307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu di 24 apr 2018 - 16:25:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 29 aug 2017 - 15:01:16 

Goedemiddag!

Na het lezen van diverse topics kom ik helaas niet echt verder.
Mijn 307 break is vorige week afgekeurd op het niet werken van de remlichten.
Ik was erg blij dat dit het enige puntje was, maar begin me nu toch wel een beetje zorgen te maken.
Het probleem is dus dat alle remlichten niet werken. Allereerst is er gekeken naar de zekeringen, daar lijkt niets mee aan de hand te zijn.
Daarna is de remlicht schakelaar vervangen, dit heeft het probleem helaas ook niet opgelost.
Alle lampjes en stekkers bij de achter lampen zijn ook prima in orde.
Achteraf gezien zijn er wel meer problemen, het ongrendelen van de deuren gaat soms niet helemaal zo als het hoort. De autoradio wil soms niet aan en de 307 geeft vaak de melding dat de koelvloeistof aangevuld moet worden (dit lijkt mij gewoon een defecte sensor probleem). Nieuwe sensor is onderweg...
Wellicht is er hier iemand die hier meer vanaf weet, ik heb diverse topics gelezen. Echter kom je dan toch vaak uit op een zekering of remlicht schakelaar.
Alle tips zijn welkom.

Groeten,
Marjanne

Laatst bijgewerkt door Marjanne op ma 04 sep 2017 - 10:54:44, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 aug 2017 - 16:08:23 

Marjanne schreef:
Goedemiddag!

Na het lezen van diverse topics kom ik helaas niet echt verder.
Mijn 307 break is vorige week afgekeurd op het niet werken van de remlichten.
Ik was erg blij dat dit het enige puntje was, maar begin me nu toch wel een beetje zorgen te maken.
Het probleem is dus dat alle remlichten niet werken. Allereerst is er gekeken naar de zekeringen, daar lijkt niets mee aan de hand te zijn.
Daarna is de remlicht schakelaar vervangen, dit heeft het probleem helaas ook niet opgelost.
Alle lampjes en stekkers bij de achter lampen zijn ook prima in orde.
Achteraf gezien zijn er wel meer problemen, het ongrendelen van de deuren gaat soms niet helemaal zo als het hoort. De autoradio wil soms niet aan en de 307 geeft vaak de melding dat de koelvloeistof aangevuld moet worden (dit lijkt mij gewoon een defecte sensor probleem). Nieuwe sensor is onderweg...
Wellicht is er hier iemand die hier meer vanaf weet, ik heb diverse topics gelezen. Echter kom je dan toch vaak uit op een zekering of remlicht schakelaar.
Alle tips zijn welkom.

Groeten,
Marjanne

Haal de unit eens los en meet even met een spanningzoeker of multimeter of er wel signaal naar achteren komt. De printplaten willen wel eens dienst weigeren ivm vocht en dan komt er een aanslag op zitten en doen ze het niet meer. als je wel signaal hebt naar achteren toe dan zou je met 2 printplaatjes van de sloop geholpen zijn of je moet het allemaal even weer schoon maken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 aug 2017 - 17:13:58 

Dat is al gebeurd. BSI er uit gehad en de hele stroomkring gevolgd met een schema er bij en het signaal gaat goed tot aan de computer of tot na de remschakelaar komt op het zelfde neer. Achter de computer is er geen signaal. Er zouden 2 pinnen volgens het schema moeten worden bekrachtigd voor het linker en rechter remlicht en de middelste is dan afgetapt. Het bekrachtigen van die 2 pinnen gebeurd mijns inziens niet. Ik zou ook graag op de bsi zelf willen meten maar ik kan de draad van het ingaande signaal niet fysiek volgen en ook niet vinden. Laat staan volgens het schema pin 1 en 10 voor het uitgaande signaal. Heb de nummers op de draden zitten vergelijken en de nummers in mijn schema kan ik ook nergens in het plastic van de stekkers of de BSI terugvinden. Weet iemand misschien welke stekker ik überhaupt moet hebben, de grote groene of zwarte in het midden of 1 van de kleinere er omheen?

Het probleem is dus precies zoals u omschrijft, kun u de oplossing ook toelichten? Als ik printplaten van de sloop haal om ze in de bsi te vervangen dan moet alles dus los, moet ik dan ook dingen als ramen opnieuw inleren, evt sleutel, radio etc..?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 aug 2017 - 19:42:25 

En wat zegt het uitlezen, de BSM is namelijk prima uit te lezen.
Ikzelf denk dat een andere BSM de meeste problemen oplost, kun je zo 1 op 1 uitwisselen, wel even kijken welke je moet hebben.
BSM repareren is ondoenlijk, zit teveel in.

(BSM = zekeringenkast onder motorkap.)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 aug 2017 - 20:19:12 

Als je nu ergens in het circuit na de BSI sluiting hebt, zou dan het signaal ook wegvallen? Ik vermoed van wel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 aug 2017 - 21:37:09 

De boel gewoon omwisselen voor andere van de sloop had ik ook al zitten denken. Ik zat ook te denken dezelfde auto kopen op mp zonder APK en deuk er in waarvan dat wel goed is en dan daarna de donor auto naar de sloop. Het is allemaal wat omslachtig maar beter dan geen opties over... Weet je wel zeker dat ik dat zo om kan wisselen, hoe zit het dan met de sleutel, de ramen, de radio moet dat niet opnieuw ingeleerd worden?

