307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu wo 17 okt 2018 - 14:40:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: LPG
BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2005 - 12:03:30 

Hoi,

Mijn Peugeot 307 SW 2.0 Navteq is van 21 april 2005 (was in december 2004 al op kenteken gezet i.v.m. BPM). Heb er dus een gastank in laten zetten G3 onderbouw. Bevalt uitstekend (inmiddels 15000km gereden), merk geen verschil met benzine, ook niet in de alpen met een caravan erachter van 1350 kg! Vooral het afrekenen aan de pomp is leuk! Kan er zo'n beetje 39,7 liter induwen als ie helemaal leeg is en daar zo'n 350 tot 400 km mee rijden. Het tanken in het buitenland is ook geen probleem. In het begin een nieuwe verdamper gekregen van de gasboer de eerste begon namelijk te joelen. Al met al met de huidige benzineprijzen een voortreffelijke investering!

Laatst bijgewerkt door BigBroer op vr 02 sep 2005 - 12:32:37, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2005 - 12:30:45 

Hallo BigBroer,
Een onderbouw tank, zit die bij de SW op de plaats van het reservewiel? Welke oplossing heb je voor je reservewiel?
Welk merk is je gasinstallatie?

Ik ben, na slechte ervaringen met een Xantia op LPG, gaan dieselen en doe dat alweer zes jaar met plezier. Maar ik zit er toch aan te denken (gezien de hoge belastingen en bijtelling) om de volgende auto weer aan het gas te leggen. Een paar positieve verhalen kan ik wel gebruiken....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 31 aug 2005 - 15:16:02 
100ste gebruiker!

Hoi,

Ik heb mijn P307SW Navteq 1.6 16v sinds november 2004 en heb er inmiddels ongeveer 45.000 km op zitten op LPG. Ik ben erg tevreden over de gas installatie. Het merk was volgens mij Autogas, maar dat weet ik even niet zeker. Het is een onderbouw tank waar inderdaad ongeveer 38/39 liter in past. Het reservewiel heb ik voor nu gewoon achterin liggen (plaats genoeg).

Qua prestaties merk in nagenoeg geen verschil, maar ik heb wel het idee dat de auto op Shell V-Power net wat beter loopt. Dat kan echter ook een psychologisch idee zijn :) .

Groeten,
Maurice

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 01 sep 2005 - 21:46:47 

Hoi,

Ik rijd sinds juni 2005 al weer zo'n 5000 km op gas, en het bevalt me goed. Ik heb een onderbouw tank van AG van 53 liter, en daar gaat effectief 40.5 liter in (dit zou 80% x 53 = 42.4 liter moeten zijn, maar goed). Ik merk geen enkel verschil met benzine, alleen sta je bijna om de dag bij de pomp. Het verbruik ligt tussen de 1:9 (met airco) en 1:10 (zonder airco), waardoor je een actie radius van tussen de 370 en 400 km hebt. Maar het mooiste is natuuurlijk de prijs: voor 18 EUR zit je tank weer vol. Per jaar scheelt dit rond de 1300 EUR tov benzine en dat maakt het vele tanken weer meer dan goed.

Het reservewiel ligt thuis in de schuur, ik heb een spuitbusje voor noodgevallen.

Groeten,

Roel.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 02 sep 2005 - 12:30:37 

Peter schreef:
Hallo BigBroer,
Een onderbouw tank, zit die bij de SW op de plaats van het reservewiel? Welke oplossing heb je voor je reservewiel?
Welk merk is je gasinstallatie?

Ik ben, na slechte ervaringen met een Xantia op LPG, gaan dieselen en doe dat alweer zes jaar met plezier. Maar ik zit er toch aan te denken (gezien de hoge belastingen en bijtelling) om de volgende auto weer aan het gas te leggen. Een paar positieve verhalen kan ik wel gebruiken....

Hoi Peter,

De gastank zit inderdaad op de plek van het reservewiel, merk is AG (autogas). Mijn reservewiel ligt ook op zolder, ik heb zo'n spuitbusje aangeschaft voor € 15 geloof ik. :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 02 sep 2005 - 12:33:41 

Ik rijd in mijn 307SW 1.6 alweer sinds januari 2004 op gas. De installatie is van Vialle en bevalt uitstekend. Ook ik heb het reservewiel thuis en een spuitbusje voor pech onderweg. Met de huidige benzineprijzen ben ik erg gelukkig dat ik destijds voor gas(FX) heb gekozen.

Ik rijd meer dan 30.000 km per jaar en heb de installatie kosten er alweer uit. Elke km welke ik nu rijd zijn dus lekker goedkoop.

De installatie van Vialle wijkt een beetje af van die van AG. Vialle gebruikt namelijk geen verdamper, maar een vloeibare inspuiting van het gas per cilinder. Je krijgt dan ook per cilinder in plaats van alleen een benzine inspuitmond ook een gas inspuitmond. De computer welke per cilinder de benzine inspuiting regelt, regelt nu de gas inspuiting. Aangezien gas een iets lagere energiewaarde heeft dan benzine, is er tussen de computer en de gasinspuitmonden een andere computergeplaatst, welke de gevraagde hoeveelheid vermeerdert met een bepaalde percentage. Door deze installatie merk je totaal geen verschil met benzine. Het starten gaat op benzine, waarna de installatie automatisch overschakeld op gas. Is de gastank bijna leeg wordt automatisch overgeschakeld op benzine. Ook het terugschakelen weer op gas na het tanken gebeurd volledig automatisch. Je krijgt in de middenconsole een schakelaar met de mogelijkheid om handmatig op benzine of op gas te rijden. Tevens zitten er in deze schakelaar een ledjes welke de hoeveelheid gas aangeven en of er op gas (groen) of op benzine (rood) wordt gereden.

