307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu vr 19 okt 2018 - 09:41:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 22 aug 2017 - 07:05:24 

harald_viering schreef:
Doornekamp33 schreef:
wel even bij het aansluiten de geschakelde plus van de blauwe box loshalen en deze aan de geschakelde plus van de aansteker solderen, in de iso laten zitten geeft problemen met de VANbus.

Okee duidelijk. Maar bedoel je hiermee de 12v plug in de console? Ik zie namelijk nergens een sigarettenaansteker.
Yep, die 12 volt plug bedoel ik idd.
Mooi dat de lampjes gelukt zijn, kun je weer de knopjes zien nu het weer langzaam vroeger donker word.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 25 dec 2017 - 14:39:20 

Ik rij inmiddels een paar maanden met de 307. Rijdt goed, zit goed, en prettig ruim.
Een aantal minpunten heeft de auto helaas ook, misschien dat de kenners mij hiermee kunnen helpen.

-de cruise control weigert de laatste tijd steeds vaker. Valt uit onder het rijden, is dan wel weer in te schakelen om ff later weer uit te vallen. Soms is de cruise helemaal niet meer in te schakelen en gaat dit gepaard met een pieptoon.

-de auto is ontzettend vochtig van binnen. Helemaal met het natte weer van de afgelopen weken valt dit op. Zodra de airco uitgezet wordt begint de boel van binnen te beslaan. De voorruit is soms zó nat dat het water eraf druipt. Ik rij dus permanent met de airco aan, wat natuurlijk ongunstig is voor het verbruik.

-De auto trilt in het stuur (irritant!!) bij rijden op de snelweg. Het begint bij ongeveer 115km/h en wordt steeds erger als de je snelheid opvoert. De voorwielen zijn al meerdere keren gebalanceerd (daar zijn in september 2 nieuwe banden opgelegd), en ik heb de tip van het forum om al het plastic kuipwerk aan de onderzijde met boutjes en moertjes vast te zetten ook opgevolgd. Helaas zonder resultaat. Overigens lijkt het erop dat het trillen minder is zodra de buitentemperatuur in de buurt van het vriespunt komt.

-de buitenspiegels klappen automatisch in bij het afsluiten van de auto. Ik zou deze functie graag uitgeschakeld willen hebben.

Weten jullie een oplossing voor bovenstaande zaken?

Met vriendelijke groet,
Harald.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 25 dec 2017 - 15:17:28 

Cruisecontrol kan afhankelijk zijn van de sensoren bij je rempedaal. Wellicht helpt uitlezen...

Je spiegels kun je uitprogrammeren. Daar heb je een Diagbox uitleescomputer bij nodig.

Heb je al gecontroleerd of er ergens lekkage is? Controleer ook meteen je kachelradiator, verlies je geen KVS?

Voor het trillen kun je eens proberen om op andere banden te rijden. Of voor met achter te wisselen. Voel ook eens of er geen platte kanten aan je banden zitten. (Opkrikken en ronddraaien en met andere hand over het loopvlak voelen.)
Ik had een keer ovale banden vanwege kromme velgen. Dat kon prima gebalanceerd worden zodat het apparaat dacht dat het in orde was. Maar de vullingen rammelden nog net niet uit je kiezen.
Uiteindelijk heb ik andere velgen en banden geplaatst.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 25 dec 2017 - 15:27:07 

Trillen wielen, welke banden en velgen liggen er om, als je boutje moertje hebt toegepast en de plaat onder de motor zit ook stevig vast dan verdenk ik of de toplagers of de banden zelf.

Cruise Control, 99% zeker is het probleem opgelost met het vervangen van de remlicht schakelaar.

Vocht, heb je de afvoeren van de kokerbalken al eens bekeken, grote kans dat die volstaan, en ander idd de kachelradiator of lastiger ergens lekkage die niet veel voorkomt.

Spiegels kun je idd uitzetten met diagbox/pp2000.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 17 apr 2018 - 22:39:37 

Even een update over de 307.

Ik heb de auto in januari een grote beurt gegeven. In eerste instantie kwam ik weinig bijzonders tegen. Heb alle filters vervangen en de bougies, evenals de wisserbladen voor en achter. Grote mankementen kwam ik niet tegen, afgezien van een stuurkogel met wat speling. Vervelend was dat linksvoor de grote metalen klem die de ashoes op de plek moet houden, gebroken was. Hierdoor slingerde dat smerige groene vet alle kanten op. Alles zat eronder bah. Heb de hoes weer vastgezet met een nieuwe klem en dat blijft gelukkig goed zitten.
De remlichtschakelaar heb ik op advies van dit forum ook vervangen en dat bleek de oplossing te zijn; de cruise control doet het weer perfect :mrgreen:
Tegelijk met de beurt de winterbanden eronder gezet, of het nou hieraan ligt of aan de loszittende hoes weet ik niet, maar het getril in het stuur op hogere snelheid is verdwenen!

Omdat ik af en toe koelvloeistof rook heb ik de kachelradiateur ook bekeken. Hier was niks te zien wat op een mogelijke (oude) lekkage kan duiden. Wel zag ik dat er twee boutjes verdwenen waren van die buisjes die op de kachelradiateur zitten! Ondanks dat er geen lekkage was heb ik er toch maar voor de zekerheid een paar boutjes ingedraaid. Niveau in het expansievat was wel gedaald, heb dit bijgevuld en blijf het in de gaten houden.

Vorige week heb ik de koppeling laten vervangen. Deze klus ging mij zelf boven de pet dus heb ik het uitbesteed. Was wel nodig ook, want het druklager was in zeer slechte staat en had er elk moment mee op kunnen houden :oops: Koppelen gaat nu een stuk lichter en dankzij de nieuwe bakolie gaat het schakelen (vooral koud) ook soepeler. Dus de euro's goed besteed!
Tegelijk met de koppeling de zomerbanden er onder laten zetten, kon in een moeite door de auto stond toch op de brug. Voel nu toch weer een licht getril zodra ik boven de 120km/h kom. Wellicht zit het probleem dan toch in de vorig najaar nieuw gekochte Hankook Kinergy voorbanden.

Vochtproblemen heb ik de laatste maanden niet meer gehad. Had voor de zekerheid een vochtvreter gekocht, deze heeft enige tijd in de auto gestaan maar staat inmiddels al weer 2 maanden in de schuur. Airco hoeft nu niet steeds aan, dat scheelt ook weer in het verbruik.

Het benzineverbruik schommelt gemiddeld zo rond de 1 op 12,5. Volgens mij is dat best netjes gezien het relatief hoge toerental wat deze motor draait bij snelwegtempo. Verder doet de auto het prima en bevalt ook goed!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 19 apr 2018 - 20:50:21 

Netjes weer dat het achter de rug is. Nu kan ie hopelijk weer een hoop kilometers afmalen. 8)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]