Ik heb nog steeds hoop het op te lossen. Soms moet je even stoppen en later weer verder. Dat helpt soms ook....

Ik heb het circuit na de BSI gecontroleerd (lampjes, massa's. oxidatie op contactpunten en in stekkers, eventuele verbrande stekkers, fysieke bekabeling) Alles is in tip top conditie, geen knipperij in de boom kunnen vinden behalve voor de aanhanger maar dat is verder keurig gedaan. Aanhangeraansluiting en circuit is helemaal uit elkaar geweest en nagekeken. De aanhangeraansluiting zit binnenin vol vet en de schroefjes zijn nog als nieuw. De meeste aanhangeraansluitingen die ik heb gehad waren de schroefjes helemaal verroest en nooit weer los te krijgen zonder het te vernielen. Oxidatie onder het klepje was zeer minimaal. Enige wat ik nog zou kunnen doen is weerstand gaan meten over de kabels naar achteren maar ook daarvoor moet ik het beginpunt hebben bij de computer en die heb ik nog steeds niet gevonden. Dat zijn dezelfde punten pin 1 en 10 die de BSI moet bekrachtigen naar aanleiding van het signaal van de remschakelaar.

Zou bij een sluiting op/achter de BSI ook iets op het dashboard moeten gaan branden?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 aug 2017 - 21:48:15 

Je gaat nu dingen door elkaar halen, de BSI is niet de BSM, de bsi zit de startblokkering in en alle instellingen, de BSM regelt alle schakelingen, dus de zekeringen kast naast de accu onder de motorkap, niet degene onder dashboard naast het stuur, of de ECU die bij de BSM zit met de drie gelijkende stekkers naast elkaar.
Op de BSM staat welke het is, uit mijn hoofd zijn er 4 soorten, nummer moet gelijk zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2017 - 10:54:09 

Iedereen bedankt voor de tips!
Helaas is het probleem nog niet opgelost, we zijn er nu achter dat de ecu kapot is.
De auto is in eco mode geschoten na de sleutel te lang in het contact te hebben gehad.
Daarna wou de auto niet meer starten, startmotor draaide wel echter sloeg de motor niet aan.
De auto hebben we naar de garage moeten slepen, daar is deze uitgelezen en is de BSI storing eruit gehaald (probleem remlichten niet verholpen).
Toen kon de auto gestart worden d.m.v. een powerbooster, dat ging echter wel moeilijk.
De monteur probeerde de motor op gang te brengen met remmenreiniger?
Even later sloeg de motor aan, echter was deze helemaal van slag en sloeg hoog in de toeren.
Vervolgens hebben we moeten constateren dat de ecu doorgebrand was, dat was duidelijk te ruiken.
Nu zitten we met de handen in het haar, een nieuwe ecu kost 1197 euro bij de dealer. Dat is nog zonder de kosten van het inleren. Ik vraag mij af of deze auto dat nog waard is.
Ik heb ook al contact gehad met Bart Ebben, deze had helaas ook geen ecu liggen die voor onze auto geschikt is. Een andere optie waar ik over nadenk is mijn oude ecu opsturen naar iemand die een tweedehandse ecu heeft liggen en mijn oude data over kan klonen. Deze optie kwam ik tegen toen ik op ebay aan het zoeken was, deze persoon woont echter in Engeland.
Heeft 1 van jullie dit wel eens meegemaakt? Via de zoekfunctie kwam ik op 1 topic uit waar helaas de oplossing niet van geplaatst was.
Welke opties heb ik nu?
Bij voorbaat dank.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2017 - 14:20:44 

Dus ben je van de drup in de regen beland, de ECU brand niet zomaar door, die is om zeep geholpen met de start booster, heeft namelijk niks met de remlichten te maken.

Dus wat hebben jullie nu zelf allemaal gedaan voordat die naar de garage is gesleept, verhaal word nogal onsamenhangend.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2017 - 14:30:52 

Mijn excuses voor het verwarrende verhaal.
Wij hadden zelf de remlicht schakelaar vervangen en de auto doorgemeten, maar konden het euvel niet vinden.
Hoe het gebeurd is, is op zich ook niet belangrijk. De ecu is stuk, daarvoor moeten we een oplossing vinden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 04 sep 2017 - 14:58:54 

Er is iets gebeurd waardoor de ECU is opgeblazen, als de auto in eco modus valt, wat heel normaal is kun je de auto gewoon starten, is een beveiliging tegen het leegtrekken van de accu, dus is er waarschijnlijk met de booster iets verkeerd gegaan, je mag deze ook nooit rechtstreeks op de accu zetten, maar de plus op de accu en de min op een stuk ijzer op de motor, beter is als de accu te ver is ontladen om hem gewoon op te laden met een lader.

De remschakelaar geeft een signaal naar de BSM, die laat de lichtjes dan aangaan en heeft niks te maken met de ECU.

Dus zit je nu met een kapotte ECU en waarschijnlijk een defect in de BSM, wat je daarna nog steeds moet oplossen, denk een gevalletje afvoeren naar de sloop, of een vraag uitzetten op de onderdelen lijn en hopen dat je een ECU vind, wat lastig kan zijn omdat die vaak alleen met motor verkocht worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 17 sep 2017 - 04:27:30 

Hallo Marjanne, hoe is het dan verder gegaan?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]