307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu ma 24 sep 2018 - 04:05:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 02 maart 2008 - 00:12:27 

Mijn 307 is m'n eerste echte leaseauto, waar ik inmiddels al weer bijna drie jaar in rij. De auto won het in 2005 van een paar concurrenten op ruimte, uitrusting en leaseprijs. En nog steeds is het in principe een hele fijne auto om mee te rijden.

Het is een premium uitvoering van 2005, net voor de facelift dat jaar. Dat betekent dat de auto is uitgerust met onder andere cruise control, climate control (links/rechts gescheiden), licht&zichtpakket, leer op stuur en pookknop en een radio-cd speler met stuurbediening. De enige optie is de kleur, Gris Sidobre, alhoewel een metallic lak sowieso verplicht is bij de leasemaatschappij. Meer opties had ie namelijk niet nodig!

Ik rij per jaar zo'n 60.000 km in deze auto en dat gaat hem zonder moeite af, Frans comfort is echt geen fabeltje. De vrij stille diesel draagt daar nog extra aan bij. Laat alle duitsers maar roepen dat hun lawaaidiesels wel een stuk soepeler zijn, bij het stoplicht merk je daar niks meer van.

Helaas is ook het begrip franse slag deze auto niet vreemd. Al vrij snel begon de cruise control te haperen, niet snel daarna gevolgd door de melding storing emissiesysteem, die sindsdien een trouwe partner is tijdens mijn ritten, hoe vaak de dealer het probleem ook oplost. Het zal in mijn nieuwe auto wennen worden géén motorlampje op het dashboard te zien.

Los van een ongeluk, waarna de voor en achterkant er weer fris voor stonden, zijn er ook door storingen best wat dingen vervangen. Heel veel sensoren, een portierslot (de centrale vergrendeling bleef op slot na het uitstappen, ook al zo'n probleem dat velen bekend voor zal komen), een slot van de achterklep (die met het van het slot halen van de auto meteen vrolijk open sprong) en de volledige achterruitewisser (de oude had veel speling en zwaaide door tot op de achterklep) kan ik me in ieder geval nog herinneren. De klappers waren echter wel de koppeling bij 132.000 km en de stuurbekrachtigingspomp bij 150.000 km.

Bij de dealer waar de auto in onderhoud is, mag ik inmiddels zelf koffie pakken en staat de monteur al klaar als ik zo eens in de 2-4 weken weer eens langs kom met het één of ander, de defecte lampjes nog niet eens meegeteld. Lang niet alles is erg genoeg om niet meer door te kunnen rijden, maar doen nog meer afbreuk aan het kwaliteitsgevoel. De bekende groezelige hemelbekleding, een airco die geen koude lucht meer blaast, steeds weer rammeltjes, kraakjes en piepjes. Een klein jaar geleden was ik het zo zat dat ik me voor nam om bij elke storing langs te gaan. Die aandacht vond m'n 307 blijkbaar fijn, elke dag had ie wel wat... Na twee weken ben ik daar maar weer mee opgehouden, en de dealer belde me nog net niet op om te vragen of ik misschien ziek geworden was.

Alle problemen zijn stuk voor stuk steeds weer opgelost door de dealer (met uitzondering van de storing emissiesysteem), maar het mag duidelijk zijn: erg tevreden ben ik niet over de kwaliteit van deze auto. Begrijp me niet verkeerd, als er niks aan de hand is, en je niet let op het motorlampje, is het verder een hele fijne auto om mee te rijden. Ik stap nooit vermoeid uit en zou de auto om zijn motor, comfort en ruimte best willen houden. Maar het is voor mij ook een hulpmiddel waar ik voor mijn werk niet zonder kan en dan is het vervelend dat je binnen drie jaar twee keer je auto afgesleept ziet worden en buiten de beurten om te vaak langs de garage moet.

Inmiddels ben ik bij de 160.000 km aanbeland, wat betekent dat ik inmiddels op zoek ben naar een nieuwe. En nee, dat wordt geen Peugeot meer. Het is jammer, maar deze enige Peugeot die ik in mijn leven gereden heb, heeft het voor de rest van mijn leven verpest voor het merk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 02 maart 2008 - 22:03:30 

Tja.....

