307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu di 20 nov 2018 - 23:59:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 150 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brandstofverbruik
BerichtGeplaatst: za 05 jan 2013 - 12:16:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 23 dec 2012 - 09:04:12
Berichten: 241
Woonplaats: Schiedam
Klopt.. in zn 1e met optrekken en 2e de eeste 2 seconden waan je je in een 1100 cc...een wereld van verschil als ik hem helemaal doortrek in zn 3 of 4..dan hoor je hem ook echt brullen.
Met een kouwe motor loopt hij heel regelmatig..geen last...vraag me ook af waarom ze er geen 6e opgezet hebben.
Als ik nu al vind dat hij traag is in zn 1 en 2...hoe moet dat dan bij de 1.6 en de gewone 2.0 zijn??

_________________
307 CC 2.0 16V 130 kW 177 Pk

Als ik even geen antwoord geef ben ik de Leeuw aan het uitlaten.... :-)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Brandstofverbruik
BerichtGeplaatst: za 05 jan 2013 - 12:26:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 maart 2009 - 19:22:18
Berichten: 16250
Woonplaats: Hoevelaken.
Dat is een goede vraag van die 6 bak, maar peugeot had die bak niet en het was ook niet echt gemeengoed in die tijd, toen er wel vraag naar een 6 bak kwam was de 2 liter al bijna uitgerancheerd dus werd er geen 6 bak meer ontwikkeld voor dit blok.
Er was wel een 6 bak die zou passen, de bak uit de 306 maar dan zou de 5 zo ongeveer hetzelfde als de 6 zijn, dus voor geluid en trekkracht maakt het niet zoveel uit, plus dat de productie moest gaan overschakelen van bakken voor de 2 liter naar bakken voor de nieuwe generatie 1.6 motoren die samen met Mini(BMW) zijn ontwikkeld, ook is of was men bezig met een 1.5 liter blok die nog sterker moest worden, naar verluid zou 200+ pk een makkie zijn, maar of ze daar nog mee doorgegaan zijn, geen idee, maar ze zouden dan ongeveer in 2014 beschikbaar komen, gezien de huidige ontwikkelingen met de nieuwe generatie 3 cilinders lijkt het me dat die er ook niet meer komen.

Dus kort samengevat, in de tijd dat de fase 2 307 kwam met de 2 liter blokken waren ze eigenlijk al aan het einde van hun levenscyclus, en is verder ontwikkelen zinloos omdat je de kosten nooit meer terug verdient.

En de trekkracht van de gewone RFN is inderdaad ook niet al te vlot in standaard setting, maar een K&N inlegfiltertje, een andere uitlaat en vermoedelijk chiptuning, niet door mijzelf gedaan maar de garage vond hem knap pittig, is het wel te doen, de mijna gaat redelijk vlot van zijn plek, met een beetje nattigheid grijpt de ESP constant in omdat die het vermogen niet kwijt kan.

_________________
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI 3 deurs hatchback 2.0 uit 2003<<
>>>>Heden, 407 XS sedan 2.2 16V uit 2004 gechipt naar 166 PK<<<<


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Brandstofverbruik
BerichtGeplaatst: za 05 jan 2013 - 12:33:42 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 23 dec 2012 - 09:04:12
Berichten: 241
Woonplaats: Schiedam
Vreemd...want als je nou kijkt naar de Megane Cc 2.0..die heeft wel een 6 bak...ik las trouwens in de Autoweek dat die Megane CC een concurent is/was van de 307 CC .
Nou echt niet...*rofl*

_________________
307 CC 2.0 16V 130 kW 177 Pk

Als ik even geen antwoord geef ben ik de Leeuw aan het uitlaten.... :-)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Brandstofverbruik
BerichtGeplaatst: za 05 jan 2013 - 12:41:37 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 maart 2009 - 19:22:18
Berichten: 16250
Woonplaats: Hoevelaken.
Dat klopt, dat andere franse merk met belabberde kwaliteit van bouwen in die tijd had wel een 6 bak, het is waar je als merk de proriteiten legt, een gammel lelijk geheel met goede techniek, of bewezen oudere techniek in een veel mooier jasje. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Deze polici is niet nieuw, kijk maar naar de jaren 80 waarin de japanners opkwamen, mijn celica van 1980 had een 5 bak, terwijl heel europa net aan de 4-bak was gegaan. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI 3 deurs hatchback 2.0 uit 2003<<
>>>>Heden, 407 XS sedan 2.2 16V uit 2004 gechipt naar 166 PK<<<<


