307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu do 20 sep 2018 - 09:13:06

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2012 - 18:15:03 

hallo,

heb een 307sw uit 2002, benzine uitvoering. Bij deze auto is een tijdje geleden de storing ABS opgetreden. Heb de auto toen uit laten lezen, er zou een probleem met één van de achtersensoren zijn. Auto aan de computer gehangen, zag de sensoren wel, vermoedden was dat er een kabelbreuk was. Kabels doorgemeten, geen breuk gevonden. Terug naar garage gegaan, achtersensoren gaven toen geen probleem, wel de voorsensoren. De computer zag deze sensoren niet, ook niet na een reset. Er was een vermoedden dat de ABS unit stuk was, deze opgestuurd (tijdje zonder elektronica van ABS unit gereden, km teller werkt dan niet, en er verschijnen meldingen storing remsysteem, storing ABS, storing uitlaatgas), andere voor terug gekregen. De nieuwe ABS unit gemonteerd, echter nog steeds het probleem dat voorste ABS sensoren niet herkend worden. Sensoren staan in storing en zijn niet te resetten. Nu twijfels of ABS unit wel stuk was, maar het blijft de vraag wat nu het echte probleem is. Iemand die hier toevallig ervaring mee heeft?? Moet vrijdag met de auto naar Zuid Frankrijk, zou mooi zijn als het probleem dan opgelost zou zijn! Hoop dat iemand dit verhaal herkend...

gr. Bas

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2012 - 20:41:12 

woutfab schreef:
...Moet vrijdag met de auto naar Zuid Frankrijk...Hoop dat iemand dit verhaal herkend...

Ja...dat hebben we idd vaker waargenomen dat er op (meestal zeer korte) termijn naar Frankrijk getogen moet worden... :mrgreen:

Heb je DIT GEVAL al eens gebruikt? Als je die gebruiken zou dan krijg je iets als DIT...Kan overigens ook in de toekomst zeer verhelderend werken...

Net als DEZE trouwens... :roll:

Maar goed: als antwoord op je vraag bij deze de onderstaande quote van t6-can (een ECHTE peugeot monteur van het forum):

t6-can schreef:
wat bij ons de laatste tijd vaak aan de orde is met abs storingen en dan vooral bij de eerste serie 307 is dat de abs sensoren achter door roestvorming tussen sensor en pasvlak waar sensor tegen aanligt verder van de abs ring gaan staan en daardoor storing geven.
remedie pasvlak reinigen :D
even de remklauw losgooien en schijf aan de kant en dan kun je er goed bij.
heb er vorige week 3 van gehad :shock:

mvg Bas

Suc6 met de reparatie... 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2012 - 20:53:22 

Ben misschien niet volledig geweest. Sensoren zijn al gecheckt op roest e.d. lost het probleem niet op. De auto is ook al uitgelezen, de software ziet simpelweg de sensoren op de voorwielen niet. Omdat vanaf deze sensoren ook snelheid etc. gemeten wordt werkt snelheidsmeter en km teller ook niet. Ook draait pomp van stuurbekrachtiging op lager toerental (zoemend geluid) en krijg je de melding 'storing uitlaatgas' , 'storing remsysteem' en 'storing ABS'. Ook knippert de melding 'STOP' op het dashboard.

Na het uitlezen hebben we er al eens twee nieuwe sensoren voor opgezet, toen opnieuw uitgelezen, sensoren werden niet herkend. Conclusie was toen dat ABS module kapot zou zijn. De besturing daavan is daarom opgestuurd, conclusie was inderdaad dat unit stuk was en niet te repareren. Daarom nieuwe besturing voor ABS unit ontvangen. Deze geinstalleerd, en vervolgens weer het zelfde probleem: de software ziet de ABS sensoren voor niet, met als gevolg weer dezelfde rits aan storingsmeldingen. Lijkt dus niet aan ABS unit te liggen, niet aan sensoren, bekabeling vanaf stekker naar sensoren ook gemeten, lijkt ook goed te zijn. Geen idee waar we dan verder zouden moeten zoeken????

Gr. Bas

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2012 - 20:57:19 

...tja...als het niet aan de ABS unit ligt, niet aan de sensoren en niet aan de bekabeling dan is het reinigen van de pasvlakken dus een optie...een goedkopere in elk geval dan de bekabeling te vervangen...

In elk geval de moeite van het proberen waard lijkt me...

:roll:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2012 - 21:41:46 

hoi. Als het inderdaad roest op het pasvlak zou zijn, dan zou de software waarmee de auto wordt uitgelezen de sensoren toch wel moeten zien? Zou dan kunnen dat ze geen goed signaal afgeven waarna de auto tijdens het rijden een ABS storing aangeeft. Bij mijn auto staat de ABS continue in storing, ook na het opnieuw starten. De uitleessoftware ziet de sensoren voor niet, gevoelsmatig zou ik denken dat het dan misschien toch een probleem in de bekabeling is? Heb die al wel door gemeten, leek goed te zijn, wellicht daarbij toch iets over het hoofd gezien...

