Hallo,
Ben niew op deze site, leuk forum, en herken me in veel dingen.
Mijn situatie: Peugeot 307SW 1.6 (bouwjaar 2004), LPG inbouw sinds dec 2006, AG SGI installatie, 55l tank in onderbouw.
Ben zeer tevreden, rijdt goed, hapert nooit, geen vermogenverlies.
Ik herken een aantal dingen die hier gemeld zijn, andere dan weer niet:
- de groene ledjes gaan inderdaad snel uit, met alle groene ledjes uit kan ik nog meer dan 150 km rijden
- ik baseer me op de dagteller om in te schatten of de LPG tank bijna leeg is, werkt perfect
- ik kijk niet naar de aftellende benzinemeter, na elke nieuwe start reset die zich, zodra hij waarschuwt dat de tank bijna leeg is rij ik nog een weekje of twee en vul'm dan bij
- LPG verbruik: +/- 9l/100 km
- heb de tank 1x leeggereden, toen kon ik 42l LPG tanken, perfect dus
- met een tank LPG rijd ik rond de 450 km, lekker zuinig dus (weinig autosnelweg, weinig file)
Toch een aantal zorgen:
- mijn benzineverbruik ligt rond de 30 l per 2 maand (ik rij in totaal, dus benzine+LPG, +/- 2000 km per maand, ik rijd ENKEL op benzine zowat de eerste km na een koude start), ik vind dit zeer veel om maar een kilometertje of 2 à 3 per dag op benzine te rijden ('t is natuurlijk wel starten op koude moter). Is dit normaal, wat is jullie benzine verbruik? Ik doe wel redelijk veel korte ritten.
- het meeste zorgen maak ik me nog omtrent het geluid van de motor: sinds enige tijd vind ik dat hij in 'de middentoeren' een metaalachtig geluid maakt, net alsof hij niet goed 'gesmeerd' loopt. Ik heb de indruk dat het erger wordt met de tijd. Ik ben bang dat er iets niet goed afgesteld zou zijn (kleppen?) en ik hem langzaam maar zeker versneld aan het verslijten ben? Wat denken jullie, zou dit kunnen? Kan er iets gediagnosticeerd worden? Ik heb nog geen contact opgenomen met de installateur (die is wat te ver weg van waar ik woon om 's langs te gaan)
Kan het evt te maken hebben met het feit dat ik 'superzuinig' probeer te rijden, lage toeren, traag optrekken. Zoals gezegd, benzineverbruik +/- 7 l/100 km, met toch vrij veel korte ritten, bijna nooit autosnelweg.
Is het beter om een auto op LPG af en toe goed te laten 'doortrekken'?
Alle raad is welkom,
Alvast bedankt,
Fence
|