307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu vr 25 mei 2018 - 14:45:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 24 jan 2018 - 23:23:09 

Goedenavond!

Een trotse 307 rijder komt zich voorstellen. Ik ben Niels aka Sound Motion en ik rij een witte '04 307 Break HDi Commercial.
Deze gebruik ik voor mij eigen bedrijf (zie gebruikersnaam) om bij mijn klanten te komen.
Nu goed 1,5 jaar in m'n bezit en nog steeds enorm tevreden ermee.
Het is de 3e leeuw in mijn wagenpark van 3, ik heb ook nog een blauwe '97 106 Rallye met 1.6 16v, en een zilvergijze '95 405 met 2.0 8V Turbo CT motor uit een XM.

Daar ik me voorgenomen had om de 307 enigszins origineel te houden, is dat zoals altijd mislukt.
De huidige (24-1-2018) mods zijn:
Motorisch:
K&N inlegfilter
Optisch:
typeaanduiding en logo's van de achterklep verwijderd
T10 LED stadslicht
H7 LED dimlicht
H1 LED grootlicht
LED kentekenplaat lampunits
LED 3e remlichtlampen
Grijskenteken ruiten gewrapt in hoogglans zwart
Team Heko windgeleiders V+RA
Elektronisch/interieur:
Kenwood Dashcam
Aluminium LEDstrips in de kofferbak

Omdat mijn werk + hobby alles te maken heeft met car audio en elektronica kan een audiosysteem niet ontbreken.
Op dit moment ben ik aan het herbouwen en upgraden, dit vanwege de "winterstop" van de car audio wedstrijden die ik doe (EMMA Benelux).
Hierbij doe ik mee aan EMMA Sound Quality, in de klasse Master-OEM, waar ik tevens 2017 Nederlands kampioen van ben.

De toekomstige installatie word als volgt:
Alpine DVA-9965 Radio/DVD-speler
Mosconi 6to8 8 kanaals DSP
Hybrid Audio Technologies Unity U5A 5-kanaals versterker
Hybrid Audio Technologies Unity U2 2" fullrange speaker in de tweeter locatie op het dashboard.
Hybrid Audio Technologies Unity U6 6,5" midbass in de speaker locatie in de deur
Hybrid Audio Technologies Clarus C10 10" Subwoofer in zelfbouw behuizing in de kofferbak.

Voor de fun komt er dan nog een Alpine EzI-DAB module in voor DAB+ radio, USB en Aux, via een DAB+ dakantenne
Daarnaast ben ik bezig om een Alpine display in te bouwen in een originele 307 Navtech behuizing, om zo op een nette origineel lijkende manier beeld bij mijn dvd's te krijgen.
Uiteraard gaat dit alles gepaard met de nodige modificaties. Het hele dashboard word bijvoorbeeld onzichtbaar aangepast om de fullrange speakers fatsoenlijk te kunnen monteren,
montage van de midbass gaat op de deur worden ipv aan het deurpaneel, geluidsdemping enzovoorts.
Aan het einde van de rit mag je namelijk, op speakergrillen en radio na, niet kunnen zien dat er audio is ingebouwd, dit is namelijk een regel in de Master-OEM klasse.

Nu ben ik voor mijn auto nog op zoek naar een aantal dingen, die ik hopelijk hier wel weet te vinden, namelijk:
Op korte termijn, vanwege een detail afspraak eind Februari:
Een nette set facelift achterlichten. Op de gebruikelijke plekken (marktplaats e.d.) heb ik niet zo heel veel succes.
Nette set 15" lichtmetalen wielen, mijn ronde stalen roestbonken zien er niet uit, en lichtmetaal kan gelijk mee gecoat worden.

Op iets langere termijn:
Een net lederen stuurwiel. Mijn plastic geval is heftig aan het vervellen en dat ziet er niet uit.
Een andere nette set (half) Lederen voorstoelen of stevige bestuurdersstoel in mijn huidige stofje, van mijn stoel is de wang namelijk doorgezakt.
Nette schakelpook knop. Ik twijfel aan een Ali(express) model, ik hoop hier daar wat info over te vinden over o.a. kwaliteit en pasvorm.

Wensen op lange termijn:
Verlagen. Liefst met een degelijke schroefset of set veren+dempers. Waar ik me alleen zorgen om maak is belasting van de achterkant, i.v.m. grijs kenteken.
Ramen blinderen. Staat al langer op het lijstje.
17"of 18" als zomerwielen. Liefst een set Lincancabur's, maar iets anders of degelijks aftermarket mag ook.

Foto's e.d. hou ik jullie even tegoed, want gezien de bestickering kan dat als reclame gezien worden.

