307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu vr 20 jul 2018 - 12:47:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 mei 2015 - 20:36:23 

Goedenavond allen,

ongeveer een week geleden stopte ik voor de slagboom bij mijn werk, haalde de sleutel uit mijn contactslot zodat ik de RFID opener aan mijn sleutelbos bij de lezer kon houden om de poort te openen, en startte de 307 weer. Echter, de stuurbekrachtiging bleek niet meer te werken. Met veel machtsvertoon de auto op een parkeerplekje gezet. Ik dacht dat de computer misschien even van slag was door het snelle stoppen, en weer starten. Dus de auto 10 minuutjes laten staan en weer gestart. Maar geen verbetering. Nog een paar keer gestart, maar ook dat hielp niet. Accu los gemaakt en daarna weer vast, maar ook zonder resultaat.

Alle direct zichtbare zekeringen onder de motorkap getrokken en bekeken en terug geplaatst, maar niet één was kapot. Weer gestart, en heeee... nu doet ie het weer.

Volgende dag echter, in de ochtend nu bij vertrek van huis: weer geen stuurbekrachtiging. Dus ik denk, ik doe hetzelfde als vorige keer - alle zekeringen d'r uit en d'r in. Maar helaas deze keer geen succes. Omdat ik toch nodig naar mijn werk moest , dan maar voorzichtig zonder de stuurbekrachtiging rijden (met veel armkracht). Op mijn werk nog wat staan prutsen na werktijd, maar geen resultaat. De ANWB gebeld, en die vond nog meer zekeringen aan de onderkant van dat bordje onder de motorkap. Ook doorgemeten , maar niks kapot. Weer proberen, en ... ja de stuurbekrachtiging deed het weer.

Maar je raad het al, inmiddels valt de stuurbekrachtiging te pas en te onpas uit. Als je door een kuiltje gaat, of als je hebt gewinkeld. Daarnet heb ik wat contactspray gehaald bij de gamma om te kijken of dat wat zou helpen, maar zelfs na het sprayen (voor het starten) was de het weer mis. Weer gewoon wat aan die box gerammeld waarin de zekeringen zitten, en ... hop, dan doet hij het ineens weer.

Al met al lijktme het dus echt een probleem met de bedrading van/naar de zekering kast? Maar hoe kan ik dat nu het makkelijkste en goedkoopste oplossen? Iemand enig idee? Want er lopen wel honderd draden volgens mij, en ook zit de electronica van de gasinstallatie er nog bij gepropt.

Is er iets specifieks (buiten de twee zekeringen) die ik los kan vervangen tegen een schappelijke prijs waarmee het euvel waarschijnlijk verholpen word?

Het vloeistofpeil van de stuurbekrachtiging heb ik gecontroleerd en die staat netjes halverwege tussen min en max.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 12 mei 2015 - 21:44:06 

Weet je zeker dat het ook echt met de zekerkast te maken heeft. En dat het niet toevalligheid is. Misschien even aan de achterkant kijken of er een draad los is. Gewoon zachtjes met beleid beetje kracht op de draden zetten. Springt er eentje los dan maakt deze waarschijnlijk sluiting.

En anders even als de stuurbekrachtiging uit gevallen is kijken of er wel stroom naar de pomp gaat. Weet niet of je hier makkelijk bij kan.

Succes in ieder geval met zoeken

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 28 apr 2018 - 09:55:52 

Het is al ff geleden maar hier dan toch nog een update op dit probleem, in de hoop dat het iemand anders kan helpen die dezelfde storingen ondervindt.

Het probleem lag inderdaad bij de zekeringen, en wel bij die grote zekeringen die een beetje verstopt zitten aan de onderkant van dat bakje in de motorruimte. Op het eerste gezicht leken alle zekeringen heel, maar toen ik 1 grote bruine 70A zekering er uit had getrokken zag ik het probleem.

Door 1 van de pootjes van de zekering was een gat gebrand :shock: . Waarschijnlijk dus een stekkerhouder die niet goed contact meer maakt en dat heeft steeds via vonkjes de stroom over gebracht... En een uiteindelijk een gat gebrand... In eerste instantie kan je gewoon de zekering omdraaien zodat het kapotte pootje in de goede ontvanger komt te zitten, en het goede pootje in de kapotte ontvanger. Dat gaf al een verbetering, maar later uiteraard de zekering vervangen. Ik moet eigenlijk ook de stekkerhouder vervangen, maar met een extra zekering in de auto kom je ook gewoon stteds weer een jaar of 2 verder :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]