307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu ma 19 feb 2018 - 07:46:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 25 jul 2012 - 10:45:03 

Het is inderdaad een fase 2 en deze doet het vrij goed.
Ik heb ervoor een fase 1 gehad (zie hiervoor ook mijn ervaringen in deze rubriek) en daar scheelde altijd iets aan.
Toch opnieuw gekozen voor een 307 omdat dat ding zo lekker rijdt ! ( ik had diverse andere merken proef
gereden maar kwam toch terug uit op de 307) . Een 308 zegt me niks .
Wat er hier achter komt weet ik nog niet . Ik zou graag toch de 160.000 km halen zonder teveel problemen of ik
daar in ga slagen da's een ander verhaal. zo maakt de airco een raar geluid als hij aanslaat ; zie ik roetsporen
rond te turbo , zit er weer een nieuw geluid in de ophanging ...etc afwachten dus !

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 25 jul 2012 - 23:25:58 

Beste SWKraker,

Ik heb het uiteindelijk 165 600 km volgehouden. De fase 2 is idd. beduidend beter en dus zou jij in principe zeker de 160 000 km moeten halen. Ben trouwens volledig akkoord dat zo'n 307 lekker rijdt, echt een auto met een volwassen, comfortabel rijgedrag om lekker te cruisen en te genieten (als het goed is, dan mag het uiteraard ook gezegd worden).
Wat me vandaag nog te binnen schoot en ik nog niet ergens gelezen heb: de rubbers rondom de ramen van de beide linkerdeuren begonnen na een 4-tal jaren 'bobbels' te vertonen. Precies of mijn auto had kanker. Ik heb zo'n bobbel eens opengeprikt en die bleek dus vol te zitten met een soort wit poeder. Euhm... geen drugs hoor, het leek eerder een soort talkpoeder. Vreemd, erg vreemd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 26 jul 2012 - 18:36:18 

Ja die roestbobbels heb ik ook gehad ; ik heb toen de 4 rubbers maar vervangen (toen was ik nog zo gek ... zou ik nu geen geld meer aan geven).
Net zoals de dakstangen trouwens die oxideren ook weer ( was al zo bij de fase 1)
en ook de stoelbekleding slijt bovenmatig ( is nochtans al vervangen geweest) en ik weeg amper 61 kg !
Met de armsteunen heb ik nooit probemen gehad maar ik leun er dan ook nooit op ...
voor de rest werd EGR klep al vervangen op 90.000 km = veel te vroeg !

al die dingetjes geven daarom een slechte kwaliteitsindruk van de 307 . Ik weet niet of de 308 het beter doet op dat gebied ( al is
dat onderhuids grotendeels een 307 fase 2)
.
Volgende maand groot onderhoud en dan zien we wel weer...

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2012 - 02:53:26 

Inderdaad, de 308 is in feite een grondige facelift van de 307 fase 2. Ben als ex-peugeotrijder eigenlijk wel benieuwd naar de opvolger van de 308. De 301 is voor opkomende markten en spreekt mij althans absoluut niet aan, net een oude 306-berline overgoten met een 208-sausje.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2012 - 08:58:48 

Pugdriver schreef:
Inderdaad, de 308 is in feite een grondige facelift van de 307 fase 2. Ben als ex-peugeotrijder eigenlijk wel benieuwd naar de opvolger van de 308. De 301 is voor opkomende markten en spreekt mij althans absoluut niet aan, net een oude 306-berline overgoten met een 208-sausje.

het is zelfs een C4 carrosserie met kont en peugeot neusje...

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2012 - 03:07:08 

SWKRAKER schreef:
Ja die roestbobbels heb ik ook gehad ; ik heb toen de 4 rubbers maar vervangen (toen was ik nog zo gek ... zou ik nu geen geld meer aan geven).
Net zoals de dakstangen trouwens die oxideren ook weer ( was al zo bij de fase 1)
en ook de stoelbekleding slijt bovenmatig ( is nochtans al vervangen geweest) en ik weeg amper 61 kg !
Met de armsteunen heb ik nooit probemen gehad maar ik leun er dan ook nooit op ...
voor de rest werd EGR klep al vervangen op 90.000 km = veel te vroeg !

al die dingetjes geven daarom een slechte kwaliteitsindruk van de 307 . Ik weet niet of de 308 het beter doet op dat gebied ( al is
dat onderhuids grotendeels een 307 fase 2)
.
Volgende maand groot onderhoud en dan zien we wel weer...

