307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu ma 19 nov 2018 - 13:50:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 23 apr 2017 - 20:05:34 
Offline

Geregistreerd: za 11 maart 2017 - 11:13:54
Berichten: 30
Hallo medeforummers,

Zoals jullie wellicht al in mijn andere topics hebben gelezen moet ik een nieuwe radiator bestellen en een setje nieuwe bougies. Nu zie ik bij Bogijn wel een heel aantrekkelijk geprijste bougie te koop van Bosch. Echter als ik in servicebox kijk op mijn model wijkt het type nummer net een klein beetje af met het origineel.
Ik heb volgens servicebox een 5960 87 (H7) nodig (Bosch nummer 0242240660) maar deze zie ik maar heel weinig voorbij komen in de Nederlandse webshops. Ik krijg in bijna elke webshop een alternatief model van Bosch aangeboden model 0242229797, maar deze heeft voor zover ik kan zien wel nagenoeg de zelfde specificaties, enkel is de vonk positie 5mm ipv 3mm origineel en de electrode afstand 9 mm ipv 7mm origineel, in hoeverre zou dit invloed kunnen hebben op het rijgedrag van mijn 307 en het starten? Ik rij daarbij op LPG dus daar moet ik ook rekening mee houden..

Zijn er eventueel andere alternatieven die jullie aanraden?

alvast bedankt voor jullie hulp!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2017 - 00:29:42 
Offline

Geregistreerd: ma 16 jun 2014 - 22:37:24
Berichten: 921
De 2 liter versies zijn erg gevoelig voor de verkeerde bougies, weet niet hoe het met de 1.6 zit, maar als je op gas rijd is een bougie nodig die daar ook voor geschikt is, staat er meestal bij of de bougie daar wel of niet voor geschikt is, maar ik zou ze gewoon bij de dealer halen, weet je zeker dat je de goeie krijgt, betaal je wel iets meer maar dat verdient zichzelf terug door een zuinigere motor, want een bougie heeft daar erg veel invloed op :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2017 - 00:53:18 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 dec 2006 - 23:04:33
Berichten: 4678
Woonplaats: Rijnmond
Zoek het bougie topic even op dat ik een jaar geleden schreef. Daar vind je de info.

Edit: Nu ik achter een PC zit, heb ik even het topic erbij gezocht.

viewtopic.php?f=22&t=11951

_________________
Heden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 288.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 XR (1997).


Laatst bijgewerkt door Bart-Peugeot op ma 24 apr 2017 - 10:13:38, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2017 - 01:49:51 
Offline

Geregistreerd: za 11 maart 2017 - 11:13:54
Berichten: 30
Dat zijn handige tips!

Nu lees ik in het topic van bart dat de 797's van Bosch perfect werken in een 1.6 16v op gas. (dus grotere afstand van 0,9 mm t.o.v. 0,7 mm wat origineel zou moeten) Weet je 100% zeker dat deze dus voor mijn model ook zullen werken? (motor type TU5JP4)

Bij de dealer zou ik graag doen als het een euro per stuk scheelt, maar een vriend van mij heeft afgelopen week zijn bougies even laten vervangen bij een (oude) Peugeot dealer en die mocht per bougie 16,- euro aftikken (en dan heeft hij nog "korting" gehad) daar heb ik niet zo'n zin in zoals je snapt, want van dat geld kan ik ze 4 keer vervangen.
Ik zal morgen de dealer eens bellen welk type zij adviseren voor de zekerheid.

Alvast bedankt!


Laatst bijgewerkt door Tijn1311 op ma 24 apr 2017 - 10:30:04, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2017 - 08:27:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 dec 2006 - 23:04:33
Berichten: 4678
Woonplaats: Rijnmond
Bosch heeft 1 serienummer voor de lpg bougies die zowel in de 1.6 als 2.0 van de 307 past.

Ik koop ze bij Bogijn. Daar zijn de Bosch lpg bougies niet duur. Laatste keer 4,50 euro. Elders willen ze wel eens 12 euro of meer per stuk zijn.

