307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu di 23 jan 2018 - 02:14:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 25 okt 2017 - 19:58:43 

Hoi,

mijn 307 SW met 1,6 16-klepper uit 2004 met 287k op de klok heeft een electrisch probleem. De motor stottert en daar heb ik flink op afgedongen bij de aanschaf en ik dacht / hoopte op een sensor kapot ergens, maar dat blijkt niet het geval. Aan de OBD2 blijkt de motor geheel in zijn sas, maar de boordspanning is maar 13,2V (ik ben 13,8 gewend) en valt iedere paar seconden heel even weg. Hoe 'diep' hij wegvalt is niet goed te meten, daarvoor is het te kort, maar ik heb al 9V gezien. De motor valt dan ook heel even uit, ik denk dat de injectoren niet (goed) openen bij die spanning. De motor valt niet uit, maar schudt even en loopt dat weer mooi door. De auto heeft een LPG G3 installatie en daarop gebeurt hetzelfde. Die besturing geeft wel wat foutcodes maar die lijken meer het gevolg van het wegvallen van de spanning dan de oorzaak. En als ik het gassysteem helemaal uitschakel is het er nog steeds.

Ik heb systematisch geprobeerd of het met één van de systemen te linken was, maar gebruik van licht, claxon, ramen, etc, alles wat maar electrisch is heeft geen invloed, of ik het nou wel of niet gebruikt. En alles functioneert dus goed. Ik ga uit voorzorg de aardekabel tussen blok, carrosserie en accu maar eens vervangen en de montagepunten goed schoonmaken, baadt het niet dan schaadt het niet. De dynamo lijkt zeer recentelijk vervangen te zijn, ik denk als poging dit probleem op te lossen. En daarna heeft men het maar opgegeven... Omdat ik eigenlijk standaard al onstekingen verdenk van raar gedrag, maar een leen coilpack van een bevriende 307 gewisseld Dat leert dat mijn auto het probleem houdt en de andere goed op mijn pack draait. Dus maar weer terug gewisseld.

De auto is goed rijdbaar, al was de file vandaag op de A2 geen pretje (nog los van de verloren tijd). Dit heeft ook met versleten motorsteunen te maken, maar het horten en stoten is echt niet leuk bij lage toeren.

Wie-o-wie heeft goede tips, wat kan ik nog meer meten en testen? Dank,

Hugo

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 25 okt 2017 - 21:48:06 

Waar heb je de spanning gemeten? Wellicht direct op de dynamo proberen te meten.
Als die goed is, moet je het wel haast in de bekabeling zoeken.
Als dynamo niet goed werkt, heb je je oorzaak waarschijnlijk gevonden. Ook de spanning van de multiriem meten (niet met de multimeter 8) )

Succes.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]