307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu vr 19 okt 2018 - 16:22:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Voorstellen FransL
BerichtGeplaatst: di 03 feb 2015 - 20:41:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2014 - 23:05:16
Berichten: 41
Woonplaats: Lommel
Vandaag eens gekeken hoe die condensor gemonteerd is en hoe te verwisselen is. Maar dat is me niet helemaal duidelijk geworden.
Ik heb twee bouten ( op de foto nrs 1 en 2, ook links ) en de plastic dopjes ( nr 3 en 4 op de foto) losgemaakt. Ik dacht dat de balk waarop de bouten (1) bevestigd waren, dan weggenomen kon worden, en dat je dan van boven bij de radiator en de condensor zou kunnen komen, maar dat was niet zo.
De zwarte plastic kap ( nr 5) zit vast aan het grijze voorstuk ( ook nr5) wat doorloopt naar de zijkant, onder de koplampen door.
Door die zwarte plaat iets op te lichten kon ik bij een (torx) schroef om de bevestiging van de radiator los te maken. Dan zal ik ook wel bij die andere kunnen.
Maar dan ?????
Kan ik dan de radiator naar achter duwen ??
Kan ik dan ook bij de bevestiging van de condensor ???
Ook het losmaken van de leidingen lijkt me erg lastig.

Verder weet ik niet precies welke type/model condensor ik voor mijn auto ( 1.6 HDI 90 pk van 2007) nodig heb. Op internet al wel verschillende gevonden maar ook met iets afwijkende maten t.o.v. elkaar.

Frans.


Bijlagen:
DSC_7128 f.jpg
DSC_7128 f.jpg [ 377.68 KiB | 7217 keer bekeken ]

_________________
307 1.6 HDI 90 pk
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voorstellen FransL
BerichtGeplaatst: di 03 feb 2015 - 22:17:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 dec 2006 - 23:04:33
Berichten: 4670
Woonplaats: Rijnmond
Je bent er al bijna! :D

Als je beide bevestigingen van de radiator los hebt, kun je inderdaad de radiator een stukje naar achteren kantelen.

En daarna pak je de condensor er zo uit!

(Wel even de slangen van de condensor losdraaien)

Als je een nieuwe condensor monteert, vervang dan ook de rubber keerringen die aan de slangen zitten. Haal ze bij de dealer, ze kosten 2 tot 3 euro voor alle 4 samen. Ja, je hebt er 4 nodig. In twee verschillende maten. De magazijnman van je dealer weet welke.

Succes.

_________________
Heden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 288.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 XR (1997).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voorstellen FransL
BerichtGeplaatst: wo 11 feb 2015 - 20:38:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2014 - 23:05:16
Berichten: 41
Woonplaats: Lommel
Het is gelukt.
Vrijdag via internet bij Aircontrol in Uden een condensor besteld (voor € 165,17 incl. € 9.50 verzendkosten) . Deze werd gistermiddag bij me thuis afgeleverd. Vandaag bij de dealer die 4 O- ringetjes gekocht en daarna de condensor verwisseld. Was ietsje meer werk dan Bart-Peugeot aangaf... :)
Met die 4 O ringetjes erbij amper € 170,- aan kosten voor de condensor. Vrijdag wordt het systeem bij mijn dealer gevuld. Die kosten komen er dus nog bij.

Incl. foto's maken ben ik ongeveer 1 1/2 uur bezig geweest.
Op de foto is te zien dat de bovenste aansluiting een grotere diameter - 14 mm - heeft dan de onderste -11mm.

Zal onder "TECHNIEK " een topic openen met de omschrijving hoe ik dit gedaan heb ( met een paar foto's ).


Frans.


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: de nieuwe condensor
DSC_7133 f.jpg
DSC_7133 f.jpg [ 382.71 KiB | 7184 keer bekeken ]

_________________
307 1.6 HDI 90 pk
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voorstellen FransL
BerichtGeplaatst: wo 11 feb 2015 - 22:13:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 jun 2013 - 21:11:05
Berichten: 1175
Woonplaats: Utrecht
Mooi dat het tot zo ver gelukt is Frans

_________________
Groeten, Cor

Te bewonderen in een Skoda Fabia combi II, 1.2 TSI DSG-7 automaat uit 10-2010 met volledig leren interieur
(vorige auto: Peugeot 307 SW 1.6-16v, automaat, Pack Premium uit 01-2005)

http://beroepschauffeur.bbforum.be (het forum voor de beroepschauffeur...)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voorstellen FransL
BerichtGeplaatst: wo 11 feb 2015 - 23:05:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 dec 2006 - 23:04:33
Berichten: 4670
Woonplaats: Rijnmond
Goed gedaan. :lol:

(Ik heb het zelf ook al 2 keer gedaan hoor) ;-)

