307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu do 24 mei 2018 - 14:08:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: HugoW aan de 307
BerichtGeplaatst: za 14 okt 2017 - 10:47:20 
Offline

Geregistreerd: za 14 okt 2017 - 10:41:45
Berichten: 19
Hallo allemaal,

afgelopen donderdag een wrakje opgepikt om de komende 9 maanden voor mijn werk veel mee te rijden; 140km per dag. Dus ik heb een LPG auto gezocht voor weinig en dat werd een 307 SW. Op zich een nette auto met alles erop en eraan, ook zo'n mooi glazen dak. Maar aangezien de auto een stroopwafel en drie dubbeltjes kostte (en drie ton gelopen heeft) is de auto niet helemaal perfect meer. Ik zal dus wel het één en ander gaan vragen op het technische gedeelte van dit forum. In principe kan ik alles zelf, ik heb al veel aan auto's gesleuteld, maar wat waar zit op de 307 moet ik nog even leren.

Nouja, aan de slag dan maar,
Groeten,

Hugo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: HugoW aan de 307
BerichtGeplaatst: za 14 okt 2017 - 14:57:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb 2013 - 11:53:41
Berichten: 1203
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Welkom!
Veel rij- en klusplezier met de 307!

_________________
Sinds april 2010 in het bezit van:
307sw 1.6 16v LPG G3 (AG) Bj 9-2003 422.000km
Vorige auto's: 205D Forever - 306 XSi - 406 2.0 16v


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: HugoW aan de 307
BerichtGeplaatst: za 14 okt 2017 - 15:05:41 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 sep 2010 - 13:51:34
Berichten: 2445
Woonplaats: Hengelo ov
Welkom.

Genoeg info hier op het forum.

:D :D :D

_________________
Was Peugeot 307 SW 2.0 16V Pack juni 2006 Bleu Recife 143600 Km
Nu 308SW Style Jan 2016 Noir Perla Nera, 1.2 e-thp 131pk prive, chiptuning 158Pk en 300Nm
En 308 SW Blue Lease Executive Pack 1.6 BlueHDi 120 pk Donkerblauw okt 2015, leasebak


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: HugoW aan de 307
BerichtGeplaatst: za 14 okt 2017 - 15:57:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 dec 2013 - 20:40:49
Berichten: 1183
Welkom hier!

_________________
3008 GT-Line 1.2 PureTech || 2017 || Noir Perla Nera
Volvo V40 T4 R-design || 2018 || Bursting Blue
EX 307 SW Premium 2.0-16v || 2007 || Noir Obsidien


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: HugoW aan de 307
BerichtGeplaatst: za 18 nov 2017 - 17:43:30 
Offline

Geregistreerd: za 14 okt 2017 - 10:41:45
Berichten: 19
Zo, maar eens even een update. Inmiddels vind ik haar (ik heb besloten dat het een zij is) best leuk. Ze heeft alleen kennelijk een hele tijd geen liefde gehad (er zat bijvoorbeeld een gasfilter in dat al minstens 7 jaar oud was, terwijl dat filter om de 30k km gewisseld moet worden) en dus moet ik die haar geven. Nou, dat kan....

