307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu do 16 aug 2018 - 16:46:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: eco mode
BerichtGeplaatst: za 04 okt 2008 - 17:50:56 

Vraagje kan het kwaad als ik de airco gewoon in de eco mode laat staan ipv de airco continu aan te laten
Kennissen van mij zeggen dat het slecht is voor de airco pomp is als je hem uit zet
heeft hier iemand ervaring mee

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 04 okt 2008 - 17:53:06 

Of het slechter is voor de pomp weet ik niet, maar waarom zou je hem uitzetten? het heeft meer voordelen als nadelen, Climatcontrol.

het verbruik zonder of met is bij mij nauwelijk merkbaar.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 05 okt 2008 - 08:28:16 

Advies is de airco 1x per maand te laten draaien zodat de diverse keerringen niet gaan lekken.

Ook is het raadzaam om de airco elke 2 jaar opnieuw te laten afvullen, het systeem verliest per jaar 5 tot 10% van het koudemiddel (en dat geeft een extra belasting van de compressor).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 05 okt 2008 - 19:55:50 

Ik heb de airco standaard uit staan. Eco mode dus zoals fase1 dat aangeeft. Als het warm is of als bij regen de ruiten beslaan zet ik de airco aan. Arbres geeft daar wel het goede advies bij; dus minimaal 1x per maand een minuut of 10 laten draaien. :wink:

Dat doe ik nu al 3,5 jaar en 160.000 km zo en ik heb er nooit problemen bij ondervonden. Ik kan mij ook niet voorstellen waarom dat slecht zou zijn. Iets dat niet draait slijt toch minder?

Het andere advies is om de airco een paar kilometer voordat je de auto stilzet, uit te zetten zodat de condensor kan drogen. Daardoor voorkom je dat er bacteriegroei in het filter ontstaat wat weer voor die smerige luchtjes in de auto zorgt als je net wegrijdt.

s'Winters met de airco aanrijden is sowieso zinloos, want onder de 5 graden celsius koelt de airco niet meer i.v.m. de kans op bevriezing van het systeem.

Oftewel, make your choice als het aankomst op aan- of uitzetten.

Cees

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 05 okt 2008 - 23:05:54 

Hee Knurphie,

Het is de hele dag al rotweer dus moet ik eff zeiken hoor... maarrr zie ik daar dat je avatar een beetje op die van Cees lijkt? :oops: :oops: Ik zou even wachten tot Cees zijn nieuwe drie nul acht heeft . :lol: Overigens hebben de beide heren het bij het juiste eind, met name het bijvullen is van groot belang, reparaties - met name aan de airco - ijn niet goedkoop!

Suc6,

Robertlyca.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 06 okt 2008 - 10:54:45 

Zie onderstaande info van Peugeot:

Wat doet een airco-installatie?
Een airco-installatie is een gesloten systeem, gevuld met een ‘koudemiddel’. De lucht die het interieur binnenkomt wordt langs de airco-installatie gevoerd en zo gekoeld. Deze koele lucht zorgt ervoor dat men zich minder vermoeid en ‘plakkerig’ voelt tijdens of na een (lange) rit. Door de relatief drogere aircolucht zullen de ruiten ook beter worden ontwasemd bij een hoge luchtvochtigheids-graad, zoals bij regen of wanneer er meerdere personen in de auto zitten.

Comfort in alle jaargetijden
Doordat de buitentemperatuur niet of nauwelijks van invloed is op het effect van de drogere lucht, biedt het gebruik van de airco -in combinatie met het verwarmings-systeem -in de winter hetzelfde comfort als in de zomer. De airco-installatie werkt met behulp van een pomp die door de motor wordt aangedreven. Hierdoor kan het gebruik van de airco een iets hoger benzineverbruik geven. Dit benzineverbruik is in de praktijk echter nauwelijks meetbaar en weegt zeker niet op tegen het comfort dat de airco-installatie in alle jaargetijden biedt.

