307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu za 20 okt 2018 - 04:39:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 16 jul 2017 - 12:16:06 

Mijn 307 (2.0 RFJ automaat) had al een tijdje last van ochtendhumeur, en iets wat leek op een piepende multiriem.

Dat piepen begon een beetje uit de hand te lopen, dus het was tijd om er eens naar te kijken. Ik had de multiriem nog niet zo lang geleden vervangen en toen lekker er niets mis met de dynamo, aircopomp of spanrol. En ook deze keer was er niets mis met deze zaken, ook het streepje wat ik inmiddels op de krukaspoelie gezet had ter controle stond nog keurig in dezelfde stand.

Dus de motor maar eens laten lopen zonder multiriem, en het piepende geluid was er nog altijd. Tijd om de distributiekappen er maar eens af te halen. Een erg goed idee naar bleek, want aan de voorzijde van de riem hingen losse stukken rubber. Wat blijkt nu, degene die ooit de riem vervangen heeft vond het nodig om een te lang boutje scheef in de distributiekap te draaien. Waarschijnlijk is dit boutje dol gedraaid en had men geen zin om de motorsteun van het blok af te halen en dit op te lossen. Het piepende geluid kwam van de distributieriem die tegen de zijkant van de krukaspoelie aan liep, deze laatste had dus ook zijn tijd gehad. En ik had niet veel langer moeten wachten met kijken vermoed ik zo.

De complete distributie inclusief waterpomp en krukaspoelie dus maar weer vervangen hoewel deze er nog maar 20.000 km op zat (mijn vertrouwen in het geheel was een beetje zoek).

De auto heeft geen ochtendhumeur meer, is er een stuk zuiniger van geworden en hangt lekkerder aan het gas. Allemaal verklaarbaar als de timing er naast staat.

Maar wat vooral opvalt: wat schakelt de automaat ineens fijn !!

Laatst bijgewerkt door 307convertible op di 07 nov 2017 - 22:14:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 16 jul 2017 - 20:19:01 

Wat apart dat dit invloed heeft op hoe de AL4 schakelt.
De motor ECU en de AL4 ECU communiceren wel met elkaar, daar zal het wel mee te maken hebben.

Wat merkte je eerder aan het schakel gedrag?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 19 jul 2017 - 06:34:13 

Op zich schakelde de bak al keurig netjes, maar hij wisselde meer merkbaar van versnelling dan nu. De enige hint dat de bak nu van versnelling wisselt (zeker als de motor warm is en je wat steviger doorrijdt) is de toerenteller.

Dus ik krijg het idee dat het wel of niet goed lopen van de motor best wel wat invloed heeft op de automaat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 07 nov 2017 - 22:17:08 

En nu weet ik wel zeker dat de motorloop van grote invloed is op de automaat.

Wederom een auto met ochtendhumeur en niet fijn schakelen. Maar deze keer was het een injector die er geen zin meer in had. Vier nieuwe er in, gasklep inleren en alles is weer als nieuw.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]