307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu ma 17 dec 2018 - 10:22:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 07 maart 2012 - 14:11:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 jan 2012 - 10:54:32
Berichten: 33
Woonplaats: Heesselt
Hallo allemaal,

Ik ben nog steeds helemaal happy met mijn 307SW, maar maak me sinds een week of twee toch wat zorgen om twee punten.
1. Laatst op de snelweg begon ineens het lampje van zelfdiagnose motormanagement te branden met de melding over een emmisiestoring op de boordcomputer. De auto viel toen stil. Na even stil te hebben gestaan op de vluchtstrook gewoon verder kunnen rijden. Nu enkele dagen later is er niks meer aan de hand (branden ook geen lampjes meer en krijg geen meldingen).
Ik heb al op internet en het forum gezocht, maar kreeg niet echt een duidelijk beeld van wat het kan zijn.

2. Sinds een week of 2/3 loopt de temperatuur van de motor flink op als ik stil sta met draaiende motor/langzaam rij. Daar ik in Utrecht werk, sta ik regelmatig in de file en dit geeft geen fijn gevoel.
Ook komt er een geluid (soort tik) onder de motorkap vandaan, welke om de zoveel tijd blijft komen. Het lijkt wel of er iets probeert aan te slaan (koelvin?) maar motor loopt toch warm.
Koelvloeistof is niets bijzonders mee.

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen!

_________________
Ik weet dat jij denkt dat je begrijpt wat jij denkt dat ik zei, maar ik weet niet zeker dat wat jij gehoord hebt niet is wat ik bedoel..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 07 maart 2012 - 18:48:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 sep 2010 - 13:51:34
Berichten: 2464
Woonplaats: Hengelo ov
Hoi, welke type motor heb je, een diesel of een benzine. En wat voor een type motor.

Temp bij mijn benzine staat altijd op 90 graden. :D

_________________
Was Peugeot 307 SW 2.0 16V Pack juni 2006 Bleu Recife 143600 Km
Nu 308SW Style Jan 2016 Noir Perla Nera, 1.2 e-thp 131pk prive, chiptuning 158Pk en 300Nm
En 308 SW Blue Lease Executive Pack 1.6 BlueHDi 120 pk Donkerblauw okt 2015, leasebak


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 07 maart 2012 - 19:07:03 
Online
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 maart 2009 - 19:22:18
Berichten: 16282
Woonplaats: Hoevelaken.
Hij heeft een 1.6 en de temp die oploopt kan een probleempje met de termostaat zijn, die niet goed open gaat, je hoeft je pas echt zorgen te maken als die het rood inloopt, 90 graden is normaal.
Ook kan het zijn dat de ventilator niet aan slaat, even onder de motorkap kijken als de temp veel te hoog oploopt, ook al zou die met deze buiten temperaturen niet aan hoeven te slaan, en de tik kan ook de airco zijn.

De emmesie storing is redelijk normaal, komt vaker voor dat dat spontaan een keer opkomt, als het niet terug komt vergeet het dan maar, niets aan de hand.

_________________
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI <<>>exit, 407 XS<<
>>>>Nu: Black 208 1.4 allure full leder.<<<<


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 07 maart 2012 - 20:51:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 jan 2012 - 10:54:32
Berichten: 33
Woonplaats: Heesselt
Het gaat inderdaad om een 1.6 op LPG-G3 (& benzine).

De temperatuur liep laatst bijna tot het rode gebied op, maar dit is eenmalig geweest.
Wel loopt de temperatuur tot het streepje voorbij de 90 graden, redelijk zorgwekkend dus.
Zal dit eens in de gaten houden.

Emmissieregelingfout is inderdaad net zo spontaan verdwenen als deze verscheen. Ik zal het in de gaten houden en me, als het blijft zoals nu (dat het sporadisch verschijnt) maak ik me daar niet meer druk over.

_________________
Ik weet dat jij denkt dat je begrijpt wat jij denkt dat ik zei, maar ik weet niet zeker dat wat jij gehoord hebt niet is wat ik bedoel..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 07 maart 2012 - 21:39:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 sep 2010 - 13:51:34
Berichten: 2464
Woonplaats: Hengelo ov
Hoi,

De emissiestoring kan ook een brakke bobine zijn, maar dan moet hij wel vaker terugkomen. Gebeurd het probleem zowel op Gas als Benzine?

Kijk even of die stekker naar het bobineblok (boven de bogies) niet aangeslagen is.

Ik hoor het wel.

