307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu zo 22 jul 2018 - 23:52:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 feb 2018 - 13:15:44 
Offline

Geregistreerd: di 20 feb 2018 - 12:54:07
Berichten: 8
Beste leden!

Ik zal me kort eerst voorstellen en ernaar mijn verhaal doen. Ben een jongeman van 25 die net 3 weken geleden een 307 1.6 16V XSI heeft aangeschaft uit 2002. Auto heeft bij aankoop ongeveer 230.000km gelopen.

Naar mijn auto te hebben gekocht veel problemen gehad. (versnellingsbak stuk ''bakcode 20cn20'') Deze gehaald en bij het erop willen zetten gemerkt dat helaas ook mijn koppakking uitwendig lekte.
Omdat de bak er toch af moest heb ik gelijk een andere motor gehaald met 110,000km.

Motor en bak vervangen, uiteindelijk start de auto weer en schakelt deze weer perfect, ook zijn alle geluiden weg.
Bij de motor vervangen heb ik maar gelijk de distributieriem vervangen en waterpomp. Ook v-snaar en dergelijke zijn nieuw. alle filters vervangen en alles aangevuld met de juist oliën/vloeistoffen. Motorcode is trouwens iets met TJU.

Nou heb ik een probleem met de koelsysteem van de auto. Alle slangen heb ik gecontroleerd en zitten goed op hun plaats. naar mijn weten heb ik ook goed ontlucht via de ontlucht nippel die je los kan draaien, deze zit tegen de schutbord aan, bovenste slang.
Dit door de inbusbout op de thermostaathuisje ook gedaan. bijgevuld en dacht klaar te zijn. helaas liep deze warm. Thermostaat eruit gehaald nog steeds te warm.

-slang van schutbord naar motor wordt warm
-slang van thermostaathuisje naar radiateur wordt warm
-slang tussen expansievat en radiator blijven beide koud
-water is expansievat blijft koud

Gister dus geprobeerd zonder thermostaat. helaas is dat ook niet de oplossing. heb het gevoel dat de warme water niet via de kleine slangetje terug loopt naar het expansievat.

Wat kan het probleem zijn?
Ik hoor het erg graag. Ik ga vandaag een nieuwe radiateur halen misschien dat dat de oplossing is? ook ga ik een nieuwe thermostaat halen, weet namelijk niet of het daardoor kan komen.
Wou mijn oude niet overzetten en die van de nieuwe blok leek me wat erg stug. dus voor de zekerheid maar een nieuwe halen en inbouwen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 20 feb 2018 - 13:50:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 05 maart 2014 - 21:01:21
Berichten: 1837
Woonplaats: Leopoldsburg, België
Zeker dat je nieuwe waterpomp goed is?

_________________
http://www.peugeotforum.be


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 20 feb 2018 - 15:22:38 
Offline

Geregistreerd: di 20 feb 2018 - 12:54:07
Berichten: 8
Hoe kan ik daar zeker van zijn? hij is nieuw uit verpakking gekomen en paste er perfect op.
Wil deze wel nakijken maar wou graag eerst andere mogelijkheden proberen als die er zijn. Dit omdat de waterpomp er uithalen redelijk wat arbeid kost.

btw bedankt voor uw snelle reactie


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 20 feb 2018 - 17:53:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 maart 2009 - 19:22:18
Berichten: 16094
Woonplaats: Hoevelaken.
Hoe lang heb je gereden toen je het controleerde, exspansievat zit niet in het circuit maar is een by-pass, hier stroomt alleen overtollige koelvloeistof heen en zal alleen na een hele lange tijd warmer worden.

En voor zover ik weet moet je op twee plaatsen ontluchten, of dat ook bij de 1.6 is weet ik niet zeker, de 2.0 wel in ieder geval.

_________________
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI 3 deurs hatchback 2.0 uit 2003<<
>>>>Heden, 407 XS sedan 2.2 16V uit 2004 gechipt naar 166 PK<<<<


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 20 feb 2018 - 18:02:43 
Offline

Geregistreerd: di 20 feb 2018 - 12:54:07
Berichten: 8
bedankt voor het meedenken.
ontluchten heb ik gedaan via beide nippels:
hoe? beide nippels open
kvs erin, wachten tot allen nog water uit de nippels komt. dicht gedraaid, kvs bijgevuld.
en toen starten..

Helaas liep die warm naar ongeveer 3 tot 5 minuten stationair, als het niet korter is!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 20 feb 2018 - 20:31:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 maart 2009 - 19:22:18
Berichten: 16094
Woonplaats: Hoevelaken.
Heb je daarna nog een keer ontlucht, die blokken zijn een drama om te ontluchten, kan soms wel een paar keer nodig hebben.
Bij de dealer zetten ze er een vat op zodat er druk op komt, en bij mij lieten ze hem een half uur zeker staan tijdens het proefdraaien en tussendoor nippels steeds open en dicht.

