307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu do 15 nov 2018 - 14:50:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011 - 04:44:02 

Ik heb destijds mijn 5-deurs 307 XT HDI 90 pk nieuw gekocht (voertuig ingeschreven in juli 2001) ter vervanging van mijn 306. Inmiddels 160 000 km op de teller.
Wat ik hier op het forum lees kan ik enkel beamen: zeer comfortabele wagen met mooi interieur, en bakken rijplezier.

Enig minpunt zijn de vele, vele (te talrijke) storingen waarvoor dit model bekend staat.
De never-ending-story met de verlichting bijvoorbeeld: ik kan naderhand zowat de helft van mijn overigens erg ruime kofferbak vullen met gesprongen en kapotte lampen, tot zelfs complete lichtblokken toe die vervangen zijn geworden. Meermaals per jaar worden zowat elke lamp zowel voor als achter vervangen... een bekend probleem bij dit model.

Ondanks uitlijnen slijten de banden van om het even welk merk zeer snel (maximum 30000 km met bijv. Michelin, Dunlop, Continental,.. whatever).

Ook had ik ooit een kabelbreuk in mijn versnellingsbak. Met de sleepkosten en herstellingskosten allesbehalve een fijne zaak, temeer omdat ik 1 kilometer voordien door een tunnel was gereden waar geen pechstrook aanwezig was.... veel geluk gehad dus. Dit probleem blijkt zo zeldzaam dat er nergens in België een vervangkabel voorradig was, dit onderdeel is toen uit Frankijk (!!) moeten komen.

Veel van de problemen die ik hier lees kan ik eveneens beamen: probleem met de knipperlichtbediening, hendel al een paar keer compleet vervangen; vieze plafondbekleding; de inwendige behuizing van de voorwielkasten die al meermaals los kwam, de zonnebrilhouder in het plafond die spontaan openklapt en niet meer sluit, claxon die niet meer werkt; probleem met de BSI, snel slijtende bekleding van de chauffeurszetel, enz....

Een probleem dat ik hier op het forum nog niet las is het gordel-oprolsysteem. De gordel van de chauffeursstoel rolt namelijk nauwelijks of niet meer op bij het uitstappen. Gevolg, de metalen bevestingsklips van de gordel kwam al meermaals tussen de deur te zitten bij het dichtslaan van het portier met koetswerkschade tot gevolg.

Verder al anderhalf jaar een probleem met de centrale deurvergrendeling. De zendersleutel werd al 2-maal kompleet vervangen, maar centrale vergrendeling werkt nog steeds niet (de eerste maal 100 euro, de tweede maal ook zonder resultaat dus durfde de garagehouder dat niet aan te rekenen). De afstandsbediening werkt dus al anderhalf jaar niet meer. Meer zelfs, nu duiken ook problemen op om manueel de deuren te openen: op bepaalde momenten gaat enkel de deur van de chauffeur nog manueel open, de andere portieren en het kofferdeksel blijven dan muurvast op slot! Reeds 2 maal meegemaakt dat ik uit de supermarkt kom en daar mooi sta: alle spullen langs de chauffeursdeur inladen.

Een paar jaren geleden begaven de bevestigingspunten van de afdekkap boven het motorblok. Ik rijd nu dus al 3 jaren zonder die afdekkap (niet te verhelpen volgens de garagehouder). Ondertussen is ook de knop van een elektrische ruitenheffer stuk.

Vorig jaar ging de originele radiospeler stuk, vervangen door een goedkoop Pioneer-exemplaar met als gevolg dat er geen aflezing meer is op de centrale display en ik de afstandsbediening aan het stuur niet meer kan gebruiken.

Sedert meer dan een jaar steeds een snerpend, schurend geluid dat van het linker voorwiel afkomstig lijkt te zijn bij het insturen van een bocht en de garagehouder maar niet opgelost krijgt. Een paar maanden geleden liet ik een bestek maken om mijn chauffeursgordel te vervangen en het probleem van de centrale vergrendeling op te lossen. Om dat laatste op te lossen moet de boordcomputer vervangen worden. Kosten volgens bestek: chauffeursgordel: 400 €, nieuwe boordcomputer: 800 €, nou mooi niet dus, heb het ondertussen een beetje gehad met de vele overbodige steeds nieuw opduikende problemen.