_________________
Was Peugeot 307 SW 2.0 16V Pack juni 2006 Bleu Recife 143600 Km
Nu 308SW Style Jan 2016 Noir Perla Nera, 1.2 e-thp 131pk prive, chiptuning 158Pk en 300Nm
En 308 SW Blue Lease Executive Pack 1.6 BlueHDi 120 pk Donkerblauw okt 2015, leasebak


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 maart 2012 - 22:13:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 jan 2012 - 10:54:32
Berichten: 33
Woonplaats: Heesselt
Toen de melding zich voordeed, deed dit zich zowel voor als ik op LPG reed, als dat ik op benzine reed.

Verder heb ik de bobine's bekeken en hier zag ik niets bijzonders aan.

_________________
Ik weet dat jij denkt dat je begrijpt wat jij denkt dat ik zei, maar ik weet niet zeker dat wat jij gehoord hebt niet is wat ik bedoel..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 09 maart 2012 - 10:26:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 jan 2012 - 10:54:32
Berichten: 33
Woonplaats: Heesselt
Was zojuist op weg naar het werk en onderweg moest ik op de a2 vol in ankers.
Ik reed met 130 en een of andere pipo gooit z'n auto van achter een vrachtwagen voor mijn auto.
Ik vol in de ankers. Hierna tik ik de cruise-control aan om weer terug naar de 130 te komen, maar in plaats van versnellen voel ik een schok en valt de motor uit.
Toerental terug naar 0, verbruik naar 0,0 l/100km op de bc. Alles werkt nog wel gewoon (stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, radio, overige electra).
Lampje van motormanagement gaat branden met de melding "Storing uitlaatgas" op het multifunctionele display.

Ik naar de vluchtstrook uitgerold, hier de motor opnieuw gestart en niks meer aan de hand.
Ook geen noodprogramma (heb volledige vermogen tot mijn beschikking).
Lampje motormanagement bleef wel branden en bij het starten verscheen ook gewoon de melding over de storing op het display.

Heb al het forum verder doorgelezen, misschien toch de EGR-klep laten vervangen?

Het maakt geen verschil of ik op LPG of benzine rijdt namelijk. De melding blijft komen/staan.
Vorige week vrijdag (2 maart) had ik hetzelfde voorval. Vrijdag (2 maart) paar keer opnieuw moeten starten (was voor werk op verschillende locaties) maar dit had geen effect. Zaterdag (3 maart) was de melding wel verdwenen.
Begin het steeds vager te vinden... Help?

_________________
Ik weet dat jij denkt dat je begrijpt wat jij denkt dat ik zei, maar ik weet niet zeker dat wat jij gehoord hebt niet is wat ik bedoel..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 09 maart 2012 - 14:33:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 09 nov 2006 - 21:56:10
Berichten: 827
Woonplaats: Kollum
misschien eens laten uitlezen? er zullen vast wel foutcodes opgeslagen zijn.
aan de hand hiervan kun je gerichter gaan zoeken.

het blijft nu steeds gissen, en op de gok onderdelen vervangen is ook niet echt handig (tenzij je geld over hebt)

_________________
Nu: Ford Focus III 2012 Titanium hatchback met navigatie en automatisch inparkeren in de kleur Lunar Sky.
Was: 307 SW 1.6 16v Oxygo met RT3, 16" Equinoxe velgen, regensensor en aut. dimmende binnenspiegel in de kleur Bleu Abysse.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 09 maart 2012 - 15:59:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 dec 2006 - 20:03:27
Berichten: 1986
Woonplaats: bananenrepubliek noord
Zo als ik al zo dikwijls geschreven heb bij temperatuur problemen eerst beginnen met de thermostaat te vervangen dat is het belangrijkste onderdeel dat de temperatuur van uw auto bepaald en voor wat het kost kan je geen motor in frut draaien. Ook zou je eens moeten controleren als de motor echt warm is of dan de ventilator van de koeling aanslaat die helpt de temperatuur naar beneden te krijgen als de thermostaat helemaal open staat en de radiator extra gekoeld moet worden als de rijwind weg valt bv in een file.
De thermostaat is een mechanis onderdeel dat door slijtage kan blijven hangen en daardoor de temperatuur ofwel tekoud of wel te warm word en kost ongeveer €10 tot €15

_________________
Ex Peugeot 307 break 90pk 2004.
Waarschuwing het 307 forum kan verslavend zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 09 maart 2012 - 18:55:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 jan 2012 - 10:54:32
Berichten: 33
Woonplaats: Heesselt
Zal binnenkort dan maar eens langs de dealer rijden voor de storing.

Van het weekend zal ik ook eens de motor warm laten draaien (uiteraard hou ik dit wel in de gaten haha).

Ik hou jullie op de hoogte!

