307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu ma 24 sep 2018 - 07:52:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 12 feb 2015 - 00:21:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2014 - 23:05:16
Berichten: 41
Woonplaats: Lommel
De aanleiding voor dit topic kun je lezen op pag. 2 van mijn voorsteltopic: viewtopic.php?f=18&t=11467
Bij een onderhoudsbeurt was gebleken dat de condensor van de airco lek was. Vervanging door mijn garage zou ruim € 400,- kosten. Nadat daar reacties op kwamen in de trant van dat kun je zelf veel goedkoper en dat kun je makkelijk zelf doen, ben ik op internet op zoek gegaan naar een geschikte condensor voor mijn 307 1.6 HDI 90 pk van 2007 ( fase2). De prijzen verschilden nogal, van ruim € 55,- tot € 186,-. Ook was het nog even zoek naar de juiste afmetingen, want ook die verschilden op de diverse sites. Uiteindelijk gekozen voor een condensor van Aircontrol uit Uden voor een bedrag (incl. verzendkosten € 9.50) van € 165,17. De afmeting van deze condensor was 535x360x17 mm en de afstand tussen de steunpunten was 430 mm. Verder heeft de condensor aansluitingen van verschillende diameter ( 14 en 11mm). Die aansluitingen dienen naar achter – richting motorblok- gericht te zijn!!. Foto 1. Deze bleek inderdaad de goede te zijn. Op advies van Bart-Peugeot heb ik bij mijn dealer de 4 ( 2x2) benodigde O ringetjes gekocht ( € 3,60). En toen kon ik aan de gang.

Benodigde gereedschap: L vormige torxsleutel T30, dop 10, steek- of ringsleutel 10 en een paar (kleine) schroevendraaiers om de 5 plastic dopjes waarmee de grille is bevestigd, los te peuteren.
Ik ben begonnen met de 2 torx schroeven ( links en rechts ) en de 4 plastic dopjes te verwijderen. zie foto 2.
Helaas overleefde er maar 1 plastic dopje het.
Vervolgens heb ik de beide boutjes ( sleutel 10) van de beide aansluitingen van de condensor los gemaakt. Blij dat ik geen dikke armen heb, er is weinig ruimte tussen het motorblok en de radiateur om met je arm tussen te kunnen. Toen ik de bovenste aansluiting los trok ontsnapte er nog een klein beetje gas en vloeistof. Er zat dus toch nog een beetje druk in het systeem. Op beide leidingen zitten 2 O ringetjes.
Zie foto 3.
Gemakkelijkst is om eerst de achterste te verwijderen, die kan dan niet in de uitsparing voor de voorste komen.
Hierna heb ik de grille wat naar voren getrokken. Ik heb er een rubber hamer onder gelegd om het werken makkelijker te maken.
Zie foto 4.
Hierdoor kreeg ik de ruimte om met de L vormige torx sleutel de 2 bevestigingen van de radiator los te schroeven. Wel opletten dat de schroeven niet vallen!! .
Nu kon ik de radiator naar achter duwen, maar net niet genoeg om de condensor omhoog te krijgen. Om voldoende ruimte te krijgen moest de slang voor de inlaatlucht verwijderd worden. Zie foto 5. Daarvoor heb ik de verticale plaat verwijderd van het kastje waar die slang in gaat en toen een boutje ( dop 10) onder de slang losgedraaid. De slang kan dan gedraaid worden en er tussenuit genomen worden.
Zie foto 2.
Nu kon ik de radiator ver genoeg naar achter duwen om de condensor omhoog te trekken. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat bladeren die onder de condensor lagen, te verwijderen.

Montage:
De condensor geplaatst. Even wat “zoeken” naar de gaten waar de rubber pennen aan de onderkant in moeten, zowel die van de condensor als die van de radiateur. De bovenste pennen van de condensor schuif je in een V vormige sleuf. Zie foto 5.
De bevestigingsogen voor de radiateur op de pennen gedaan en vastgeschroefd.
Vervolgens de O ringetjes op de leidingen geschoven. Het werkt gemakkelijker als je eerst de voorste O ring erop doet, de 2e schuif je er dan zo overheen. De aansluitingen weer met het boutje vastgezet.
Toen de grille weer vastgezet.
Vervolgens de inlaatslang weer terug geplaatst en vastgezet. Opletten: onder het boutgat zitten 2 nokken die in daarvoor bestemde uitsparingen moeten.
Zie foto 6.
Ook controleren of die slang goed bevestigd is. Ik merkte dat het deel waar die slang aan bevestigd was, onder de paravan los was geraakt.

Ik kan in dit bericht slechts 3 foto's plaatsen, de andere foto's volgen hieronder.


Frans.