Momenteel zijn we november en is de temperatuur nog een flink stuk boven de nul graden. Toch braakt mijn auto nu al bij het starten een wolk roet uit en maakt een hels kabaal. 2,5 jaren geleden heb ik eens naar de inruilwaarde van mijn auto geïnformeerd bij mijn garagehouder, dit was toen een tegenvaller. Omdat dit model van Peugeot bekend staat om zijn vele gebreken geven ze er niet veel voor. Afgelopen zomer eens langsgelopen bij een andere, grote Peugeot-dealer en offerte laten opmaken voor een gefacelifte 308. Die gaf me als inruilwaarde voor mijn 307 nauwelijks meer dan de schrootprijs.

Daar sta je dan, je betaalt veel geld voor een goede kwalitatieve auto, en 10 jaren later krijg je nauwelijks inruilwaarde omdat het model bekend staat als een miseriebak. Ik had me destijds voorgenomen om minstens 200 000 km met deze wagen te rijden, maar begin de laatste 2 jaren hoe langer hoe meer in te zien dat dit niet haalbaar is tegen aanvaardbare onderhoudskosten. Elke auto heeft wel mindere punten, maar wanneer ik bovenstaande herlees kan ik enkel besluiten dat dit veel te veel minpunten zijn. Ik ga het opgeven denk ik, en volgend jaar voor iets anders gaan.

De zonet gepresenteerde Hyundai I30 editie 2012 vind ik een erg mooie auto en het merk staat bekend voor zijn bouwkwaliteit. Volgend jaar ga ik toch eens een offerte laten opmaken voor dit model. Wel jammer voor Peugeot, dat er omwille van de te geringe bouwkwaliteit van de 307 geen vervolg meer komt na mijn eerdere 2 Peugeots, ik ben/was nochtans een Peugeot-rijder in hart nieren.

Dag Peugeot!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011 - 15:32:58 

Mijne 307 heeft maar 2 lampjes kapot gehad (pinkers) op de 7 jaar dat ik er mee gereden heb, ik heb de eerste weken dat ik hem had die rommel accu klemmen al vervangen door koperen omdat door slecht kontakt je stroompieken krijgt.
Banden slijtage naar mijn rijstijl en die is niet min best tevreden voor de voorbanden, de achterbanden sleten bijna zo snel als de voorbanden (nooit meegemaakt bij mijn andere auto's).
Knipperlichtbediening vervangen onder garantie voor vebeterde uitvoering, geen problemen meer mee gehad.
Claxon is een bekend euvel en is opgelost als er een extra massa kabeltje aangebracht is (onder garantie opgelost).
Bestuurders stoel die veel te snel slijt bij mijn XT versie 100% gelijk.
Bevestigingspunten motorkapje breken inderdaad na een tijd af, die kap zit er enkel op voor de sier en heb je niet nodig bovendien zijn die rubberbevestigingspunten voor bijna geen geld te vervangen.
Groostste probleem dat ik met de mijne heb gehad was de veel te lichte starter die erop zit een class 4 inplaats van een class 6 nadat ik een zware ruilstarter van Bosch had gemonteerd was alles opgelost.
Mijn indruk over de 307 was dat hij zeker niet slecht was, prettig reed al was 90pk wat min, zeer goed op de baan lag, de te lichte starter reken ik als de grootste fout bij de 307 2000cc.
De inruilprijzen van auto's zijn zo gekelderd dat je voor zowat elke auto veel te weinig terugkrijgt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011 - 20:21:53 

Wat een ellende heb je met die wagen zeg :shock:
Ik heb werkelijk een bijna probleemloze (2002)... Met andere woorden, volgens mij heb je zo'n beruchte maandagmorgen model.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011 - 22:02:59 

