307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu di 16 okt 2018 - 12:41:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 19 jul 2013 - 13:55:05 

Hai,

Wat een ellende om dit allemaal mee te maken met je voiture, ik heb 3 jaar geleden een peugeot 307 2.0 90 HDi gekocht van een particulier die er helemaal ziek van was... Had van alles laten doen en vervangen.... De auto had destijds 2,5 ton gelopen en inmiddels 3,3 ton. Sinds die tijd heb ik hem zelf een paar beurten gegeven, olie, filters, remmen, en een keer de banden vervangen voor een paar tweedehands exemplaren met 6mm.

Hetgeen wat ik met de auto heb meegemaakt staat echt in schil contrast met wat ik allemaal lees, persoonlijk vind ik sommige onderdelen wat onlogisch geplaatst en kom je daar te moeilijk bij.

Mijn zaken tot nu toe:

Start moeilijk in de winter...wordt steeds moeilijker... Afgelopen winter naar de brandstofpomp geluisterd en wanneer deze stopt dan pas starten, dat hielp. Waarschijnlijk ligt het probleem bij een te zwakke startmotor. Zomers geen greintje last.

EGR is een probleempje, je merkt dat deze vervuilt is en misschien het inlaatspruitstuk ook...hierdoor trekt de auto wat langzaam tot zijn turbo moment... Had ik al een keer afgedopt, maar dan gaat ie in storingscode... dus weer verandert en met een reinigingsspuitbus aan de gang, dat hielp.

Lampjes gaan idd snel stuk, zowel voor als achter en er zicht geen indicator in de auto...lastig...heb al een keer met twee kapotte achterlampen in het donker gereden...best eng...Dus goed controleren.

De bodemplaat onder het blok, vloog los met 150km op de duitse autobahn... niet teruggeplaatst...

De isolatie onder het raam is er ook uit en de afdekplaat van het blok boven op ook...eigen schuld...

Achterklep wil soms met moeite open....dan weer heel lang geen last van...apart..

Er klappert/tikt iets links voorin alsof er een slangetje steeds ergens tegen aan klapt...op de snelweg hoor je dat...doet ie al vanaf het begin, nog steeds niet kunnen vinden...

Ruitenwisserspoeier motortje stuk, vervangen door een van de sloop...

Achterdemper doorgerot (vervangen met een nieuw exemplaar van Ebay € 40,00

Stuurkogel rechts € 20,00

Draagarm links €100,00

Rechter achterveer gebroken € 30,00

Stuur vervangen na afbladeren leder € 25,00

Nu bij 330k heb ik de volgende onderdelen besteld en staan per 17/07/2013 in huis en moet ik gaan vervangen, ervaring met andere auto's heb ik al, maar Franse auto's vind ik toch wel erg typisch...

Nieuwe onderdelen:

Koppelingset
Distributie
en groot onderhouds pakket...
Nieuwe set banden

Betreffende de distributie ben ik mij nog aan het inlezen, maar echt veel kan ik er niet over vinden.... Hier en daar lees ik over een seem-meter en weer anders lees ik dat de spanner een indicator heeft.... Iemand toevallig een How to?

Ook ben ik nog benieuwd of er mensen zijn die het EGR verhaal herkennen en of ze hier een oplossing voor hebben...

Verder wordt hij wat slap in de demping en veren...

Al met al heb ik overwogen om hem te gaan inruilen, maar deze Gun metal grijze navtech uitvoering brengt mij overal tegen een leuk gemiddeld verbruik van 1:16 zonder echt problematische dingen, tot nu toe....

Hij zit lekker en is heerlijk overzichtelijk, zelf ben ik 2.02 en ik zit erg ruim...geen snelheidswonder, maar ruim voldoende voor normaal gebruik...

Mochten er forum leden zijn die een how to hebben voor de distributie en of wat weten voor de EGR...graag... Een verlagingssetje of schokdempersetje zou ook leuk zijn :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 19 jul 2013 - 21:28:51 

Op het 406 coupe forum zie je steeds vaker dat ze de egr, (evt roetfilter) en airdosers eruit halen.
En na een remap lopen die motoren veel mooier en met meer vermogen. Door de egr heb je ook veel minder vervuiling in de motor.