Allemaal alvast bedankt!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 24 jan 2018 - 23:53:22 

Welkom!
Flinke lijst om te verbouwen!
Succes ermee!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 25 jan 2018 - 05:45:49 

Welkom, en zeker succes.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 25 jan 2018 - 08:39:26 

Welkom,

Veel knutsel plezier.

:D :D :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 25 jan 2018 - 09:16:31 

Welkom!

Voor wat betreft je wensenlijst om je ramen te blinderen, ik heb een complete set van Solar Plexius te koop staan.
Mocht je interesse hebben; http://www.307forum.nl/viewtopic.php?f=6&t=13959

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 25 jan 2018 - 14:49:17 

Dank u allen!

Het is inderdaad een flinke lijst, maar gaat wel goedkomen.

Citaat:
Voor wat betreft je wensenlijst om je ramen te blinderen, ik heb een complete set van Solar Plexius te koop staan.
Mocht je interesse hebben; viewtopic.php?f=6&t=13959

Ik ga dat even goed bekijken, want ik heb eigenlijk maar 2 ruiten achterin, de achterruit en rechter deur zijruit, vandaar ook alleen daar zon windgeleider.

Achterlichten kan ik hopelijk ook van het lijstje afstrepen, als ik een keer PM's mag sturen. Nu wil ik niet graag vervelend zijn en postten om te postten, weet iemand wat de "post-drempel"
is om PM te activeren? Niet meer nodig, hoeraa!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 25 jan 2018 - 15:45:43 

Dan word het nog de vraag, passen de achterlichten, volgens mij heeft de verkoper een setje voor een HB ipv een SW/break.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 25 jan 2018 - 15:59:15 

Daar heb je opzich best wel een punt... Even afwachten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 25 jan 2018 - 17:19:08 

Welkom !
Dat zijn de betere plannen.....ik heb ook een lijstje maar die staan allemaal op het langere termijn traject :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 25 jan 2018 - 22:41:51 

Welkom. Benieuwd naar het uiteindelijke resultaat van al dat audiogeweld. Ik kan het persoonlijk wel appreciëren als het er op het eerste zicht allemaal standaard uit ziet en dan toch heftig aangepast blijkt te zijn. Succes met de build en keep us posted! 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 30 jan 2018 - 13:46:54 

Omdat er wat vraag naar de installatie is, hierbij wat foto's van hoe het tot stand gekomen is. Gister heb ik alles er weer helemaal uitgehaald, om het af te werken/te verbeteren.

Niet alles staat op volgorde, ik pik de leuke en interresante dingen er een beetje uit.

Stage 1

Afbeelding

Montage van de midbassen incl. geluidsdemping. Achteraf bleek dat dit veel teveel demping is, en dat de midbass nu teveel gedempt word, dit word komende weken aangepakt.

Afbeelding

Montage van de filters. Ik wilde alles zo plug and play mogelijk houden, dus heb ik ervoor gekozen om de originele peugeot bekabeling te gebruiken. De tweeters kregen nieuwe bekabeling
vanwege de filtering. Later zijn deze filters weer uit de auto gegaan omdat ik een vol actieve opstelling met dsp ben gaan gebruiken.

Afbeelding

Plaatsing filters, passen prima achter t dashboard, met ruimte voor een Parrot carkit én Aux/usb unit.

Afbeelding

De tweeters hebben meerdere manieren van montage gehad. Dit was de eerste en de netste, achter de originele roosters. Ik heb de merkplaatjes van de speakergrillen gebruikt als accent.

Stage 2

Na een tijd met deze setup te hebben gereden, werd het tijd om te upgraden. Ik heb hierbij spullen gebruikt die ik "over" had uit mijn projectauto, zoals DSP en versterker.

Afbeelding

Ik kan hier heel veel fotos laten zien van stukken MDF, maar zo is het uiteindelijk eruit komen te zien. De behuizing staat vast tegen de achterwand, en heeft eigenlijk geen verdere montage nodig.
Uiteraard heb ik dat wel toegepast in de vorm van klinkmoeren door de vloer, in de stalen balken, welke verzonken in de behuizing zitten.

