307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu wo 15 aug 2018 - 19:31:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 19 jul 2013 - 14:01:41 

Hai,

Mijn 307 heb ik 3 jaar geleden gekocht van een particulier die er helemaal ziek van was... Had van alles laten doen en vervangen.... De auto had destijds 2,5 ton gelopen en inmiddels 3,3 ton. Sinds die tijd heb ik hem zelf een paar beurten gegeven, olie, filters, remmen, en een keer de banden vervangen voor een paar tweedehands exemplaren met 6mm.

Hetgeen wat ik met de auto heb meegemaakt staat echt in schil contrast met wat ik allemaal lees, persoonlijk vind ik sommige onderdelen wat onlogisch geplaatst en kom je daar te moeilijk bij.

Mijn zaken tot nu toe:

Start moeilijk in de winter...wordt steeds moeilijker... Afgelopen winter naar de brandstofpomp geluisterd en wanneer deze stopt dan pas starten, dat hielp. Waarschijnlijk ligt het probleem bij een te zwakke startmotor. Zomers geen greintje last.

EGR is een probleempje, je merkt dat deze vervuilt is en misschien het inlaatspruitstuk ook...hierdoor trekt de auto wat langzaam tot zijn turbo moment... Had ik al een keer afgedopt, maar dan gaat ie in storingscode... dus weer verandert en met een reinigingsspuitbus aan de gang, dat hielp.

Lampjes gaan idd snel stuk, zowel voor als achter en er zicht geen indicator in de auto...lastig...heb al een keer met twee kapotte achterlampen in het donker gereden...best eng...Dus goed controleren.

De bodemplaat onder het blok, vloog los met 150km op de duitse autobahn... niet teruggeplaatst...

De isolatie onder het raam is er ook uit en de afdekplaat van het blok boven op ook...eigen schuld...

Achterklep wil soms met moeite open....dan weer heel lang geen last van...apart..

Er klappert/tikt iets links voorin alsof er een slangetje steeds ergens tegen aan klapt...op de snelweg hoor je dat...doet ie al vanaf het begin, nog steeds niet kunnen vinden...

Ruitenwisserspoeier motortje stuk, vervangen door een van de sloop...

Achterdemper doorgerot (vervangen met een nieuw exemplaar van Ebay € 40,00

Stuurkogel rechts € 20,00

Draagarm links €100,00

Rechter achterveer gebroken € 30,00

Stuur vervangen na afbladeren leder € 25,00

Nu bij 330k heb ik de volgende onderdelen besteld en staan per 17/07/2013 in huis en moet ik gaan vervangen, ervaring met andere auto's heb ik al, maar Franse auto's vind ik toch wel erg typisch...

Nieuwe onderdelen:

Koppelingset
Distributie
en groot onderhouds pakket...
Nieuwe set banden

Betreffende de distributie ben ik mij nog aan het inlezen, maar echt veel kan ik er niet over vinden.... Hier en daar lees ik over een seem-meter en weer anders lees ik dat de spanner een indicator heeft.... Iemand toevallig een How to?

Ook ben ik nog benieuwd of er mensen zijn die het EGR verhaal herkennen en of ze hier een oplossing voor hebben...

Verder wordt hij wat slap in de demping en veren...

Al met al heb ik overwogen om hem te gaan inruilen, maar deze Gun metal grijze navtech uitvoering brengt mij overal tegen een leuk gemiddeld verbruik van 1:16 zonder echt problematische dingen, tot nu toe....

Hij zit lekker en is heerlijk overzichtelijk, zelf ben ik 2.02 en ik zit erg ruim...geen snelheidswonder, maar ruim voldoende voor normaal gebruik...en ik vind hem gewoon mooi :D

Mochten er forum leden zijn die een how to hebben voor de distributie en of wat weten voor de EGR...graag... Een verlagingssetje of schokdempersetje zou ook leuk zijn :D

O, ja voor wat betreft de EGR had ik dus gelezen dat je die bij fase 1 modellen kon afdoppen, dat had ik dus gedaan en de auto ging foutmeldigen geven in het emissie systeem op de boordcomputer en storing in het dashboard...heb ik dan misschien een fase 1,5??? Hoe kom ik daar achter???

Veelal lees ik dat mensen snel naar een garage rennen als ze al een piepje horen, de garage's van tegenwoordig werken alleen nog met computers..die dan van alles aangeven...zo worden ook de auto's van tegenwoordig gemaakt...een spannigsregelaartje van een dynamo stuk...hup...dynamo vervangen...€ 400,00 met arbeidsloon...lagertje niet goed van een aircopomp...pats € 800,00 of andere zaken... Men kan best wat meer zelf doen en ook meer gebruik maken van sloop onderdelen... Scheelt een hoop geld en met een beetje grondig lees en zoek werk kom je vaak uit op wat daadwerkelijk het probleem zou kunnen zijn...ipv van klakkeloos vertrouwen in een computer....

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 19 jul 2013 - 20:02:44 

Je hebt een punt. De garages kunnen niet meer storing zoeken. Alleen op de testkast en dan alles dom vervangen met daarna een hoge rekening. Ik heb het ook meegemaakt. Moest het uiteindelijk zelf oplossen. Storing zoeken is een vak appart.

Voor mechanische storingen moet je een oude rot in het vak hebben.

Voor electronische ben ik helemaal klaar met de dealers.

:D :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]