Als ik weer voor de keuze zou staan, zou ik meteen weer voor gas kiezen.

Profiel  

Berichttitel: AG gas installatie
BerichtGeplaatst: do 13 okt 2005 - 16:20:44 
Mijn 307 1.6 XSI uit januari 2004 rijdt al 65000 kilometer op gas.

Ik heb er een 60 liter AG tank inliggen, als die helemaal leeg is tank ik rond de 50 liter autogas.

prestaties zijn goed, al merk je het verschil wel als je door de alpen rijdt en overschakeld naar benzine!
Reserve wiel ligt achterin, dat zou je als nadeel kunnen beschouwen maar ik gebruik de bagage ruimte praktisch niet. Ik heb zo'n foambus gebruikt bij m'n eerste lekke band, maar dan kan de band niet meer worden geplakt.

Als ik nu weer een 307 zou kiezen zou dat zonder twijfel weer een benzine uitvoering met gastank zijn!

Berichttitel: Re: AG gas installatie
BerichtGeplaatst: do 13 okt 2005 - 21:14:25 

Anb schreef:
Mijn 307 1.6 XSI uit januari 2004 rijdt al 65000 kilometer op gas.
Reserve wiel ligt achterin, dat zou je als nadeel kunnen beschouwen maar ik gebruik de bagage ruimte praktisch niet. Ik heb zo'n foambus gebruikt bij m'n eerste lekke band, maar dan kan de band niet meer worden geplakt.

Ik krijg binnenkort een onderbouwgastank, maar was niet van plan het reservewiel standaard mee te nemen. Is zo'n foambusje goed om mee thuis te komen? Of werkt dat niet altijd?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 14 okt 2005 - 07:42:03 

@JPS,
Kijk even in het volgende topic:
viewtopic.php?t=88

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 14 okt 2005 - 16:19:04 

Peter schreef:
@JPS,
Kijk even in het volgende topic:
viewtopic.php?t=88

Thx voor de info. De afweging lijkt vooral kosten bij een lekke/klapband te zijn. Zonder reservewiel is afslepen al snel nodig.

Weet iemand hoe leasemaatschappijen hier tegenaan kijken?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 14 nov 2005 - 10:19:02 

Mijn 307 SW rijdt ook op LPG.
Bevalt overigens prima.

Als oplossing voor het "reservewielprobleem".
heb ik een thuisbrengertje in de kofferbak staan.
Neemt zo goed als geen ruimte in.

Thuisbrenger is goedkoop bij een peugeotsloperij
te halen. De thuisbrenger van een 405 past onder de 307.
Voor 10 euro meegekregen. Wel even de pasringen uit
de boutgaatjes van de thuisbrengervelg halen.

Voor delen:
-Neemt zo goed al geen ruimte in.
-Meerdere malen te gebruiken (hopelijk niet nodig) in tegenstelling tot spuitbus
-Lukt altijd in tegenstelling tot spuitbus en dus is de plek des onheils veilig te verlaten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 dec 2005 - 22:38:37 

Hoe werkt de boordcomputer bij de verschillende gasinstallaties. Zal wel niet veel meer van werken lijkt me zo. En loopt de benzinemeter ook terug op het moment dat je op gas rijdt?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 06 okt 2006 - 21:37:32 

Tommie schreef:
Hoe werkt de boordcomputer bij de verschillende gasinstallaties. Zal wel niet veel meer van werken lijkt me zo. En loopt de benzinemeter ook terug op het moment dat je op gas rijdt?

Hier zou ik ook wel eens antwoord op willen!!!

Heb zelf een sw 2.0 en wil ivm met de benzine prijsen er wel gas in doen.
Tevens ben ik wel benieuwd wie er allemaal een 2.0 rijd met gas.
betreft reselvewiel zou ik idd de achterwiel gewoon achterin gooien, alleen mat vakantie is dit onhandiger.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 okt 2006 - 13:41:28 

Boordcomputer werkt bij mij nog prima met GasFX. Of de getallen helemaal exact kloppen weet ik niet, maar je kan wel goed zien of je zuinig rijdt of niet bijvoorbeeld.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 okt 2006 - 14:05:24 

Tommie schreef:
Boordcomputer werkt bij mij nog prima met GasFX. Of de getallen helemaal exact kloppen weet ik niet, maar je kan wel goed zien of je zuinig rijdt of niet bijvoorbeeld.

Volgens mijn garage zijn die getallen zoals gemiddeld verbruik allemaal globale berekeningen en niet perfect kloppend. Zeker niet voor gas. Bij mij klopt er in ieder geval geen bal van. De benzinemeter loopt terug bij gebruik van gas en staat soms de volgende dag weer hoger. Ik vertrouw er in ieder geval niet op.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]