Afbeelding

De "baffle" van de subwoofer. ik gebruik inslagmoeren om de subwoofer met M6 bouten te monteren, en heb de ruimtes tussen de bouten uitgefreesd zodat de sub beter kan ademen. Daarnaast voor de vorm nog wat demping toegevoegd voor extra stevigheid en gewicht. Voor zie het zich afvraagd, dit is meubelmakers MDF, dit heeft een hardere persing en een nog hardere toplaag als bouwmarkt MDF. Daarnaast is het een stuk zwaarder (25kg voor alleen de behuizing, zonder componenten)

Afbeelding

We vliegen even een stap vooruit, en zien hoe het geheel eruit komt te zien. Versterker die er op dat moment inzat is een DLS A7 "big five" 5-kanaals versterker. Deze doet 4x50wRMS en 1x300wRMS op 4 ohm, zat om alles aan te sturen. Achter de versterker zit het verdeelblok voor alle spanningen en massa's. Hier komt 50mm² kabel van voren op, en zorgt voor een adequate voeding. De reden achter de asociaal dikke kabel is, dat ik in de toekomst ook nog een fatsoenlijke omvormer in de auto wil, om 230v gereedschap op locatie te kunnen gebruiken.

Afbeelding

Een foto zonder versterker, en goed zicht op het verdeelblok, en de dsp van Mosconi. Hier zijn ook de 2 bouten naar de bodem goed zichtbaar.

Afbeelding

De locatie van de zekering voorin, en ge-upgrade plus (en massa) aansluitingen. Alle kabels in de motorruimte zijn extra beschermd, door middel van snakeskin (gevlochten kabelkous) en daar overheen ribbelbuis. De uiteinden van alle kabels (incl. originele) is afgewerkt met adereindhulzen.

Afbeelding

Voorbeeld van de kabel tussen accupool en zekering. De EMMA reglementen eisen dat de kabel tussen de accupool en hoofdzekering maximaal 40cm mag zijn, en afgezekerd moet zijn voordat het door metaal gaat.

Afbeelding

Voor iedereen die een subwoofer (of iets anders qua kabels) wil aansluiten en een fatsoenlijke doorvoer zoekt. Modellen met elektronisch gaspedaal hebben wel de doorvoer voor de gaskabel zitten.
Deze zit achter de beugel van het gaspedaal, dus ik heb een gat in de beugel geboord, deze uitgezaagd en strak gemaakt met een vijl.

Afbeelding

En zo zit het dan vanaf de buitenkant. Uiteraard netjes een doorvoerrubber ertussen, de kabelkous is goed zichtbaar en na deze foto allemaal afgewerkt met ribbelbuis.
Daarnaast zijn ook alle massa's geupgrade met 50mm² kabel, het stroomcirkeltje moet wel mooi rond blijven.

Afbeelding

De signaalkabels en speakerkabels naar de deuren. Omdat ik alles plug and play wilde houden, ook hier gebruik gemaakt van iso-stekkers. Ter verduidelijking, de signalen van de voorspeakers van de radio naar achteren gaan door de blauwe kabels, naar de 2 RCA pluggen (input van de DSP), de signalen van de achterspeakers worden doorgelust naar de iso om direct weer de auto in te gaan, en de signalen van de versterker naar de voorspeakers gaan ook die iso weer in.

Afbeelding

En als het dan allemaal "klaar" is ziet het er zo uit. Laptop is voor het afstellen, de basis meet ik in met een microfoon, de fine tuning word op oor gedaan.

Stage 3

To be continued...

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 30 jan 2018 - 16:23:04 

Welkom, en een mooi voorstelrondje

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 30 jan 2018 - 19:31:28 

Ik zie dat t gros van de fotos het niet doen, hier is een link naar het fotoalbum: http://s154.photobucket.com/user/dutchrazer/library/307%20install

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2018 - 10:10:47 

Welkom op het forum, veel veilige kilometers!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 31 jan 2018 - 12:32:00 

Ha Niels. Welkom hier. :lol:

De laatste keer dat ik je in reallife zag, was toen je bij Edgar de versnellingsbak van de 106 voor de zoveelste keer aan het vervangen was. Is het met de MA bak gelukt? Of zit er nu een BE bak onder?
(Ik was er toen om de onderste motortsteun vd 307 te laten vervangen, dit ging niet zo makkelijk)

Die EMMA wedstrijden, doe je die met de 106? Want de 307 is voor de zaak natuurlijk.

Er zijn hier enkele mensen die de 307 (SW) verlaagd hebben. H&R veren (V+A) geven mijns inziens het mooiste resultaat.
Omdat ik een lpg tank achterin/onderin en ook nog een caravan heb, durf ik er zelf niet aan te beginnen. In jouw geval zou het wel kunnen, denk ik. Je hebt geen achterbank. Dat scheelt al veel tov een SW met de stoelen achterin.

Het stuurwiel van mijn huidige 307 was ook lelijk. Deze heb ik opnieuw laten bekleden in Duitsland. http://www.307forum.nl/viewtopic.php?f=24&t=10487

Volgens mij mag je ma 5 berichten PM's versturen.

Succes met klussen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]