307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu za 26 mei 2018 - 02:34:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 08 okt 2017 - 14:28:56 
Offline

Geregistreerd: zo 08 okt 2017 - 10:49:44
Berichten: 3
Laat ik beginnen met dat ik geen auto-persoon ben. Ik snap prima hoe een motor werkt, enzovoorts. Maar moet altijd vertrouwen op anderen als het aankomt op onderhoud. Tot voor kort zijn we met onze auto's altijd naar de Kwik-Fit geweest. Niet direct mijn keuze, maar goed, ze leken altijd prima werk te leveren. Nu is dat wel anders.

Begin dit jaar waren we op zoek naar een andere auto. Wij rijden elke dag 100km om onze dochter naar school te krijgen en hebben dus een auto nodig waar we op kunnen vertrouwen. Waar we op dat moment in reden, kon dat niet. En aangezien we redelijk kilometers maken, wilden we ook een zuinigere auto. Bij een autohandelaar liepen we tegen een Peugeot 307 HDI uit 2006. Goed onderhouden volgens het boekje en zag er ook picobello uit.

Nu, ruim een half jaar verder, hebben we het nodige werk aan laten doen. Achterremschijven, banden, airco, grote beurt en distributieriem vervangen. Wat ons betreft geen gekke dingen voor een auto uit 2006. Kortom, er zit al aardig wat centen in. Bij de grote beurt kwam naar voren dat de turbo en een verstuiver lekt. Geen grote nood volgens de monteur, maar moest op korte termijn wel wat aan gedaan worden. De distributieriem vond ie spannender, die was nog nooit vervangen. Dus dat vrij vlot daarna laten doen. Na het vervangen van de distributieriem is de motor wel een stuk stiller, dus dat klinkt goed in onze oren.

Maar dan zijn we de volgende dag op pad en op de terugweg gaat ineens het STOP-lampje in de dashboard aan en horen we een geluidsignaal (drie piepjes). Bijna direct daarna ging het weer uit, om vervolgens 300 meter later weer aan te gaan. Gestopt, uitgezet, gekeken in het boekje: de combinatie zou moeten aangeven dat er misschien een band lek is. Dus even om de auto gelopen, niks gezien. Auto gestart en omdat we geen melding opnieuw kregen, toch nog naar huis gereden (was nog een km ongeveer). ANWB er bij gehaald, die de auto uitleest en de code P1351 (uit mijn hoofd, code staat op een papier dat in de auto ligt, die nu bij de garage staat). Volgens hem niet veel bijzonders. Maar waarschuwt ons wel over de lekkage. Sterker nog, de bewering dat we daardoor de uitstoot van 4 pakjes sigaretten in de auto krijgen, doet ons wel schrikken.

De volgende dag de auto naar de Kwik-Fit gebracht. Verteld over ons STOP-incident en ook gezegd dat we graag de lekkage laten maken. We worden later op de dag gebeld, met de mededeling dat de lekkage repareren 1000,- euro gaat kosten, want dan moesten ze de turbo en de verstuiver vervangen. Voor de storing gingen ze nog verder kijken. Okay, goed, moet maar. Opgehangen en wachten maar. En wachten maar... Uiteindelijk zelf maar opgebeld om te vragen wat de stand van zaken was. Ja, nee, bij het uitlezen was niet veel bijzonders gevonden (hebben ook niet gehad over de code die de ANWB'er had gevonden). En nee, repareren ging nu niet, want ze zouden de spullen eerst moeten bestellen. Niet helemaal duidelijk voor ons, dus we baalden hier wel van. Vervolgens de auto opgehaald, want we zouden voorlopig er gewoon mee kunnen rijden.

De volgende dag onze dochter naar school gebracht, maar op de terugweg wéér een STOP-melding. Dit keer stonden we toevallig voor een andere garage, die wel even wou kijken. Die leest de auto uit en komt met dezelfde code op de proppen. En terwijl hij onder de motorkap kijkt, merkt hij op dat de inlaatslang ontbreekt! En dat de turbo en verstuiver inderdaad lekken, maar de reparatie daar van zeker geen 1000,- euro hoeft te kosten. Maar goed, ook hij vond geen reden voor de melding en vind dat we voorlopig gewoon door kunnen rijden. Direct verhaal gehaald bij de Kwik-Fit over de inlaatslang. "Ja maar, dat hebben we u toch verteld bij de grote beurt?" Euh nee, dacht het niet, dan hadden we dat wel onthouden.