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Brandstofverbruik
BerichtGeplaatst: za 05 jan 2013 - 12:59:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 23 dec 2012 - 09:04:12
Berichten: 241
Woonplaats: Schiedam
Al moet ik zeggen dat mijn ouwe Megane diesel ook een topauto was hoor.......in al die jaren dat ik hem had nooit geen problemen mee gehad.
Het enige storende was dat knisperknasper plastic op dashboard en me deuren...maargoed...ik zag hem dan ook meer als een vervoermiddel...de Leeuw is echt een auto waar ik met volle teugen van geniet....en zeker als het dak open kan als het ook maar even droog is. 8)

_________________
307 CC 2.0 16V 130 kW 177 Pk

Als ik even geen antwoord geef ben ik de Leeuw aan het uitlaten.... :-)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Brandstofverbruik
BerichtGeplaatst: za 05 jan 2013 - 13:05:54 
Offline

Geregistreerd: di 15 mei 2007 - 20:52:06
Berichten: 2672
Doornekamp33 schreef:
De 206 GTI had toch het 136 pk blok voorin zitten, Het RFN blok??
De 206 RC heeft de 177 pk RFK gehad, dat was een redelijk snel bommetje, de 307 heeft de feline uitvoering gehad, naar wat ik dacht het RFK blok, deze is nooit vernieuwd.
Naar verluid kan er meer vermogen uit de RFK komen, maar is die terug getund omdat het blok te heet werd, de koeling was niet op orde te krijgen, jammer want er zit meer in als ze het onderblok hadden aangepast.

De 2 liters van de leeuw zijn wat meer toeren blokken, onder de drieduizend gebeurt er niet zoveel, daarboven worden ze snel sterker en gaan ze best vlot, zeker gezien het gewicht wat de 307 heeft.

En onregelmatig lopen van het RFN blok heeft over het algemeen te maken met de gebruikte olie, ik had er ook last van, maar nu met de goede olie loopt die een stuk sneller soepeltjes, te vaak gaat er 10w40 in ipv de 5w40 of nog beter de 5w30.


De 206GTi had idd het RFN blok, dezelfde motor als de 307 en 407, RFK 206RC en de 307 Feline hadden het RFK blok, de getunde RFN versie (variabele kleptiming, bewerkte kop, andere spruitstuk).

Als je onderin meer vermogen wil zou je een goede sportuitlaat kunnen monteren en een sport luchtfilter.

_________________
.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Brandstofverbruik
BerichtGeplaatst: za 05 jan 2013 - 13:27:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 sep 2010 - 13:51:34
Berichten: 2464
Woonplaats: Hengelo ov
Hoi DoorneKamp,

Jullie praten over de RFN en RFK motoren nu heb ik dus een 2006 model met een RFJ blok. Wat is hier dan aan gewijzigd.
Deze heeft volgens mij alleen iets meer vermogen en de koppelkromme is vrij vlak. Vanaf onderin heeft ie al 180 Nm tot max 200Nm bij ongeveer 4000 toeren.
Ik vind het RFJ blok dan ook heel soepel en je kunt hem lekker doortrekken 100 in de 2 kan makkelijk.

Het blok vind ik ook nog behoorlijk zuinig voor dit gewicht. 1 op 10 in de stad en bij 120 op de snelweg ruim 1 op 13.

:D :D :D :D

_________________
Was Peugeot 307 SW 2.0 16V Pack juni 2006 Bleu Recife 143600 Km
Nu 308SW Style Jan 2016 Noir Perla Nera, 1.2 e-thp 131pk prive, chiptuning 158Pk en 300Nm
En 308 SW Blue Lease Executive Pack 1.6 BlueHDi 120 pk Donkerblauw okt 2015, leasebak


Laatst bijgewerkt door snooze7555 op za 05 jan 2013 - 14:23:51, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Brandstofverbruik
BerichtGeplaatst: za 05 jan 2013 - 13:48:34 
Offline

Geregistreerd: di 15 mei 2007 - 20:52:06
Berichten: 2672
RFJ is het 'nieuwe' 2-Liter blok, die heb ik er ook in liggen.
Dit blok is stabieler dan het RFN blok, en heeft 143Pk (103kW) ipv 136Pk (100kW).
Ik weet niet of het een totaal nieuw blok is of een doorontwikkeling van de RFN.

_________________
.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Brandstofverbruik
BerichtGeplaatst: za 05 jan 2013 - 18:32:31 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 maart 2009 - 19:22:18
Berichten: 16250
Woonplaats: Hoevelaken.
Ik had me een beetje verdiept in de RFJ ten opzichte van de RFN, en volgens mij is alleen de kop iets gewijzigt ten opzichte van de elkaar, en het motormanagement is iets gewijzigt waardoor er meer vermogen uitkomt en het koppel iets beter verdeelt word over een breder toerenbereik.
RFN 100KW ofwel 136 ouderwetse paardjes en RFJ 103 kw en dat zijn 140 paardjes. http://formulier.rdc.nl/pknaarkw/
Tevens is het klepstoterprobleem opgelost met het nieuwe motor, dus al met al een hele vooruitgang ten opzichte van de oude, die eigenlijk ook niet slecht is als je er maar goed mee omgaat, nu alles wat ouder word en er veel meer door beuntjes word gedaan en onderhoud om kosten technische redenen word uitgesteld zullen de problemen wel groter gaan worden.

