307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu ma 24 sep 2018 - 07:52:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 20 nov 2017 - 11:09:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 feb 2013 - 20:09:48
Berichten: 614
Woonplaats: Groningen
Hallo Allemaal,

Helaas zelf last gehad van lekkage van kvs lekkage en de kachelradiator was de boosdoener.

Nu heb ik geen foto's gemaakt tijdens het vervangen maar probeer het nog even aan de hand van foto's van het internet te doen.

1) zorg dat je een bak onder je motor hebt staan om koelvloeistof op te vangen.
2) in het motorruim zoek je de 2 slangen die de auto ingaan op (rechts achter)
deze zitten geborgd met 2 klemmen die je met een platte schroevendraaier er zo uit kan wippen.
3) als je deze slangen los hebt, buig ze even voorzichtig naar boven zodat er niet meer koelvloeistof uitvalt.
4) de metalen plaat die je daar ziet, zit in het midden een torx schroefje, haal deze los.
[FOTO 1]
Bijlage:
2012-09-29-431.jpg
2012-09-29-431.jpg [ 102.25 KiB | 2187 keer bekeken ]

4) pak je platte schroevendraaier weer en wil even achter het metalen plaatje. Door de jaren heen kan deze wel vastzitten.

5) nu gaan we de auto in, en halen we het paneeltje weg aan de kant van het gaspedaal (2x torx)
6) nu halen we een klein deel van de bekleding weg welke boven de pedalen zit, 3x een clipje.
7) pak even een aantal oude handdoeken en druk die onder de radiator.
8) nu halen we de radiatorbuis los, draai nummer 1 - 2 & 3 los, en wik even voorzichtig zodat er wat beweging in komt.
Mocht dit niet willen even met een platte schroevendraaier bij punt 2 gaan wrikken en zal loskomen
9) druk met beleid ed clipjes iets naar buite (nummer 4) en je kunt de radiateur er uit halen.
Bijlage:
17188813152_774772620a_b.jpg
17188813152_774772620a_b.jpg [ 227.27 KiB | 2187 keer bekeken ]

10) waarschijnlijk zit er bij de nieuwe radiator een stuk band om te zorgen dat deze niet kan bewegen in de behuizing.
11) zorg dat je nieuwe afdichtingsrubbers gaat gebruiken !

Doe de montage in dezelfde stappen maar dan omgekeerd ;-)

Voordat ik in de motorruimte de buizen weer heb gemonteerd, heb ik eerst even wat koelvloeistof er ingegoten zodat er zoweinig mogelijk lucht in het systeem komt,
Daarna buizen weer monteren & evt kvs niveau weer bijvullen en even ontluchten. Daarna de auto even warmrijden, nog een keer ontluchten en kvs bijvullen en klaar is kees, johan, piet, marco etc etc ;-)

Al met al ca 30-45 min werk

_________________
2013-2016 Peugeot 307 1.6 16V 109PK LPG 292192
2016-20... Peugeot 307 2.0 16V 150PK LPG 209... still counting


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 20 nov 2017 - 12:41:26 
Offline

Geregistreerd: vr 07 aug 2015 - 11:49:17
Berichten: 272
Woonplaats: Almere
Dank voor de heldere uitleg!
Ik weet in ieder geval hoe/waar ik nu moet zoeken naar lekkages.

_________________
307 CC 2.0 - Vogels G3, Bleu Montebello.
In bezit van een Diagbox in Almere.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 20 nov 2017 - 13:04:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb 2013 - 11:53:41
Berichten: 1264
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Top!
Mijn auto verliest ook een beetje kvs, dan weet ik nu waar ik moet kijken.

_________________
Sinds april 2010 in het bezit van:
307sw 1.6 16v LPG G3 (AG) Bj 9-2003 430.250km
Vorige auto's: 205D Forever - 306 XSi - 406 2.0 16v


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 20 nov 2017 - 15:39:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 feb 2013 - 20:09:48
Berichten: 614
Woonplaats: Groningen
Ik werd er zelf gek van, lekte niet veel maar ca 200ml op 1500km maar op den duur begon ik me er aan te irriteren.
Gelukkig was de lekkage nog minimaal maar als het ook erger wordt heb je de hele benden binnen nat en evt een groter probleem met de koeling van je blok.

