307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu wo 21 nov 2018 - 14:11:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 17 aug 2012 - 09:38:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 dec 2006 - 23:04:33
Berichten: 4678
Woonplaats: Rijnmond
kees-sw schreef:
met NIET shoppen kun je geld besparen, maar maak dat mijn vrouw / dochter(s) eens wijs..... :wink: :wink: :wink:

Ha, je hebt helemaal gelijk!

Alleen vrouwen besparen geld door juist meer geld uit te geven. :mrgreen:

(15 jaar terug was er in de VS een supermarkt met de slogan: The more you buy, the more you safe.)

kees-sw schreef:
vraagje: bij welke jaar-kilometers heb je nu voordeel om op gas te rijden (meetellend de inbouwkosten....)

Als je zelf een nieuwe lpg installatie laat monteren, komt het erop neer dat je ongeveer 40.000 km moet rijden voordat je het omslagpunt bereikt hebt. Pas vanaf dan ga je pas geld "verdienen".

Daarom moet je ook heel goed uitrekeken wat de kosten exact zijn. Ik zie het voordeel van een benzine auto kopen, daarna lpg erin laten zetten, ook niet zo. Een benzine auto met een redelijke kmstand is vrij duur en de lpg installatie nog eens 2000 euro extra. Dan zit je al snel met een aanschafprijs die een paar duizend euro hoger is dan een vergelijkbare dieselauto.
Stel dat de lpg wagen 2000 euro duurder is dan de diesel. En je rijdt 30.000 km per jaar. Dan ben je zo 4 jaar aan het rijden om die 2000 euro kiet te spelen. Daarna ga je pas met lpg geld verdienen, tov die dieselauto.

Kortom, lpg is leuk, maar het moet er al tweedehands inzitten. ;-)

Kees, ik zou gewoon deze kopen als ik jou was! http://link.marktplaats.nl/580787042 :D

_________________
Heden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 288.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 XR (1997).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 17 aug 2012 - 20:30:50 
Offline

Geregistreerd: ma 28 sep 2009 - 10:25:49
Berichten: 450
Woonplaats: Delfzijl
om dat te berekenen moet je eerst het gewicht weten van je auto, staat op het kenteken.
Daarna moet je weten welk gewicht erbij komt.
Voor onze auto was het 1151 kg en werd 1227kg dat is in ons geval mooi want dan bleven we in de zelfde schaal (1150-1250)
Lpg g3 toeslag is bij ons in de provincie 18€ p/m.

Om heel eerlijk te wezen heb ik het niet helemaal uitgerekend, want ik wilde gewoon iets minder bezwaarlijk bij de pomp kunnen staan. Maar in ons geval is het ongeveer 5000 a 6000 km p/j om gelijk te draaien.
Daarna moet je de inbouw over eenaantal jaar uitsmeren, zeg 3 jaar.

Als je het heel eerlijk wilt spelen dan moet je ook het stukje onderhoud meerekenen, maar als je het doet ealles gaat goed dan is dat jaarlijks een gasfilter.
Ik laat het onderhoud wel doen tijdens de garantie periode van twee jaar, daarna zie ik het wel, ik ken ook g3 installaties die al 8 jaar geen nieuw filter hebben gezien

_________________
2002 307HB 1.6 16v LPG Landi Renzo, (zomer)Evolution S038 met Michelin Pilot Sport2 225-45-17, (Winter) kleber krisalp hp2 op staal , Xenon


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 17 aug 2012 - 21:58:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 21 mei 2007 - 13:25:02
Berichten: 4069
Woonplaats: Bij splitsing Rijn en IJssel
Hmmm, ik ben het er niet helemaal mee eens. Als je een goede benzine auto hebt en je laat er voor 2000 euro een LPG installatie inbouwen en bent van plan daar 4 jaar mee te doen, dan ligt het omslagpunt voor LPG rond de 12.000 km per jaar. Schrijf je de installatie in bijvoorbeeld 3 jaar af, dan zul je dus meer km's moeten maken om de kosten terug te verdienen. Er zijn verschillende sites te vinden waarop je dergelijke berekeningen kunt maken.

Koop je een auto waar de LPG installatie reeds ingebouwd is, dan ben je spekkoper. Het omslagpunt voor mijn auto komt uit op 2800 km per jaar. Ik hou dus dik geld over met LPG in vergelijking met benzine.

