307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu za 26 mei 2018 - 08:18:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2013 - 14:49:30 

Echt een leuk stukje.....
De geschiedenis herhaalt zich, er moet een "nieuwe 205" op de markt komen :?

Zie http://autosvantoen.nl/blog/2013/02/17/ ... an-peugeot voor de volledige tekst, met plaatjes.

Ode aan de redder van Peugeot
17 februari 2013,

Evert G. Davelaar.
Feest

Liefhebbers van de 205 staan stil bij dat heuglijke feit op zondag 8 september bij Peugeotdealer Visscher in Culemborg. Hoewel stilstaan waarschijnlijk een relatief begrip is, want er wordt die dag ongetwijfeld ook gereden, waarbij Culemborg en omstreken '205 kleuren'. Dat gebeurde immers ook in 2008, toen in Zwolle het vijfentwintigjarig jubileum van de 205 feestelijk gevierd werd met zo'n tweehonderd 205-en.

De geboorte van een legende

De 205 zag het levenslicht in 1983, in een periode, waarin Peugeot het behoorlijk moeilijk had. Op dat moment kon Peugeot nog niet bevroeden dat de nieuweling maar liefst vijftien jaar in productie zou blijven. Deze zeer lange productietijd was daarvoor slechts voorbehouden geweest aan de uiterst populaire grote middenklassers 404 (1960-1975) en 504 (1968-1983).

De productie van het succesmodel in het hogere middensegment, de immens populaire 504, was kort voor de introductie van de 205 gestopt, in 1979 was de opvolger 505 al aangetreden. De kopers in het topsegment lieten het toenmalige topmodel 604 massaal links liggen. Aan de 305 de schone taak om in z'n eentje het middensegment van Peugeot hoog te houden.

In het compacte segment acteerde de 104, een uit de vroege jaren zeventig daterend model, dat een flinke opfrisbeurt achter de rug had, die echter niet kon verhullen dat het model al redelijk gedateerd was. Het hoeft allemaal geen betoog, dat het er weinig rooskleurig uitzag voor Peugeot, dat ook nog eens op de rand van de afgrond stond door de overname van het zwaar verliesgevende Talbot (Simca/Chrysler) en het toen ook verliesgevende Citroën.

Sacré Numéro

Maar toen was 'ie er ineens: de 205, in augustus 1983. Als een duveltje uit een doosje. Het 'Sacré Numéro ('Heilige nummer'), zoals Peugeot deze leeuwenwelp noemde. Dat was hij zeker. De kleine 205 speelde het in z'n eentje klaar om de grote redder van Peugeot te worden. Een uiterst compacte hatchback, vijfdeurs, met geheel in de geest van de tijd een grote achterklep. Eenvoudige lijnen, tijdloos bijna, maar toch aaibaar.

Ruimtewonder

Een binnenruimte, die er niet om loog, met ruimte voor een compleet gezinnetje, maar die met de achterbank neergeklapt zoveel ruimte bood, dat je er een complete studentenkamer mee kon verhuizen. Zuinig ook, met z'n 1.1 of 1.4 liter motoren in het vooronder. Maar toch, zeker voor z'n tijd, sportief, met een prima wegligging. Motorisch gezien borduurden de eerste 205-en met een 1.1 liter voort op voorganger 104, waarvan de nieuweling ook het comfort erfde. De 1.4 liter was ook al een oude bekende, uit de Citroën BX. Concurrenten als de Opel Kadett en Volkswagen Golf konden hun borst natmaken.

Als je de geschiedenis bekijkt, is het geen wonder, dat het kleine, zuinige autootje al snel uitgroeide tot een hype. Zeker nadat Peugeot vanaf 1984 de snelle 1.6 liter GTI-versies introduceerde, waarmee ook de driedeurs 205 een feit was. Beroemd is het topmodel 'Griffe', die alleen in een gifgroene kleur en als GTI werd geleverd. Exclusief ook, want er kwamen er maar pakweg 20 naar Nederland. Dat maakt de Griffe tot op de dag van vandaag een gewild type GTI. Met name de 1.9 liter GTI, die in 1987 verscheen, geldt met z'n ruim 120 pk zelfs vandaag de dag nog als een 'bommetje' van de eerste orde.

Ideale gezinsauto

De eerste series 205 waren uitsluitend als vijfdeurs leverbaar. Dat maakte het een ideale gezinswagen en daardoor werd de auto al snel populair. In 1984 kwamen de eerste driedeursversies op de markt, die in Nederland althans al snel populairder werden dan de vijfdeursversie. Vooral onder jongeren mocht de driedeurs zich in een enorme populariteit verheugen.

