307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu vr 19 okt 2018 - 15:46:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2018 - 10:17:33 

Goedemorgen allen,

Dit is mijn eerste post op dit forum en ik heb een vraag.

Bij onze CC van 2004 gaat sinds vorige week het kleine raampje links achter niet meer omhoog. Het gaat dus om dat kleine driehoekige raam.
Wanneer ik de schakelaar in de bestuurdersdeur gebruik om het raampje dicht te doen, hoor ik een bijna knarsend geluid.

Dit vergelijkbare hebben we een maand eerder gehad met het raam in het bestuurdersportier. Daar bleek dat het mechanisme (staalkabel) gewoon kapot was.
Dat heb ik zelf vervangen en dat werkt nu weer naar behoren. Vermoedelijk is nu hetzelfde aan de hand.

Maar hoe de techniek precies werkt bij dat kleine raampje weet ik niet. En ik kan dat nergens gevonden krijgen.
Onze garagist wist het ook niet, die is het bij de dealer gaan navragen en kwam daarna bij mij terug met een prijs van €270,- voor het onderdeel en de mededeling dat ik dat absoluut niet zelf kan vervangen.
Ik ben alleen niet zo happig op die dealer. Als het kan bestel en vervang ik het gewoon zelf.

Weet iemand wat voor onderdeel ik nodig heb en waar ik dat zou kunnen bestellen?
En of dit een reparatie is die ik wellicht zelf zou kunnen uitvoeren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2018 - 20:47:49 

ff zoeken op het forum, wat ik me kan herinneren is er enkele maanden geleden een lid geweest die exact hetzelfde had

Member of Yamaha Tweetakt Club Nederland
Member of Ford Mondeo Club.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2018 - 23:16:54 

Klopt, en die heb ik geholpen :mrgreen:
Raammechaniek nieuw is erg duur. Er zijn reparatiesetjes beschikbaar maar die zijn ook aan de prijs. Beste kun je gaan voor een onderdeel van de sloop.
Op marktplaats vast wel te vinden en zie je meteen hoe het onderdeel er uit ziet.

Beschrijving:
Doe je dak open. (en laat je ramen omlaag)
Je moet de achterbank (zitting en leuning) en de kappen boven het paneel er uit halen vervolgens kun je het paneel voor het raampje weghalen. Daarna kun je alle stroomdraden loskoppelen en de bevestiging van de gordel loshalen.
Bij de gordel moet je even een wigje pakken en zodra je de gordel iets uitgerold hebt, de wig ertussen stoppen. Dit scheelt je een hoop gehannes en kan je de katrol gewoon op de vloer neerleggen.
De raammechaniek zit met 3 boutjes vast en til je naar boven uit de auto. Er bovenop ligt nog een metalen plaat en die moet ook los, ik geloof met 1 of 2 boutjes.

Bij het monteren van de nieuwe mechaniek zo min mogelijk zaken terug dichtschroeven maar zorg dat je het raam wel kunt bedienen.
Nu doe je het dak dicht en kun je kijken of het raam nog afgesteld moet worden t.o.v. het dak en/of het raam van de deur.

Op YouTube staan diverse filmpjes hoe je de achterbank etc allemaal loshaalt. Als je die een paar keer bekijkt, snap je het prima en mag het niet meer dan 1 a 2 uur kosten.

Mocht je nog vragen hebben, laat maar weten.

[edit]: Filmpje https://www.youtube.com/watch?v=xsYZMKI ... dex=8&t=0s

Onderdeel: https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjfnq2VzNndAhXJEVAKHe7DCH8QjRx6BAgBEAU&url=https%3A%2F%2Fwww.onderdelenlijn.nl%2Fauto-onderdelen-voorraad%2Fonderdeel%2Fmerk%2Fpeugeot%2Fmodel%2F307%2Fonderdeel%2Fraammechaniek-2deurs-rechts-achter%2Fonderdeelid%2F7998963%2F&psig=AOvVaw379B9m7o4aOeMYENp-yoII&ust=1538083089446177

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2018 - 23:22:00 

link naar het topic van Wibar die ik geholpen heb: viewtopic.php?f=22&t=14304
Lang leve de zoekfunctie 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 27 sep 2018 - 08:36:29 

Heel erg bedankt voor jullie vlotte reacties!
Natuurlijk heb ik de zoekfunctie eerst gebruikt, maar daar kreeg ik het niet mee gevonden.

Ik heb een vervangend onderdeel via internet gevonden en ik ga proberen het op die manier op te lossen.
Dat youtube-filmpje is goud waard ;-)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]