_________________
Ik weet dat jij denkt dat je begrijpt wat jij denkt dat ik zei, maar ik weet niet zeker dat wat jij gehoord hebt niet is wat ik bedoel..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 maart 2012 - 17:52:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 jan 2012 - 10:54:32
Berichten: 33
Woonplaats: Heesselt
Zojuist de motor laten draaien toen ik thuiskwam (deze was al warm na een flinke rit van ruim 2 uur) en bleek dat de koelvin wel aanslaat.
Maar dit doet ie niet zoals ik had verwacht. Steeds maar heel kort even aan, dan weer uit (dit herhaald zich steeds).

Ik verwacht dat er ook een storing in mijn cruise control zit (dit laat ik z.s.m. uitlezen) aangezien gisterenochtend op de snelweg ik met cc aan 120 reed.
Na een kilometer of 40 schokte de auto eenmalig en liep de snelheid terug (cruise control was uitgeschakeld door de auto zelf).
Hierna nog zo'n 80 km gereden (zonder cc) en toen ik later die dag weer de weg opging en cruise control gebruikte was er niks meer aan de hand (cc werkte gewoon).

Heel apart allemaal dus..

_________________
Ik weet dat jij denkt dat je begrijpt wat jij denkt dat ik zei, maar ik weet niet zeker dat wat jij gehoord hebt niet is wat ik bedoel..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 maart 2012 - 19:38:37 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 26 jul 2010 - 12:22:03
Berichten: 679
Ik zou er zelf trouwens niet al te lang mee wachten... op de snelweg zonder vermogen staan kan een paar keer goed gaan, maar kan ook snel fout gaat.

_________________
Noir Obsidien XSi 2.0 16V


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 03 apr 2012 - 19:04:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 jan 2012 - 10:54:32
Berichten: 33
Woonplaats: Heesselt
Vanmiddag weer even flink uitgebreid de motor laten draaien nadat ik thuis kwam van het werk..
Blijkt dat de koelvin wel aangaat, maar pas als de wijzer bijna het rode gebied raakt. Is dit normaal dat de vin pas zo laat inschakelt?

Verder is het probleem met vermogenverlies niet meer teruggekomen (*klopt het af*) Weet dus niet wat het is, maar vindt het allang goed.
Bij het uitlezen bij de dealer kwamen er geen foutcodes/foutmeldingen tevoorschijn. Heel apart verhaal.
De dealer vertelde dat het dit vaker voorkwam, maar nog nooit tot problemen heeft geleid..

_________________
Ik weet dat jij denkt dat je begrijpt wat jij denkt dat ik zei, maar ik weet niet zeker dat wat jij gehoord hebt niet is wat ik bedoel..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 03 apr 2012 - 19:16:57 
Online
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 maart 2009 - 19:22:18
Berichten: 16282
Woonplaats: Hoevelaken.
Dat de vin zo laat aangaat is redelijk normaal, die hoeft het alleen maar te doen als de temp kritiek gaat worden, anders zou die continu aanslaan als die te vroeg zou beginnen.
En het vermogensverlies kan een korte storing zijn ergens in het circuit, komt het niet terug dan is het goed, anders gelijk uitlezen als de storing er staat, dan kan je hem terug vinden, het VAN systeem slaat de storing niet op.

Cruise control is waarschijnlijk een brakke remschakelaar, misschien is vervangen een optie er zijn er ook die hem inwendig schoongemaakt hebben maar daar ben ik geen voorstander van.

_________________
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI <<>>exit, 407 XS<<
>>>>Nu: Black 208 1.4 allure full leder.<<<<


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 03 apr 2012 - 22:32:02 
Offline

Geregistreerd: ma 19 dec 2011 - 23:09:27
Berichten: 230
Woonplaats: Poppel (B)
Vin die inslaat tegen het rode gebied uit den boze..
Het rare vind ik dat je een heel wijs advies krijgt van Sus om de thermostaat te controleren en dit in de wind slaat!
Neem geen risico en vervang het ding gewoon..
Als je het zelf niet snapt ... laat het doen..
Je gaat wel lange ritten van 2u rijden met een motor met koelproblemen... dus ook vragen om gevolgschade.
Motor die al meerdere malen in het rood heeft gezeten kan funest zijn...
Wil je heus niet aanvallen oid maar wil je gewoon aansporen om snel actie te ondernemen...
Let wel op dat je koelcircuit goed ontlucht is en dat alle slangen / radiateur warm worden.
Controleer ook of je motor geen druk opbouwt..

MVG ,

Wesley


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
POWERED_BY
phpBB.nl Vertaling