Ik denk dat de dealer ook zit te blunderen, problemen die een anderhalf jaar aanhouden lijkt me wel erg lang, en de meeste problemen waren snel opgelost als je ze kreeg en kwamen ook niet meer terug.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 14 nov 2011 - 01:42:44 

Volgens mij heb je een maandag morgen auto.
Heb hier ook al jaren een 307sw (2.0 diesel bj 2003)met meer dan 3 ton op de klok .
staat altijd buiten bij weer en wind
Hij rijd nog als nieuw ziet er ook nog netjes uit ,en weinig problemen mee gehad tot nu toe.
Duurste geintje was de startmotor die er op zat ,deze was te licht.(300 euries)
en een temperatuur sensor vervangen (17,95)
en de verlichting moet ik een keer of drie voor vervangen per jaar (bij de action twee stuks 2,79)
wel de remmen vernieuw ,banden,uitlaat enz maar dat heb je bij alle merken
maar de bekleding van de bestuurdersstoel ziet er nog als nieuw uit
En nog steeds het orginele vliegwiel met orginele kopelings platen !
Het vliegwiel piept af en toe wel met het optrekken nou en ? ,dit doet hij al van af 1.5 ton
Daar lig ik dus ook niet meer wakker van .
Als ik somimge mensen moet geloven moet je hem direkt vervangen als hij begint te piepen .
heb er ook vaak een zware aanhanger achter hangen .
Verder weinig problemen mee gehad en ga dan ook door tot de 5 ton als het aan mij licht .
En de volgende word weer een peugeot :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 21 maart 2012 - 04:06:36 

3 weken geleden voor de honderdduizendste keer een lamp laten vervangen.
Schakelaar van een elektrische ruitenheffer stuk.
Schokdempers stuk, banden versleten.... in december nog maar pas 380 Euro betaald voor een onderhoud.
Enkele weken geleden begon plots de lak van de linkse spiegelkap te lossen. Reeds één derde van de lak is daar nu weggevreten. Staat mooi, zo een mat spiegelkapje. Vorig weekend: Aaaaaarghhhhh, de lak op de motorkap begint nu ook volop te lossen!!!!
Kortom, het eerstvolgende onderhoud wordt dus nieuwe banden, nieuwe schokdempers, onderhoudsbeurt,... samen goed voor minstens 1000 Euro zonder herstel lakschade.... Zie ook de talrijke problemen die ik hoger heb beschreven... alhoewel ik mijn Pug in 2001 nieuw heb gekocht ga ik er na 165000 km afscheid van nemen: het kostenplaatje wordt me gewoonweg te hoog. Volgende zaterdag staat een bezoek gepland aan een Hyundai-dealer met het oog op de aankoop van een nieuwe I30. Als het meevalt, dan ga ik er zeker eentje bestellen. Sorry Peugeot, maar ik heb geen vertrouwen meer in jullie auto's.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 21 maart 2012 - 08:34:28 

Heb je een keer schade gehad?
Het lijkt me als de motorkap begint te roesten dat er ook een keer wat aan gedaan moet zijn. Een motorkap begint niet zomaar te roesten.....

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 21 maart 2012 - 14:49:14 

De motorkap is van aluminium, die gaat oxideren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 24 maart 2012 - 01:41:52 

Neen, gedurende de volledige levensduur is de wagen schadevrij gebleven. Echt nooit een ongeval gehad. Toch begint de lak op de motorkap te lossen. Ondertussen hapert er ook iets aan de scharnier van het linkse achterportier. Deur gaat heel moeizaam open. Woensdag al naar Hyundai geweest, proefrit gemaakt en offerte laten opmaken. Morgen ga ik terug om te onderhandelen over de prijs. Als Hyundai een goed voorstel doet, dan neem ik afstand van mijn onbetrouwbare Franse vriend..