We hebben de auto gekocht omdat ik het komende jaar 80km heen en ook weer terug naar mijn werk moet rijden, dus zochten we een grotere auto op LPG. Dat werd deze auto. Mijn vrouw vindt haar leuk omdat ze climate control, cruisecontrol, glazen dak, extra stoelen, etc, heeft, het zal wel een dure uitvoering geweest zijn ooit. Ik vind prettig dat ik goed zit in de stoel, de cruisecontrol helpt me op de lange stukken snelweg en ik voel me er wel veilig in. Maar op LPG draaide de motor slecht en stationair draaide hij slecht op zowel benzine als op LPG. Werk aan de winkel dus. Omdat ik wel veel van auto's weet maar niet veel van G3 installaties heb ik de auto naar een LPG specialist in de buurt gebracht. Die concludeerde dat de huidige installatie niet meer te redden was, moest vervangen. 1500 euro. Een andere specialist in de buurt concludeerde hetzelfde, maar noemde 1200 euro. Maar het zat me niet lekker. Ik merkte dat het motormanagement van zowel de LPG als de benzine moeite hadden met het op LPG rijden, dus moest er iets meetbaar mis zijn. Bij de tweede specialist concludeerde ik, terwijl ik mee keek op de laptop bij het uitlezen van de LPG computer, dat het boorvoltage aldoor wegviel. Een paar seconde 13V en dan ineens even 9, dan weer een paar seconden 13V, etc. En dat is onlogisch. Om twee redenen: meestal is de boordspanning 14 volt of zo als de motor draait, en wegvallen. Nou is er iets dat ik al vaker heb ondervonden, onlogische voltages zijn vaak het gevolg van een slecht contact ergens, meestal naar de massa, naar de carrosserie. Even metend met een multimeter meette ik ook 14V op de accu als de motor draaide, maar wel met het wegvallen. Het massaprobleem leek mij dus in de LPG installatie te zitten. Even lezend op het LPG rijders subforum hier las ik een stukje over iemand met gelijke klachten en daar was de massa van de LPG installatie ook niet goed. Dus, zoeken maar! Nou dat was gauw gevonden. De massa van de LPG computer zat aan een bout waarmee de accudrager aan de carrosserie geschroefd zit. Wat mij betreft al niet de ideale bout, maar deze was ook nog eens licht gecorrodeerd, verroest dus. Even rondkijkend zag ik op nog geen 20 centimeter van de LPG computer een echt massapunt op de carrosserie, met zo'n bout die zich in de carrosserie vreet voor goed contact. Dus daar heb ik de massadraad van de LPG installatie op aangesloten en voilà, electrisch probleem opgelost. Keurig stabiel 14,2 volt overal. Jeeee! De motor draaide ook een stuk blijer. Maar nog niet optimaal en de LPG installatie bleef foutmeldingen geven.

Omdat ik geen vertrouwen meer had in de LPG specialisten waar ik geweest was belde ik met de importeur van het merk van mijn systeem. Die kende het oude systeem nog en verwees mij naar een garage in Eindhoven. Daar heeft men beide computers uitgelezen, van de benzine en vande LPG en de conclusie was eenvoudig, de LPG druksensor is stuk. 250 euro later (dure sensor en hoog garagetarief) was de boel gefikst. De auto rijdt weer een stuk beter en de LPG computer geeft geen foutmelding meer. Nog meer jeeeee!

Als laatste liep de auto nog niet 100% perfect stationair (jaja, ze heeft drie ton op de klok, maar ik voelde dat het beter kon) dus heb ik vandaag de bougies vervangen. Ik merkte iets dat ik helaas al heel vaak gezien heb, er zaten hele speciale dure Bosch pluggen in. Eenmaal vervangen door gewone goedkope NGK-tjes startte ze direct beter en stationair kan je nu een muntje rechtop op het kleppendeksel zetten, zo stil ligt het blok. Driemaal jeeeeee! (is scheepsrecht...)

Ondanks dat de auto met een verse APK geleverd werd, deed de richtingaanwijzer linksvoor het niet en ook de toeter weigerde dienst. Alhoewel, heel soms deden ze het wel. Dus mijn vermoeden is vocht. Vandaag heb ik het lampje maar eens losgehaald en inderdaad, vocht. Met was wcpapier de boel drooggemaakt en met vochtafdrijvende spray voor electronica ingespoten. En nu knipoogt ze voor ook weer netjes mee en een stuk minder nerveus.

De toeter had ik minder zin in, in de Haynes Manual van de auto staat dat deze onder de voorbumper zit. Dus sleutelen daaraan betekent dat de hele bumper er eerst af moet. Toch leek het me ineens vanmorgen handig om eerst even te googlen op dit probleem, misschien is het bekend. En ja hoor:
http://www.glodark.com/peugeot-307-horn.htm
Dat klinkt logisch en het proberen waard! En ja hoor, 10 minuten later deed de toeter het weer.

Last but not least heb ik vandaag de scharnieren van de pedalen te grazen genomen met teflon spray, dat gepiep aldoor was ik zat. Klusje van niks maar zoooo fijn.

Nou dat was het tot nu toe, ik heb weinig meer te klagen verder. Ik zit alleen nog te spinnen op een oplossing om de tankmeter op het dashboard niet terug te laten lopen terwijl ik op LPG rijdt. Ze waarschuwt me nu regelmatig dat de benzine bijna op is, terwijl dat niet waar is. Aangezien de meeste tankfoppers die hiervoor verkrijgbaar zijn zelfs volgens de leveranciers niet werken spin ik op een eigenbouw oplossing. Ik ben er nog niet uit, maar het is een leuke puzzel. En het heeft geen haast want ze rijdt inmiddels betrouwbaar en goed.

