307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu ma 16 jul 2018 - 14:51:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 15 apr 2018 - 16:40:31 

Goedemiddag,

Ik heb nu een aantal weken/maanden nieuwe koppeling erop en dacht eindelijk weer lekker te kunnen rijden.
(Op kachelradiateur na dan) maar nu heb ik plots sinds 3 week ongeveer een zoemend geluid in de auto waarvan ik vermoed dat het een wiellager is maar het begon dus 3 week geleden lichtjes met zoemen maar nu 3 weken verder zoemt hij behoorlijk op elk wegdek rij ik op een rechte weg en slinger even met de auto dan is er ook duidelijk verschil te horen. Gooi ik namelijk stuur naar links dan is het zo goed als weg en stuur ik naar rechts terug dan begint het gezoem weer enorm. Ook voel ik de auto dan iets trillen niet veel maar wel iets. Mocht het de wiellager zijn kan iemand mij vertellen wat zoiets ongeveer kost en zijn er complete sets te krijgen of alleen maar lagers die geperst moeten worden ? Want lagers persen heb ik niet de middelen voor. Weet ook niet of er toevallig leden in omgeving zitten die het voor een leuk prijsje kan fixen ? Ben bereid om te helpen waar nodig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 15 apr 2018 - 16:49:48 

Compleet naadstuk nieuw is duur, ik heb er toen 1 op de sloop gehaald voor 50 euro, lagers persen wilde op de pers niet lukken, heb je speciale hulpstukken voor nodig.

Daarbij zijn er nog twee soorten lagers.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 15 apr 2018 - 16:56:07 

Zoals je het omschrijft klinkt het inderdaad als een voorste wiellager. Volgens je omschrijving het rechtse. Ik heb ze bij mijn 307 ook al vervangen, maar zoals doornekamp al zegt, je hebt een degelijke pers nodig en een paar hulpstukken. Zowel bussen om het lager te persen als een houder om het fuseestuk onder de pers te positioneren. :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 15 apr 2018 - 17:06:25 

Oke dus maar gewoon losse lagers bestellen en zien of iemand ze er op kan zetten. Maar eerst achter komen natuurlijk wel want zag idd dat er verschillende waren....

Die vermoeden had ik ook dat het de rechtse was, want heb de auto vanmiddag opgekrikt en de rechter voorwiel zit klein beetje speling niet veel maar loopt ook heel zwaar. En draait dus ook niet rond als je hem een slinger geeft. Linker voorwiel draait daarintegen goed soepel rond maar voel ik ook ietsjes speling maar minder dan de rechter kant. Achter zit totaal geen speling.

Dus als iemand hier in de buurt iemand weet die dit goed kan fixen voor een leuke prijs hier in de omgeving (zuid-oost Groningen) dan hoor ik het graag

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 15 apr 2018 - 19:07:15 

Je kan er bijna zeker van zijn dat het het rechtse lager is, door in te sturen ontlast je het lager en neemt het geluid dus af. Een lager op zich valt wel mee in prijs, maar het is een hoop werk. Het persen op zich stelt niks voor als je de bussen en een pers hebt. Meeste garages willen een los lager wel voor een redelijke prijs persen als je het fuseestuk los aanlevert.

Ik heb nog enkele foto’s gevonden:
eerst het fuseelichaam onder de auto uit gehaald.

Afbeelding

Gelukkig is mijn vader nogal vlot met een draaibank, dat levert dan een mooi setje bussen op om de lager er uit en in te persen. :mrgreen:

Afbeelding

Oude lager eruit geperst

Afbeelding

En daarna de nieuwe er terug in

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 20 apr 2018 - 08:55:15 

Eergisteren is de auto na gekeken en volgens die monteur waren het niet de wiellagers, Wat het wel kon zijn wist hij ook niet misschien de banden zei die maar het lijkt mij als het de banden waren het altijd al had moeten zijn. Banden zijn nog zo goed al nieuw en zitten er nu ongeveer 2 jaar onder . Dus wat nu wel de oorzaak is is nog een raadsel. Dus nu eerst maar afwachten maar fijn is het niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 20 apr 2018 - 11:45:33 

Aandrijfas lager van de rechterkant, die in de motorsteun zit misschien?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 24 apr 2018 - 17:23:22 

Poeh dat durf ik niet te zeggen, ik wacht eerst de apk wel af in Nov wat hun zeggen, of het moet nog erger worden dan ga ik eerder want het is nu net of ik continue over de witte weg belijning rij, exact hetzelfde geluid maar gebruik de auto maar 1 a 2 x in de week dus rij hoogstens keer 20 km per week dus voor nu wil het nog wel even. Bedankt boor het meedenken in ieder geval.

Verstuurd vanaf mijn Samsung S9 plus

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 16 mei 2018 - 18:15:41 

Omdat het geluid alsmaar erger werd en de stuur en pendalen nu aardig beginnen te fibreren ben ik vandaag naar de garage geweest en hun hebben ondekt dat de wiellager LV defect is. 4 juni word het gerepareerd (hij zit helemaal vol helaas) dus nog even 2,5 week geduld. Maar blij dat het nu achterhaald is iig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2018 - 09:38:12 

Inmiddels is de wiellager vervangen en rijd die weer lekker comfortabel. Wat een genot [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]