Inderdaad, er blijven steeds nieuwe dingen stuk gaan en je kan er blijven geld inpompen. Op een keer houdt het op natuurlijk, naarmate de auto ouder wordt loopt het kostenplaatje steeds verder op, totdat je het op een gegeven moment helemaal gehad hebt met Peugeot 307, zoals ikzelf begin dit jaar. Hou je ons verder op de hoogte van uw groot onderhoud? Ben benieuwd of de kosten een beetje meevallen bij uw 307.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 19 aug 2012 - 21:04:56 

tja zoals elders al gemeld :

Helaas blijkt de condensor vd airco nu toch lek.
Omdat ik volgende week op verlof vertrek hebben ze tijdelijk koelmiddel bijgevuld ( houdt het toch nog zo'n maand uit).
totale kostprijs om de boel te vervangen 600 euro slik ....

Ondertussen zit ik in de eemhof in zeewolde (prachtig toch) en heeft de airco het gelukkig goed gedaan met dit weer.
Maar ik vind dat er sindsdien een raar licht fluitend geluid zit op bepaalde toerentallen ...

dat hoorde ik niet voor het onderhoud ( maar toen maakte de airco ook meer geluid).??

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 19 aug 2012 - 21:50:28 

Dat is minder van die kosten, maar het hoort er bij bij die leeftijd. :( :( :(

Je zit trouwens lekker dicht bij mij in de buurt, is wel lekker weer daar om effe lekker in het water te plonzen. :D :D :D :D
Veel plezier met je vakantie. :wink: :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 01 apr 2013 - 03:38:42 

Ondertussen zijn we een jaar verder. Wanneer ik nu on the road nog eens een Pug 307 spot, dan kan ik het niet nalaten toch nog eens grondig te kijken. Ik heb tenslotte 11 jaren in een 307 gereden. Meer nog, als ik een 307 in de kleur luciferrood tegenkom, dan denk ik altijd dat het mijn oude wagen is en kijk ik dus dubbel goed. Alhoewel, dit is niet mogelijk aangezien mijn oude 307 nu ergens rondbolt in Georgië, Afrika, whatever.... en daar de herfst van zijn mooie leven aan het slijten is.

Ik herinner me dat ik voor een onderhoud van mijn 307 telkens vooraf op mijn PC een to-do lijstje opmaakte van de problemen die de garagehouder moest verhelpen. Meestal mailde ik dat lijstje vooraf naar de garagehouder door, zodat deze de nodige vervangonderdelen tijdig kon bestellen. Nooit heb ik een geplande onderhoudsbeurt gehad zonder dat to-do lijstje.

Nu komt het, ondertussen zijn we een jaar verder met de nieuwe Hyundai i30 en heb ik aanstaande woensdag de eerste onderhoudsbeurt: er moet dus GEEN to-do lijstje opgemaakt worden. Alles werkt, functioneert prima, geen kinderziekten alhoewel ik in één van de eerste i30's rijd (productienummer 14000-en-zoveel). Gewoon niks, nul komma nul aan op te merken. De onderhoudsbeurt zal dus olie verversen, vloeistoffen controleren enz. zijn. Verder niets. Met mijn Peugeots 306 en 307 van destijds was dat toch een compleet ander verhaal.

Toen ik me de nieuwe Hyundai een jaar geleden aanschafte dacht ik nog bij mezelf: ooit keer ik terug naar Peugeot om bij hun een nieuwe auto te kopen. Ondertussen zijn we een jaar verder en ben ik compleet van gedacht veranderd, namelijk zeker van dat ik geen Peugeot meer koop. De kwaliteitsbeleving in de Hyundai ligt gewoonweg vele malen hoger: geen vervelende piepjes, rammeltjes, verdachte geluiden, storingen, opduikende problemen, niets. Zelf ben ik ingenieur en sta ik versteld van de kwaliteit van de Koreaanse techniek. Voor mij is het duidelijk: Hyundai staat heden ten dage ver, zeer ver met hun producten.