Hugo


Laatst bijgewerkt door HugoW op za 18 nov 2017 - 18:02:59, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: HugoW aan de 307
BerichtGeplaatst: za 18 nov 2017 - 17:55:28 
Offline

Geregistreerd: ma 21 maart 2016 - 19:09:50
Berichten: 256
Woonplaats: Dilsen-Stokkem (B)
Ik zal die pipo's van 1500 en 1200 hier wel mee confronteren.

Verder succes met het rijplezier

_________________
307CC 2.0ltr benzine 2007
Grijs Aluminium Metalic

Member of Yamaha Tweetakt Club Nederland
Member of Ford Mondeo Club.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: HugoW aan de 307
BerichtGeplaatst: za 18 nov 2017 - 17:56:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 05 maart 2014 - 21:01:21
Berichten: 1775
Woonplaats: Leopoldsburg, België
Fijn verhaal man! Mooi dat je een auto met die kilometerstand toch nog “een tweede kans” wil geven. Als je zoals jij niet te beroerd bent om de handen uit de mouwen te steken en die kleine punten stuk voor stuk aan te pakken heb je binnenkort een fijne auto voor weinig geld!

_________________
http://www.peugeotforum.be


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: HugoW aan de 307
BerichtGeplaatst: za 18 nov 2017 - 21:07:05 
Offline

Geregistreerd: di 07 nov 2017 - 13:53:35
Berichten: 35
Woonplaats: Rotterdam
Welkom nog, en goed dat je zelf kan sleutelen zo heb je er nu toch weer een lekkere auto aan ! Succes met dr verder

_________________
Peugeot 307 SW 2.0 16v 136pk 2004. Vol leer interieur. 16" Ariane


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: HugoW aan de 307
BerichtGeplaatst: zo 19 nov 2017 - 00:07:29 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb 2013 - 11:53:41
Berichten: 1203
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Mooi opgelost!

_________________
Sinds april 2010 in het bezit van:
307sw 1.6 16v LPG G3 (AG) Bj 9-2003 422.000km
Vorige auto's: 205D Forever - 306 XSi - 406 2.0 16v


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: HugoW aan de 307
BerichtGeplaatst: vr 24 nov 2017 - 20:45:13 
Offline

Geregistreerd: za 14 okt 2017 - 10:41:45
Berichten: 19
Zo, stilstand is achteruitgang, en aangezien ik de afgelopen week niks aan de auto gefikst had was er weer duidelijk ruimte voor achteruitgang! Sinds een paar dagen tjilpt het koppelingslager en de achterwiellagers brommen steeds harder. Nu ik de achterdemper beter aangesloten heb is de auto een stuk stiller en is de brom pas echt goed hoorbaar.

Nou ja, allemaal klusjes die wel te doen zijn, maar waarom moet nou juist nu het weer omslaan en de boel koud worden? Ik sleutel op de parkeerplaats voor ons huis (wel eigen terrein, maar gewoon buiten op de stenen). Ik hoop dus dat het koppelingslager en de achterwiellagers het gewoon nog even houden. Die geluiden boeien me niet zo, ik weet wat het is.

Iets anders dat nog op mijn wensenlijstje staat is een nieuw (of goed) LCD schermpje. Er zijn diverse verticale lijnen die het niet meer doen van mijn schermpje, waardoor ik vooral de tijd niet goed kan zien. En dat wil ik wel. Eens kijken of ik zo'n schermpje kan ritselen, ergens...

Dank overigens voor de leuke reacties.

Hugo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: HugoW aan de 307
BerichtGeplaatst: za 25 nov 2017 - 11:25:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 sep 2010 - 13:51:34
Berichten: 2445
Woonplaats: Hengelo ov
Hugo,

Je bent goed bezig met je auto. Je ziet wel weer als de 307 gewoon goed onderhoud heeft dan is het een prima auto. Ik heb ook 7 jaar met plezier in de 307sw uit 2006 gereden. Altijd de onderhoud zelf gedaan, elk jaar een beurt.
Nu een 308SW uit 2016 en die bevalt me ook heel goed.

Veel knutsel plezier.

