307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu za 21 apr 2018 - 19:08:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 307 SW 2.0 T6
BerichtGeplaatst: vr 03 maart 2006 - 13:21:17 

Hoi, hier een review van mijn ervaring met de 307 SW.

Type: 307 SW
Motor: 2.0-16V
Versnellingsbak: 5 (hand)
RT3: Navigatie-telefoon-CD wisselaar
Pack: Visibilite
Extra: Parkeersensoren, bagage net om ruimte voor en achter te scheiden.

Vooraf:
Ik heb voorheen 15 jaar als all round monteur gewerkt met allerlei merken wagens, ik heb dan ook auto's gereden van de 2CV tot aan de Ferrari.
Veel op Zandvoort gezeten in de pit tijdens races :)
Mijn vorige auto was een 406 2.0 HDI en was daar erg tevreden over behalve de wegligging en de ABS van die auto.
Daarvoor heb ik jarenlang verschillende Honda's Accord's gereden waar ik erg tevreden over was, behalve de laatste dat was het Engelse model.

Inmiddels staat er pas 4000 km op de teller van mijn 307 dus over betrouwbaarheid en duurzaamheid kan ik nog geen oordeel vellen ;)
Ik heb deze wagen genomen vanwege de gezinssituatie:mijn vriendinnetje en 2 kinderen.
Altijd beslis ik alleen over de auto maar dit keer mochten hun "mee kiezen" en ze wilden alledrie de 307 SW, anders had er nu waarschijnlijk een 407 sedan voor de deur gestaan.
Ik heb ze ook geprobeerd over te halen om een een 407 SW te nemen, maar nee het moest echt de 307 SW worden... pa moest er dus aan geloven ;)

OK let's begin!

Uiterlijk:
Ik vind persoonlijk de neus erg mooi maar das een kwestie van smaak, persoonlijk houd ik van auto's met een neus die erg "boos" kijkt.
Verder vind ik de overgang van neus naar de cockpit erg mooi vloeiend overlopen en de rest sluit hier mooi bij aan.
Wat ik ook leuk vind is dat het net geen gewone auto is en ook weer net geen MPV.
Hij toont erg modern/hip en heeft een eigen smoel (tov de andere merken) je pikt hem er zo tussenuit!

Interieur:
Stoelen zitten gewoon goed niet bijzonder, ze biedden overigens wel goede steun.
Wel een pre van de stoelen is dat ze goed verstelbaar zijn zodat je altijd een goede zitpositie kan verkrijgen, zeker icm het verstelbare stuur wat zowel naar boven/onder als in lengte richting verstelbaar is.
De passagiers stoel heef ook deze mogelijkheden.
De voorstoelen zijn voorzien van armsteunen die op de goed plaats zitten.
De 3 achtersoelen kun je alleen naar voren en achteren schuiven maar zitten vanzichzelf al iets hoger geplaatst, ja de wagen is echt berekend op een gezins situatie met niet al te grote kinderen.Persoonlijk vind ik dat de ruimte tussen de voor en achterstoelen wel 5-10 cm langer had mogen zijn.
Het panorama dak is vooral leuk voor de mensen/kinderen die achterin zitten, de mensen voorin doe je er weinig plezier mee, but the kids love it ! :)
Ga zelf maar eens achterin zitten dan zie je pas hoe leuk dit is!
Verder is de wagen uitgerus met talloze "slimme" opbergvakjes die zeker gewadeerd worden door vrouwelijke bestuurders/passagiers.
Jammer vind ik wel dat er niet wat meer stof gebruikt is ipv plastic, zeker aan de binnenkant van de deuren.

