307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu do 19 jul 2018 - 22:46:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 29 nov 2017 - 20:37:37 

hallo om maar met de deur in huis te vallen hier een nekkenbrekertje welke mij voor een groot raadsel laat staan.(voor de techies zie mijn probleem)

ik heb een peugeot 307sw uit 2003 met nog geen 105,000 km op de teller waarvan zo als de titel doet beamen de aanjager het niet van doet nu heb ik zo een beetje alles al door gelezen en geprobeerd maar dit heeft niet geholpen.
laat ik vertellen wat ik gedaan heb : ik heb de hele stroom kring door gemeten beginnend bij de stekker van de handmatige schakelaar van de aanjager hier staat spanning op(14,2v).
Toen de hele unit voor de zekerheid uit elkaar gehaald schakel gedeelte schoon gemaakt en de sleep-contacten recht gebogen voor beter contact.
op de achterzijde nogmaals gemeten alle standen werken en op elke kabel staat stroom als ik de schakelaar op die stand zet.
uitgekomen beide aanjager stekker los hier gemeten en ja 14.2v dus ik ging er al van uit dat de aanjager (motor) stuk zou zijn aanjager(motor)uitgebouwd en deze op een 12v voeding aangesloten en tot mijn verbazing begon de aanjager te draaien dus ik ben van af hier even de kluts kwijt.

Mjin probleem :

aanjager(motor doet het 12v er op en draaien
14,2 volt op de klemmen van de kabelboom van de aanjager

heeft iemand nog ideeën suggesties opmerkingen tips etcetera

met vriendelijke groet Arno (hopelijk een tijdelijk gefrustreerd maar blijde 307sw rijder)

30-11-2017 UPDATE

kleine update mbt. de spanning op de aanjager en het niet draaien daar van : conclusie na de kabels te hebben verlengt tussen aanjager en stekker om zo goed te kunnen meten.
Op het moment dat de aanjager is los gekoppeld staat er 14,2v op de stekker (klemmen) op het moment dat je de aanjager aansluit(belast)valt alle spanning weg,logisch dus dat de aanjager niet draait.

Na 2 dagen van storing zoeken en demonteren met van alles wat met de aanjager te maken kan /zal/willen/zijn aangekomen bij de Ja wel oooo zo beruchte weerstand en zijn o zo (Franse/Chineese)stekker.
En ja wel hoor (zie foto's)de stekker is op 2 contacten weg gesmolten (vind dit zelfs een beetje brand gevaarlijk).
maar goed na veel gewurm en gehannes en een kwartslag draaien kwam de oorzaak dus in het licht.
morgen naar de sloop om daar te kijken of er nog een 307 staat met een goede stekker en ik zal niet zuinig zijn met het afknippen van de draden daar ik al proef ondervonden heb dat deze liever te kort als te lang geleverd worden.
verder wil ik hier nog even een link kwijt welk na enig speurwerk bovenwater kwam en voor iedereen met dit of soort gelijk probleem een goed overzicht geeft hoe te handelen .

Met dank aan Bartbeetle : viewtopic.php?f=21&t=12367

Wat ik hiervan heb opgestoken en eigenlijk aanraad voor iedereen met een soort gelijk probleem : begin eerst bij de zekering en dan weerstand links naast het handschoenen kastje te kijken al voorts men net zo als ik bij de zekeringen kast begint door gaat naar het bedienings-paneel deze helemaal uit elkaar trekt schoon maakt en afstelt naar de aanjager gaat en deze ondersteboven keert tot de koolborsteltjes aan toe en vervolgens aankomt bij de weerstand en de beroemde stekker.
mij excuus voor deze omweg :roll: elke storings-monteur is geleerd begin bij het begin dan zie je niets over het hoofd,maar soms moet je dus in omgekeerde volgorde te werk gaan

ik hoop dat het uploaden van de foto's gelukt is (anders heb ik ze als bijlage geüpload)zo niet kijk ik daar van het weekend nog naar en zal tevens mijn reparatie vorderingen op foto zetten en hier de volledige voortgang beschrijven.
met vriendelijke groet Arno (niet meer gefrustreerd maar blijde 307sw rijder)

Laatst bijgewerkt door onra007 op vr 01 dec 2017 - 00:58:40, in totaal 4 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 30 nov 2017 - 22:59:03 

Ik zie dat je in een een ander topic ook al gevraagd hebt of de TS van toen een oplossing heeft gevonden. Ik heb een gelijkwaardig probleem, zie topic wat afgelopen aangemaakt is. Bij mij doet de aanjager het wel na een paar keer in en uitschakelen, als deze het niet doet blijft het bij wat gezoem en gepiep. Ik ben nog niet echt op onderzoek uit geweest, tot nu toe is de oorzaak mij ook nog niet bekend. Je zal vrij weinig hebben aan dit bericht maar je bent in ieder geval niet de enige die het s'ochtends koud heeft in de auto :mrgreen: .

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]