Omdat we er nu wel helemaal tureluurs van worden, zijn we op zoek gegaan naar een derde garage, gewoon voor een nieuwe set ogen en extra mening. Deze garage weet ons te vertellen dat de lekkage niet veel meer voorstelt dan een ringetje bij de verstuiver en een kap (oid) bij de turbo beter aan te laten sluiten. De turbo die er nu in zit, is namelijk nog vrij nieuw en hoeft zeker niet vervangen te worden. Al met al, zou het ongeveer 200,- euro kosten. Een groot verschil!

Ondertussen is de motor meer gaan reutelen, krijgen we om de haverklap de STOP-melding en weten we dus niet of het goed is om er mee door te rijden. Gelukkig hadden we al een afspraak staan bij de nieuw gevonden garage. Dus de auto daar heen gebracht, in de hoop gauw weer lekker te kunnen genieten van een goed rijdend karretje. Helaas, het moest zo niet zijn. We werden in de loop van de dag gebeld, met de melding dat de ketting in de motor niet goed loopt. Dat zou het gereutel verklaren. Reparatie hier van loopt in de richting van 2000,- euro. Okay, niet leuk en eerst een goed nadenken of we dat moeten doen. Uiteindelijk groen licht gegeven. En dan denk je dat het goed gaat komen... De volgende dag opnieuw een telefoontje: de verstuivers komen niet los. Ze hebben de auto twee uur warm laten draaien en allerlei trucjes geprobeerd, maar niks hielp. Enige optie die nu gezien wordt, is er een nieuwe motor in zetten. Kosten 3600,- euro.

Ondertussen zien wij door de bomen het bos niet meer. We hebben wel vertrouwen in de nieuwe garage (staat goed aangeschreven en een kennis van ons heeft er ook goede ervaringen mee). Maar we weten echt even niet meer wat we nou moeten doen. Geld hier voor hebben we eigenlijk niet, maar een andere auto is eigenlijk ook geen optie (wat voor kosten komen daar dan weer bij?). Vandaar mijn eerste post hier op dit forum, ik zou graag weten hoe anderen hier tegen aan kijken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 okt 2017 - 15:35:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 sep 2010 - 13:51:34
Berichten: 2445
Woonplaats: Hengelo ov
Eerst welkom op het 307 forum.

Ik heb hier het gevoel dat de baas van de auto er geen verstand van heeft en daar weer garages van gebruik maken. Kwik fit zal ik als het laatste heen gaan. Maar ja ieder z'n ding. De ketting van de motor kan alleen maar de oliepomp zijn volgens mij. Dat kan toch nooit 2000 euro kosten en verstuivers die vast zitten zijn er echt wel eruit te halen. Ja ze kunnen heel vast zitten.
Het is moeilijk zo te beoordelen wat er precies aan de hand is. Ik zou zelf een dieselspecialist er na laten kijken.

P1351 Gloeirelais, gloeiboegies

https://www.problemcar.nl/nl/particulie ... p1315.html


In ieder geval veel succes.

:) :)

_________________
Was Peugeot 307 SW 2.0 16V Pack juni 2006 Bleu Recife 143600 Km
Nu 308SW Style Jan 2016 Noir Perla Nera, 1.2 e-thp 131pk prive, chiptuning 158Pk en 300Nm
En 308 SW Blue Lease Executive Pack 1.6 BlueHDi 120 pk Donkerblauw okt 2015, leasebak


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 okt 2017 - 17:07:55 
Offline

Geregistreerd: zo 08 okt 2017 - 10:49:44
Berichten: 3
Die 2000,- moet ik even toelichten. Dat is namelijk niet alleen de ketting, maar ook inclusief de inlaatslang, de reparatie van de lekkage, apk-keuring en vervanging van twee andere slangetjes. Geld overigens ook voor de 3600,-, maar dan vervanging motorblok ipv de ketting.

Ik weet niet of de ketting die van de oliepomp is, de monteur had het er over dat ie verbonden is aan de nokkenas.

Wat de verstuivers betreft, hij heeft tot nu toe geprobeerd ze er uit te krijgen, zonder ze te slopen. Morgen komt een collega van hem terug van vakantie, hij zou die nog raadplegen om te kijken of er een andere tactiek bedacht kon worden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 okt 2017 - 17:08:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 maart 2009 - 19:22:18
Berichten: 15895
Woonplaats: Hoevelaken.
Welkom om mee te beginnen.

Ik neem aan dat je een 1.6 hebt met fap dus roetfilter.
De aanzuigslang van de turbo die mist is een groot probleem, er komt allemaal vuil in het inlaat traject en je turbo word eigenlijk ligt gezandstraalt, dus die moet er zo snel mogelijk weer op.
De verstuivers kunnen inderdaad vastzitten, daar zijn gespecialseerde bedrijven voor, hoeft je geen motor te kosten.