De bougies tbv mijn 2.0 kosten 10 euro bij de dealer. Als ik ze zelf ophaal en dat is zonder korting.
In servicebox staan geen speciale lpg bougies overigens.

Ik zal straks de Bosch lpg nummers even controleren. Dan zoek ik ook op welk nummer ik in de 307 1.6 van de buren draaide afgelopen zomer.

_________________
Heden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 288.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 XR (1997).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2017 - 10:18:18 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 dec 2006 - 23:04:33
Berichten: 4678
Woonplaats: Rijnmond
In de 307 met 1.6 (2007) van de buren draaide ik vorig jaar: BOSCH Bougie 0 242 229 797

http://www.bogijn.nl/onderdelen/artikel ... 797/bougie



De Bosch LPG bougie die ik altijd voor de 307 bestelde is: BOSCH Bougie 0 242 236 577

http://www.bogijn.nl/onderdelen/artikel ... 577/bougie

Prijzen fluctueren nogal. Eerst genoemde was vorig jaar 50 cent per stuk duurder. De LPG bougie is op dit moment een euro duurder.

_________________
Heden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 288.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 XR (1997).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2017 - 10:30:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 dec 2006 - 23:04:33
Berichten: 4678
Woonplaats: Rijnmond
Nog even een stukje extra info. :D

Ik rij en reed met dezelfde Bosch lpg bougies in de 307 1.6 en 2.0, beide uiteraard op lpg. ( BOSCH Bougie 0 242 236 577).

Echter volgens mijn lpg boer is het plaatsen van speciale lpg bougies onzin en zelfs slecht voor je motor. Hij doelt daarmee op de NGK lpg bougies. Die zijn ook uitzonderlijk duur (25 euro). Volgens hem dus niet aan beginnen.
Met de Bosch heeft hij geen ervaring want hij monteert nooit Bosch. Dit hoorde ik trouwens van onlangs van hem.

Ik heb wel goede ervaringen met Bosch vandaar dat ik ze wel monteerde. Ik heb er al 180.000 km mee gereden.
Overigens heb ik er nu standaard NGK bougies in. Dat rijdt ook prima. Merk geen verschil.

_________________
Heden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 288.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 XR (1997).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2017 - 10:37:14 
Offline

Geregistreerd: za 11 maart 2017 - 11:13:54
Berichten: 30
Ah top! Dus toch de 797's die geschikt moeten zijn. Het geen wat ik ook meerendeel lees is dat LPG bougies enkel langer mee gaan en dat er verder geen verschil in zou zitten.
Is eventueel verbruik nog een aandeel hierin? Momenteel verbruik ik op LPG gemiddeld 10,3 km/L ik vind het zelf acceptabel maar het isnwel redelijk aan de hoge kany heb ik het vermoeden. Een vriend van mij rijd een Renault Laguna op LPG en die rijd ook 10-11 km/L op LPG dat terwijl de Laguna een grotere en zwaardere auto is met een zwaardere motor dan mijn 1.6.

Of zie ik dit wellicht verkeerd?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2017 - 10:47:30 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 dec 2006 - 23:04:33
Berichten: 4678
Woonplaats: Rijnmond
Ik haalde met mijn 307 SW 1.6 phase 1,5 uit 2005 vrijwel nooit boven de 1 op 10. Meestal zo'n beetje tegen de 1 op 10 aan.

Met de 2.0 haal ik 1 op 9.

Ja, als ik vaker 110 km/u ga rijden ipv 125-130, dan zal het verbruik veel beter worden. Maar ja, dat doe ik dus niet.

_________________
Heden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 288.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 XR (1997).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2017 - 10:52:40 
Offline

Geregistreerd: za 11 maart 2017 - 11:13:54
Berichten: 30
Oh dan zie ik het toch verkeerd en doe ik het eigenlijk dus toch gewoon goed! :mrgreen: ik ga ze dan gelijk bestellen! Bedankt voor je hulp zover Bart!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2017 - 13:43:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 dec 2006 - 23:04:33
Berichten: 4678
Woonplaats: Rijnmond
Mooi zo. Succes met klussen.