:D :D :D :D

_________________
Was Peugeot 307 SW 2.0 16V Pack juni 2006 Bleu Recife 143600 Km
Nu 308SW Style Jan 2016 Noir Perla Nera, 1.2 e-thp 131pk prive, chiptuning 158Pk en 300Nm
En 308 SW Blue Lease Executive Pack 1.6 BlueHDi 120 pk Donkerblauw okt 2015, leasebak


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: HugoW aan de 307
BerichtGeplaatst: za 25 nov 2017 - 12:55:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 nov 2017 - 20:49:54
Berichten: 74
Woonplaats: Veluwe
Leuk om je ervaringen te lezen, HugoW!

Dat van die bougies (Bosch eruit, NGK erin bij LPG rijders lees ik hier vaker, dat zal ik ook maar eens bij mijn auto checken.
Welk type 307 motor heb je precies, en welke NGK’s?

Bij mijn LPG installatie GFI type SGI III geeft de tankmeter gewoon de hoeveelheid benzine, en op de knop voor gas of benzine selectie wordt met 4 puntjes de gastank inhoud weergegeven.
Wel jaren geleden bij de *#*#1@% Vialle geleerd altijd voldoende benzine in de tank te hebben.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: HugoW aan de 307
BerichtGeplaatst: za 25 nov 2017 - 20:55:25 
Offline

Geregistreerd: za 14 okt 2017 - 10:41:45
Berichten: 19
De bougies bij deze zijn LFR6B's. Ik heb een 1.6 16klepper, benzine uiteraard anders kon er geen LPG op.

Ik heb uiteraard ook gewoon van die LEDjes die aangeven hoeveel gas er nog in de tank zit, maar de benzinemeter loopt terug als ik op gas rijdt. De computer van de auto kijkt namelijk alleen als je start naar de vlotter in de tank. En het is een heel ingewikkelde computer die wat mij betreft veel te veel zelf nadenkt in plaats van gewoon de vlotter leest.

Stukje uitleg; de tank in onze auto's is breed en plat. Ergo, als je door de bocht gaat met een niet-helemaal-volle tank schommelt het niveau nogal. De gewone tankmeters schommelen dan gewoon mee, de modernere hadden een soort electronische demping van het signaal zodat je niet bij iedere bocht een andere tankmeterstand hadden. Toen de injecties betrouwbaar werden heeft iemand (volgens mij de PSA groep, want daar hoor je ook het meeste over als je op LPG en tankfoppers zoekt) bedacht dat je de tankmeterstand ook anders kan bepalen. Je meet als de motor start de vlotterstand. Als die gelijk is aan toen de motor uitgezet werd, dan zet je de tankmeter weer zoals hij ook stond toen de motor uitgezet werd. Logisch, bij het uit- en weer aanzetten van de motor staat de auto (bijna) altijd stil en de kans dat hij, terwijl hij stilstond, ineens in een hele andere stand terecht gekomen is, is klein. Tijdens het rijden weet de computer hoelang hij de injectoren open gestuurd heeft, hij weer hoeveel benzine er per seconde door de injectors gaat, ergo, hij weer hoeveel er uit de tank gaat. En stuurt dan je tankmeter naar beneden.
Als je nu de motor uitzet, tankt en de motor weer start, dan is de vlotterpositie wel veranderd. En dan weet de computer dat hij zich weer even naar die stand moet ijken, dat is kennelijk de nieuwe goede stand. En dat kan al bij een vrij klein verschil, heb ik getest. Mijn tank is ongeveer half vol. Toen heb ik flink veel op LPG gereden (ik heb niet voor niets LPG) en ja hoor, de auto geeft aan dat de tank leeg is. Want tussen stoppen en starten is er niks veranderd en hij denkt dat hij de benzine injectoren heeft aangestuurd, terwijl hij (via de LPG computer) de LPG injectoren heeft aangestuurd. Toen ben ik benzine gaan tanken en met maar 6 liter meer (ik wilde dit experiment niet meer dan 10 euro laten kosten) gaf de tankmeter bij het starten weer (ietsje boven) half vol aan.