Ketting waar men het over heeft kan de aandrijving van de dieselpomp zijn, de oliepomp word volgens mij aangedreven door de krukas dmv tandwielen, de pomp kan een ketting hebben, ook al dacht ik dat dat ook door tandwielen gebeurde.

Waar ik meer naar neig is een verkeerd uitgevoerde distributie riem wissel waarbij de spanrol, looprollen en waterpomp niet zijn vervangen, of de spanrol niet goed is vastgezet.

Ik weet niet uit welk deel van het land je komt, er zijn meerdere goede bedrijven om heen te gaan met de peug, zoals Pugfix in Barneveld, niet duur maar wel een topbedrijf, dus dat is een aanrader.

_________________
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI 3 deurs hatchback 2.0 uit 2003<<
>>>>Heden, 407 XS sedan 2.2 16V uit 2004 gechipt naar 166 PK<<<<


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 okt 2017 - 21:37:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 05 maart 2014 - 21:01:21
Berichten: 1777
Woonplaats: Leopoldsburg, België
De ketting bij de 1.6 hdi drijft de twee nokkenassen intern aan. Je hebt maar een nokkenastandwiel op de distributie, verdeling tussen de twee assen gaat intern met een ketting tussen de twee nokkenassen... Wat is wijsheid in dit geval, daar spreek ik me niet over uit...
Maar als alles op een hoop komt, zoals de turbo, een of meerdere verstuivers die bij het demonteren misschien kapot getrokken worden en dus vervangen moeten worden, de distributie die onherroepelijk opnieuw moet als ze aan de ketting willen sleutelen, ... dan heb je een hoop kosten voor de boeg die naar mijn mening niet meer rendabel zijn bij een auto van deze leeftijd... Veel succes met je verdere keuze.

_________________
http://www.peugeotforum.be


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 09 okt 2017 - 21:25:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 dec 2013 - 20:40:49
Berichten: 1183
Welkom en vervelende situatie!

Het is een flinke smak geld voor een auto die een paar duizend euro waard is. Maar ja, als je deze gaat inruilen maak je waarschijnlijk verlies en dan moet je weer een nieuwe kopen (met marge, afleverkosten etc) waarbij het ook maar de vraag is of je niet op korte termijn problemen krijgt.

Heb je al eens bij de Peugeot dealer zelf gevraagd wat het bij hen zou kosten? Of anders idd bij een gespecialiseerd bedrijf zoals Pugfix? Ik zou een algemene keuring laten doen mbt de algehele staat van onderhoud en alle binnenkort te verwachten kosten, en dan de knoop doorhakken. Is het teveel, kijk dan bijv. naar een Leeuwekeur occasion met 6 mnd garantie (zie leeuwekeur.peugeot.nl)

So far my thoughts.

Succes!

Ps: de 307 is een heerlijke wagen, laat dat ook meespelen :D

_________________
3008 GT-Line 1.2 PureTech || 2017 || Noir Perla Nera
Volvo V40 T4 R-design || 2018 || Bursting Blue
EX 307 SW Premium 2.0-16v || 2007 || Noir Obsidien


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 15 okt 2017 - 14:07:43 
Offline

Geregistreerd: zo 08 okt 2017 - 10:49:44
Berichten: 3
Update: na wikken, wegen en zoeken, hebben we de knoop door gehakt. Deze 307 gaan we inruilen voor een 307 sw 2.0. Wel tot onze spijt, want deze reed wel superfijn. Maar we kijken ook wel weer uit naar het plezier dat we hopelijk zullen hebben met zijn vervanger.

Bedankt allemaal voor de welkomstreplies en het mee denken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 15 okt 2017 - 16:12:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 dec 2013 - 20:40:49
Berichten: 1183
Een dikke 2 liter, kan ik natuurlijk alleen maar toejuichen :D Ga je ook veel rijplezier van krijgen. Heb je er al een gevonden (zo ja: foto's?)?

_________________
3008 GT-Line 1.2 PureTech || 2017 || Noir Perla Nera
Volvo V40 T4 R-design || 2018 || Bursting Blue
EX 307 SW Premium 2.0-16v || 2007 || Noir Obsidien


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 18 okt 2017 - 17:52:33 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 dec 2006 - 23:04:33
Berichten: 4554
Woonplaats: Rijnmond
Deze dikke 2.0 vind ikzelf erg mooi.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=252127226

_________________
Heden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 272.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 XR (1997).


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
POWERED_BY
phpBB.nl Vertaling