Als je nog hulp nodig hebt hoor ik het wel, of kom eens langs, het is niet zo ver. :wink:

_________________
Heden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 288.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 XR (1997).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 apr 2017 - 18:41:44 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb 2013 - 11:53:41
Berichten: 1276
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ik heb de 236 577 geplaatst na tip van Bart. Alleen hapert de motor nu vaker als ik vanuit stilstand wil wegrijden. Dat was met de oude NGK bougies niet zo. Die hadden ook een dikkere kern i.t.t. de Bosch.
Verder rijdt mijn 307 Sw 1 op 9 op LPG. Vind dat niet zo spannend aangezien de prijs van LPG 0,569 is en Euro 95 1,589 is. Ik blijf lachen als ik bij de pomp moet afrekenen :wink:

_________________
Sinds april 2010 in het bezit van:
307sw 1.6 16v LPG G3 (AG) Bj 9-2003 432.500km
Vorige auto's: 205D Forever - 306 XSi - 406 2.0 16v


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 28 apr 2017 - 22:07:57 
Offline

Geregistreerd: za 11 maart 2017 - 11:13:54
Berichten: 30
Ik heb vandaag de bougietjes gemonteerd. Wel nog even afgesteld op de maat welke de "originele" zouden hebben volgens peugeot (0,7mm) ze waren 0,8mm uit fabriek. De oude zijn zelfs 1mm (en zwart). Heb even een proefritje van 20km gemaakt en hem even flink op zijn donder gegeven. Dit alles heeft geen problemen of verschil gegeven. Heb wel het idee dat hij wat sneller start, maar verder loopt hij gewoon goed.

Ik wil alleen met de tijd nog eens onderzoeken waarom hij stationair af en toe een klein beetje ongregelmatig loopt. Wellicht kleppen stellen oid? Of zou dit ook met het "oudere" olie en gas filter te maken kunnen hebben? Die ga ik namelijk morgen vervangen, incl. de motor olie.

Hier nog een foto'tje van de nieuwe en de oude naast elkaar.


Bijlagen:
rsz_img_3225.jpg
rsz_img_3225.jpg [ 88.79 KiB | 3456 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 29 apr 2017 - 12:56:08 
Online
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 maart 2009 - 19:22:18
Berichten: 16246
Woonplaats: Hoevelaken.
Kleppen stellen word hem niet, wel kan je de olie verversen en eventueel de boel flushen als je vermoed dat die wat dicht zit.
Gasfilter kan ook een oorzaak zijn, als die er in zit, die dingen worden te vaak vergeten.
En de Bosch bougie had je beter op 0.8 kunnen laten staan, zeker icm LPG.

_________________
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI 3 deurs hatchback 2.0 uit 2003<<
>>>>Heden, 407 XS sedan 2.2 16V uit 2004 gechipt naar 166 PK<<<<


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 mei 2017 - 11:38:58 
Offline

Geregistreerd: za 11 maart 2017 - 11:13:54
Berichten: 30
Ah dan zal ik hem nog eens op 0,8 mm terug gaan zetten. Ik dacht ik hou de originele bougie afstand aan, maar als jij zegt dat 0,8 mm wellicht zelfs beter is dan ga ik dat natuurlijk doen!
Kleppen stellen is niet zelf te doen als ik het goed begrijp? Wat is precies de bottleneck in deze? Want ik heb begrepen dat dit met een LPG systeem toch met enige regelmaat zal moeten gebeuren, en als ik dat zelf kan, dan zou dan helemaal mooi zijn.

Gasfilter wordt nog wel even zoeken, zit bij mij helemaal achter de motor weg gebouwd, dus zal ik wellicht even onder de auto moeten doen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
POWERED_BY
phpBB.nl Vertaling