Volgens mij is er hier ook genoeg te vinden over het afdoppen van de egr. Ik zeg, dit gewoon doen 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 16 aug 2013 - 01:02:15 

@ maup8670

Tjah, ik had de auto destijds nieuw gekocht, altijd de reguliere onderhoudsbeurten gedaan volgens het boekje bij een Peugeot-dealer, nooit een ongeval gehad, normale rijstijl, en toch waren er veel te veel mankementen, gingen er steeds opnieuw dingen zelfs meermaals stuk.... maandagochtend auto zeker? Omdat mijn 307 langzamerhand een rijdende 'lopende rekening' was geworden die mijn bankrekening leeg melkte heb ik hem weggedaan en daar heb ik eigenlijk tot op heden geen spijt van.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 16 aug 2013 - 07:45:07 

maup8670 schreef:
Hai,
Mijn zaken tot nu toe:

EGR is een probleempje, je merkt dat deze vervuilt is en misschien het inlaatspruitstuk ook...hierdoor trekt de auto wat langzaam tot zijn turbo moment... Had ik al een keer afgedopt, maar dan gaat ie in storingscode... dus weer verandert en met een reinigingsspuitbus aan de gang, dat hielp.

ik las laatst hier op t forum iets over schoonmaken ?

maup8670 schreef:
Lampjes gaan idd snel stuk, zowel voor als achter en er zicht geen indicator in de auto...lastig...heb al een keer met twee kapotte achterlampen in het donker gereden...best eng...Dus goed controleren.

hup xenon setje erin ! nergens meer last van ! of vervangen door LED variant

maup8670 schreef:
De isolatie onder het raam is er ook uit en de afdekplaat van het blok boven op ook...eigen schuld...

ik heb alle isolatie in de motorruimte er ook uit, zag er een beetje verzadigd uit, vol met vocht

maup8670 schreef:
Achterklep wil soms met moeite open....dan weer heel lang geen last van...apart..

zie dit: http://www.307forum.nl/viewtopic.php?f=17&t=9494

maup8670 schreef:
Ruitenwisserspoeier motortje stuk, vervangen door een van de sloop...

voor 14 euro heb je een nieuwe: http://www.winparts.nl/618/ruitenwisser/ruitensproeierpomp---toebehoren/0118756/ruitensproeierpomp

zo weer wat dingetjes opgelost ! :mrgreen: :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 02 okt 2013 - 00:42:05 

Ik heb dan wel bijna 6 jaar in 2 307ens gereden, ik kan niet anders zeggen dat ik nog zulke onbetrouwbare auto's heb gereden, heb ze beide na 3 jaar weg gedaan uit pure ellende. 5 jaar geleden ben ik over gestapt op een Ford Mondeo (met o.a. ongeveer dezelfde motor).

Na 200 duizend km nog nauwelijks problemen gehad.

Wat ben ik blij dat ik ben over gestapt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 02 okt 2013 - 08:04:19 

Ik rij inmiddels 4 jaar in mijn 307 en heb afgezien van regulier onderhoud en/of slijtage geen gekke dingen gehad en ben er dus juist zeer tevreden over.

NU - Honda Ciivic Hybrid Elegance

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 02 okt 2013 - 08:06:43 

ik rij ook al 3 jaar in mijn 307, 70.000km achter de rug, op een lekke koppakking na nooit wat gehad
auto is al meer dan 10 jaar in de familie ! :mrgreen: gewoon goed onderhouden !

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 02 okt 2013 - 10:28:26 

ik rijd haar nu bijna vijf jaar (aanschaf januari 2009) toen ca. 160000km op de teller, alleen wat slijtage en onderhoud, verder geen noemenswaardige problemen :D