_________________
Heden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 288.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 XR (1997).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voorstellen FransL
BerichtGeplaatst: vr 24 apr 2015 - 19:51:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2014 - 23:05:16
Berichten: 41
Woonplaats: Lommel
Toen ik enkele wekengeleden de winterbanden heb gewisseld voor de zomerbanden, merkte ik dat een band bijna leeg was. Daarna merkte ik dat de linker voorband steeds druk verloor, in 1 week van 2.4 naar 0.9 bar. Een test met zeepsop leverde niets op.
Toen het wiel eraf gehaald en nog een keer helemaal met zeepsop ingespoten maar nog steeds niets.
Dan maar het wiel in het bad met zo’n 15 cm water erin gezet. En ja hoor even later zag ik de luchtbelletjes. Bleek een klein gaatje in het loopvlak. Zo’n gaatje wat je ziet als er een klein steentje in heeft gezeten.
Mijn idee was om er van binnenuit een “ paddestoel “ in te laten zetten. Dat heb ik al 2x laten doen bij een motorband ( ook lek in midden v h loopvlak).
De zaakvoerder van de bandenhandel waar ik vaker geweest ben wilde het repareren met een “veter ‘van buitenaf. Dit was sneller en een stuk goedkoper. Hoewel ik in 1e instantie daar niet zo voor voelde – tijdens een vakantie enkele jaren geleden met de motor was zoiets mislukt, maar vorig jaar tijdens een trip naar Wales was het bij een andere motorrijder uit de groep wel gelukt - liet ik me toch overhalen. En niet meteen gekeken of het lek inderdaad dicht was. Dat volgende dag zag ik dat dit niet was, de band was nu helemaal leeg.
Terug naar die bandenhandel. Bleek dat ongeveer 1 cm naast de “veter “ een stukje ijzer zat. Er was dus een stukje ijzer schuin de band binnengedrongen. Toen beslist om een nieuwe band te kopen. :cry: Mocht ik nog eens de pech hebben een lekke band te hebben, zal er toch eerst goed gekeken worden waardoor het lek veroorzaakt is. En dan repareren met een paddenstoel, tenzij het niet verantwoord is.
( Michelin premacy 205/55 )

Frans.


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: het gaatje.
DSC_7563 f.jpg
DSC_7563 f.jpg [ 382.62 KiB | 7092 keer bekeken ]

_________________
307 1.6 HDI 90 pk
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voorstellen FransL
BerichtGeplaatst: vr 24 apr 2015 - 20:36:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 maart 2009 - 19:22:18
Berichten: 16225
Woonplaats: Hoevelaken.
Je hebt wel lef, een motor band laten repareren, die vervang je voor je eigen veiligheid.

_________________
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI 3 deurs hatchback 2.0 uit 2003<<
>>>>Heden, 407 XS sedan 2.2 16V uit 2004 gechipt naar 166 PK<<<<


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voorstellen FransL
BerichtGeplaatst: vr 24 apr 2015 - 21:02:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2014 - 23:05:16
Berichten: 41
Woonplaats: Lommel
Ik heb dat toen gedaan omdat zowel mijn dealer als bij het bandenbedrijf gezegd werd dat dit verantwoord was. Ik heb de 2e keer erbij gestaan bij de reparatie. De band werd geïnspecteerd ( lek zat nagenoeg in het midden van het loopvlak) en het gaatje werd op maat geboord voor de pen van de paddenstoel daarna flink met lijm ingesmeerd, de paddenstoel werd geplaatst en met een rollertje stevig aangedrukt. Ik heb er nog zo'n 5000 km mee gereden zonder problemen.
Dat van buitenaf repareren met een "veter " of met rubber 4 kantjes ( heb ik bij me op de motor) is meer bedoeld om naar een plaats te gaan waar de band vervangen kan worden ( reparatie is dan niet meer mogelijk). Ik heb motorrijders gesproken die meerdere 1000 km gereden hebben met een op die manier gerepareerde ( achter)band. Ik heb zelf ook een keer de achterband van mijn dienstmotor gerepareerd met zo'n rubber 4kantje. Die band werd wel meteen vervangen. Als het gaatje/lek zo ongeveer in het midden van het loopvlak is en niet aan de zijkant, durf ik het dus best aan om een motorachterband te laten repareren met een paddenstoel en er mee door te blijven rijden.

Frans.

_________________
307 1.6 HDI 90 pk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voorstellen FransL
BerichtGeplaatst: vr 24 apr 2015 - 21:35:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 maart 2009 - 19:22:18
Berichten: 16225
Woonplaats: Hoevelaken.
Ik blijf het link vinden, een koordlaag doorboren blijft een zwakke plek, en op de motor heb je maar twee wielen dus gaat er 1 lig je wel plat en is de veiligheid je pak die je aan hebt.

_________________
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI 3 deurs hatchback 2.0 uit 2003<<
>>>>Heden, 407 XS sedan 2.2 16V uit 2004 gechipt naar 166 PK<<<<


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voorstellen FransL
BerichtGeplaatst: vr 24 apr 2015 - 23:22:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 feb 2012 - 15:49:29
Berichten: 1471
In Duitsland is het zelfs verboden!
Maar ja, wij Hollanders gaan liever voor goedkoop dan voor eigen (en andermans) veiligheid...............

