307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu do 21 jun 2018 - 14:11:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 28 mei 2018 - 21:56:23 

Bij de apk van dit jaar is als punt overgebleven dat de co uitstoot te hoog is, er werd mij verteld dat deze 0,3 mag zijn en dat deze rond de 2,9 zit. De uitstoot schijnt op zowel benzine als LPG te hoog te zijn. Eerste verdachte was een lekke demper, deze heb ik vervangen maar zonder resultaat, voor de te hoge uitstoot in ieder geval.

Nu heeft mijn LPG systeem niet zo lang geleden kuren gehad, deze liep op drie cilinders, uiteindelijk de oorzaak kunnen vinden. De draadboom had tegen de carrosserie aan liggen schuren waardoor de draad naar de LPG injector door was.
Om tot deze oorzaak te komen heb ik o.a. de volgende dingen gedaan. Deksel van het gasklephuis/lmm is eraf geweest, beetje schoongemaakt van binnen maar verder weinig aan gedaan. Bougies vervangen met de vorige bougies, geen nieuwe dus. Accu diverse keren losgehaald.
Voor dit probleem reed ik toch wel minimaal 400km op een tank, na het gefixt te hebben kom ik niet verder dan 350km per tank.

De katalysator geloof ik niet zo, kan de lamdasonde een tik hebben gehad door het probleem op lpg en het lopen op drie cilinders? Anders deze week maar uit laten lezen, helaas komt dit ook niet altijd even handig uit i.v.m. de auto nodig hebben voor werk. Als iemand op voorhand ideeen heeft hoor ik deze graag.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 mei 2018 - 15:02:30 

lmbda kan, echter zal deze wanneer de waardes zover een fout melding moeten geven lijkt mij.
Wat je een keer zou kunnen doen, is een stukje lekker doortrappen op de snelweg (hoger in de toeren) en kijken wat die nadien doet.
Het kan zijn dat de kat wat verzadigd is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 29 mei 2018 - 21:44:59 

Bij mijn vorige Peugeot`s deed het motormanagementlampje overuren maken, bij deze 307 geen last van. Ook afgelopen weken is deze niet aan geweest. Zojuist mijn eigen bluetooth OBD uitlezer er aan gehangen. Nul foutcodes.
Spanning van de lambda lijkt mij prima, fluctueerd tussen de 0,05 en 0,95v.
Met mijn rijstijl geloof ik niet dat de kat verzadigd kan zitten maar zal voor de zekerheid morgenavond maar even de snelweg nemen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2018 - 21:59:59 

Heb je het gasklephuis losgehad of daar ook de behuizing van open gemaakt?
Dat laatste is volgens mij niet zo makkelijk te doen en dus kans op storingen.

De 2.0 blokken zijn gevoelig qua gasklep. Een keer opnieuw inleren kan nooit kwaad, als het de storing niet oplost, heb je er iig een soepelere motor door.
Dit inleren moet volgens mij gebeuren door iemand met de Diagbox software (dealer). Of het met andere aftermarket systemen lukt, weet ik niet.

Verder zul je op zoek moeten gaan naar lekkage/valse lucht. Wellicht is er iets niet goed vastgezet nadat je iets losgehaald hebt na de draadbreuk opgelost te hebben?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2018 - 23:36:18 

Ik heb enkel de deksel bovenop het gasklephuis losgehaald, gister nog even gecheckt, zie er weinig vreemds aan. Verder daar geen stekkers losgehaald. Zal morgen de vorige bougies weer terug zetten en vrijdag de uitstoot nog eens laten meten. Bij dit blok wordt de gasklep nog gewoon met een kabel geopend, kan opnieuw inlezen dan ook nog effect hebben?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2018 - 23:38:29 

Met een kabel niet nee...

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 06 jun 2018 - 00:41:59 

Nou, gaat top :? Sinds een week een stuiterend en/of verhoogd toerental. En niet een beetje ook, continu op en neer van 1500 naar 3000 toeren. Ook een heel aanwezig aan/uit effect bij het loslaten/intrappen van het gaspedaal.
Geen foutcodes bij het uitlezen.

Ik verdacht de gaskleppositiesensor, gaskleppenhuis van MP gehaald en de sensor gewisseld. Helaas geen verbetering. Nu kwam ik er pas net achter dat ik de stand hiervan kon uitlezen, snel even twee screenshots genomen. Morgen maar even verder kijken, het is natuurlijk mogelijk dat beide sensoren kapot zijn maar dat deze beide exact het zelfde effect geven lijkt me sterk.

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 12 jun 2018 - 23:46:04 

Na nog wat testjes, en het wisselen van de gaskleppositiesensor, blijkt deze toch goed te werken. Ook heeft de auto deze week vier dagen keurig stationair gelopen totdat het probleem plots weer kwam opzetten. Apk is voor een jaartje weer geregeld maar toch zou ik graag eens wat dieper in de computer komen om te kijken of er verdere problemen uit te lezen zijn.

De Peugeot dealer hier had de komende tijd geen tijd, is er hier iemand in Zuid holland met wat kennis van zaken en een Peugeot uitleescomputer die mij wat verder zou willen helpen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 13 jun 2018 - 08:50:34 

Kijk eens of de stekker van de nokkenas sensor er nog opzit, deze zit onder de grijze kap aan de bestuurderskant achter op de cilinderkop, ik had ook het onregelmatig lopen, en met montage van die kap de stekker losgedrukt, ben ik ook maanden aan het zoeken geweest.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]