307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu do 18 okt 2018 - 15:58:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Demonteren spruitstuk
BerichtGeplaatst: vr 04 mei 2012 - 15:05:55 
Offline

Geregistreerd: vr 04 mei 2012 - 14:54:46
Berichten: 10
Hallo iedereen,

Ik ben in het bezit van een Peugeot 307 2.0l 16v Automaat uit 2002. Nu heb ik op het forum veel gelezen over ratelende geluidjes tijdens het optrekken en ben ook deze site tegen gekomen: http://www.peugeotlogic.com/workshop/wshtml/engines/exmanif/exmanif.htm

Ik verwacht dat dit bij mij ook het probleem is. Mijn vraag is: Is het te doen om het spruitstuk zelf te demonteren en vervolgens ook weer te monteren.
Ik heb de mogelijkheid om de auto op de brug te zetten, maar heb ook gezien dat het best lastig is om bij het spruitstuk te komen. Moeten er bijvoorbeeld veel andere onderdelen verwijderd worden voordat het spruitstuk gedemonteerd kan worden?

Alvast bedankt voor jullie input!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 04 mei 2012 - 18:56:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 maart 2009 - 19:22:18
Berichten: 16225
Woonplaats: Hoevelaken.
Je hoeft het spruitstuk niet te demonteren, gewoon lassen op de auto, voor demontage van het spruitstuk moet geloof ik het blok gekanteld worden.
Maar weet je zeker dat het het spruitstuk is en niet de kleppen, die kunnen ook ratelen.

_________________
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI 3 deurs hatchback 2.0 uit 2003<<
>>>>Heden, 407 XS sedan 2.2 16V uit 2004 gechipt naar 166 PK<<<<


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 06 mei 2012 - 16:27:18 
Offline

Geregistreerd: vr 04 mei 2012 - 14:54:46
Berichten: 10
Altijd lastig om te zeggen idd of het een rammelend spruitstuk is of rammelende kleppen. Hoe kan ik dit het beste vaststellen?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 06 mei 2012 - 17:51:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 maart 2009 - 19:22:18
Berichten: 16225
Woonplaats: Hoevelaken.
Daar komt de ervaring kijken, maar kleppen ratelen anders als een spruitstuk, je kunt het verschil horen als je gas geeft, kleppen gaan mee op de toeren spruitstuk niet.

_________________
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI 3 deurs hatchback 2.0 uit 2003<<
>>>>Heden, 407 XS sedan 2.2 16V uit 2004 gechipt naar 166 PK<<<<


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 mei 2012 - 11:46:40 
Offline

Geregistreerd: vr 04 mei 2012 - 14:54:46
Berichten: 10
Het geluid is voornamelijk te horen bij het accelereren, maar gaat niet mee op het toerental. Waarschijnlijk dus het spruitstuk dat aan het rammelen is. In je vorige post had je over het kantelen van het blok. Bedoel je dan dat het blok gedemonteerd moet worden?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 mei 2012 - 14:05:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 dec 2006 - 23:04:33
Berichten: 4670
Woonplaats: Rijnmond
Stephan88 schreef:
Het geluid is voornamelijk te horen bij het accelereren, maar gaat niet mee op het toerental.

Dit heeft een vriend van mij ook met zijn 307 2.0 benzine (250.000 op de teller).

Volgens zijn garagehouder zit het waarschijnlijk in begin van de uitlaat. Uitlaatspruitstuk gaat van 4 pijpen naar 2 en via de downpipe van een 2 naar 1 buis.
Eigenlijk is het geen 2 naar 1 buis, maar 1 buis met een tussenschot. Dit tussenschot zit waarschijnlijk los. En dat veroorzaakt de rammel, juist bij accellereren.

_________________
Heden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 288.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 XR (1997).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 mei 2012 - 15:02:16 
Offline

Geregistreerd: vr 04 mei 2012 - 14:54:46
Berichten: 10
Citaat:
maar 1 buis met een tussenschot. Dit tussenschot zit waarschijnlijk los. En dat veroorzaakt de rammel, juist bij accellereren.