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2012 - 21:47:31 

Raar in je verhaal, eerst zit het probleem achter en dan voor, lijkt me weinig met de bekabeling te maken hebben, maar zit het toch elders in de electronica, en twee tegelijk die niet gezien worden???

Even voor de duidelijkheid, Peugeotdealer die uitleest of een universele garage??? en met welke uitleesapperatuur??

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 16 jul 2012 - 22:11:44 

hoi,

Ik heb ook geregeld dat esp / abs alarm, maar ik moet zeggen, ik merk er helemaal niks van...
Ik heb eigenlijk standaard dit alarm als de auto bij de garage is geweest en de banden zijn eraf geweest.
Na verloop van tijd ebt dit alarm weg.
De auto rijdt met of zonder dit alarm hetzelfde, dus ik maak me er niet druk om...

Succes met het oplossen en hopelijk een probleemloze vakantie!

Gr. Peter

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2012 - 00:25:17 

hoi Doornekamp33,

uitgelezen door universele garage, middels laptop en softwarepakket,
volgens mij Bosch. Inderdaad raar dat probleem eerst achter leek
te zitten, en nu voor. Inderdaad vreemd dat beide sensoren niet gezien worden, heb toch een sterk vermoeden dat er een kabelbreuk zit? Zijn sensoren voor toevallig apart afgezekerd?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2012 - 07:04:57 

Dan toch eens door een dealer laten uitlezen, hun software gaat dieper dan de universeel, of iemand met PP2000 in zijn bezit.
De universeel ziet alleen foutcodes, en niet waar het mis gaat, misschien is er wel voor niets wat vervangen, en ik vraag me af of de nieuwe ABS unit wel goed aangemeld is in de wagen.

Mijn universele garage kon geeneens de remvloeistof verversen op de goede manier, en hij heeft toch 1 van de meest uitgebreide systemen wat er is. :shock: :shock: :shock: :shock:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2012 - 07:56:25 

Denk dat ik dan vandaag toch maar eens naar Peugeot garage moet gaan. Nog een vraag over het testen van nieuwe sensoren: kunnen die getest worden zonder dat deze gemonteerd zijn? Garage heeft voor twee nieuwe sensoren aan connectoren gehangen om te kijken of die dan wel herkend worden door uitleessoftware. Is helaas niet het geval. Zou het kunnen dat dit komt omdat sensoren via het chassis massa moeten maken? Hoor het wel weer :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2012 - 20:31:53 

aangezien de klachten nogal vaag en afwisseled zijn, zou ik eerst eens ff de massa's loshalen, contactpunten schoonmaken/schuren , monteren en dan weer tectyleren. en dan pas weer verder kijken.

Duitse electronica:ook al zit het er niet op, je betaalt er wel voor

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2012 - 20:40:56 

Hallo AXL, weer eens in de buurt, lang niets van je gehoord, hoe gaat het ermee???? :D :D :D :D :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2012 - 21:04:04 

:) ff buurten; comme ci comme ca ;)

...vanavond weer flink ouderwets mogen stoeien met een mux storing in een peugeot...hahahha, ben dan gelijk weer enthousiast over mijn vak en kom hier buurten...totdat ik me morgen weer bij mijn baas mag melden is het weer mooaahhgw $#%$##@# (duitse) auto's..

Duitse electronica:ook al zit het er niet op, je betaalt er wel voor

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 17 jul 2012 - 21:43:49 

Ach ja duitse wagens, is ook weinig leuks aan. :o :o :o

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 29 aug 2012 - 21:39:19 

hoi allen,

heeft lang geduurd, maar probleem is opgelost!!! Bleek dat de vervangen ABS computer ook stuk was, deze ook weer uitgewisseld, de melding 'storing uitlaatgas' en 'remstoring' waren toen verdwenen, en het STOP lampje en het MOTORMANAGEMENT lampje waren ook uit, snelheidmeter etc. werkte ook weer. Enige probleem was dat er nog steeds een ABS storing aanwezig was (en daar was het nou net allemaal mee begonnen!!). Wat wel opviel dat telkens als de connector van de ABS computer losgehaald werd en weer terug gestoken er een ABS storing van een andere sensor af kwam. Leek dus verdacht veel op een slecht contact in de connector. Na deze connector open te hebben gemaakt en alle contactpennen bij elkaar te hebben geknepen zodat deze goed contact maakte met de ABS computer zelf bleef alleen de sensor rechts achter een melding geven. Deze sensor nogmaals losgehaald, het aanlegvlak helemaal schoon gemaakt en de sensor terug gezet: storing over!!!! Rijd nu twee weken zonder storing, lijkt er dus echt op dat het probleem nu definitief opgelost is!! Conclusie: de aanhouder wint! Nou maar hopen dat alles voorlopig stabiel bijft... Bedankt voor al jullie reacties...

vr. groet,

Bas

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]