307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu ma 24 sep 2018 - 08:26:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 19 jun 2018 - 11:02:52 

Ondanks de vele topics over de parkeerhulp lijkt mijn probleem redelijk uniek. Vandaar de zoveelste vraag over dit onderwerp, sorry :-)

Sinds ik afgelopen zaterdag een groot deel van de lampjes van mijn 307SW uit '2004 heb vervangen, doet mijn parkeerhulp vreemd. Als ik stilsta of langzaam rijd, piept 'ie af en toe. Hierbij maakt het niet uit in welke versnelling hij staat, hij doet het zowel in z'n 1, 2, achteruit, vrij... Alleen als ik op snelheid ben in de bebouwde kom of op de snelweg, doet 'ie niks. Als ik door het dorp rijd, piept 'ie vooral in bochten en als ik afrem/optrek. Ook in z'n vrij voor de deur piept 'ie af en toe, er zit echter geen enkele regelmaat/logica achter. Gisteren stond de auto met draaiende motor voor mijn huis (in z'n vrij uiteraard). Toen ik iets in de kofferbak legde, viel me op dat de parkeersensoren mij detecteerden en in de auto dus het bekende pieppieppiep-geluid klonk. Toen ik vervolgens naar de zijkant van de auto liep, hield het piepen op.

Ik ben uiteraard gaan terugdenken welke handelingen ik allemaal heb uitgevoerd om de lampjes te vervangen, maar bij een 307 is dit geen rocket-science. Ik heb de achterlicht-units uiteraard los gehad, maar daar komt geen grof geweld aan te pas. Ook het plaatsen van nieuwe lampjes in de koplampen gaat vrij eenvoudig. Ik heb dus niet de indruk dat ik iets heb 'geraakt' of kapotgetrokken.

Jullie snappen dat ik het verband tussen het vervangen van wat lampjes en de spontaan piepende parkeerhulp niet zie. Iemand die wellicht wel iets herkent in deze symptomen?

NB: Wellicht ten overvloede: Tot zaterdag werkte alles gewoon naar behoren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 19 jun 2018 - 18:25:21 

Heb je de lampjes vervangen door dezelfde wattages, of heb je er LED ingestopt?

205 Junior 1.1 1986 (verkocht)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 19 jun 2018 - 18:39:13 

Led mag in 2004 niks uitmaken, VAN heeft geen lampcontrole, ik denk eerder een samenloop van omstandigheden.
Je kan proberen de accu een half uurtje los te halen, werkt waarschijnlijk niet, dan uitlezen met diagbox.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2018 - 08:51:32 

maan schreef:
Heb je de lampjes vervangen door dezelfde wattages, of heb je er LED ingestopt?
Gewoon oldskool lampjes, dezelfde die er al jaren in zitten.

Doornekamp33 schreef:
Led mag in 2004 niks uitmaken, VAN heeft geen lampcontrole, ik denk eerder een samenloop van omstandigheden.
Je kan proberen de accu een half uurtje los te halen, werkt waarschijnlijk niet, dan uitlezen met diagbox.
Ik ga er ook vanuit dat het inderdaad een samenloop van omstandigheden is, ik breek alleen mijn hoofd over een handeling die ik heb gedaan die dit opeens kan veroorzaken. Heb de accu uiteraard al even een flinke tijd los gehad, die tip had ik al gevonden. Helaas was het daarna meteen weer raak: "PIEP" :-)

Wat me vooral frustreert is dat er totaal geen regelmaat in zit. Ik heb het de afgelopen dagen ook nog steeds niet voor elkaar gekregen om die piepjes bewust te triggeren. Het gebeurt volledig willekeurig; Rijdend, stilstaand, in z'n achteruit, in z'n 1 of 2, als ik door een bocht ga. Het meest merkwaardige vind ik wel dat het stopt zodra ik een beetje vaart heb. Boven de ca. 20 km/h houdt het piepen op en pas als ik afrem of langzaam door een bocht rijd, begint het weer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 20 jun 2018 - 09:40:48 

Is lastig, heb het probleem zelf nooit meegemaakt en ook nog nooit gehoord dat iemand het heeft gehad.

Hetgeen ik kan adviseren is de boel uutlezen, dan komt er waarschijnlijk wel iets naar voren, kan overal zitten en helemaal niks te maken hebben met lampjes wisselen, het enige waar je wat kan fout doen is bij de sensors in de achterbumper, voor de rest kom je nergens in de buurt van het systeem.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 22 jun 2018 - 10:23:50 

Ik heb veel kennis.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 22 jun 2018 - 11:06:03 

Sunasas11 schreef:
Ik heb veel kennis.

Da's hartstikke mooi, maar vooralsnog staat m'n auto nog steeds te piepen ;-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 22 jun 2018 - 12:41:04 

Sunasas11 schreef:
Ik heb veel kennis.

en dat voor je eerste bericht

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]