Dat klinkt heel aannemelijk. Is dit tussenstuk te demonteren en kan vervolgens het tussenschot vastgelast worden?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 mei 2012 - 15:04:27 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 dec 2006 - 23:04:33
Berichten: 4670
Woonplaats: Rijnmond
Ik verwacht niet dat het gelast kan worden.

Maar om dat te beoordelen zal je het eerst moeten demonteren en vaststellen dat het probleem hier zit.

_________________
Heden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 288.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 XR (1997).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 mei 2012 - 15:19:13 
Offline

Geregistreerd: vr 04 mei 2012 - 14:54:46
Berichten: 10
Is het demonteren hiervan een beetje te doen? Ik heb een brug beschikbaar waar ik de auto op kan zetten, maar ik weet dat bijv. het spruitstuk moeilijk bereikbaar is. Kan ik dit stuk demonteren zonder al te veel gekke dingen te moeten demonteren?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 07 mei 2012 - 16:27:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 maart 2009 - 19:22:18
Berichten: 16225
Woonplaats: Hoevelaken.
Hieronder zie je het spruitstuk zoals de 2 liter heeft, de losse schotjes gaan rammelen, nu moet je het midden van het kruis even vastzetten met een lasje, kan gewoon op de auto want een spruitstuk demonteren is een rotklus.
Uitlaat eraf en even een lasje van 2 cm leggen op de kop in het kruis en de rammel van het spruitstuk is weg.


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: in het midden lassen.
spruitstuk.jpg
spruitstuk.jpg [ 19.17 KiB | 6407 keer bekeken ]

_________________
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI 3 deurs hatchback 2.0 uit 2003<<
>>>>Heden, 407 XS sedan 2.2 16V uit 2004 gechipt naar 166 PK<<<<
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 10 mei 2012 - 09:47:27 
Offline

Geregistreerd: vr 04 mei 2012 - 14:54:46
Berichten: 10
Bedankt Doornekamp33! Zodra ik op de brug terecht kan ga ik dit proberen, ben benieuwd :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 10 mei 2012 - 11:23:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 dec 2006 - 23:04:33
Berichten: 4670
Woonplaats: Rijnmond
Ik heb inmiddels begrepen dat de oplossinge van het kruisje vastlassen maar tijdelijk helpt.

Daarnaast kun je er slecht bij. Dus éénvoudig een lasje leggen zou niet makkelijk te doen zijn.

Wie heeft hier ervaring mee?

_________________
Heden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 288.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 XR (1997).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 10 mei 2012 - 14:02:46 
Offline

Geregistreerd: vr 04 mei 2012 - 14:54:46
Berichten: 10
Citaat:
Ik heb inmiddels begrepen dat de oplossinge van het kruisje vastlassen maar tijdelijk helpt.

Daarnaast kun je er slecht bij. Dus éénvoudig een lasje leggen zou niet makkelijk te doen zijn.

Wie heeft hier ervaring mee?


Ik heb gehoord dat je er een M8 draad in moet doen en dan vast lassen. In hoeverre dit voor lange duur is durf ik helaas nog niet te vertellen...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 10 mei 2012 - 19:06:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 maart 2009 - 19:22:18
Berichten: 16225
Woonplaats: Hoevelaken.
De mijne zit gelast en zeker al meer dan 3 jaar en een 90.000 kilometer, en nog steeds zit het goed vast, dus als het goed gebeurd is het denk ik een definitieve oplossing.
Wel gaat nu de kat iets rammelen, maar dat laat ik lekker zo.

_________________
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI 3 deurs hatchback 2.0 uit 2003<<
>>>>Heden, 407 XS sedan 2.2 16V uit 2004 gechipt naar 166 PK<<<<


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 10 mei 2012 - 22:52:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 dec 2006 - 23:04:33
Berichten: 4670
Woonplaats: Rijnmond
Kijk, dat zijn tenminste praktijkervaringen.

Dank.

_________________
Heden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 288.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 XR (1997).


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
POWERED_BY
phpBB.nl Vertaling