Past: 406 coupé 3.0 v6 pack (lpg) 152kw / 307 2.0hdi SW Pack 66Kw

viewtopic.php?f=18&t=7371

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 21 jun 2015 - 04:15:40 

Ondertussen zijn we al meer dan 3 jaren verder. Peugeot maakt mooie auto's, maar toch: ik keer niet meer terug naar Pug. De Hyundai i30 is nu ook al drie jaar geworden en heeft bijna 60000 km gelopen. Van mijn voormalige Peugeot 307 heb ik ook nog alle facturen. Wanneer ik nu de facturen van de eerste 3 jaren van mijn Peugeot en Hyundai naast elkaar leg, dan is er een hemelsbreed verschil. De stapel 'Peugeot' is behoorlijk dik, de stapel 'Hyundai' bevat maar een paar blaadjes. Jaarlijks 1 keer naar de garage voor een onderhoud en that's it. Vroeger bij een onderhoudsbeurt voor de 307 een to-do lijstje opmaken voor de garage en vooraf doormailen zodat deze de nodige onderdelen kon bestellen. Nu, bij Hyundai een afspraak maken voor de jaarlijkse smeerbeurt en geen speciale opmerkingen. Ben erg benieuwd hoe dit de komende jaren verder gaat. Vreemd dat het verschil tussen 2 merken zo groot kan zijn..... Vreemd, erg vreemd.....

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 21 jun 2015 - 10:39:32 

Je moet soms ook een beetje geluk hebben, maar als ik naar mijn stapel kijk van de 307 en zijn voorganger de Mazda 626 dan is er ook een paar centimeter verschil, en dan te bedenken dat ik de mazda meer dan 330.000 kilometer verder heb gereden en de Peug nog niet de helft op dit moment.
Allemaal van die kleine dingetjes.

Maar moet wel zeggen, de 308 serie is een stuk beter, en je kan eigenlijk de 307 niet vergelijken met de i30, de 307 was het eerste exemplaar met de uitgebreide computer toepassing, de i30 is van de tweede zo niet derde generatie waar alle problemen al uit zijn.
Enige wat je Peugeot kan aanrekenen is de mindere bouw kwaliteit, daar hebben ze zeker wat laten vallen.

Ben in ieder geval wel blij dat de i30 je zo goed bevalt, houden zo is een mooie wagen om te zien vind ik persoonlijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 21 jun 2015 - 12:14:51 

Pugdriver schreef:
Ondertussen zijn we al meer dan 3 jaren verder. Peugeot maakt mooie auto's, maar toch: ik keer niet meer terug naar Pug. De Hyundai i30 is nu ook al drie jaar geworden en heeft bijna 60000 km gelopen. Van mijn voormalige Peugeot 307 heb ik ook nog alle facturen. Wanneer ik nu de facturen van de eerste 3 jaren van mijn Peugeot en Hyundai naast elkaar leg, dan is er een hemelsbreed verschil. De stapel 'Peugeot' is behoorlijk dik, de stapel 'Hyundai' bevat maar een paar blaadjes. Jaarlijks 1 keer naar de garage voor een onderhoud en that's it. Vroeger bij een onderhoudsbeurt voor de 307 een to-do lijstje opmaken voor de garage en vooraf doormailen zodat deze de nodige onderdelen kon bestellen. Nu, bij Hyundai een afspraak maken voor de jaarlijkse smeerbeurt en geen speciale opmerkingen. Ben erg benieuwd hoe dit de komende jaren verder gaat. Vreemd dat het verschil tussen 2 merken zo groot kan zijn..... Vreemd, erg vreemd.....

Dit is echt appels met peren vergelijken hoor. Zoals Peter al schrijft, moet je ook een beetje geluk met een auto hebben. Kia geeft bijvoorbeeld 7 jaar garantie, maar wie zegt dat, dat Kia nu beter is dan bijvoorbeeld de Peugeot???

Te bewonderen in een Skoda Fabia combi II, 1.2 TSI DSG-7 automaat uit 10-2010 met volledig leren interieur
(vorige auto: Peugeot 307 SW 1.6-16v, automaat, Pack Premium uit 01-2005)

http://beroepschauffeur.bbforum.be (het forum voor de beroepschauffeur...)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 21 jun 2015 - 16:43:47 

Ik denk dat KIA het beter doet dan Peugeot, in ieder geval veeeeeeel minder problematische motoren.

Het gene wat Peugeot in ieder geval veel beter doet is de emotie die men er in stopt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 23 jun 2015 - 02:24:58 

Ik heb 2 jaar 307 gereden en ben nu weer terug bij de 306.

Moet zeggen hoewel de ruimte in mn 307 break enorm was en het een geweldige reis genoot was heb ik in 60.000 km ook wel aardig wat mogen vervangen.