Succes allemaal ;-)

_________________
2013-2016 Peugeot 307 1.6 16V 109PK LPG 292192
2016-20... Peugeot 307 2.0 16V 150PK LPG 209... still counting


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 18 dec 2017 - 02:36:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 aug 2017 - 14:17:21
Berichten: 33
Woonplaats: Baarn
gehannes schreef:
Hallo Allemaal,

Helaas zelf last gehad van lekkage van kvs lekkage en de kachelradiator was de boosdoener.

Nu heb ik geen foto's gemaakt tijdens het vervangen maar probeer het nog even aan de hand van foto's van het internet te doen.

1) zorg dat je een bak onder je motor hebt staan om koelvloeistof op te vangen.
2) in het motorruim zoek je de 2 slangen die de auto ingaan op (rechts achter)
deze zitten geborgd met 2 klemmen die je met een platte schroevendraaier er zo uit kan wippen.
3) als je deze slangen los hebt, buig ze even voorzichtig naar boven zodat er niet meer koelvloeistof uitvalt.
4) de metalen plaat die je daar ziet, zit in het midden een torx schroefje, haal deze los.
[FOTO 1]
Bijlage:
2012-09-29-431.jpg

4) pak je platte schroevendraaier weer en wil even achter het metalen plaatje. Door de jaren heen kan deze wel vastzitten.

5) nu gaan we de auto in, en halen we het paneeltje weg aan de kant van het gaspedaal (2x torx)
6) nu halen we een klein deel van de bekleding weg welke boven de pedalen zit, 3x een clipje.
7) pak even een aantal oude handdoeken en druk die onder de radiator.
8) nu halen we de radiatorbuis los, draai nummer 1 - 2 & 3 los, en wik even voorzichtig zodat er wat beweging in komt.
Mocht dit niet willen even met een platte schroevendraaier bij punt 2 gaan wrikken en zal loskomen
9) druk met beleid ed clipjes iets naar buite (nummer 4) en je kunt de radiateur er uit halen.
Bijlage:
17188813152_774772620a_b.jpg

10) waarschijnlijk zit er bij de nieuwe radiator een stuk band om te zorgen dat deze niet kan bewegen in de behuizing.
11) zorg dat je nieuwe afdichtingsrubbers gaat gebruiken !

Doe de montage in dezelfde stappen maar dan omgekeerd ;-)

Voordat ik in de motorruimte de buizen weer heb gemonteerd, heb ik eerst even wat koelvloeistof er ingegoten zodat er zoweinig mogelijk lucht in het systeem komt,
Daarna buizen weer monteren & evt kvs niveau weer bijvullen en even ontluchten. Daarna de auto even warmrijden, nog een keer ontluchten en kvs bijvullen en klaar is kees, johan, piet, marco etc etc ;-)

Al met al ca 30-45 min werk

Hallo Gehannes ik heb een iets andere radiateur met 3 boutjes ,waarvan er een mist ,kan je de radiateur loshalen als je de pijpjes laat zitten ? zodat ik ruimte krijg voor nieuwe o-ringen te plaatsen .
En moet je eerst de buisjes weghalen en dan de radiateur of andersom ?
Gr .Ron


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 18 dec 2017 - 10:06:42 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 maart 2017 - 15:54:52
Berichten: 36
Woonplaats: Zwolle
heb dezelfde reparatie een paar maanden geleden ook gedaan.

de pijpjes zitten ca 1,5 cm in de radiator geschoven. En zorgen ervoor dat de radiator niet zijdelings weggeschoven kan worden.
Ik heb de slangen in het motorruim laten zitten, de schroefjes van de pijpjes aan de binnenkant van de auto losgemaakt en had toen genoeg ruimte om de radiator zijdelings weg te schuiven. Als de radiator al een eind opzij geschoven is komen de pijpjes uit hun gaatjes en kan je de rubbers vervangen.