Wel een beetje kaal

De GE was het basistype, alleen verkrijgbaar met de 1.1 basismotor. Een spartaanse auto, die in schril contrast staat met de veel luxueuzere XS- of GTI-versies. 'GE' stond officieel voor 'Grande Economique', maar de afkorting werd in het Nederlands al snel verbasterd tot 'Geen Extra's'. Niets was minder waar. De GE was zo kaal, dat zelfs elementaire zaken voor die tijd als een vijfbak, radiovoorbereiding (antenne), een sigarettenaansteker, interval op de ruitenwissers, een ruitenwisser op de achterruit en achteruitrijlampen ontbraken.
Toch had je met de GE een comfortabele gezinsauto in handen, die met z'n 1.1 motortje ook nog uitstekend vooruit wilde, dankzij het relatief lage gewicht van 780 kilo.

De Rammelaar

Een hele verbetering diende zich aan in 1990, toen de 1.1 liter S6-motoren uit de 104 plaats maakten voor de moderne U9-motoren. De 1.1-uitvoeringen van de S6 waren, net als de 1.4, berucht om het rammelen van de klepstoters, zeker als de motoren wat ouder werden. De motor dankte daar z'n bijnaam 'de Rammelaar' aan. Ook het sleutelen aan de S6 was een relatief ingewikkelde zaak.

Cabriolet

De U9 motoren daarentegen waren uiterst modern. In tegenstelling tot de S6 hadden ze een separate versnellingsbak (bij de S6 vormden motor en bak een eenheid) en hadden ze een veel rustiger loop en een elektronische ontsteking. Nadeel van de U9 ten opzichte van de S6 was de distributie. De S6 kende nog een ouderwetse distributieketting, de U9 een riem, die regelmatig vervangen moet worden, maar die er wel voor zorgt dat de motor minder geluid produceert.

In 1986 werd het gamma opnieuw uitgebreid, ditmaal met een cabriolet. In dat jaar werd de 205 ook leverbaar met een automatische versnellingsbak.

Facelift

Eind 1987 kreeg de 205 z'n eerste facelift. Het overigens fraaie jaren tachtig-dashboard met schuifregelaars voor de verwarming maakte plaats voor een moderner versie met draaiknoppen. Ook de bumperpartijen wijzigden licht. In 1991 volgde een tweede facelift, die ook heel beperkt bleef. De oranje knipperlichtglazen maakten plaats voor witte, de achterlichten werden gewijzigd en ook de vorm van de achterklep werd licht aangepast, waarbij het geribbelde kunststof achterpaneel geheel verdween.

Diesel in het voorronder

Naast de benzineversies was vanaf eind jaren negentig ook een dieselversie leverbaar, die zich in een enorme populariteit mocht verheugen. Peugeot maakte zelfs nog enige tijd een snelle dieselversie van de 205, de Turbodiesel (TurboD), die zich qua prestaties kon meten met veel snelle benzineauto's.

Partner

Een breakversie kwam er nooit, (of toch wel) maar Peugeot maakte wel bestelwagens op basis van de 205, die de aanduiding XA, later met de toegevoegde naam 'Multi' droegen. Dat waren 205-en met een bestelwagen-opbouw. De Nederlandse carrossier Terberg maakte hier een eigen versie van, door gewone 205-en van een kunststof opbouw te voorzien, die qua vorm en grootte gelijk was aan de Multi.

Een andere bestelwagenversie was de 205F (Fourgonette), op basis van de Citroën C15, die op zijn beurt weer een afgeleide was van de Visa. De 205F werd in Nederland echter niet of nauwelijks geleverd, in Frankrijk zijn ze daarentegen nog wel 's te spotten. In 1997 werd de Fourgonette vervangen door de Partner.

De actieversies

Van de 205 zijn tientallen speciale actietypen gemaakt. We noemen er enkele, zoals de uiterst luxe Roland Gaross, die altijd in een klassiek groene kleur werd geleverd en zelfs standaard over lederen bekleding beschikte. Maar ook de immens populaire Accent, een goedkope, maar toch redelijk fraai aangeklede driedeursversie, die uitsluitend voor de Nederlandse markt bestemd was. De 205 'Green' werd alleen in wit geleverd, met hier en daar een subtiel groen biesje. Ook wit met groene accenten was de LaCoste, die het logo droeg van dit populaire kledingmerk, een krokodil.