Comfort:
De vering van de wagen is dik in orde, hij is voldoende om comforabel mee te rijden maar toch blijft het strak aanvoelen erg aangenaam dus.
De ramen en spiegels doen wat er van ze verwacht word, binnenspiegel dimt automatisch wat erg makkelijk is.
Overigens zijn alle ramen getint en dit is lekker bij zonnige dagen en draagt zeker bij aan het comfort.
De ruitenwissers gaan van binnen naar buiten en is eigenlijk veel logischer dan de conventionele ruitenwissers hierdoor ziet de passagier een stuk meer, de regensensor doet ook goed zijn werk.
Ook niet onbelangrijk:mijn zoontje is erg snel wagenziek, hij zegt dat hij er in deze auto totaal geen last van heeft, wordt bijna nooit over gepraat maar ik vind dit dus wel heel belangrijk!
Ook zijn er "vliegtuigtafeltjes" aanwezig voor de kinderen zodat ze kunnen kleuren of andere dingen hierop kunnen leggen.
De kofferbak is ook dik in orde, je kunt veel meenemen zeker als je een baganet hebt woordaar je kunt doorstapelen tot aan het dak (dit is heel handig als je een vrouw hebt die der hele gardorobe mee wil nemen op vakantie zoals die van mij;))
Het reserve wiel zit onder de auto zodat wanneer je op vakantie gaat niet eerst alles uit hoeft te laden wanner je met een lekke band staat.
De gescheiden climate control werkt goed ook zo de ontwasem stand (kun je meteen je haar fohnen).
Rijden:
Het stuur ligt lekker in de hand en de belangrijkste hendels zitten precies op de goede plek.
De pedalen voelen goed aan en zijn goed doseerbaar.
De remmen werken goed en de ABS gaat er lekker laat op, dit heeft als voordeel dat bij sneeuw erg genoeg remdruk is dit in tegenstelling tot andere auto's waarbij je erg snel je pedaal voelt schokken waardoor de auto laat tot stilstand komt.
De wagen laat zich erg makkelijk door bochten sturen en heeft niet snel de neiging om de gaan overhellen en geeft de indruk een vrij laag zwaartepunt te hebben, dit nodigt bestwel uit tot sportief rijden.
Hij heeft ietwat onderstuur maar dat is vrijwel te verwaarlozen de wagen ligt bij normaal gebruik goed in balans.
ESP, ideaal bij erg glad weer (sneeuw) dit is een stabiliteits programma inclusief traction control, hierdoor kun je plankgas wegrijden bij erg glad weer en laat je iedereen achter je bij een stoplicht, dit gaat heel mooi vloeiend dat je bijna niet merkt dat het ESP systeem aan het werk is.
Met gewoon nat weer doet deze het weer een stuk minder je voelt dan wel degelijk de wielen doorslippen en het gaat allemaal wat rauwer, dit is zeker een punt voor verbetering!
De cruise control werkt naar behoren en doet wat ie moet doen evenals de speed limiter, beidden makkelijk instelbaar.

Motor en versnellingsbak:
Als ie start klinkt ie erg rauw en hij heeft een hekel aan direct wegrijden dan protesteerd ie nogal door te gaan bokken.
Als je hem s'ochtends start kun je hem het beste even een minuutje op adem laten komen dan doet ie alles voor je!
Als de motor eenmaal op temperatuur is herken ken je hem nauwelijks meer terug, zo rauw als ie bij het starten is zo soepel is ie als ie warm is.
Dan komt de ware aard van het beestje naar boven, heerlijk soepele krachtbron met genoeg vermogen waarmee je lekker voor een stoplicht kunt een GTI tje je kont kunt laten zien.
De motor is een lange slag motor maar zit tegen een vierkante motor aan, dit betekent dus dat het een toerenmonster is, en dat klopt ook wel want het maximale vermogen komt pas bij 6000 rpm, het maximale koppel pas bij 4000 rpm.
Persoonlijk hadden beidde waardes wel 1000 rpm lager mogen liggen, ik hoor meerdere mensen klagen over toch wel wat herrie bij 120 kmu in de 5e versnelling.
Als je 130 rijdt is het geluid weer een stuk minder op snelwegen waar je 100 mag is hij nauwelijks hoorbaar en spint ie naar tevredenheid.
Een 6e versnelling had in mijn ogen dan ook niet misstaan wellicht doen ze dit in een volgende versie of passen ze de overbrengings verhoudingen/motor nog wat aan.
Ik heb nog een beetje een kleine hoop dat de motor nog wat soepeler wordt naarmate ik wat meer kilometers gereden heb ;)
De motor lust een aardig slokje benzine waardoor je toch zeker om de 500-600 km aan de pomp staat om de dorst te lessen.
De versnellingsbak voelt wat "goedkoop" aan maar is wel trefzeker, als het koud is heeft ie er ook wat minder zin net zoals de motor, je moet dan wat meer kracht zetten, eenmaal warm schakelt ie heerlijk.

RT3:
Navigatie systeem/CD wisselaar/Telefoon/Spraakgestuurde handelingen.
Ik houd van een systeem wat volledig geintegreerd is in de auto dus geen losse dingen, dus dan kom je nogal snel uit op de RT3, waarbij ik veel hele erge positieve reacties hoor maar ook hele erge negatieve.
Bij de negatieve reacties ie het veelal de oude software de boosdoener, die van mij is uitgerust met 6.61-685 en die werkt op een paar kleine dingen na OK.
De navigatie werkt goed ook al zit ie er soms wel eens een straatje naast (gebeurd enkele keer) het display zit op een goede plaats zodat je niet ver met je ogen van de weg afmoet.
De dames stemt klinkt aangenaam en ook al rijd ik verkeerd ze wordt nooit boos op me ;)
De stem voor andere dingen zoals telefoon etc. is een andere dames stem en klinkt echt niet, maar hier wordt aan gewerkt naar het schijnt.
Het audio gedeelte is voldoende, de lage en hoge tonen zijn goed instelbaar en er komt een aardig volume geluid uit, ideaal is de wisselaar die 5 CD's kan bevatten.
Wel erg lomp vind ik de MP3 speler, je moet je navigatie CD eruithalen en er een MP3 CD instopppen je hebt dan dus geen navigatie meer, je bent dus gedwongen een externe MP3 speler aan te sluiten.
De telefoon kun je na instellen geheel spraak gestuurd bedienen, ik bel erg veel vanuit de auto dus voor mij is dit echt ideaal!
Verder komen er steeds updates uit dus het systeem wordt steeds beter gemaakt en functies worden toegevoegd.