_________________
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI 3 deurs hatchback 2.0 uit 2003<<
>>>>Heden, 407 XS sedan 2.2 16V uit 2004 gechipt naar 166 PK<<<<


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2018 - 11:46:17 
Offline

Geregistreerd: di 20 feb 2018 - 12:54:07
Berichten: 8
Bedankt allemaal! Probleem is opgelost.

Tijdens het demonteren van alles had ik een kleine slang ingang afgebroken op de radiateur. Hier had ik een tussenstuk op gedaan. Gisteren gekeken en bleek dat deze helemaal vernauwd was door mijn extreem strak aangedraaide klem.
Aangezien die tutje 50€ kost bij de dealer heb ik voor een nieuwe radiateur gekozen a 38€!
Systeem inderdaad zeker 5x moeten ontluchten maar nu is het goed! Temperatuur blijft mooi tussen de 80/90 graden!

Wat ik trouwens ook heb gedaan ( was bang dat de water kanalen in de blok verstopt zaten) is slang van de radiateur verwijdert en lucht door de systeem geblazen.

Bedankt voor het meedenken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2018 - 19:31:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 dec 2006 - 23:04:33
Berichten: 4605
Woonplaats: Rijnmond
Mooi opgelost. Nu is alles nieuw en kan je jaren vooruit. :-)

Motorcode is trouwens NFU van de 1.6 16v motor.

_________________
Heden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 278.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 XR (1997).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 21 feb 2018 - 19:31:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 dec 2006 - 23:04:33
Berichten: 4605
Woonplaats: Rijnmond
Mooi opgelost. Nu is alles nieuw en kan je jaren vooruit. :-)

Je motorcode is trouwens NFU van de 1.6 16v motor.

_________________
Heden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 278.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 XR (1997).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 feb 2018 - 10:17:37 
Offline

Geregistreerd: di 20 feb 2018 - 12:54:07
Berichten: 8
Helaas! Nu ik klaar ben met koppelink bak en motor staat het volgende op mij te wachten.
Wiellager links voor, draagarm rechts voor en aandrijfaslager.

Laatstgenoemde kan ik helaas maar heel moeilijk vinden, weten jullie toevallig welke afmetingen deze heeft?
Ook vraag ik me af hoeveel olie in de 20cn20 versnellingsbak moet.

Met vriendelijke groet,


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 feb 2018 - 14:41:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 feb 2013 - 20:09:48
Berichten: 590
Woonplaats: Groningen
inderdaad peugeots zijn een drama om te ontluchten.
Ik heb laatst een vacuüm set gekocht om dit probleem te tackelen.

Als je via public peugeot een inlogcode aanvraagt kun je met je chassisnummer het eea uitzoeken wat je exact nodig hebt.

_________________
2013-2016 Peugeot 307 1.6 16V 109PK LPG 292192
2016-20... Peugeot 307 2.0 16V 150PK LPG 209... still counting


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 feb 2018 - 14:49:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 12 dec 2006 - 23:04:33
Berichten: 4605
Woonplaats: Rijnmond
Servicebox heet het, staat al meer over op het forum geschreven.

http://public.servicebox.peugeot.com (Kies rechtsonder ff de nederlandse taal.)

_________________
Heden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 278.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 XR (1997).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 23 feb 2018 - 15:48:42 
Offline

Geregistreerd: di 20 feb 2018 - 12:54:07
Berichten: 8
Dankjewel voor de link! Ik ben van Franse afkomst en spreek dus ook een aardig woordje Frans gelukkig!
Nou ik heb gekeken, moet 1.9L in. Dat heb ik gelukkig dan goed gedaan.

Gisteren voor het eerst weer een lange rit gemaakt 100km+. Bij thuiskomst merkte ik op dat ik een nieuwe geluidje hoor.
Koppeling intrappen en geluid is foetsie! Alles is nieuw dus of ik heb iets verkeerd gemonteerd wat ik me niet kan voorstellen of ik mis nog iets..
Kan het zijn dat door het slecht ontluchten van mijn hydrologische gedeelte dit zich voordoet? Dat is namelijk het enigste wat ik me kan bedenken!

Bedankt voor al jullie hulp! Jullie maken het rijden in een Peugeot een stuk makkelijker haha!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 27 feb 2018 - 13:58:17 
Offline

Geregistreerd: wo 04 mei 2016 - 18:44:02
Berichten: 62
Woonplaats: Maasticht
Soow dat zijn een flinke lijst met reparaties,
IK zou persoonlijk de auto weg gedaan hebben als ik de motor moest vervangen ,
Je auto is namelijk 16 jaar oud.
Ik zou het met mijn 17 jaar oude auto ieder geval niet doen. was sloop geweest :?
maar mooi lijstje als je alles klaar hebt weet je teminste zeker dat je jaren vooruit kan


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
POWERED_BY
phpBB.nl Vertaling