_________________
Hierlangs afknippen en weggooien.Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voorstellen FransL
BerichtGeplaatst: za 04 jul 2015 - 23:54:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2014 - 23:05:16
Berichten: 41
Woonplaats: Lommel
Heb deze auto nu ongeveer 1 jaar, dus tijd voor de jaarlijkse keuring. Na de grote beurt in januari heb ik er nog ruim 4600 km mee gereden, daarom naar de garage gegaan voor een "nazicht keuring". Daarbij bleek dat de spoorstangen nogal veel speling hadden, die dienden vervangen te worden. Ook viel het mij en de monteur op dat de koelventilator veel lawaai maakte. Zou zijn omdat het relais van de lage stand defect was waardoor die ventilator altijd in de hoogste stand draait. En als die ook kapot gaat heb je geen koeling maar ook geen airco meer, dus die is ook vervangen. Kosten bij elkaar zo'n € 290,-. De keuring leverde geen problemen op.

De banden zijn ook binnenkort aan vervanging toe. Hoop dat ze het uithouden tot september dan heeft de dealer een bandenaktie.
Ik overweeg dan om 4 nieuwe ( michelins) te kopen en de nog bijna nieuwe linkervoorband als reserve te gaan gebruiken ipv de Bridgestone turanza die daar nu voor dient. Die band is van 09/07 ( bouwjr van de auto). Dan ben ik ook van dat gebrom van die gecupte banden verlost.

Het afgelopen jaar dus ruim 12.000 km mee gereden en nog steeds erg tevreden met deze auto. Verbruik ligt zo rond de 1: 18,5.

Frans.

_________________
307 1.6 HDI 90 pk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voorstellen FransL
BerichtGeplaatst: zo 05 jul 2015 - 11:34:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 feb 2012 - 15:49:29
Berichten: 1471
Als je keuze hebt in banden, kies dan in ieder geval voor energiezuinige banden. Het verschil tussen mijn oude Turanza bandjes en de huidige Michelins is behoorlijk groot. Op de Turanzas reed ik gemiddeld 1:16,2 (60.000km)
Met de Michelins zit ik tot nu toe op 1:18,5 (12.000km)

_________________
Hierlangs afknippen en weggooien.Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voorstellen FransL
BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2016 - 23:49:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2014 - 23:05:16
Berichten: 41
Woonplaats: Lommel
De (zomer) banden hebben het uitgehouden tot ik de winterbanden heb gemonteerd. Dealer had setje nieuwe Michelin energy savers voor een leuke prijs, die gekocht. Helaas was die Bridgestone reserveband 15 " en past dus niet op mijn 16" zomervelgen, die blijft dus als reserve. Ik heb nu dus 1 gebruikte Michelin premacy 205/55R16 waarmee ruim 9000 km is gereden, over. Weet nog niet of ik die probeer te verpatsen of dat ik die houdt voor als ik nog eens een band kapot rij.
Ondertussen heb ik ook weer zo'n 13.000 km gereden sinds de vorige beurt. Advies van dealer was om de olie te verversen na 10.000 km, dus redelijk op tijd.
Zag toen dat er in de kunststof plaat onder de motor ter hoogte van de aftapplug een ruim gat was. Volgens de monteur zou dat niet origineel zijn, wel gemakkelijk, hoefde hij niet een 6? tal boutjes los te draaien om die plaat eronderuit te halen.

Ook werd meteen de storing in de raw rechts achter verholpen. De laatste tijd merkte ik bij het richting aangeven naar rechts dat ie eerst enkele keren snel knipperde en dan normaal, wat meestal wijst op een kapot lampje. ( rechts voor deed het wel goed). Ik had daar al naar gekeken waarbij bleek dat het lampje goed was maar slecht contact maakte.
Bleek dat het blokje met kabels wat in de achterlicht unit zit, geen goed contact maakte - was ook te zien op dat blokje. Er werd een andere stift in gedaan en aan de "oude" kabel gesoldeerd. Probleem opgelost.

Verder een record qua verbruik. Verbruik zit meestal ruim 1:18 / 1:19, nu haalde ik een keer 1:20,5. Niet slecht vind ik.

Omdat ik de reservesleutel kwijt ben, een nieuwe besteld bij de dealer. Kost iets van € 30,- , met inlezen erbij € 60,50.

Dus nu op naar de jaarlijkse keuring eind juni.
Hoef er niet bij te zeggen dat ik nog steeds heel erg tevreden ben met deze auto.

Frans.

_________________
307 1.6 HDI 90 pk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voorstellen FransL
BerichtGeplaatst: ma 22 feb 2016 - 20:52:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2014 - 23:05:16
Berichten: 41
Woonplaats: Lommel
Vandaag de instaplijsten - gekocht van forumlid Arjandb - gemonteerd.


Bijlagen:
DSC_0091 f.jpg
DSC_0091 f.jpg [ 126.73 KiB | 6279 keer bekeken ]

_________________
307 1.6 HDI 90 pk
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Voorstellen FransL
BerichtGeplaatst: ma 22 feb 2016 - 21:15:37 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 dec 2006 - 23:04:33
Berichten: 4670
Woonplaats: Rijnmond
Netjes! :D

_________________
Heden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 288.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 XR (1997).


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
POWERED_BY
phpBB.nl Vertaling