In mijn auto was de kachelradiator lek: geen zichtbare koelvloeistof maar wel vreselijke stank.

Gr Rob

_________________
307 SW 2004 rouge lucifer
2 cv6 1983 rouge de castille


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 18 dec 2017 - 11:50:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 aug 2017 - 14:17:21
Berichten: 33
Woonplaats: Baarn
Roblisto schreef:
heb dezelfde reparatie een paar maanden geleden ook gedaan.

de pijpjes zitten ca 1,5 cm in de radiator geschoven. En zorgen ervoor dat de radiator niet zijdelings weggeschoven kan worden.
Ik heb de slangen in het motorruim laten zitten, de schroefjes van de pijpjes aan de binnenkant van de auto losgemaakt en had toen genoeg ruimte om de radiator zijdelings weg te schuiven. Als de radiator al een eind opzij geschoven is komen de pijpjes uit hun gaatjes en kan je de rubbers vervangen.

In mijn auto was de kachelradiator lek: geen zichtbare koelvloeistof maar wel vreselijke stank.

Gr Rob


Hoi Rob ,
Zat bij jou de radiateur ook met 3 boutjes vast ?
Bij mij is de radiateur niet stuk, maar lekt op de aansluiting , mis trouwens 1 boutje van de drie.
En heb je losse o-ringen kunnen krijgen? want ik vind het onzin om de buizen te vervangen als ze nog goed zijn.
gr. Ron


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 18 dec 2017 - 13:03:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 maart 2017 - 15:54:52
Berichten: 36
Woonplaats: Zwolle
de buisjes zaten met twee boutjes vast, de buisjes zitten met 1 boutje aan de radiator vast. Die zorgt dat eea klem komt. Als dat boutje mist dan zal de boel wel lekken.

ik kan mij niet herinneren dat de radiator met boutjes vast zat. Wel met de drie klemmetjes die je op de foto ziet. Als er daar 1 van mist dan is er niets aan de hand; radiator zit toch wel klem in de behuizing.

ik heb de o-ringen niet vervangen maar overgezet. Ik heb ergens gelezen dat je die los kan kopen, maar omdat het niet lekte ben ik er niet achteraan geweest.

Gr Rob

_________________
307 SW 2004 rouge lucifer
2 cv6 1983 rouge de castille


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 18 dec 2017 - 14:00:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 aug 2017 - 14:17:21
Berichten: 33
Woonplaats: Baarn
Roblisto schreef:
de buisjes zaten met twee boutjes vast, de buisjes zitten met 1 boutje aan de radiator vast. Die zorgt dat eea klem komt. Als dat boutje mist dan zal de boel wel lekken.

ik kan mij niet herinneren dat de radiator met boutjes vast zat. Wel met de drie klemmetjes die je op de foto ziet. Als er daar 1 van mist dan is er niets aan de hand; radiator zit toch wel klem in de behuizing.

ik heb de o-ringen niet vervangen maar overgezet. Ik heb ergens gelezen dat je die los kan kopen, maar omdat het niet lekte ben ik er niet achteraan geweest.

Gr Rob



Hoi Rob,

Ik bedoelde dat de radiateur met drie boutjes op de flens van de buisjes met drie boutjes vastzit , mijne wijkt trouwens af van de foto , waarschijnlijk heeft het met bouwjaar te maken (2003) hoop als het boutje erin zet dat het lekken ophoud , anders moet ik andere o- ringen plaatsen .

gr. Ron


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 18 dec 2017 - 17:33:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 feb 2013 - 20:09:48
Berichten: 614
Woonplaats: Groningen
Roblisto schreef:
heb dezelfde reparatie een paar maanden geleden ook gedaan.

de pijpjes zitten ca 1,5 cm in de radiator geschoven. En zorgen ervoor dat de radiator niet zijdelings weggeschoven kan worden.
Ik heb de slangen in het motorruim laten zitten, de schroefjes van de pijpjes aan de binnenkant van de auto losgemaakt en had toen genoeg ruimte om de radiator zijdelings weg te schuiven. Als de radiator al een eind opzij geschoven is komen de pijpjes uit hun gaatjes en kan je de rubbers vervangen.