In het afgelopen jaar heb ik mijn Koreaanse vriend leren kennen als een aangename en betrouwbare metgezel. De 1.6 CRDI 110 pk is ten opzichte van de 2.0 HDI 90 pk tegelijkertijd veel krachtiger en zuiniger. Ik mag stellen dat ik minstens 2 liter per 100 km minder verbruik. De auto accelereert ook veel sneller. Met mijn Peugeot 90 pk kon ik echter moeizaam een tractor voorbijsteken want deze kwam gewoon pit te kort om snel te accelereren, nu is dat geen enkel probleem. Kwalitatief scoort de Koreaan ook veel hoger want het interieur is vele malen beter afgewerkt. Mijn auto is geen basismodel, het betreft hier (in Vlaanderen) een uitrustingsniveau Lounge met Blue Drive (start-en stop systeem) en optie Business Pack. Kortom, vele snufjes en alles doet het prima! Kan enkel stellen dat ik erg tevreden ben over mijn huidige auto, mocht er toch een probleem opduiken dan heb ik nog altijd de 5-jaren triple care garantie achter de hand die nog 4 jaren geldig is. Op basis van het eerste jaar in bezit kan ik enkel stellen dat dit de beste auto is die ik tot nu toe heb gehad. Hopelijk kan ik over pakweg 4-5 jaren nog steeds zeggen dat het de beste auto is die ik heb gehad. Fingers crossed.

Over naar Peugeot: pakweg tien jaren geleden gingen de 307's, 206'en en 407's massaal als zoete broodjes over de toonbank. En destijds heeft Peugeot jammer genoeg een enorme blunder gemaakt door geen kwaliteit te leveren. De bezitters van deze auto's zijn nu aan vervanging van hun bolide toe en zullen wellicht de deur van Peugeot voorbijlopen. Geen herhalingsaankoop dus (zoals mezelf incluis) wegens te weinig kwaliteit en de te talrijke problemen. Kortom, met de verkoopcijfers van Peugeot kan het in deze troebele economische tijden enkel verder bergaf gaan. Erg jammer, want ik vind nog steeds dat Peugeot zeer mooie auto's bouwt (5008, 208, 508, RCZ,..).

Hopelijk wordt de opvolger van de 308 die er zit aan te komen een grote kaskraker voor Peugeot! Als ze iets doen aan de kwaliteit kan het niet anders dan een schot in de roos zijn, want rijplezier, comfort, wegligging.... dat heeft Peugeot al lange tijd onder de knie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 01 apr 2013 - 10:53:58 

Beetje eenzijdig verhaal wat je ophangt naar mijn idee, ik heb een 307SW 2.0-16V van Okt 2006 die ik zelf nu 2 jaar in mijn bezit heb en ik heb in die 2 jaar nog niets aan mankementen gehad.
Ik heb de volledige onderhoudshistorie van de auto en er is in zijn nu 6,5 jaar bestaan nog nooit iets geks naar voor gekomen dus om nu gelijk Peugeot als merk zijnde af te kraken vind ik sterk overdreven.
Ieder merk heeft wel zijn dingetjes en eigenaardigheden.
Mij zal je met geen 10 paarden in een Koreaan krijgen, auto rijden is emotie en ik vind Hyundai 99% emotieloos, het is en blijft een Koreaan.

Ik lees dat jouw Hyundai pas 1 jaar oud dus hoe kan je nu een automerk de hemel inschrijven als je pas 1 jaar ervaring hebt, ik denk dat iedere nieuwe auto de eerste 2 a 3 jaar zo goed als probleemloos doorkomt. Je gaat trouwens ook een "oude" 307 vergelijken met een nieuwe auto, als je eerlijk vergelijkt moet je bijv. vergelijken met een nieuwe 208 of 508.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 01 apr 2013 - 11:34:05 

Ik ben het met Marcel eens, de 307 van is nu bijna 10 jaar oud en inmiddels 336500km op de teller, behalve de voor de apk komt deze in de garage, krijgt minimaal 2x per jaar een beurt en heb in de ruim vier jaar dat ik haar heb nog geen problemen gehad. Dus ik kan zeggen, naar een aantal duitsers, de volgende weer een Peugeot :D

Past: 406 coupé 3.0 v6 pack (lpg) 152kw / 307 2.0hdi SW Pack 66Kw

viewtopic.php?f=18&t=7371

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 01 apr 2013 - 15:06:23 

tcveenstra schreef:
Ik ben het met Marcel eens, de 307 van is nu bijna 10 jaar oud en inmiddels 336500km op de teller, behalve de voor de apk komt deze in de garage, krijgt minimaal 2x per jaar een beurt en heb in de ruim vier jaar dat ik haar heb nog geen problemen gehad. Dus ik kan zeggen, naar een aantal duitsers, de volgende weer een Peugeot :D

Marcel307SW-XSi schreef:
Beetje eenzijdig verhaal wat je ophangt naar mijn idee, ik heb een 307SW 2.0-16V van Okt 2006 die ik zelf nu 2 jaar in mijn bezit heb en ik heb in die 2 jaar nog niets aan mankementen gehad.
Ik heb de volledige onderhoudshistorie van de auto en er is in zijn nu 6,5 jaar bestaan nog nooit iets geks naar voor gekomen dus om nu gelijk Peugeot als merk zijnde af te kraken vind ik sterk overdreven.
Mij zal je met geen 10 paarden in een Koreaan krijgen, auto rijden is emotie en ik vind Hyundai 99% emotieloos, het is en blijft een Koreaan.