Conclusie:
+ Fijne gezins auto, erg comfortabel en is "slim" ingericht!
+ Zitpositie goed instelbaar.
+ Veel luxe aan boord.+ Rij eigenscappen.
+ Vermogen van motor.
+ ESP/ABS

- Geluidsniveau 120 km/u, toerental 5e versnelling.
- Moet bij eerste start even op gang komen.
- Is erg dorstig.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 03 maart 2006 - 14:11:07 

Hoi Tux,

Dat bokken van de motor bij de eerste (koude) start had ik ook. Er is toen nieuwe software geinstalleerd en sindsdien loopt hij als een zonnetje.
Het enige wat nu nog rest is als ik het gas vol intrap (bij warme motor!) de auto er in eerste instantie als een speer vandoor gaat, maar daarna in lijkt te houden. Binnenkort is de 30K beurt dus maar eens vragen of ze ondertussen weer een "update" hebben.

Ik begreep overigens van de monteur die vorige keer de software heeft geinstalleerd dat bv japanse auto's (die betrouwbare) dit soort dingen ook hebben alleen in japan lossen ze dit in 3 weken op, in frankrijk duurt dat 3 jaar. :?

groeten,

Rob

307 SW 2.0 16v (138 pk) sept 2004

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 03 maart 2006 - 15:48:49 

Hoi Rob,

Dat bokken doet ie eigenlijk als ik echt direct wegrijd, als ik 1 minuutje wacht doet ie het niet meer.
En eerlijk gezegd laat ik hem meestal toch eventjes warm draaien voor ik wegrijdt, het viel me alleen een keer op toen ik erge haast had (en dan ga je er ook op letten).
Als ik dan wegrijd en ik trek 1 keer door in een versnelling is het meteen weg.

Over die software, ik denk dat er minder wordt geaccepteerd wordt van auto's uit Japan door de kopers en dat daardoor de prioriteit hoger ligt, hetzelfde heb je met PC's, dat een windos computer vastloopt wordt voor normaal gezien en wordt geaccepteerd door de gebruiker terwijl als een Linux/MAC computer een keer vastloopt (wat zelden gebeurd) is het een klote computer!

Laat even weten na de laatste update hoe het er voor staat ! :)

Groetjes

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 03 maart 2006 - 20:25:28 

Hoi Tux,

jouw "probleem" is identiek aan waar ik last van had, koude start + wegrijden was bokken / uitvallen, koude start + ca. minuut wachten en wegrijden geen probleem.

Anyway auto bevalt goed, alleen denk ik wel dat de Japanse metaliteit ander is dan de Franse. Men spreekt niet voor niets over "met de Franse slag" :)

Je hebt wel gelijk dat mensen inderdaad bij het minste over geringste probleempje meteen spreken over een slecht product, terwijl nuancering inderdaad altijd op zijn plaats is.

Ik laat je zeker even weten hoe het met de software af gaat lopen,

Groeten,

Rob

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 maart 2006 - 11:33:51 
Wat is niet goed begrijp is dat je de voetenruimte achteraan wat krap
vindt (5 à 10 cm meer had wel gemogen) . wel de Sw heeft 10 cm meer
en is toch echt wel ruim achteraan ook voor volwassenen. Krijp maar n's
in een golf , focus etc ... je zult het verschil vlug merken !
Trouwens m.i. heeft een 407SW minder ruimte achterin dan de 307SW

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 maart 2006 - 13:03:50 

Beste Gast,

Als je de voorstoelen helemaal naar achteren zet (wat bij lange mensen toch het geval is) vind ik dat je achterin niet echt veel ruimte overhoud.
Dit is een review die niet vergelijkt met andere type auto´s, het zijn gewoon mijn bevindingen.
Ik ben idd zelf achterin gaan zitten achter mijn eigen bestuurdersstoel en ik vond het niet echt bepaald ruim, en vooral het uitstappen ging niet bepaald makkelijk, ik bleef met mijn voeten onder de voorstoel vastzitten.