_________________
Blijft Japans rijden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 19 aug 2012 - 00:20:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 jun 2012 - 15:09:27
Berichten: 23
Volgens mij kun je het vrij makkelijk uitrekenen:

Prijs brandstof / aantal km per liter = prijs per km voor brandstof

LPG 0,70 / 10 = 0,07
Diesel 1,45 / 15 = 0,0966 (http://www.werkelijkverbruik.nl/) (ja, dat kan zuiniger, maar het getal bij lpg kan ook zuiniger..)

Per km scheelt het dus 2,6 cent. Bij 10.000 kilometer is dat €260,-

Daar komt bij dat de MRB wat goedkoper is bij LPG, afhankelijk van het gewicht en de provincie, in mijn geval 30 per maand, laten we uitgaan van 25..

Het kostenvoordel van LPG is dus 25 euro per maand en 260 euro per 10k gereden kilometers. Als we dan uitgaan van 3 jaar en 25k per jaar, dan is het voordeel:
36 maanden maal 25 euro = €900,-
75k kilometer maal 2,6cent = €1950,-

Bij zo'n kilometrage haal je een nieuw lpg-installatie er dus op zich prima uit, maar het is niet een enorme besparing en je moet je afvragen of je de nadelen (minder ruimte, vaker tanken) op vindt wegen tegen de voordelen.

Als je meer rijdt wordt het al snel interessanter: 3 jaar a 50k per jaar:
36 maanden maal 25 euro = €900,-
150k kilometer maal 2,6cent = €3950,-

Het omslagpunt bij afschrijven in 3 jaar ligt op:
1750 voor de installatie - 900 besparing MRB = €850,-
/ 3jaar = €283
/ 0,026 euro besparing per km = 10.897 km per jaar

EDIT: Voor de volledigheid, bovenstaand is diesel vs LPG, voor BENZINE vs LPG is het:

LPG 0,70 / 10 = 0,07
Benzine 1,80 / 11 = 0,1636 (http://www.werkelijkverbruik.nl/) (ja, dat kan zuiniger, maar het getal bij lpg kan ook zuiniger..)

Per km scheelt het dus 9,3 cent. Bij 10.000 kilometer is dat €930,-

Benzine is uiteraard wat goedkoper in MRB dan LPG, in mijn geval €18,66, laten we €30 nemen om ook een eventuele hogere gewichtsklasse mee te nemen.

Het kostenvoordel van LPG is dus -30 euro per maand en +930 euro per 10k gereden kilometers. Als we dan uitgaan van 3 jaar en 25k per jaar, dan is het voordeel:
36 maanden maal -30 euro = -€1080,-
75k kilometer maal 9,3cent = €6975,-
Totaal: 6975-1080 = €5895

Bij zo'n kilometrage haal je een nieuw lpg-installatie er dus ruim uit.

Als je meer rijdt wordt het al snel interessanter, al is het bij dit aantal kms niet zo logisch om het met benzine te vergelijken, diesel is dan logischer. 3 jaar a 50k per jaar:
36 maanden maal -30 euro = -€1080,-
150k kilometer maal 9,3 cent = €13950,-
Totaal: €12870,-

Het omslagpunt bij afschrijven in 3 jaar ligt op:
1750 voor de installatie + 1080 extra MRB = €2850,-
/ 3jaar = €943
/ 0,093 euro besparing per km = 10.143 km per jaar
Toevallig komt dat dus bijna overeen met het omslagpunt van Diesel.

Als je een occasion koopt en de keuze hebt tussen een benzine en lpg voor hetzelfde geld is het omslagpunt nog lager uiteraard:
360,- per jaar extra aan MRB gedeeld door 0,093 euro besparing per km is: 3870 kilometer.

Het is volgens mij trouwens niet helemaal waar dat een lpg-installatie geen meerprijs heeft. Als je kijkt naar auto's met hetzelfde km-aantal is een lpg-occasion toch vaak wel wat duurder dan een benzine auto.

_________________
307 2004 1.6 16v XS Pack LPG
Voorheen 205 '93 en 106 '97


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 21 aug 2012 - 22:57:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 31 mei 2010 - 12:59:04
Berichten: 3810
Woonplaats: Bergentheim
Bart-Peugeot schreef:
Kees, ik zou gewoon deze kopen als ik jou was! http://link.marktplaats.nl/580787042 :D


Mooie SW inderdaad, wel jammer dat er geen PDC en navi op zit.
Vraag is ook of de distributieriem al vervangen is.......