*Stuurkolom schakelaar (knippelicht e.d.) 2X onder garantie
*Eigenlijk elke rubber in de voorwiel ophanging
*schokbrekers rondom (niet omdat ze lek waren maar deinde te veel)
* veren rondom (niet omdat ze gebroken waren ofzo, maar achter waren ze te licht en voor te lang)
* alle banden 1 keer (na 60.000 km dus)
* uitlaat vanaf de catalysator (was net voor aankoop ook al vervangen)
* elk jaar minstens nieuwe koplampen
* 1 keer de achterlichten
* remmerij voor

toen ik afschijd nam van de 307 moest er alweer 1 draagarm rubber vervangen worden, bijde achteras rubber en zat er een storing uitlaat gassen in. Kosten plaatje lag rond de 1000 euro.

Hoewel ik de 307 niet vervloek, heeft hij zeker wel aardig wat geld om de komt gehad. Als ik dat vergelijk met bijvoorbeeld de 306 rij ik zeker wel de helft goedkoper qua onderhoudskosten.

Verbruik van de 2.0 16v 136pk motor was ook niet bepaald leuk. Met 1 op 11 werd rijden snel duur.

De 306 gti-6 die ik er toen nog naast had met 163pk reed met gemak 1 op 12.

Maargoed de 307 maakte het weer goed doordat hij mij nooit heeft laten staan zelfs niet bij -28°, een geweldige reis genoot was en alles trok wat ik er achter hing.

Dan na te gaan dat hij uit het "horror" jaar kwam (2003), heeft hij zich toch altijd goed gehouden.

Het enige vervelende wat ik heb gehad is dat hij in het begin nog wel eens enorm wou inhouden of zelfs op 3 poten lopen, maar nadat ik alle massapunten en de accu polen en klemmen helemaal gereinigd en geschuurd had was dat ook voorbij.

Wat ik nog wel gedaan heb is onderin elke achterlamp een klein gaatje boren en alle lamphouders bijgebogen hierna waren de problemen met de achterlichten verledentijd.
Daarnaast heb ik de aansluitingen van de koplampen vervangen waarna de koplampen veel langer hunnwerk bleven doen.

Al met al goeie ervaringen met de 307, maar het is wel een echte reis auto waar de 306 naar mijn gevoel wat meer een allrounder was.
Dat heeft peugeot t/m het eerste model 308 niks aan vernadert en moet zeggen dat dat wel een echter misser was van peugeot.

Volgens de verhalen zouden de nieuwe modellen je weer meer het gevoel geven dat je echt rijd en dat zou zeker niet verkeerd zijn.

Mij krijg je niet aan een koreaan, japanner of vag bak oid. Ben nog altijd tevreden met mijn franse gebakjes ondanks dat ze soms wel eens hun eigenaardigheden hebben.

'97 306 2.0 16V gti-6
'03 307 2.0 16V XS break
'99 306 1.6 8V XR sedan - daily
'97 306 2.0 16V gti-6 - R.I.P.
'01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 31 jul 2016 - 02:35:21 

Even een update: heb de Hyundai i30 inmiddels iets meer dan 4 jaren in bezit en ondertussen 76000 km gereden. Behalve de jaarlijkse smeerbeurt zijn de kosten en de gebreken nul, en dat is een enorm verschil wanneer ik de facturen van de Pug 307 van de eerste 4 jaren naast deze van de Koreaan leg (ik heb nog alle facturen van de Pug 307 in bezit). Kortom, volgende auto wordt waarschijnlijk weer een Hyundai, geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om terug te keren naar Peugeot. Alhoewel ik ondanks alle pannes en gebreken toch graag in mijn Peugeot 307 heb gereden kan ik nu wel stellen dat ik hem na de vervanging door de Koreaan nooit gemist heb, maar zoiets zeggen op een Peugeotforum is als vloeken in de kerk: sorry, beste mensen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 31 jul 2016 - 18:42:15 

Mooi dat de Hyundai bevalt, en laten we een kat een kat noemen, zo'n I30 is zeker geen lelijke auto eh.
Moet ik eerlijk bekennen dat als ik op dit moment naar een nieuwe auto zou moeten uitkijken ik vooral eens de showroom van Mazda en Kia binnenliep... :oops: Maar een nieuwe auto moeten kopen is een luxeprobleem dat ik momenteel niet heb. :mrgreen:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]