307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu zo 21 okt 2018 - 01:41:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2007 - 11:55:51 

Hallo,

bij mij werkt de hoogteverstelling van de koplampen niet meer. Daar ik het niet dagelijks gebruik weet ik niet precies sinds wanneer dat zo is. Misschien sinds ik een kapot lampje (LV) vervangen heb in de koplampunit.

Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen en hoe dit te herstellen is? Kan ik dat zelf, moet ik naar de dealer, heb ik iets verkeerd aangesloten nadat ik het lampje heb vervangen?

gr. Kaupanger

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2007 - 12:06:49 

- Gebruiksaanwijzing 307downen en raadplegen...
- Stekkerverbindingen koplampunit controleren...
- Zekeringen checken...
- Dealer bezoeken...

8) 8) 8) 8) 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2007 - 17:17:40 

Zoomy schreef:
- Gebruiksaanwijzing 307downen en raadplegen...
- Stekkerverbindingen koplampunit controleren...
- Zekeringen checken...
- Dealer bezoeken...

- De gebruiksaanwijzing heb ik natuurlijk geraadpleegd. Hier staat over de koplamphoogteverstelling niets in (behalve dan hoe je het moet gebruiken).
- De lampen doen het gewoon, de stekkerverbindingen zijn dus OK
- Welke zekering checken? In de gebruiksaanwijzing staat niets over de koplamphoogteverstelling in relatie tot zekeringen. Zal dus wel verbonden zijn aan de koplampen, en die doen het gewoon (zowel stads-, dim- als grootlicht).
- Blijft dus op voorhand alleen de laatste optie over. Maar da's wel heel veel werk voor zo'n klein euvel. Dat zal dan moeten wachten tot de volgende beurt. Dat kan echter nog wel even duren. Sneu voor mijn tegenliggers als de auto beladen is. Maar ja, life wasn't meant to be easy :x .

Tenzij iemand natuurlijk nog een goede suggestie heeft.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2007 - 17:43:43 

Misschien een overbodige vraag maar heb je "bij het monteren op de goede stand van de nokjes gelet en gecontroleerd of de borglip goed vast zit"...

:?: :?: :?:

Voor wat betreft de zekering, het is No 12 met een waarde van 10A...maar als je A/C- en asbakverlichting, kentekenplaatverlichting, parkeerlicht rechtsvoor én rechtsachter en nog een paar van die zaken naar behoren werken dan hoef je daar ook niet naar te kijken...

Een ritje naar de dealer (ik begrijp bij de volgende beurt pas) is dan het enige wat dan nog rest... :? :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2007 - 18:36:10 

Zoomy schreef:
Misschien een overbodige vraag maar heb je "bij het monteren op de goede stand van de nokjes gelet en gecontroleerd of de borglip goed vast zit"...

Yep. Heb ik vanmiddag nog eens extra naar gekeken (nokje linksonder). Ook eens geprobeerd om het lampje er verkeerd in te zetten, maar dat was zonder "zachte drang" (zeg maar geweld) niet mogelijk.

Zoomy schreef:
...maar als je A/C- en asbakverlichting, kentekenplaatverlichting, parkeerlicht rechtsvoor én rechtsachter en nog een paar van die zaken naar behoren werken dan hoef je daar ook niet naar te kijken...

Al die verlichting doet het inderdaad nog.

Grappig is overigens dat in het instructieboekje dat bij de 307SW zit (nieuwe model) de beschrijving van de zekeringen anders is dan die in de bovengenoemde link. In mijn boekje staat de koplampverstelling helemaal niet opgenomen (evenals de parkeerlichten trouwens).

Als ik het goed heb zit er in het koplamphoogteverstellingknopje toch ook een lichtje? Dat doet het bij mij ook niet zie ik nu. Wellicht dat dit knopje dus kapot is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2007 - 21:05:22 

kaupanger schreef:
...Als ik het goed heb zit er in het koplamphoogteverstellingknopje toch ook een lichtje? Dat doet het bij mij ook niet zie ik nu. Wellicht dat dit knopje dus kapot is...

...Zou kunnen...of ben je missch achter het dashboard daar ergens in de buurt aan het rommelen geweest en heb je per ongeluk de stekker (of een kabeltje) van deze schakelaar eruit getrokken... 8) 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2007 - 22:57:36 

Zoomy schreef:
...Zou kunnen...of ben je misschien achter het dashboard daar ergens in de buurt aan het rommelen geweest en heb je per ongeluk de stekker (of een kabeltje) van deze schakelaar eruit getrokken...

Dat was inderdaad de reden dat me opviel dat het lichtje het niet deed: ik ging checken of dat stekkertje er wel in zat. Dat is dus wel het geval.

Maarr eh ... d'er zit toch een lichtje in hè?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 okt 2007 - 23:56:19 

...zal ff snel gaan checken nu... :roll: 8)

*rent naar buiten, door weer en wind en barre kou om ff 'n lampje te checken... :wink:

[EDIT]: D'r zit bij mij in elk geval wél een lampje (of is het een LEDje?) achter...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 okt 2007 - 00:53:21 

Zoomy schreef:
...zal ff snel gaan checken nu... :roll: 8)

*rent naar buiten, door weer en wind en barre kou om ff 'n lampje te checken... :wink:

[EDIT]: D'r zit bij mij in elk geval wél een lampje (of is het een LEDje?) achter...

Grijze jas (citaat Harry "Klorkestein" Jekkers, bedoelende gracias) dat je die bittere koude hebt willen trotseren :wink: .

