307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu vr 14 dec 2018 - 10:02:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 05 aug 2018 - 08:43:08 

Beste leden, ik heb een Peugeot 307 1.4 diesel uit 2003, deze heeft net 300.000 km op de teller staan. Sinds mei dit jaar heeft de auto behoorlijk kuren. De auto start altijd als deze koud is, zeg maar in de morgen naar je werk, geen probleem dus. Maar als je een stuk hebt gereden en je stopt om bijvoorbeeld te tanken (of boodschappen doen) dat start de auto niet meer. Je hoort de startmotor draaien maar auto start niet. Meestal moet je tussen 1 en 3 uren wachten en dan start deze opeens weer. Nu heb ik meegemaakt dat als ik in de file sta dat de auto ook opeens compleet uitspringt, net alsof je de sleutel uit de auto haalt, maar als ik de auto weer start dan slaat deze ook weer meteen aan. Als de auto niet wil starten dan kun je de computer niet uitlezen, er kan geen verbinding gemaakt worden met de computer. Auto geeft geen storingscodes aan, het is een compleet raadsel. We hebben inmiddels de accu, startmotor, nokkenassensor vervangen en een connector (weet niet welke). De Peugeot garage staat voor een raadsel en ze weten niet meer wat ze nog kunnen doen, wat kan het zijn? De bekabeling? Computer? Graag jullie feedback.

Groet, Antoon

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 05 aug 2018 - 23:59:28 

Als de computer niet uitgelezen kan worden tijdens zo'n storing, vermoed ik dat er toch ergens een computer of onderdeel geen stroom krijgt.
De eerste zoektocht zou dan de bekabeling moeten zijn.
Als de storing optreed, heeft niks dan meer stroom? Zoja, dan zou ik beginnen met de massa kabels en vervolgens het contactslot in de stuurkolom.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 07 aug 2018 - 08:02:59 

Dank voor je reactie! Ik zat ook te denken aan een massa probleem, het is een vreemde storing. Heeft ook iets met de warmte te maken denk ik, als de auto afkoelt dan start deze ook weer meteen. Ik heb de computer er uit gehad, kon zo niet echt iets zien. Ik vermoed zelf ook wel een probleem in de bekabeling.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 07 aug 2018 - 09:24:04 

Kijk eens naar de massa verbinding op de motor, vaker voorkomend probleem, en de aansluiting van de BSM onder de zwarte kap naast de accu, even loshalen en opschuren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08 aug 2018 - 11:41:41 

Mijn dank weer voor de input. BSM is toch de zekeringskast? Dat zou inderdaad nog een optie kunnen zien, omdat ook soms compleet de auto afslaat omdat er totaal geen spanning meer is. Gisteren was het zo warm dat de auto in eerste instantie niet wilde starten, dus het is om een of andere manier gekoppeld aan het (warme) weer. Massa is al een keer na gekeken maar dat zal ik in mijn achterhoofd houden. Mijn dank!

Antoon

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08 aug 2018 - 14:23:07 

BSM is meer als een zekeringen kast, zitten ook een vrachtje relays in, die willen nog wel eens stuk gaan, heb deze week net de tweede besteld voor de 407 die nu stil staat op het werk.

Maar ik heb BSM's gezien met de bout waar het plastic rond gesmolten was, tevens kun je de BSM even testen als die niet wil starten, neem aan dat de startmotor niks doet, (doet die het wel, of er spanning staat op zekering 10 en 12,) anders op de rest.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08 aug 2018 - 16:45:31 

De startmotor draait keurig, alleen slaat niet aan. Ik ga er zaterdag even naar kijken, ik denk dat we op het juiste spoor zitten. Zal meteen de relays controleren, ben benieuwd!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 08 aug 2018 - 18:49:44 

Relays kun je niet controleren, bakje zit dicht en ze zijn niet verwisselbaar.
Enige wat je kan controleren als het probleem zich voordoet of alle zekeringen spanning hebben, in ieder geval de kleine blauwe naast de twee grote in het midden en de grote tegen de motorkant/ecu aan. als het goed is, dit is voor de BSM L01.
Als de grote geen spanning heeft kun je die aan de spanning zetten door rechtstreeks een draadje naar de accu te maken, als die dan wel start, bingo.

Hier een interesant filmpje, wel een citroen maar zelfde probleem.
https://m.youtube.com/watch?v=tA0cG2IyHeI

Mocht je een andere BSM overwegen, zit een klein stickertje op de zijkant met welke type je hebt, je kan wisselen zonder inlezen, maar je moet wel dezelfde hebben.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 aug 2018 - 06:46:41 

Mijn dank voor het filmpje, inderdaad het zelfde probleem. Nu het weer koeler gaat worden zal het probleem ook weer minder worden. Dus ik ga de BSM controleren en indien nodig vervangen. Kan ook de massa zijn en dat ga ik als eerste controleren! Topperde top! Ik meld me later weer met het resultaat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 aug 2018 - 18:17:56 

We gaan het zien, ik heb in ieder geval weer leven in de 407, draadje werkt.
Zag alleen dat mijn zekering lay out anders is als op het filmpje, maar het werkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]