Onderhoud
De fabriek schrijft geen specifiek preventief airco-onderhoud voor. Toch kan het zinvol zijn de installatie periodiek op een goede werking te laten controleren. Hierdoor kan worden voorkomen dat op een echt warme dag plotseling blijkt dat de airco niet naar behoren werkt. Om optimaal gebruik te maken van uw airco-installatie, heeft Peugeot drie verschillende controles ontwikkeld, met landelijk geldende adviesprijzen.
I > Algehele controle € 39,-*
Algehele controle van de airco-installatie met een preventiefkarakter. Bij voorkeur in het voorjaar uit te voeren.
II > Reinigen van de verdamper € 39,-*
Aanbevolen bij klachten over onaangename geuren, specifiek bij het inschakelen van de airco.
III > Opnieuw vullen van de installatie € 149,-*
Toe te passen bij klachten over onvoldoende werking van de airco-installatie door te weinig ‘koudemiddel’ in het systeem.Inclusief controle. Exclusief droger.

* Adviesprijs incl. BTW. Wijzigingen voorbehouden.

Tips voor een beter gebruik van de airco:

TIP 1: Laat de airco regelmatig werken
Vooral bij ‘niet-geregelde aircosystemen’ (handbediend) komt het voor dat de airco in een koude periode soms heel lang niet gebruikt wordt. Hierdoor vermindert de werking van de afdichtingen, waardoor de kans op lekkage van het systeem wordt vergroot. Wanneer de airco langere tijd niet wordt ingeschakeld, kan dit bovendien de bacterievorming op de verdamper bevorderen. Met als mogelijk gevolg een onaangename geur na het inschakelen van de airco. Laat daarom de airco tenminste elke week even draaien.
TIP 2: Ook bij vochtige lucht inschakelen
Airco zorgt niet alleen voor een verkoelende, maar ook voor een drogende werking van de interieurlucht. Door de aircowerking worden beslagen ruiten bij een hoge luchtvochtigheidsgraad voorkomen. En wordt de interieur-temperatuur te laag door de drogende werking van de airco? Zet dan de verwarming wat hoger.
TIP 3: Zet de airco ook in de winter aan
Alhoewel de koelende werking in de winter niet van belang is, kan men dan wel profijt hebben van het effect van de drogere lucht. De combinatie verwarming en airco biedt ook in de winter een comfortabel gevoel en minder vermoeidheid na een (lange) rit.
TIP 4: Houd het temperatuurverschil gering
Een interieurtemperatuur van 22 -23° C is heel aangenaam, zelfs op warme zomerdagen. Op echt hete dagen lijkt 18 à 19° C voor het gevoel heel lekker. Te grote temperatuur-verschillen tussen binnen-en buitenlucht vergroten echter de kans op een zeer onaangenaam gevoel na het uitstappen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 06 okt 2008 - 13:31:47 

Goede actie Marcel! En daar heb - zelfs ik - niets aan toe voegen. :D :D

Robertlyca.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 06 okt 2008 - 15:43:34 

Kan een slotje op????!!!! :lol:

Is tenslotte niets meer over te vertellen. :wink:

Cees

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 06 okt 2008 - 15:45:39 

Robertlyca schreef:
Hee Knurphie,

Het is de hele dag al rotweer dus moet ik eff zeiken hoor... maarrr zie ik daar dat je avatar een beetje op die van Cees lijkt? :oops: :oops: Ik zou even wachten tot Cees zijn nieuwe drie nul acht heeft . :lol: Overigens hebben de beide heren het bij het juiste eind, met name het bijvullen is van groot belang, reparaties - met name aan de airco - ijn niet goedkoop!

Suc6,

Robertlyca.

Ja ik zie dat het logo bijna het zelfde is. zal eens kijken of ik hem kan veranderen.

Marcel goedbezig :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 06 okt 2008 - 15:48:03 

Robertlyca,

Maak je daar maar niet druk om hoor. Die van mij verandert binnenkort toch. :lol:

Als ik dat niet zou doen krijg ik daar de opmerkingen over.

Cees

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]