_________________
Groet, Kees

"Rally is not a crime"
508SW 2.0 Hdi (140 pk) bj.2011 Allure, leer, Xenon & Led, keyless, 17"
2e auto erbij:
Zwarte 206 CC 1.6-16V 2006

Voorheen: 307SW 2.0Hdi / 307SW 2.0Hdif


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 18 okt 2016 - 12:35:26 
Offline

Geregistreerd: ma 28 sep 2009 - 10:25:49
Berichten: 450
Woonplaats: Delfzijl
Update

De auto kreeg deze zomer een vervelend kwaaltje, na een paar honderd meter viel de motor uit en kon ik meestal net naar de kant rollen, bij het uitlezen vond ik niks.


Bij wat rondvragen kon niemand met een geniale ingeving komen, tot ik mezelf bedacht dat het wel eens fout kon gaan bij het overschakelen naar LPG.
Naar de specialist geweest (DMI) maar deze zei dat ze de kwaal moesten simuleren met een koude motor en dat het niet gegarandeerd was dat het dan ook zou gebeuren.
Toen maar een Gasfilter laten vervangen omdat ik die verdacht.

Dat is het dus ook geweest naar mijn idee, sinds dien geen enkel probleem meer, filter was ongeveer 30.000KM oud.

_________________
2002 307HB 1.6 16v LPG Landi Renzo, (zomer)Evolution S038 met Michelin Pilot Sport2 225-45-17, (Winter) kleber krisalp hp2 op staal , Xenon


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 okt 2016 - 09:46:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 21 mei 2007 - 13:25:02
Berichten: 4069
Woonplaats: Bij splitsing Rijn en IJssel
Kijk, da's mooi, dat die storing nu weg is. Onthou dan gelijk dat het filter iedere 20k km's vervangen moet worden. Helaas kun je aan de buitenkant niet zien hoe vervuild het filter is.

_________________
Blijft Japans rijden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 06 jan 2017 - 18:19:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 25 jul 2015 - 20:39:03
Berichten: 49
Bart-Peugeot schreef:
Ik zie het voordeel van een benzine auto kopen, daarna lpg erin laten zetten, ook niet zo. Een benzine auto met een redelijke kmstand is vrij duur en de lpg installatie nog eens 2000 euro extra. Dan zit je al snel met een aanschafprijs die een paar duizend euro hoger is dan een vergelijkbare dieselauto.


Feit is dat je weinig gas- of dieselwagens met lage km-standen vindt. Mensen schaffen die (nieuw) immers niet aan omdat ze van plan zijn om heel weinig km te maken.

Dat betekent dat je als je op benzine zoekt, je vaak nettere wagens tegenkomt, met veel minder slijtage aan interieur, en ook minder aankomend groot onderhoud vanwege de "ervaring" van de auto. Deze strategie heb ik nu meerdere keren toegepast. Vooral een interieur dat niet compleet uitgewoond is, is iets waar je iedere dag weer van geniet 8)

Als het gas er al in zit, dan ligt het omslagpunt ergens bij 70km per week oid. Althans, dat was bij 1 van mijn vorige wagens zo (safrane fase II 2.0) en die zat qua gewicht en verbruik op ongeveer hetzelfde niveau als mn 307cc. Moet de inbouw ook terugverdiend worden, dan ligt de omslag uiteraard hoger.

Anyway, ik heb zelf in 1 van mijn ex-safranes ook Landi gehad, die hebben inderdaad de tikkende injectoren. Ik vond zelf vooral het inleren e.d. niet helemaal optimaal bij het Landi-systeem, ook dat hij soms bruusk overschakelde naar benzine als ik tot de toerenbegrenzer ging doortrappen. Mogelijk is dat inmiddels wel verbeterd in de software.

In de 307 heb ik Vialle, wilde gewoon een keer vloeibare LPG-injectie hebben. Staat ook een stuk opgeruimder onder de kap, leuke bijkomstigheid :)

Verder is Prins ook erg goed.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 06 jan 2017 - 19:52:27 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 dec 2006 - 23:04:33
Berichten: 4678
Woonplaats: Rijnmond
Ja ja een tekst van ruim 4 jaar geleden quoten. Haha.

Inmiddels kocht ik 3 jaar terug een andere 307. Op dat moment waren er geen nette 307 met lpg meer te krijgen. Dus gekeken naar diesel en naar benzine met lpg achteraf. Het is de laatste geworden. Was iets duurder dan een diesel auto. Maar ja ben geen diesel rijder. Dus mooie 307 op benzine gekocht. Lpg inbouw was slechts 1600 euro.