Dat betekent dus in ieder geval dat er óf ergens een verbinding defect is óf de schakelaar. Ik hoop dat laatste, want da's eenvoudig te vervangen. Zal eerst morgen eens met de spanningzoeker spanning zoeken om het eerste uit te sluiten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 okt 2007 - 14:50:59 

Kaupanger,

Ik heb (al sinds 1 1/2 jaar) exact hetzelfde probleem. Koplamverstelling doet het niet meer. Ook het lampje bij de schakelaar is uit.

De dealer heeft, net als ik, alles al nagekeken:
- spanning op schakelaar;
- spanning op motortjes bij de lampen;
- schakelaar is niet defect;
- lampen zitten goed in de houders;
- lampen staan op zelfde hoogte;
etc.
Aan alle benodigde voorwaarden is voldaan.

Maar......... :!:
Sinds de laatste software update in juli 2006 doet de hoogteverstelling van de koplampen het niet meer. Bij die update is de BSI van een nieuwe softwareversie voorzien waarbij alle in de auto geinstalleerde accessoires opnieuw ingevoerd moesten worden.
Ik heb dus al een aantal keren aangedrongen op het controleren van de instellingen in de BSI. Vooral omdat het lampje van de schakelaar op het dashboard het niet doet. Dat zou namelijk wijzen (heb ik opgezocht) op een "uitgeschakeld" accessoire.

Door tijdgebrek van zowel mijn kant als bij de dealer is hier nog niet verder naar gekeken. Maar als ik jou zo hoor lijkt het op hetzelfde probleem.
Als het in de BSI zit is het bijna letterlijk het aanvinken van een optie. Daarna moet het betreffende accessoire weer werken. Inleren dus die handel. :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 okt 2007 - 19:18:08 

CvW schreef:
Sinds de laatste software update in juli 2006 doet de hoogteverstelling van de koplampen het niet meer.

Volgens mij deed de hoogteverstelling het deze vakantie (augustus 2007) nog wel, maar ik begin nu aan alles te twijfelen. De auto heeft zijn laatste beurt in juni 2007 gehad.

CvW schreef:
Ik heb dus al een aantal keren aangedrongen op het controleren van de instellingen in de BSI. Vooral omdat het lampje van de schakelaar op het dashboard het niet doet. Dat zou namelijk wijzen (heb ik opgezocht) op een "uitgeschakeld" accessoire.

Als ik een koplamp vervang lijkt het alsof daarbij ook de hoogte per ongeluk wordt gewijzigd. Als ik vervolgens de auto start en aan de hoogteinstelling draai dan komen de lampen even omhoog tot in de uiterste stand. Daarna is de schakelaar weer even dood als anders. Dit zou er inderdaad op kunnen wijzen dat het motertje niet defect is en dat hij gewoon een default afstelling inneemt. Volgens de handleiding gebeurt dit ook bij xenon verlichting af fabriek, indien er een storing optreedt.
Overigens heb ik de schakelaar gecontroleerd. Zover ik kan nagaan staat er nu GEEN spanning op.

CvW schreef:
Als het in de BSI zit is het bijna letterlijk het aanvinken van een optie. Daarna moet het betreffende accessoire weer werken. Inleren dus die handel. :)

Bedankt voor je verhaal. Dat ga ik zeker meenemen als ik naar de dealer ga. Ik zal maandag toch eens langsrijden, i.p.v. te wachten tot de volgende beurt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 okt 2007 - 23:44:29 

kaupanger schreef:
Overigens heb ik de schakelaar gecontroleerd. Zover ik kan nagaan staat er nu GEEN spanning op.

Heb je die spanning gecontroleerd met de lampen aan of uit?
Ik meen mij te herinneren dat er alleen spanning op stond als de lampen aan zijn. :?

Bij een onderhoudsbeurt is de hoogteverstelling van de koplampen ook geen standaard controle punt. Sinds de verstelling op mijn 307 het niet meer doet is hij al een keer of 4 voor een beurt geweest.

De beurten tussen de 60.000 en 120.000 km zijn allemaal van die korte, snelle beurten. Dan ontbreekt de tijd om lang te zoeken naar de oorzaak van dit probleem. Het kon wel, maar dan moest ik hem een dag laten staan bij de dealer. Met een leaseauto die kilometers moet maken is dat altijd iets lastiger. Over een paar weken gaat de 307 voor de 120.000 beurt. Dan moet hij toch een dagje rust houden in de garage en zal ik nogmaals vragen of ze er naar kunnen kijken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 okt 2007 - 23:50:21 

:shock: :shock: Over een paar weken???...Dat is dan toch wel ná de meeting hoop ik voor je...?? :wink: :roll: :wink:

*denkt: Let op: is tie rete druk met die 307 meeting in elkaar te draaien, komt ie strax met een Focus o.i.d. aanzeilen... :lol: :D

Wel ff vragen om een vervangende 307 dan hé?.... :roll: :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 okt 2007 - 23:59:15 

Ja Zoomy, dat is na de meeting. De teller is nu de 109.000 al ruim gepasseerd. De 110.000 km zal op de 4e ook al ruim gepasseerd zijn. Ik verwacht hem met zo'n 111 tot 112 duizend km op de teller mee te kunnen nemen op de 4e.

Het leasecontract loopt nog tot de 160.000 km. Dat redt ik echt niet voor eind oktober. :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 21 okt 2007 - 12:14:19 

Bij mijn 307 is dit al twee maal door de dealer gerepareerd : telkens zelfde euvel : hoogte verstelling én verlichting van de schakelaar deed het niet.
Beide keren kreeg ik van de dealer de vraag : doet je asbak verlichting het? Voor mij een zeer vreemde vraag : maar deze deed het ook niet.
Je gelooft het niet en de dealer weet ook niet waarom :?: : maar door dit lampje te vervangen , werkt de boel weer .
Vreemde manier van fout op sporen en repareren maar het werkte weer!!
(of het lampje van de hoogteschakelaar vervangen is weet ik even niet)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]