Ik lees dat jouw Hyundai pas 1 jaar oud dus hoe kan je nu een automerk de hemel inschrijven als je pas 1 jaar ervaring hebt, ik denk dat iedere nieuwe auto de eerste 2 a 3 jaar zo goed als probleemloos doorkomt. Je gaat trouwens ook een "oude" 307 vergelijken met een nieuwe auto, als je eerlijk vergelijkt moet je bijv. vergelijken met een nieuwe 208 of 508.

Dit soort discussies zijn al in andere topics voorbijgekomen :wink: .
Welke auto je ook hebt, er is een hele grote factor belangrijk: Beetje mazzel :!:

Met mijn eerste 2 307's stond ik gemiddeld iedere maand bij de dealert binnen, de laatste 307 heeft de werkplaats alleen tijdens het reguliere onderhoud gezien.
Drie dezelfde auto's waarvan alleen de bouwjaren onderling verschilden en van totaal verschillende kwaliteit waren.

Peter :twisted:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 01 apr 2013 - 16:41:33 

ja, de mazzel factor speelt ook een rol, daar heb je gelijk in.

Past: 406 coupé 3.0 v6 pack (lpg) 152kw / 307 2.0hdi SW Pack 66Kw

viewtopic.php?f=18&t=7371

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 03 apr 2013 - 03:20:37 

Marcel307SW-XSi schreef:

Met een auto moet je een beetje mazzel hebben. Mijn 307 was spijtig genoeg een maandagmorgenauto. Akkoord overigens met je opmerking dat je een oude 307 niet kunt vergelijken met een een nieuwe auto.

En ja, zucht, ik weet het, een Koreaanse auto op een Peugeotforum de hemel in prijzen is een beetje als vloeken in de kerk.
Het is nochtans niet mijn bedoeling om tegen mensen hun schenen te schoppen.

Ben het ook met je eens dat je een auto pakweg een jaar of 5 in bezit moet hebben om te kunnen oordelen.

Echter, weet ik wel dat destijds bij mijn Peugeot 307 reeds het volgende voorkwam in het eerste jaar:
- niet meer starten na drie maanden, elektrisch probleem pas gevonden bij de hoofddealer van mijn regio nadat ik mijn gloednieuwe auto een week kwijt was.
- kapotte lampen
- brillenhouder stuk
- rubber dichting rondom de linkerportieren losgekomen
- centrale armsteun afgebroken
- kapotte stabilisatorstang
- defecte knipperlichthendel
Kortom, al veel garagebezoeken in het eerste jaar.

Mijn punt is dat ik met een Koreaanse auto deze problemen niet heb, alhoewel ik best wil aannemen dat je deze problemen tegenwoordig met een nieuwe Peugeot (vb. 308, 208, 508) ook niet meer voorhebt. Maar toch, mijn vertrouwen in het merk was weg en dus geen herhalingsaankoop.

Voor de volledigheid wil ik nog even meegeven dat mijn Peugeot 307 is ingeschreven in juli 2001. Het was dus één van de eerste van fase 1. Naar ik weet zijn de auto's van fase 2 zo goed als probleemloos (de jouwe dus).

Auto rijden is idd. emotie en dat is volledig persoonlijk, mij zal je bijvoorbeeld voor geen geld ter wereld in een auto uit de VW-stal krijgen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 03 apr 2013 - 03:33:32 

NavtechBleuDeChine schreef:

Met mijn eerste 2 307's stond ik gemiddeld iedere maand bij de dealert binnen, de laatste 307 heeft de werkplaats alleen tijdens het reguliere onderhoud gezien.
Drie dezelfde auto's waarvan alleen de bouwjaren onderling verschilden en van totaal verschillende kwaliteit waren.

Peter :twisted:

Idd. een groot verschil. Mijn auto was duidelijk een broertje van uw eerste 2 307's denk ik.
Ook ik stond geregeld - buiten de reguliere onderhoudsbeurten om - bij de dealer.
Jammer genoeg is dat gedurende de volledige levensduur zo gebleven, eens een maandagmorgenauto komt het gewoon niet meer goed.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]