plek te houden.
resultaat:

Afbeelding
Afbeelding

Zo dat was ongeveer 6 uurtjes klussen, maar dan zit het ook mooi in elkaar! (voor de oplettende lezer, ja er zitten 2 klein CTFL lampjes op de subwoofer gemonteerd).

Volgende punten die op de planning staan (deels al klaar) en ik ook wel in een topic stop:

• Tomtom inbouwen (vaste mount)
  • Carkit mute aansluiting (inbouw wordt door me baas gedaan :? )
  • JBL composet (602) inbouwen
  • Frontspeakers vervangen naar model xxxx
  • Uitlaat sierstuk plaatsen

Ik heb ook totaal foto's van de auto, daar zal ik in het even voorstellen gedeelte wat gaan plaatsen.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan![/code]

Laatst bijgewerkt door alco28 op di 24 jul 2007 - 10:25:21, in totaal 9 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 jun 2007 - 09:21:16 

Ik ben ook erg benieuwd naar een foto van de opstelling in je auto, maw: hoeveel ruimte blijft er over als jouw Peugeot Disco Edition klaar is?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 jun 2007 - 10:59:58 

Je had je een hoop werk kunnen besparen door gewoon de versterker onder de voorstoel te monteren ipv achterop de kist.
Maakt de kist minder zwaar, kortere kabels = minder kans op storing en je neemt de kist makkelijker uit de auto.

Verder een leuk verslag.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 jun 2007 - 14:31:21 

Leuk verslag!
Pas alleen op met die 220v stekker, die kun je, neem ik aan, heel makkelijk omdraaien en dan verwissel je de + en -!

Ik heb zelf ook een uitneembare subwoofer. Gewoon met de Pioneer TS-WX205A (actieve subwoofer). Drie plugjes (2 x cinch en voedingsstekker) eruit en hij is los. Door het stof van de behuizing en het gewicht hoef je hem eigenlijk niet eens vast te zetten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 jun 2007 - 16:00:59 

Gentoo, ja dat had ik zeker kunnen doen, vindt die JBL versterker alleen een mooi ding dat ik hem graag nog een beetje in het zicht wou hebben.

Ik tak straks op "de gentry way" de speakerdraden bij de B-stijlen af naar een Highpass filter en verbind die dan met de RSA ingangen van de versterker.

Mart74, Ik heb aan die per ongeluk verkeerd polen gedacht. ik heb een zijkant van de stekker platgemaakt en in de contactstekker die ribbel opgevuld. Ik gebruik trouwens de normale aardpolen voor het remote signaal. (12v geschakeld).

Inbouw verslag komt er aan! moet nog 14 dagen wachten op me nieuwe SW :wink:

Laatst bijgewerkt door alco28 op ma 25 jun 2007 - 10:05:31, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 jun 2007 - 23:32:50 

Ach ja, zit wat in, maar dan had ik hem links of rechts tegen de wielkast geschroefd, daar heb ik ook mijn sub versterker zitten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2007 - 22:41:59 

Leuk en herkenbaar stukje. Muziek liefhebber (geen boomcar) :)

Nu je keuze voor muziek onder de zeg maar 100Hz af is ben ik benieuwd naar de opbouw van het deel boven de 100Hz of wel hoe je de composet gaat inbouwen?

Heb je daar al plannen voor?

Susses

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2007 - 12:33:43 

Ja, ik heb nog een compo set van JBL (GT 506) liggen uit me vorige auto.
Het is jammergenoeg alleen een 13 cm speaker dus die gaan dan maar achterin. Voor de tweeters daarbij moet ik nog ff een mooi plekje bedenken. Ik heb echter de auto nog niet (nog 9 dagen..) en dan kijk ik wel ff verder.

Of ik de frontspeakers ga vervangen ben ik ook nog niet uit, wil eerst het resultaat horen met deze 2 aanpassingen. Maar eigenlijk ben ik bang dat het geen gehoor is met die JBL set en die standaard pruts speakers.

Ik rij nu een Citroentje C4. tijdelijk, en daarin zitten die ATR speakers ook. geen gehoor! als je de stereo boven de 10 zet gaan ze al over hun max heen. zware overdrive.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2007 - 13:28:32 

De tweater heb ik geplaatst in de deur bij de woofer. Dat betekend gat in de deur boren alles luchtdicht afwerken met matten, crossover filter ernaast en top is de muziek. :)

Maar je kan de tweater natuurlijk ook in het dashboard plaatsen. kwestie van (muziek) smaak :wink:

Bijlagen:
Tweater in deur 307 SW.JPG
Tweater in deur 307 SW.JPG [ 237.14 KiB | 17599 keer bekeken ]

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2007 - 13:33:57 

Ik had de tweeters zo in mijn vorige SW in de achterdeuren gemonteerd, vond het niet echt veel extra opleveren, blijven baggerdeuren.
Heb nu weer zo'n compo setje overgehouden (VDO Dayton HPC1300), als ik zin heb ga ik ze er echter wel weer inbouwen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 jun 2007 - 12:49:56 

Ik ben net terug van vakantie, vandaar deze late reactie.

Prima topic, een ander kan door dit soort topics goed ideeën op doen.

succes met het inbouwen :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 jul 2007 - 21:47:04 

@ alco28
Volgende week komt je auto, toch?
Ik zie uit naar het vervolg van je topic. Ben benieuwd hoe jij je auto gaat omtoveren tot een concertzaal. :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 07 jul 2007 - 20:52:17 

VANDAAG! sterker nog ik zit nu nog met de laptop in de auto de kabel in de B-stijl te solderen voor naar de versterker..ff de draadkleuren zoeken in gentoo topic :) tnx man handuggggg

natuurlijk maak ik fotos 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 jul 2007 - 15:32:08 

Zo topic is af!

heel verhaal geworden vinden jullie niet :wink:
Maargoed voor de toekomstige 307sw verbouwers zullen netzo als ik echt wat aan dit forum hebben

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 jul 2007 - 16:51:52 

Leuk en leerzaam om te lezen

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]