307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu di 17 jul 2018 - 19:33:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 307 1.6 HDiF 'stoekt'
BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2018 - 21:03:41 

We rijden een Peugeot 307 SW - 1.6 HDiF Premium 80kw uit 2007 en eigenlijk zijn we best tevreden. Een heerlijk ruime stationwagon die soepel rijdt. Tenminste: meestal. Soms, wanneer je zo ongeveer 80km rijdt, houdt de auto schoksgewijs in. Alsof de ontsteking niet vonkt. Je voelt dan een schok, vaak meerdere achter elkaar. Toen we in de nawinter tegen de extreem koude oostenwind (kracht 7) in reden met ongeveer 120km 'stoekte' de auto keer op keer. Maar uiteindelijk bleef hij rijden.
De garagist dacht aan een vervuild brandstoffilter. Maar na een beurt met vervanging filter, blijft het probleem. Niet continue, maar wel af en toe. Het lijkt me dat het schokken de motor kan beschadigen.
Ik heb het probleem doorgemaild naar Peugeot-Nederland, maar geen antwoord ontvangen.
Kent iemand dit probleem?
Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2018 - 21:40:56 

Ik zou beginnen met de krukas- en/of nokkenassensor. Als het mijn auto was verving ik ze beide. Normaal moet je garagist dit met live data of flightrecordermode kunnen bekijken, de waardes die deze sensoren doorgeven op het moment van de schok.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2018 - 22:36:16 

Bedankt Steven. In de garage zal de motor zeer waarschijnlijk niet 'stoeken'. Hij loopt mooi stationair. Het stoeken gebeurt zeer onregelmatig. Bij het nalezen van andere berichten stuitte ik op iemand die een sproeier van de achterruit heeft met een eigen willetje. Gaat gewoon sproeien wanneer je er niet om vraagt. Dat stopte na het vervangen van de Com 2000 (wat dat ook mag zijn). Zou die com 2000 ook onregelmatig vonken in een diesel kunnen veroorzaken?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2018 - 22:46:31 

Een diesel vonkt niet, diesel is een zelfontbrander :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 21 mei 2018 - 07:46:31 

Zo leer je elke dag wat. Blijft de vraag waarom de motor ´stoekt´.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 21 mei 2018 - 08:11:59 

Als je “stoeken” zegt bedoel je dan dat het lijkt alsof er iemand een fractie van een seconde keihard op de rem stampt? Dan wil ik je bijna garanderen dat het in je krukas- en/of nokkenassensor zit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 21 mei 2018 - 12:24:56 

Bedankt voor het meedenken Steven. Je zet me aan het denken. Want wanneer alleen geen explosie plaatsvindt, zou je waarschijnlijk voelen dat de motor onregelmatig loopt, maar niet dat de hele auto gaat schokken. Zonder gas, in de vrijloop doet hij dat immers ook niet. Zijn anderen het met Steven eens?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 26 mei 2018 - 14:44:31 

Beste Steven en andere technici,
Eergisteren weer eens naar Groningen gereden en terug. Samen een kleine 400km en geen stoek, schok of wat dan ook gevoeld. Is het denkbaar dat je langere tijd geen problemen krijgt, terwijl de sensor in kruk- en of nokkenas defect is?
Het probleem met al die electronica is dat je niet weet waar je het zoeken moet wanneer er onverklaarbare dingen gebeuren. Vroeger was dat bij iedere auto duidelijk. Ik herinner me dat ik zelfs nog wel wat kon repareren met een boekje van Olijslager erbij. Nu blijft het gissen waarom onze lievelingsauto stoekt, de radio soms zomaar op de parkeerplaats begint te spelen, de ruitensproeier achter zomaar gaat sproeien en het raam in de deur aan de bestuurderskant alleen nog meer schoksgewijs sluit en opent. En: alleen dat laatste blijft. Alle andere problemen ontstaan, maar verdwijnen ook weer weken achter elkaar om daarna plots weer op te duiken.
Zou het opnieuw laten inregelen van de auto een oplossing zijn?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 mei 2018 - 19:02:25 

Tijden geleden had ik Peugeot Nederland gevraagd of zij bekend waren met het probleem van het stoeken. ik had eigenlijk al opgegeven ooit een antwoord te ontvangen. Maar vandaag toch! De klantenservice geeft aan dat Peugeot Nederland geen technische helpdesk heeft. Misschien denken ze wel: 'daar is 307 forum voor' :mrgreen:
Maar serieus. Voor de technische knobbelelaars hier het antwoord:
'Wij kunnen u ieder geval mededelen dat het probleem aan diverse factoren kan liggen.
waaronder: Gloeibougies, Verstuivers, Roetfilter, Hogedrukpomp etc. Wij vermoeden dat de motor sterk vervuild is door roetdeeltjes'. Ze verwijzen naar de officiele dealer en schrijven verder:
'De garage dient contact op te nemen met onze technische platform voor ondersteuning als de diagnose geen resultaat opleverd.' (spellen kan ik in ieder geval beter).
Nu drinkt mijn Peugeot (sinds ik hem heb) vrijwel alleen de schoonst verkrijgbare diesel. Ik rij er speciaal voor om, al is ClaenDiesel of vergelijkbaars niet overal te krijgen en zeker niet in het buitenland. Ik heb mijn 307 lief!

Dus de dichtstbijzijnde dealer gebeld en die bevestigde dat het van alles kan zijn en dat wanneer je alles zou gaan vervangen wat Peugeot Nederland hierboven opsomt, je meer kwijt bent dan de auto waard is. namelijk 1500 euro bij inruil, want niemand zou een diesel willen (terwijl die toch echt veel minder CO2 uitstoot dan een benzinedrinker).
Het advies was om de auto uit te laten lezen. Daarbij kunnen ze ook in de geschiedenis van de auto kijken of daar iets uit valt te vogelen. Ze kunnen motorische klachten apart in de geschiedenis bekijken. Immers heb ik ook nog allerlei elektronische spookverschijnselen (zie mijn andere topic). Dat ga ik nu doen en hopelijk komt er iets uit dat op te lossen valt.
Ik houd jullie op de hoogte.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2018 - 20:32:07 

Is hier al een oorzaak gevonden? Best wel benieuwd eigenlijk. 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 01 jul 2018 - 22:35:42 

Sorry voor late reactie. Vakantie ertussen. Heen en weer naar de Italiaanse Alpen via vreselijke Duitse wegen waar overal aan de weg wordt gewerkt, maar waar je zelden activiteiten ziet…
Geen enkel probleem met de 307. Wel licht schokkend (net voelbaar) wanneer je na uitloop weer iets extra gas geeft (maar dat is mogelijk normaal).
Ja, inderdaad heb ik de auto bij een heus Peugeotbedrijf laten uitlezen. En? Helemaal niets. Geen enkele melding van een probleem, ook niet in de ' historie'. De medewerker van het grote bedrijf opperde nog dat het de verstuivers zouden kunnen zijn. Maar dus ook iets anders.
Inmiddels raken we steeds mee verknocht aan de 307SW. Wat kan er lekker veel in een auto die er toch niet patserig uitziet. We hebben een hekel aan de hele nieuwe reeks patserbakken, die je nu overal ziet. Ze passen niet eens meer op een normale parkeerplaats!
Dus graag houden die 307SW. Nu kennen we een eenpitter, een 'mannetje' waar we vroeger kwamen toen we nog ergens anders woonde. Zo iemand die heel veel weet en ons indertijd Peugeot adviseerde. Daar willen we dan nog eens naartoe om zijn mening te vragen.
Uiteraard benieuwd naar jullie commentaar!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]