307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu ma 16 jul 2018 - 07:04:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 12 mei 2018 - 20:28:51 

Tips gevraagd!

Zijn met de Haynes manual de cilinderkop van de 307 aan het halen, echter lopen even vast op de laatste volgende punten:

307 benzine 2.0 L Motorcode RFJ

1)-Ik zie niets staan over de metalen pijp die van de waterpomp naar behuizing boven de versnellingsbak loopt. Waar zou ik wat los moeten maken?
2)-Als ik het manual goed interpreteer moet de uitlaat ontkoppeld worden net voor het bochtige deel onderaan (zie foto ).
Is het uitlaatdeel dan geheel vrij zodat deze met de cilinderkop er uit getild kan worden?
Beugelbout zit naar meest onmogelijke positie gedraaid, Moer is los, maar klem geeft geen krimp.
Bijlage:
Uitlaat.jpg
Uitlaat.jpg [ 30.95 KiB | 276 keer bekeken ]

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2018 - 15:17:53 

Ik zal de vragen nog even verder toelichten, hoop dat iemand met ervaring hiermee me verder kan helpen met dit laatste struikelblok. :wink:
Probleem is dus het uitlaatspruitstuk met geĆÆntegreerde kat los te maken van de rest van het uitlaatsysteem.

Bijlage:
kat.jpeg
kat.jpeg [ 6.41 KiB | 240 keer bekeken ]
Bijlage:
kat2.jpeg
kat2.jpeg [ 4.77 KiB | 240 keer bekeken ]

De bevestigingsplaat zit vast aan de katalysator, dus die moet mee.

-De bouten genummerd 2 en 3 zijn aan de kant die zichtbaar is vast gelast en moeten van de andere zijde losgemaakt worden. Ik zie echter geen mogelijkheid deze te benaderen vanuit welke hoek dan ook.
-De bouten met nummer 1 zijn prima los te maken, echter voor zover ik kan zien zal bout 3 dan ook los moeten, die verbonden is met het volgende deel van de uitlaat.

- De klem (4) heb ik met veel ellende los gekregen, hier zou dan het systeem moeten scheiden.
- De koelwaterleiding (5) moet blijven zitten neem ik aan en de leiding kan losgekoppeld worden aan het thermostaathuis. Bij lichten van het blok zal de bevestigingsplaat van het uitlaatsysteem dan om deze leiding heen gewipt moeten worden denk ik.

Als ik ergens iets mis of een denkfout maak hoor ik dat graag! Zie momenteel geen oplossing meer hiervoor. :?

Bijlage:
uitlaat-pijlen.jpg
uitlaat-pijlen.jpg [ 183.64 KiB | 241 keer bekeken ]

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 18 mei 2018 - 11:16:10 

Zoals ik het nu zie moeten 1 en 2 er uit om die beugel los te halen. Dan zou de uitlaat vrij zijn als de flens onder de katalysator ook los is.

Uitlaatspruitstuk gewoon los nemen van de kop is trouwens wel eenvoudiger als je de kop er af wilt hebben. Geeft je al met al wat meer ruimte aangezien het blok ook onder een hoek in de motorruimte ligt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

'97 306 2.0 16V gti-6
'03 307 2.0 16V XS break
'99 306 1.6 8V XR sedan - daily
'97 306 2.0 16V gti-6 - R.I.P.
'01 306 1.8 16V XS 3drs - project rfs

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 19 mei 2018 - 11:15:01 

Bedankt voor je reactie.

Na lang zoeken en kijken ben ik er achter gekomen dat bout nr 3 net zichtbaar is vanuit het midden van de auto.
Met een scherp oog, een aantal verlengstukken, bochtje en ratel heb ik toch de moer van deze bout af kunnen draaien.

Daarna volgende probleem, uitlaatdeel over die bout zien te halen....
-Net achter het flexibele deel van de uitlaat de klem losgemaakt.
-Rubber steun van demper inknijpen met tang zodat demper wat lager komt te liggen
-Op de millimeter genoeg ruimte om met enige buiging van flexibele deel het uitlaatdeel los te maken van bout nr 3.

Begrijp dat buigen van flexibele deel niet aan te bevelen is (hoop dat ik niets gemold heb :) ), dus denk dat bij terug zetten ik de hele demper laat zakken voor de nodige extra ruimte.

Kop is er af! Nou verder met 8 kromme uitlaatkleppen....

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]