In mijn auto was de kachelradiator lek: geen zichtbare koelvloeistof maar wel vreselijke stank.

Gr Rob


Ja dat kan ook, alleen ik heb de kvs liever op de grond (in een bak) dan dat er nog een blubs in de auto er uit komt zetten.

roloromo schreef:
Roblisto schreef:
heb dezelfde reparatie een paar maanden geleden ook gedaan.

de pijpjes zitten ca 1,5 cm in de radiator geschoven. En zorgen ervoor dat de radiator niet zijdelings weggeschoven kan worden.
Ik heb de slangen in het motorruim laten zitten, de schroefjes van de pijpjes aan de binnenkant van de auto losgemaakt en had toen genoeg ruimte om de radiator zijdelings weg te schuiven. Als de radiator al een eind opzij geschoven is komen de pijpjes uit hun gaatjes en kan je de rubbers vervangen.

In mijn auto was de kachelradiator lek: geen zichtbare koelvloeistof maar wel vreselijke stank.

Gr Rob


Hoi Rob ,
Zat bij jou de radiateur ook met 3 boutjes vast ?
Bij mij is de radiateur niet stuk, maar lekt op de aansluiting , mis trouwens 1 boutje van de drie.
En heb je losse o-ringen kunnen krijgen? want ik vind het onzin om de buizen te vervangen als ze nog goed zijn.
gr. Ron


Je kunt die ringen niet los bestellen helaas, ik heb een radiateur online besteld een paar 10tjes verder en alles zat er bij.
Succes met de klus

_________________
2013-2016 Peugeot 307 1.6 16V 109PK LPG 292192
2016-20... Peugeot 307 2.0 16V 150PK LPG 209... still counting


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 dec 2017 - 19:48:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 23 nov 2016 - 18:11:14
Berichten: 191
Hier gaan we wel wat aan hebben dankjewel voor deze how to.

Vraagje kan ik gewoon online gaan bestellen bij autodoc of kan ik het beter eerst loshalen om te kijken wat voor 1 er op zit. Weet niet of er meerdere soorten zijn .

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 dec 2017 - 19:56:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 23 nov 2016 - 18:11:14
Berichten: 191
Vind deze 2 veschillende in de app.AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 dec 2017 - 21:11:18 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 dec 2006 - 23:04:33
Berichten: 4659
Woonplaats: Rijnmond
Je hebt de eerste nodig. Daar steken de twee pijpjes uit.
Deze zit in mijn phase 2 ook.

_________________
Heden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 288.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 XR (1997).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 20 dec 2017 - 21:26:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb 2013 - 11:53:41
Berichten: 1264
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Is het niet handig om dit in de Kennisbank te plaatsen?
Dan is het sneller te vinden.

_________________
Sinds april 2010 in het bezit van:
307sw 1.6 16v LPG G3 (AG) Bj 9-2003 430.250km
Vorige auto's: 205D Forever - 306 XSi - 406 2.0 16v


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 21 dec 2017 - 15:36:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 aug 2017 - 14:17:21
Berichten: 33
Woonplaats: Baarn
Bijlage:
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.jpg
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.jpg [ 47.17 KiB | 1989 keer bekeken ]
Goeiemiddag ,
Nou klus geklaard , wat bleek ik heb nog de oude aansluiting van radiateur op de flens van de de twee pijpjes waartussen twee o-ringen en met drie boutjes tegen elkaar gedraaid.

Lekte tussen de o-ringen en waarom van de drie boutjes miste er gewoon twee en kon de middelste met mijn vingers losdraaien.
Nieuwe boutjes gehaald en met beleid aangedraaid en blijft (nog)droog.
Voor iedereen fijne feestdagen en droge voeten !
Gr. Ron


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
POWERED_BY
phpBB.nl Vertaling