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: foto 1.
DSC_7133 f.jpg
DSC_7133 f.jpg [ 382.71 KiB | 12851 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: foto 2.
DSC_7128 1f.JPG
DSC_7128 1f.JPG [ 399.98 KiB | 12851 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: foto 3.
DSC_7142 f.jpg
DSC_7142 f.jpg [ 260.29 KiB | 12851 keer bekeken ]

_________________
307 1.6 HDI 90 pk
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 12 feb 2015 - 00:34:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2014 - 23:05:16
Berichten: 41
Woonplaats: Lommel
Zoals beloofd de andere 3 foto's.

Frans.


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: foto 4.
DSC_7135 f.jpg
DSC_7135 f.jpg [ 300.58 KiB | 12851 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: foto 5.
DSC_7140 f .jpg
DSC_7140 f .jpg [ 319.74 KiB | 12851 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: foto 6.
DSC_7145 f.jpg
DSC_7145 f.jpg [ 335.45 KiB | 12851 keer bekeken ]

_________________
307 1.6 HDI 90 pk
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 12 feb 2015 - 06:26:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 jun 2013 - 21:11:05
Berichten: 1175
Woonplaats: Utrecht
Een mooi en duidelijk verslag Frans. Hier zullen weer anderen blij mee worden

_________________
Groeten, Cor

Te bewonderen in een Skoda Fabia combi II, 1.2 TSI DSG-7 automaat uit 10-2010 met volledig leren interieur
(vorige auto: Peugeot 307 SW 1.6-16v, automaat, Pack Premium uit 01-2005)

http://beroepschauffeur.bbforum.be (het forum voor de beroepschauffeur...)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 12 feb 2015 - 07:19:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 maart 2009 - 19:22:18
Berichten: 16206
Woonplaats: Hoevelaken.
Nou blij, kost weer genoeg als je het moet uitvoeren. :o






Maar als het moet, mooi en duidelijk uitgelegd. Goed bezig. 8-) 8-)

_________________
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI 3 deurs hatchback 2.0 uit 2003<<
>>>>Heden, 407 XS sedan 2.2 16V uit 2004 gechipt naar 166 PK<<<<


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 12 feb 2015 - 09:51:22 
Offline

Geregistreerd: do 24 okt 2013 - 09:34:20
Berichten: 213
Woonplaats: Wijchen
Die wil ik ook nog eens vervangen dus dan komt dit wel van pas. Ik vermoed dat in dit geval 2.0 en 1.6 niet zo veel verschil maakt. Ik dacht alleen dat dit de radiator was, maar goed: ik heb weer wat geleerd nou.

_________________
Peugeot 307 SW 2.0 HDI/136 PK (2005). In het bezit van Diagbox.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 12 feb 2015 - 10:37:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 sep 2010 - 13:51:34
Berichten: 2464
Woonplaats: Hengelo ov
Heel mooi zo'n uitleg.

Goed bezig.

:D :D :D

_________________
Was Peugeot 307 SW 2.0 16V Pack juni 2006 Bleu Recife 143600 Km
Nu 308SW Style Jan 2016 Noir Perla Nera, 1.2 e-thp 131pk prive, chiptuning 158Pk en 300Nm
En 308 SW Blue Lease Executive Pack 1.6 BlueHDi 120 pk Donkerblauw okt 2015, leasebak


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 12 feb 2015 - 11:34:31 
Offline

Geregistreerd: do 24 okt 2013 - 09:34:20
Berichten: 213
Woonplaats: Wijchen
Ik zit dit nog even te bestuderen, maar heb nog wat vragen.

-Klopt het dat de condensor voor de radiator zit? Ze zitten dus eigenlijk parallel aan elkaar bevestigd?
-Je hebt de radiator los gehaald, maar dan moet je toch ook de koelvloeistof er uit laten lopen?

_________________
Peugeot 307 SW 2.0 HDI/136 PK (2005). In het bezit van Diagbox.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 12 feb 2015 - 11:43:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 maart 2009 - 19:22:18
Berichten: 16206
Woonplaats: Hoevelaken.
Koelvloeistof hoeft er niet uit, je kan de radiator kantelen zodat je er bij kan om de condensor te vervangen die voor de radiator bevestigd zit.

_________________
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI 3 deurs hatchback 2.0 uit 2003<<
>>>>Heden, 407 XS sedan 2.2 16V uit 2004 gechipt naar 166 PK<<<<


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 12 feb 2015 - 11:53:41 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 dec 2006 - 23:04:33
Berichten: 4659
Woonplaats: Rijnmond
Goeie beschrijving.

Bij een 1.6 hdi zit de slang waarmee de lucht wordt aangezogen kennelijk meer in de weg dan bij een benzine uitvoering.