_________________
Heden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 288.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 XR (1997).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 06 jan 2017 - 20:25:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 25 jul 2015 - 20:39:03
Berichten: 49
LOL het ging me niet om je te confronteren met eerdere uitspraken *rofl*

Met diesels heb je ook weinig keus in lage km-standen, zijn nadeliger in mrb, en daarnaast vind ik diesels niet zo fijn rijden als otto-motoren :)

Voordeel van een diesel tov een lpg-wagen is dat je niet nog ergens de extra tank moet zien te plaatsen; maar goed, daarvoor hebben we de reservewielkuip. Na bijna 1 miljoen km heb ik een paar keer stilgestaan, maar nooit door een lekke band; snap die obsessie niet zo van mensen die perse een reservewiel mee willen zeulen (in NL althans); je hebt toch ook geen reserve dynamo, radiator, coilpack etc in de kofferbak :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 06 jan 2017 - 21:37:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 05 maart 2014 - 21:01:21
Berichten: 1869
Woonplaats: Leopoldsburg, België
Sjak 666 schreef:
daarnaast vind ik diesels niet zo fijn rijden als otto-motoren :)

snap die obsessie niet zo van mensen die perse een reservewiel mee willen zeulen (in NL althans); je hebt toch ook geen reserve dynamo, radiator, coilpack etc in de kofferbak :D


Niks zo fijn als het koppel van een dieselmotor zeg ik dan weer. :mrgreen:

De vergelijking tussen een reservewiel en een defecte dynamo vind ik trouwens ook vrij mank lopen. De kans op een lekke/kapotte band is 100 keer reëler onderweg dan een dynamo die defect is. Moet je maar eens kijken in de statistieken van de wegenwacht waar ze het vaakst voor moeten uitrukken. Een defecte dynamo geeft je trouwens ook nog enige mobiliteit, je kan namelijk met de restspanning in je accu je auto nog wel even gaande houden.

Een lekke band kan je trouwens ook vlot langs de kant van de weg of op een parking vervangen, een dynamo begin ik nog niet aan thuis op de oprit, laat staan in het midden van de nacht langs de weg. :D

_________________
http://www.peugeotforum.be


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 jan 2017 - 01:12:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 25 jul 2015 - 20:39:03
Berichten: 49
steven_vanheukelom schreef:

Niks zo fijn als het koppel van een dieselmotor zeg ik dan weer. :mrgreen:



In tractors en vrachtwagens wel *rofl* voor personenauto's waar koppel nodig is heb ik liever een V8 :mrgreen:

steven_vanheukelom schreef:
De vergelijking tussen een reservewiel en een defecte dynamo vind ik trouwens ook vrij mank lopen.
Ik ging in mijn voorbeeld alleen af op mijn eigen ervaringen. Inderdaad kan je nog ff doorsturen met een defecte dynamo, maar op een gegeven moment houdt het echt op :D

In mijn 307 is de dynamo overigens ook al 2 keer vervangen, 1 keer bij de vorige eigenaar, en bij mij 1 keer (nog onder garantie), dat is 2 dynamo's in minder dan 120.000km. Renault doet het dan net iets beter, bij mn 1e safrane 3 nieuwe dynamos op 450.000km (1 keer stil komen te staan omdat ook het waarschuwingslampje niet ging branden), bij mn 2e safrane op 2 ton geen dynamo-perikelen. Dus zou eerder zeggen dat de kans op een defecte dynamo bij franse bagger veel groter is dan de kans op een lekke band :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 jan 2017 - 09:45:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 maart 2009 - 19:22:18
Berichten: 16251
Woonplaats: Hoevelaken.
Dat is jou ervaring, ik heb met de 307 op 250.000 km geen dynamo hoeven vervangen, wel twee keer een lekke band waarbij ik 1 keer een 80 km van huis stond en geen wiel bij me had,
had net gewisseld van zomer naar winter en ik gebruikte altijd 1 wiel van de zomer of winter set als reserve, moest de wielen nog even schoon maken dus had er geen bij, sta je daar een uur te nikkelen in de kou voordat er hulp is.
Had ik een wiel gehad was ik in 10 minuten weer op pad geweest.

_________________
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI 3 deurs hatchback 2.0 uit 2003<<
>>>>Heden, 407 XS sedan 2.2 16V uit 2004 gechipt naar 166 PK<<<<


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 jan 2017 - 14:16:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 25 jul 2015 - 20:39:03
Berichten: 49
Doornekamp33 schreef:
sta je daar een uur te nikkelen in de kou voordat er hulp is.
Is meestal bij pech, slecht weer, ver van huis en laat in de avond :?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
POWERED_BY
phpBB.nl Vertaling