De 407 SW is overigens idd niet langer , wel een stuk breder ;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 maart 2006 - 19:18:54 
klopt, hij is inderdaad breder, ik vind wel dat de zijkant van de auto t.p.v. het dak ver naar binnen komt, kortom met mijn 1.90 meter zit ik met mijn hoofd bijna tegen de deurdakpost of hoe heet zo'n ding. Tevens zit je meer ingebouwd. De ruimtebeleving in de 307 vind ik toch groter.

ik vind het overigens wel een mooie wagen !

groeten,

Rob

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 24 mei 2006 - 19:29:03 

Update :lol:

Na ongeveer 3000 km kreeg ik de melding dat er iets met het olie niveau mis zou zijn, naar de dealer gereden daar is alles gecontroleerd en 1/10e liter olie bij gevuld en toen was het verholpen.... storing??
Prima service overigens stond binnen 15 minuten weer buiten (na aankomst dus) en er is serieus naar gekeken.
Hier heb ik verder geen last meer van gehad.

Vorige maand terugroep actie, de motor stottert nu niet meer als hij koud is en hij lijk wat meer trekkracht onderin te hebben.
Ook heb ik daar chromen grill strips laten monteren omdat ik dat toch erg mooi vind staan, de monteur die het monteerde was een pietje precies en deed het heel erg netjes.
Ook dit maal erg goed geholpen garage Boonstoppel.

Vorige week wilde ik de hoogte van mijn koplampen bij regelen omdak de auto flink beladen had....... he was dat nou ???
Hmmm hij deed het dus niet.... wat ik ook al erg vreemd vond is dat sinds de aflevering er geen verlichting bij het knopje van de verstelling was, ik dacht dat dit misschien wel zo hoorde.
Ook over de streperige ruitenwissers ben ik niet tevreden dus ik een afspraak gemaakt.
Er is bijna iemand de hele dag aan bezig geweest (dit weet ik zeker omdat mijn auto een monitoringssysteem aan boord heeft en ik precies kan zien wat er met mn auto gebeurd ;)
De monteur heeft het gevonden, het lampje van de asbak maakte sluiting, hij heeft zich er de tandjes naar gezocht, erg knap dat ie het gevonden had.
Het lampje van het knopje werkt nu ook :))
Een andere monteur heeft zich ontfermd over de ruitenwissers en ze helemaal gereinigd, helaas is dit niet afdoende en trekken ze nog steeds erg veel strepen bij het naar beneden gaan wat dus bestwel gevaarlijk is als het hard regent, overigens kan die monteur hier niets aan doen want het ligt gewoon aan het materiaal.
Dus ik moet nog eens kijken voor een oplossing want die ruitenwissers beginnen me te irriteren.....

Verder heb ik me neergelegd bij het feit dat ik geen 407 heb genomen en ik voel me nu bestwel thuis in de 307.
Wat ik wel ervaar is dat de kids het in deze wagen erg naar hun zin hebben waardoor ze minder snel vragen "zijn we er al??"
Als de kids het naar hun zin hebben heb je dat zelf natuurlijk ook ;)

Zo weer even een update van Tux Brothers na 6500km.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 24 mei 2006 - 20:57:27 

Inderdaad de ruitenwissers strepen bij mij ook, en ja natuurlijk precies over de regensensor. Wat een feest.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2006 - 11:34:28 

Ik kan me erg vinden in de review van Tux. Na de update minder schokkend wegrijden en geen verdere problemen. Het enige is de buitenspiegels, ongeveer 1 op de 10 keer klapt er 1 niet in bij het afsluiten (willekeurig links of rechts) Verder een prima wagen en ideaal voor het gezinnetje. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 05 jul 2006 - 14:02:16 

Worden Raikkonen en Schumacher het toch nog ergens over eens ! :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 22 okt 2006 - 13:16:04 
Ik heb sinds enkele maanden een 307SW. Daarvoor Passat TDI gereden. Alles in de Peu is wat minder "robuust" dan in de VW, maar er is ook een prijsverschil!

Ik kan me helemaal vinden in de ervaringen van Tux. Ik mis vooral de 6e versnelling. Het verbruik is redelijk hoog, waarschijnlijk ook door de hoge toerentallen.

Van het schokken bij het wegrijden heb ik (nog) geen last gehad. Verder heb ik ook geen problemen gehad.
De RT3 werkt goed maar heeft wat "klantonvriendelijke" trekjes.
Bij de navi kan je niet een voor een een adres wissen uit eerder gekozen bestemmingen of de index (kon bij m'n vorige Becker navi wel). En als je niet oplet komen alle GSM gesprekken op de voicemail van de auto (ik heb een duokaart).

V.w.b. de ruitenwissers, ik heb gelijk zo'n product gebruikt dat de voorruit waterafstotend maakt, dat helpt echt!

Al met al ben ik tot dusver behoorlijk tevreden. Ik hoop dat het zo blijft.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]