307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu wo 21 nov 2018 - 20:20:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 04 feb 2012 - 18:46:26 

Na ruim 3 jaar zonder problemen en normaal onderhoud aan mijn 307, was ik gisteren behoorlijk geschrokken van een flinke plas onder de auto.
Ik had zojuist een rit naar mijn werk opzitten, waarbij ik tot ik het parkeerterrein opdraaide, niets bijzonders heb geconstateerd. Wel rook ik toen ik uitstapte een brandlucht, waar ik verder geen aandacht aan besteedde.
Een collega waarschuwde me later dat er toch iets mis was, waarna ik me naar de dichtstbijzijnde peugeot-garage spoedde (toevallig recht tegenover mijn werkplek gelegen)
Door de ijskoude rijwind is blijkbaar de ontluchter bevroren geraakt waardoor de olie de peilstok omhoog heeft gedrukt, waarbij nogal wat olie naar buiten is gekomen en op de hete motorblok, wat dus die brandlucht veroorzaakte.
Voorheen wist ik niet dat dit kon gebeuren en als ik niet op tijd gewaarschuwd was, zou ik ondanks goed onderhoud en de kosten die ermee gemoeid waren, toch de motor bijna in de soep hebben kunnen draaien. Overigens rij ik met beleid altijd de auto netjes warm, zeker in deze barre weeromstandigheden.
Ik heb achteraf geluk gehad met dit onvoorziene euvel, maar het had toch tot flinke schade kunnen leiden.
Komt dit regelmatig voor bij de 307 met specifiek dit motortype, zodat ik hier bij flinke vorst rekening mee moet houden?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 04 feb 2012 - 18:59:52 

Je bent de eerste die dit meld, dus zeker geen vaak voorkomend iets bij de 307, ik hou het in dit geval op domme pech, en geluk dat het op tijd werd opgemerkt. :D :D :D :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 04 feb 2012 - 19:52:10 

Doornekamp33 schreef:
Je bent de eerste die dit meld, dus zeker geen vaak voorkomend iets bij de 307, ik hou het in dit geval op domme pech, en geluk dat het op tijd werd opgemerkt. :D :D :D :D

Vandaag weer in de 307 gereden zonder problemen. Ik vertrouw er op dat het inderdaad een eenmalig incidentje was. Met een km stand van net geen 90000 km en een auto in uitstekende conditie, wil ik als het even kan nog een tijd vooruit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 04 feb 2012 - 22:43:59 

Probleem hiervan ligt vaak aan de korte stukjes...

mvg

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 04 feb 2012 - 23:17:28 

Auto van 2001 met minder dan 90.000 km op de teller doet mij inderdaad ook vermoeden aan veel korte stukjes...

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 05 feb 2012 - 10:55:56 

Kikker schreef:
Auto van 2001 met minder dan 90.000 km op de teller doet mij inderdaad ook vermoeden aan veel korte stukjes...

Toen ik de auto kocht had die inderdaad nog maar 66000 km opzitten. Daarna was het hoofdzakelijk woon-werk verkeer (24 km vice versa, waarbij de motor goed warm wordt) en af en toe uitlaten op de snelweg. Korte stukjes probeer ik te vermijden.
De troep op de ontluchter kan een erfenis zijn uit zijn vorige leven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 10 aug 2012 - 08:57:07 

heb wel es gehoord bij een slopel astra 1.6 dat zn carter ontluchting vestopt was en dat daardoor zn koppakking dr uit blies.. dus je hebt zeker geluk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 23 aug 2013 - 16:29:25 

mcouque schreef:
heb wel es gehoord bij een slopel astra 1.6 dat zn carter ontluchting vestopt was en dat daardoor zn koppakking dr uit blies.. dus je hebt zeker geluk.

Ik zou zeker pissed off zijn geweest als mij dit zou zijn overkomen. Mijn Peugeotje had ik goed in onderhoud en er was even daarvoor een grote beurt inclusief nieuwe distributieriem.
Inmiddels is het Peutje al bijna 1,5 jaar weg. Ingeruild voor een Fiat Bravo T-jet.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]