Ik weet dat er tankfoppers zijn die dit euvel zouden moeten verhelpen, maar ik hoor er wisselende verhalen over en ik vind ze duur. Dus heb ik zelf wat bedacht. Ik moet dus simpelweg een 'positief verschil' creëren tussen de gemeten vlotterstand bij stoppen en bij starten. Ik ga een relais met een weerstandje in de draad van de vlotter naar de computer maken. Draait de motor, 14,2V boorspanning, dan staat het relaiscontact gesloten en wordt de weerstand kortgesloten. Maar als de motor niet draait, dus als je het contact aanzet maar de motor nog niet draait, heb ik maar 12,3V boordspanning. Ik wil dus een simpele opamp het relais laten schakelen tussen boven of onder de 13,2V boordspanning. Dat is vrij eenvoudig te doen. Als ik dan het contact aanzet herijkt de computer de benzinemeter weer (ietsje te hoog), tijdens het rijden en bij het uitzetten is de waarde normaal. Dan loopt de meter nog wel terug tijdens het rijden, maar bij ieder stop en herstart klopt de tankmeterstand weer zo ongeveer. En aangezien ik maar 400km op een LPG tank rijdt zal ik dan met een redelijk volle benzinetank nooit in de buurt van de 'leeg' waarschuwing komen.

Sorry voor het lange epistel, ik vond het ook prettig voor mezelf om het even uit te schrijven en misschien heeft iemand er nog wat aan.

Hugo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: HugoW aan de 307
BerichtGeplaatst: za 25 nov 2017 - 22:33:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 nov 2017 - 20:49:54
Berichten: 74
Woonplaats: Veluwe
Ik heb nog geen verstand van de techniek, maar heb mijn hele leven me technische kennis eigen gemaakt met lezen...

Hou je dus vooral niet in!

(ook) jij gebruikt NGK bougies LFR6b, hoe kom je bij dat type?
In een ander topic zit ik te dubben tussen de LFR5b, die NGK adviseert en de 6b, die velen hier gebruiken.
De 6b is een iets koeler type lees ik net.

https://www.ngk.de/fileadmin/Dokumente/ ... zen_nl.pdf


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: HugoW aan de 307
BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2018 - 22:54:35 
Offline

Geregistreerd: za 14 okt 2017 - 10:41:45
Berichten: 19
Even een update. Eigenlijk wilde ik na 10k gereden te hebben een update plaatsen, dus bij 296k op de teller, maar dat kwam er even niet van. Gelukkig is er deze week weer een aanleiding om wat te schrijven:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jaja, foto's nemen met mijn telefoon tijdens het rijden, foei. Ik zal het de volgende 100.000 km niet meer doen, dat beloof ik plechtig. Ik maak dus goed gebruik van haar, 150 km per werkdag en vaak in het weekend nog wel zoiets. Ik heb haar eind november gekocht met 286k op de teller en nu dus de 300k. Ze zeurde de afgelopen dagen (3600km inmiddels...) wel dat ze een beurt wilde. Normaal laat ik een dame met zo'n verzoek niet zo lang wachten, maar het kwam er even niet van. Vanavond heb ik haar olie en oliefilter verwisseld en in de rest van het weekend zijn ook de multi-V-riem, ruitenwissers, bougies, benzinefilter, luchtfilter en interieurfilter aan de beurt. Ik heb bij Ali een OBD2 lezer gekocht, zo'n complete, want mijn blauwtouw OBD2 ding dat met mijn Android telefoon werkte, werkt niet op mijn iPhone. En de Android is al lang dood, dus dat is niet handig. Nu heb ik een stand-alone ding, geen telefoon meer bij nodig. Wel een enorme investering, € 13,65 inclusief verzendkosten. De spullen voor de beurt waren overigens € 119,- bij Bogijn, thuisgestuurd en wel. Dus zeg € 135,- voor een grote beurt, vind ik wel geinig. En veel werk is het niet.

Verder lijkt alles goed, alleen is er een vreselijk schurend geluid rechts achter als ik hard rem en scherpe bochten neem. Geen idee nog wat het is, maar zolang ik rustig rijd is het geluid er niet dus ik wacht met zoeken totdat het weer wat warmer weer is. En wat meer / later licht. Olie verversen met een zaklamp als verlichting kan, maar problemen opsporen doe ik liever met een warm zonnetje erbij.

Ondertussen verbruikt de dame nog steeds geen olie of koelvloeistof (dat eerste is leuk, dat tweede van levensbelang) en op gas gemiddeld 1 op 12. Dat is geen slechte score, vind ik zelf, ik doe er ook erg mijn best op. Ik rijd rustig, blijf vaak rustig achter vrachtwagens hangen op de cruise control. En ja, dat werkt dus.

Hugo


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
POWERED_BY
phpBB.nl Vertaling