Paris-Dakar

Grote bekendheid verwierf de 205 in de monsterrally Paris-Dakar, waar ondermeer Ari Vattanen de vierwielaangedreven WRC-205 naar enorme prestaties stuwde. Vandaag de dag is de 205 Turbo 16 4WD een uiterst gezocht en kostbaar model. De deelname aan Paris-Dakar vond zijn oorsprong in het feit dat de homologatieregels voor het WRC veranderden, waardoor de 205 in dit kampioenschap buiten de boot viel.

Opnieuw Sacré Numéro

Met de komst van de 106 en de 306 half jaren negentig, leek het doek voor de 205 wat Peugeot betreft te vallen. Er was zelfs al een uitloopmodel op de markt, de Sacré Numéro, waarmee Peugeot teruggreep op de slogan van het begin. Het koperspubliek besliste echter anders. De 205 vond nog steeds zo massaal aftrek, dat Peugeot besloot om het model in productie te houden.

Forever

Met de actiemodellen Génération en Forever nam Peugeot, na een productietijd van vijftien jaar, in 1998 afscheid van zijn redder. Waarmee aangetekend kan worden dat in september niet alleen het feit gevierd kan worden dat de 205 dertig jaar geleden in productie kwam, maar ook het memorabele moment dat de productieband vijftien jaar geleden definitief werd stopgezet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2013 - 15:19:38 

Leuk. Da's een stuk van Evert G. Davelaar. Een bekende 205 rijder. Nou ja, bekend?

Een bekende verschijning op Peugeotforum "Le Lion d'Or". :lol:

http://peugeotforum.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 21 feb 2013 - 21:02:39 

ik heb zelf twee 205jes gehad een forever 1.1 :evil: en een 205 cti eerste model heerlijk simpele auto's waar je op kunt vertrouwen

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 21 feb 2013 - 21:16:24 

mijn eerste autootje was de 205 GTI 1.9 en de oorzaak van de liefde voor het merk ...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 21 feb 2013 - 23:06:28 

Mijn eigen eerste Peugeot was een 205 GTI 1.6 115 pk bommetje, en gelijk eigenlijk een haat verhouding met de leeuw, mijn frodje wilde ik eigenlijk niet kwijt, maar mijn toenmalige meisje kon niet zo goed met een cosworth overweg. :( :(
Toen ik met mijn vrouw in aanraking kwam had zij een 206 en zij wilde perse een 307 hebben omdat de 206 voor mij te klein was, ik ben toen overstag gegaan, wilde eigenlijk een Mazda 6 aanschaffen, en heb er eigenlijk geen spijt van, en soms weer wel. :shock: :shock: :shock: :shock: Als er weer eens wat kapot is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 14 mei 2016 - 10:41:52 

Ach dan moet ik altijd weer denken aan Jeremey Clarkson die ooit zij dat de kwalitiet van Alfa's verschrikkelijk waren, en als je er nooit een gereden had je geen echte liefhebber bent! zo zie ik mijn Peus ook.. Af en toe gaat er gewoon iets kapot maar goed dat is gewoon slijtage en gebruik! VW's hebben exact hetzelfde ooit gaat er wel iets kapot! Auto rijden is emotie anders kun je net zo goed met de bus gaan! 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 15 mei 2016 - 15:06:51 

En al neem je de bus, zelfs die kan kapot :roll: :roll: :roll:

Bijlagen:
20140727185450.jpg
20140727185450.jpg [ 409.75 KiB | 5869 keer bekeken ]

BerichtGeplaatst: di 17 mei 2016 - 08:26:38 

Leuk stukje. :D Gelukkig zie je ze nog steeds rondrijden die 205, helaas wat minder maar toch. Zelf heb ik ook een 104 gehad, een confort met 5! versnellingen. En daarna 2 205. de eerste was een XS, een 1.3 motor en daarna een GTi met een 1.9 motor. De GTi was behoorlijk aangepast op zowel het onderstel als de motor. Nu nog steeds zeer tevreden met Peugeot.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21 mei 2016 - 14:40:22 

Ik zie je naam, een 205 Gentry heb ik ook gehad. Hoewel dat geen GTI is, was hij best rap. Verder nog 2 Dturbo's, een XAtD, een Forever diesel en een 1.9 GTI voor de cross. En nu natuurlijk m'n '85er GTI.

Je moet toch een hobby hebben he... :-)

Leuk stukje van Evert. Niet 100% correct, maar prima leesvoer.

Groet, Jon.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]