_________________
Heden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 288.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 XR (1997).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 12 feb 2015 - 12:43:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2014 - 23:05:16
Berichten: 41
Woonplaats: Lommel
Guus, de condensor en de radiateur zitten inderdaad direct achter elkaar, de condensor is de voorste. Aan de onderkant vallen die rubber "pennen" in gaten, boven vallen de rubber pennen van de condensor in een V sleuf, de radiateur wordt met beugels op zijn plaats gehouden. Ze zitten dus bijna tegen elkaar. Je kunt dat pas zien als je de radiateur naar achter duwt.
Als je de bevestigingen van de aansluitingen van de condensor en de bevestiging van de radiateur hebt losgehaald - en eventueel de luchtslang is verwijderd - kun je de radiateur iets optillen en naar achter duwen / kantelen. Dan kun je de condensor omhoog halen.

Frans

_________________
307 1.6 HDI 90 pk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2015 - 16:43:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 jun 2013 - 21:11:05
Berichten: 1175
Woonplaats: Utrecht
guus 1972 schreef:
Die wil ik ook nog eens vervangen dus dan komt dit wel van pas. Ik vermoed dat in dit geval 2.0 en 1.6 niet zo veel verschil maakt. Ik dacht alleen dat dit de radiator was, maar goed: ik heb weer wat geleerd nou.

Je hebt (als het goed is) 2 radiateurs achter elkaar zitten. De voorste is die van de airco. Dit is met een rede gedaan. Als er een steentje door gaat, kun je wel door rijden. Dit wordt "iets" lastiger als met een kapotte motor koeling radiateur .....

_________________
Groeten, Cor

Te bewonderen in een Skoda Fabia combi II, 1.2 TSI DSG-7 automaat uit 10-2010 met volledig leren interieur
(vorige auto: Peugeot 307 SW 1.6-16v, automaat, Pack Premium uit 01-2005)

http://beroepschauffeur.bbforum.be (het forum voor de beroepschauffeur...)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2015 - 19:07:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 maart 2009 - 19:22:18
Berichten: 16206
Woonplaats: Hoevelaken.
Dat is niet de rede, de airco heeft koelere lucht nodig en er is geen ruimte om ze naast elkaar te zetten, tevens geeft de airco minder warmte af.

_________________
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI 3 deurs hatchback 2.0 uit 2003<<
>>>>Heden, 407 XS sedan 2.2 16V uit 2004 gechipt naar 166 PK<<<<


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2015 - 22:47:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2014 - 23:05:16
Berichten: 41
Woonplaats: Lommel
Nog twee tips: Eentje waar ik vanmorgen aan dacht toen ik met mijn handen in de zak stond te kijken hoe het airco systeem gevuld werd.
Rechts naast die inlaatluchtslang zit - bij mijn auto - een zwarte leiding. Na het monteren van het stuk inlaatluchtslang merkte ik dat het achterste stuk, waar je dat voorste stuk met een soort bajonetsluiting aan vast maakt, los was geraakt. Maar ook dat die zwarte leiding niet meer in het klemmetje zat. Dat klemmetje zit zo ongeveer onder de linker ruitenwisser.
Nadat ik het achterste stuk van de luchtinlaat weer had vastgezet heb ik die leiding weer in die klem gedrukt.

De 2e tip is van de monteur: Spuit wat kruipolie op die plastic pennen waarmee de gril vast zit. Dat zou je ze er makkelijker uit kunnen wippen.

Frans


Bijlagen:
DSC_7149 f.jpg
DSC_7149 f.jpg [ 215.35 KiB | 12790 keer bekeken ]

_________________
307 1.6 HDI 90 pk
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 14 feb 2015 - 10:17:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 maart 2009 - 19:22:18
Berichten: 16206
Woonplaats: Hoevelaken.
Goede aanvulling, zou alleen geen kruipolie gebruiken maar WD 40 of siliconen spray, echte kruipolie kan het rubber aantasten. :wink:

_________________
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI 3 deurs hatchback 2.0 uit 2003<<
>>>>Heden, 407 XS sedan 2.2 16V uit 2004 gechipt naar 166 PK<<<<


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 16 feb 2015 - 20:41:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2014 - 23:05:16
Berichten: 41
Woonplaats: Lommel
Nou zat ik nog met een vraag over de condensor. Deze is met "droger" ( zit links van de condensor foto1).
Ik was toch wel nieuwsgierig naar waar die voor diende.
Het volgende erover gevonden: http://www.marcovw.nl/Motor/Airco/filte ... droger.htm.
En hier http://www.marcovw.nl/Motor/Airco/airco.htm een uitgebreide beschrijving over het aircosysteem in een auto.

Edit: Is trouwens een heel erg interessante site. ( klik onderaan de pagina op het logo MARCOvw.nl autotechniek)

Frans.

_________________
307 1.6 HDI 90 pk


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
POWERED_BY
phpBB.nl Vertaling