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 28 maart 2012 - 23:27:13 

De problemen zijn opgelost

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 29 maart 2012 - 13:51:39 

Mooi hé, dat een paar Hyundai stickers en logo's op een Peugeot er voor kunnen zorgen dat alle problemen opgelost zijn. :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 29 maart 2012 - 14:10:47 

@Cees
Kan ik hier uit opmaken dat jij Hyundai's omgebadgede Peugeot's vindt? :mrgreen: :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 29 maart 2012 - 23:00:54 

auke-ajh schreef:
@Cees
Kan ik hier uit opmaken dat jij Hyundai's omgebadgede Peugeot's vindt? :mrgreen: :mrgreen:
*rofl* *rofl* *rofl* *rofl* *rofl*

NU - Honda Ciivic Hybrid Elegance

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 30 maart 2012 - 01:07:11 

Toch nog even dit: pakweg 10 jaren geleden zou ik nog niet dood willen gevonden worden in een Hyundai... laat staan dat ik een showroom van Hyundai zou binnenstappen. Enkele collega's van me rijden al jaren Hyundai en ik heb navraag gedaan: buiten het normale onderhoud om geen enkel technisch probleem. Welnu, dat wil ik dus ook: een auto zonder problemen. Komt daarbij dat Hyundai de laatste jaren (sedert het verschijnen van de Santa Fé) flink werk heeft gemaakt van het design van hun producten. Vorige week ben ik een I30 gaan proefrijden, eerlijk gezegd, met weinig tot geen verwachtingen. Ik kan jullie verzekeren dat je als Peugeot-rijder zowat omver valt van het verschieten. De kwaliteitsbeleving van het interieur is zonder meer van Duits niveau en het is een auto die qua interieur groter is dan mijn 307. Het rijden dan: vanaf de eerste meters valt de perfekte geluidsisolatie, wegdemping, comfort van de zetels,.. op. De garantie is 5 jaren. Onvoorstelbaar. Ik wist dat de Koreanen al ver stonden met hun auto's, maar dat ze zo ver stonden??? Prachtig exterieur en interieur, kwaliteitsbeleving algemeen van de bovenste plank. Toch maar een offerte laten opmaken na de rit: oei, dit valt tegen, jammer genoeg zijn de prijzen tegenwoordig ook op Duits niveau. Enkele dagen later opnieuw naar de dealer om nog een paar andere motorblokken uit te testen gedurende veel langere ritten. This is it: de I30 laat geen enkele steek vallen. En dan te bedenken dat ik al een paar maanden van plan ben een nieuwe 208 aan te kopen, maar geen zin heb in opnieuw een auto vol kinderziekten. Na de testritten nog eens gaan onderhandelen met de dealer over de prijs: neen, Peugeot 307 krijg je weinig voor in overname, staat bekend als geen goede auto. Nieuwe I30: bijkomende korting mogelijk... prijs zakt tot mijn vooropgestelde budget.... Kortom, afgelopen zaterdag een nieuwe I30 besteld, 1.6 diesel 110 pk, business pack, in de kleur Blueberry blue. Levering 16 april. Na 11 jaren (trouwe??) dienst ga ik dus afscheid nemen van mijn Peugeot 307 en ik blik nog even terug: zeer comfortabele wagen met bakken rijplezier, maar de kwaliteitsbeleving is gewoon ondermaats. De gebrekkige kwaliteitsbeleving en talrijke garagebezoeken hebben er voor gezorgd dat er geen herhalingsaankoop bij Peugeot komt. Sorry vrienden, ik wens jullie nog veel rijplezier met jullie Peugeots want dat blijf ik uiteraard heel mooie auto's vinden, maar voor mij houdt het op met de 307. Jammer dat het zo moet eindigen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 30 maart 2012 - 14:07:44 

Hyundai verkoopt de laatste jaren zoals broodjes bij de bakker en ik heb zowat een jaar geleden ook in hun toonzaal gestaan waar ik van zowat alle andere merken dat ik geweest ben de beste voorwaarden kreeg kwa korting maar ook de hoogste overname prijs voor mijn 307.
Waar ik een beetje op af knapte was dan weer dat in belgië op de Santa fee die ik wou kopen een hoge belasting op in verkeerstelling zat. BIV.
Ik vond voor wat ze aanbieden zeker interessant en wens je ook heel veel plezier met je bestelde Hyundai.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]