Ik kan me voor een groot gedeelte vinden in jouw ervaringen :? :!:

Zie mijn review voor meer informatie.

Maar toch ga ik het weer proberen, een 307 :roll: :!:

Hij staat al even in bestelling en in april/mei hoop ik hem te krijgen..... :!:

Als je 4 maanden en 25.000 km in een Astra heb moeten rijden, verlang je echt wel weer terug naar het comfort van een 307.

Tijdelijk rij ik nu in een SW, uit 2003, en deze 307 heeft geleefd :cry: :cry: :!:
Alles piept, kraakt en rammelt maar liever dat dan het comfort (kuchkuch) van een Astra.

Succes en meer geluk met je toekomstige auto, welk merk dat ook mag zijn :!:

Peter :twisted:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 maart 2008 - 23:57:37 

Vandaag voor de 160.000 km beurt geweest. Koud onderweg naar huis (auto was door de dealer keurig bij kantoor gezet) bleek een beschermplaatje rechtsvoor onder de bumper niet helemaal vast te zitten, met een mooie windruis tot gevolg. 'Opgelost' door de dealer, maar even verderop toch maar bij de Praxis gestopt voor wat echte ducttape. Maandag verder...

Maar goed, het is z'n laatste beurt geweest, bij 180.000 gaat ie retour leasemij. Dat zal eind mei zijn, waarna ik de overstap kan maken naar een Skoda Octavia Combi Elegance 1.9TDi. Meer opties en toch fors goedkoper bij onze leasemij. En hopelijk een stukje betrouwbaarder.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 20 mei 2008 - 21:11:01 

Vandaag de mooie melding gekregen dat mijn nieuwe auto bij de dealer staat en ik hem 2 juni 's ochtends vroeg op mag komen halen.

Zoals jullie uit m'n review wellicht hebben begrepen neem ik die dag met gemengde gevoelens afscheid van m'n 307. Hij heeft de afgelopen twee maanden echt z'n beste beentje voor gezet, nadat zo'n 10.000 km geleden de turbo is vervangen en daarmee de laatste ergernis werd weggennomen.

Dat heeft me inmiddels iets milder gestemd, maar toch ben ik blij niet voor de 308 SW als vervanger te hebben gekozen. Los van de kwaliteit vind ik het gewoon geen mooie auto.

Nog anderhalve week, oftewel zo'n 2.000 km te gaan en dan ben ik 307-rijder af.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 23 mei 2008 - 16:36:55 

bat schreef:
Hij heeft de afgelopen twee maanden echt z'n beste beentje voor gezet

Ik had het niet moeten typen.

Vandaag de APK keuring ingepland, zodat ie in ieder geval op tijd klaar was (auto moest uiterlijk 31 mei gekeurd zijn).

Helaas: hij kwam niet door de keuring. uitlaat niet gasdicht, mogelijk turbo wederom defect. Begrijpelijkerwijs heeft de leasemij nu eieren voor z'n geld gekozen: niet meer verhelpen, auto 2 juni inleveren, eventuele boete is voor rekening van de leasemij.

Ik ben heel blij dat dit niet mijn eigen auto is/was. Het was vast allemaal goedgekomen en met wat moeite had ik ook aan de kosten nog wel wat kunnen doen (garantie op de eerdere reparatie enzovoort), maar dat wil ik helemaal niet bij zo een jonge auto. De eerste APK moet voor een regelmatig onderhouden en netjes bereden auto een eitje zijn, met hooguit een lampje of een ander klein slijtagedeeltje.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 04 jun 2008 - 21:12:35 

Maandag heeft de leasemaatschappij m'n 307 opgehaald. Net ervoor heb ik bij de dealer onderstaande auto opgehaald:

Afbeelding

Inmiddels alweer een paar honder km achter de rug. De Skoda voelt een stuk degelijker, ligt zekerder op de weg en het belangrijkste: geen rammeltjes, piepjes en kraakjes. Kortom: ik ben er voor mijn gevoel behoorlijk op vooruit gegaan.

Wat ik mis van de Peugeot: de wat stillere motor, de aanduiding op welke snelheid de cruise control ingesteld staat, wat meer bergruime/aflegruimte (de skoda heeft een best klein handschoenkastje) en de datumaanduiding op het schermpje van de boordcomputer.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]