Over mijn vorige Break heb ik ook een review geschreven (zie:
hier) dus wordt het weer eens tijd om iets over mijn "nieuwe" Break te schrijven.
Voor de plaatjes verwijs ik naar
deze en naar
deze link.
Sinds 20 maart rij ik dus in een 307 Break 90 pk HDI in de Premium Navtech uitvoering in de kleur Gris Fer.
De teller staat nu op
17.316 km dus tijd voor de goede en de slechte punten van deze Breek, zeker t.o.v. de Breek van Fase 1 eens op te noemen
Tja, wat moet ik eigenlijk vertellen. ik vind het een
fantastische auto, die heerlijk en zonder problemen rijdt.
Wat is de 1.6 90pk diesel een fijne motor zeg

De straatstenen trek je er niet mee uit de grond maar er zit veel meer "pit" in t.o.v. de 2.0 90pk HDI.
Dat scheelt echt een slok op een borrel. En echt zuinig. Een gemiddelde van
5 liter op de 100 km is geen uitzondering (niet uitgelezen via de boord compie maar gewoon tanken en km stand noteren). En dat met een flink volgeladen kofferbak (plaatje van mijn oude 307, met
volle bepakking. Deze bepakking sleur ik nu in de "nieuwe" Breek mee

)
En het motortje is van binnen stukken stiller (van buiten vind ik deze motor meer lawaai maken

).
Ik was zelf best wel een fan van het RT3 systeem (ieder systeem heeft zijn voor EN nadeel) maar het RT4 systeem is super! Het geluid klinkt veel beter (Ja Gentry ik weet het, het kan nog veeeeeel beter

), de jukebox is heerlijk (niet meer klungelen met een losse I-pod) en navigeren van Nederland naar Spanje kan je nu zonder CD's te wisselen. De kwaliteit van de telefoon is ook beter dan t.o.v. een RT3.
De automatische verlichting met "follow me home"functie is prachtig! Lekker handig nadat je uitgestapt ben dat de lampjes nog even blijven branden

Alleen hoor ik nu regelmatig: Meneeeeeer, uw lichten branden nog
Over de automatische ruitenwissers ben ik wel/niet te spreken. Af en toe blijven ze met motregen op supersonische snelheid wissen. Goevoeligheid is
te volgens mij. Een collega heeft een Megane en daar kan je de goevoeligheid regelen van de automatische ruitenwisser.
De zitpositie is
uitmuntend. Met mijn kleine 2 meter en ruim 100 kg (

) zit ik als een prins! Er kunnen zelfs nog mensen achter me zitten

En dat kan niet bij veel auto's
En al die bergvakjes/lades/bakjes. Ik ben steeds van alles kwijt. Moet steeds nadenken waar ik wat gelegd heb

die bergruimtes lijken zo normaal maar rij maar eens een paar maanden in een Astra (kuchkuch, ik zal niet meer vloeken). In zo'n auto (

) kan je helemaal niets kwijt
De hele auto voelt veel "volwassener" aan t.o.v. een 307 van fase 1. Natuurlijk zijn er (nog) geen piepjes en rammeltjes te horen (bij mijn vorige ook niet, staat nog te koop:
bij deze handelaar 
).
Kan ik dan helemaal niets negatiefs melden:
Ja, de LM velgen blijf ik maar schoomaken, worden zo smerig van de remstof
En de climate control. De oude werkte toch echt stukken beter
Tot de volgende update
Peter