307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu wo 14 nov 2018 - 14:08:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 19 dec 2017 - 19:39:57 

Goedendag,

Na 2 jaar trouwe dienst van mijn Peugeot 307 heeft hij me vandaag toch echt laten staan :?
Na de auto een week niet gebruikt te hebben wou hij niet meer starten door een lege accu.
Dit is op zich nog te verklaren met het koude weer van de afgelopen dagen. De auto met behulp van startkabels
gestart en vervolgens gaan rijden. Na ongeveer 20 km geeft de auto ook ineens de foutmelding
"Storing uitlaatgas" in het display weer en begint het motor lampje geel te branden. De auto liep
vanaf dat moment nog wel, maar stotterde wel iets. Nog eens 10 km verder viel het vermogen van
de auto weg na het optrekken. Ik kon niet harder rijden dan een 20 km/h. Gelukkig was ik bijna thuis
dus kon het laatste stukje nog naar huis hobbelen.

Na wat rond gezocht te hebben op diverse fora is het voor mij duidelijk dat het gebrek aan vermogen
komt door de "Noodloop". Alleen heb ik nog de vraag of dat iets te maken kan hebben met de storing
uitlaatgas. En of dit op zijn beurt weer wat te maken kan hebben met de lege accu. Zou het bijvoorbeeld
kunnen dat de spanning te laag is voor de sensoren?

Om bij de garage te komen moet ik over wat drukke wegen. Voor mij is het dus niet echt een optie om
in de noodloop over deze wegen naar de garage te gaan. Vandaar dat ik het eerst hier probeer.

Het gaat om een Peugeot 307 1.6 benzine motor uit 2005 (1e generatie).

Iemand enig idee?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 19 dec 2017 - 22:59:14 

Ja het kan te maken hebben met de slechte staat van de accu, als die toch slecht is zou ik hem vervangen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 20 dec 2017 - 10:18:09 

Vandaag de spanning van de accu maar eens gecontroleerd. Met een stilstaande dynamo kom ik op een
voltage van 12V. Dit is volgens mij iets te laag voor een accu. Met een draaiende dynamo kom ik aan een
volgage van 14V. Dit lijkt mij in orde. Zal dus toch een andere accu worden denk ik.

Verder gelijk de foutcodes maar eens uitgelezen. Hier kwamen 2 foutcodes uit: P0336 en P1632.
Na het resetten van de foutcodes ging P1632 weg, maar bleef P0336 in beeld. Straks maar eens
een ritje wagen naar de garage en kijken of alles weg is met een nieuwe accu.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 20 dec 2017 - 17:44:42 

12 V bij stilstaande motor is erg laag. het vermoeden is toch dat je accu stuk is.

normaaL
12,5 V stilstaande motor, lichten uit. Met lichten aan iets lagere spanning, wel boven de 12V
na 1 uur stilstand en lichten uit: nog steeds rond de 12.5 V
13.5V - 14.5 V bij draaiende motor, lichten uit
iets lager bij lichten en achterruitverwarming aan, wel boven de 13.2 V
Als je deze vier waarden checht dan heb je accu en dynamo behoorlijk gecontroleerd

Je kan ook nog even kijken of je accupolen wel schoon zijn. Loskoppelen, even afborstelen met bv tandenborstel, er op zetten, dan pas een likje vaseline.

Gr Rob

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]