_________________
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI 3 deurs hatchback 2.0 uit 2003<<
>>>>Heden, 407 XS sedan 2.2 16V uit 2004 gechipt naar 166 PK<<<<


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Brandstofverbruik
BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2013 - 00:04:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 dec 2006 - 23:04:33
Berichten: 4678
Woonplaats: Rijnmond
Doornekamp33 schreef:
De 206 GTI had toch het 136 pk blok voorin zitten, Het RFN blok??

Nee, ondanks dat de 206 gti 136 pk heeft, is dat volgens mij niet het RFN blok. Volgens mij is de motor iets aangepast tov de RFN.

Het zou RFR kunnen zijn. Waarmee ik niet wil zeggen dat het dit ook exact is. Ik bestrijd enkel de gedachte dat een 206 gti van een RFN voorzien is.

Het bekende probleem dat de RFN kenmerkt, langzaam op gang komen in de 1e versnelling (uit stilstand wegrijden) daar klagen ook veel 407 rijders over. Bij de RFJ is dit opgelost.

_________________
Heden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 288.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 XR (1997).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Brandstofverbruik
BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2013 - 08:56:16 
Offline

Geregistreerd: di 15 mei 2007 - 20:52:06
Berichten: 2672
Het lijkt mij sterk dat het een ander blok is, de klachten zijn precies hetzelfde, slecht optrekken en zwakke klepstoters (zijn bij mij toen ook vervangen), tevens exact hetzelfde aantal Pk's.
En waarom zou je ander blok ontwikkelen als je er al in de schappen hebt liggen.
De 1.6-16V uit de 206 en 307 was ook dezelfde motor.

_________________
.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Brandstofverbruik
BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2013 - 10:52:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 maart 2009 - 19:22:18
Berichten: 16250
Woonplaats: Hoevelaken.
Dan even na verdieping in het 206 GTI blok, jullie hebben beide gelijk en ongelijk. :shock: :shock: :shock: :shock:
De GTI is van 1999 tot 10-2000 uitgevoert met de 135 pk sterke RFR(DEW10J4) blok en daarna vervangen door de RFN(EW10J4) motor, zal wel met emissie normen te maken hebben dat die switch is gemaakt.
Dat er een RFN in de 206 heeft gelegen wist ik wel zeker, er hangt er nu 1 van in mijn 307, maar of dat een GTI blok is, geen idee, hij loopt lekker en is knap pittig ten opzichte van het oude blok. :D :D :D :D

_________________
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI 3 deurs hatchback 2.0 uit 2003<<
>>>>Heden, 407 XS sedan 2.2 16V uit 2004 gechipt naar 166 PK<<<<


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Brandstofverbruik
BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2013 - 15:08:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 dec 2006 - 23:04:33
Berichten: 4678
Woonplaats: Rijnmond
Mooi dat je het even uitgezocht hebt! ;-)

Is dat ook weer duidelijk. :D

_________________
Heden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 288.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 XR (1997).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Brandstofverbruik
BerichtGeplaatst: di 08 jan 2013 - 01:11:18 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 maart 2009 - 19:22:18
Berichten: 16250
Woonplaats: Hoevelaken.
Maar neemt niet weg dat er wat afgerotzooit word daar bij die fransen, ze blijven de boel veranderen. :roll: :roll: :roll: :roll:

_________________
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI 3 deurs hatchback 2.0 uit 2003<<
>>>>Heden, 407 XS sedan 2.2 16V uit 2004 gechipt naar 166 PK<<<<


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Brandstofverbruik
BerichtGeplaatst: za 23 maart 2013 - 01:24:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 maart 2012 - 22:05:35
Berichten: 66
Ynos schreef:
Ynos schreef:
Ik heb een 1.6 16v benzine (hatchback) en rijd momenteel 7,2 liter op 100 kilometer (volgens de boordcomputer). Toen ik de auto 3 weken geleden had gekocht, stond het verbruik op 8,4 liter op 100 kilometer. Ik heb er inmiddels een sport van gemaakt om het verbruik zo laag mogelijk te krijgen. Veel gebruik van cruisecontrol, veel provinciale wegen en weinig wedstrijdjes ;)

Ben benieuwd hoe laag ik 'm krijg!


Momenteel: 6,8 l / 100 km ~ bijna 1 op 15!


En inmiddels 6,5 l / 100 km!

Dat met het koude weer, zal ik 'm nog verder omlaag krijgen? :)

_________________
Peugeot 307 HB 1.6 16v 2003 (86k and counting)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 150 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
POWERED_BY
phpBB.nl Vertaling