307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu di 18 sep 2018 - 23:47:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2012 - 12:13:01 

Beste stuurlui,

Eerder op dit forum heb ik gereageerd op het feit dat de stroom (en motor) minder dan een seconde uitvalt. Destijds (vorig jaar) dacht ik dat het te maken had met de batterij in de afstandbediening van de auto. Ik rijd nu zonder batterij in de AB van de autosleutel en had daardoor tot voor kort geen last meer van het euvel. Totdat dit voorjaar tijdens een paar warme dagen (ja, ik weet het, het zijn er niet veel geweest dit jaar) weer hetzelfde euvel ging spelen. Helaas heb ik nu last van twee typen storingen: het heel kort uitvallen van de stroom (minder dan een seconde). Dit is vervelend, maar ook niet meer dan dat. Onmiddelijk is er weer spanning dus starten en doorrijden. Nu heb ik echter ook al drie maal een langere periode zonder stroom gezeten (1-3 minuten). Dit geeft levensgevaarlijke toestanden: niets doet het meer: geen remlichten, geen alarmlichten, geen startmotor helemaal niets. Laatste keer in NL stond ik voor het stoplicht toen het gebeurde. Ben ik maar snel uitgestapt om mensen achter me te waarschuwen. De maat was vol. Naar de garage geweest: ze waren overtuigd van de noodzaak om een oplossing te vinden en kwamen uiteindelijk op de accu. In mijn 307SW uit 2005 zat nog de oorspronkelijke accu, dus het werd wellicht ook wel tijd. Accu is vervangen een week voor we naar Frankrijk (met sleurhut) zouden vertrekken. In die week geen problemen meer gehad.

Echter met de sleurhut achter de auto richting Zuid-Frankrijk heb ik weer een aantal keer de 'korte' storing gehad. Een paar keer bij het wegrijden na een tolpoortje. Weer minder dan een seconde geen spanning. Spanning terug, starten en weer doorrijden. De laatste keer (vlak voor eindbestemming) had ik echter weer een lange storing. Ik reed weg bij de laatste tolpoort en ook van de snelweg af. Vlak voor de eerstvolgende rotonde (paar minuten na het tolpoortje): alles valt uit! Al uitrollende de eerste afslag gepakt en direct een parkeerplaats opgereden (gelukkig was die in de buurt). Daar weer minuut of twee gewacht tot een 'pling' aangeeft dat ik weer spanning heb. Ik sta met m'n vrouw en 2 kleine kinderen doodsangsten uit als ik over een paar dagen weer terug moet naar Nederland. Ik kan aankomend verkeer helemaal niet waarschuwen aangezien geen enkele vorm van verlichting werkt (remlichten, waarschuwingslichten).

Ik heb zelf het idee dat het onstaat door een soort piekspanning (ben wel een leek op elektronisch gebied). Het verschil tussen wegrijden bij een tolpoortje en gewoon wegrijen is het raam dat je elektrisch weer dicht doet na het betalen of het pakken van een kaartje. De airco werkt het hardst in het begin (omdat de auto dan nog op temperatuur moet komen) en wellicht ook wel een beetje harder na het wegrijden bij de tolpoort (raam is even open geweest, warme lucht komt binnen). Verder heb ik nog een navigatie op de sigarettenaansteker aangesloten, twee dvd-schermpjes op de sigarettenaansteker achter in de auto en een inbouw oplader voor m'n telefoon. Maar zelfs met de schermpjes uit, krijg ik dat probleem.

Overigens is er ook nog een verschil in de storingen: bij de korte storing gebeurd er verder niets met de instellingen. Na een lange storing moet ik de datum weer opnieuw instellen (alsof de auto gereset is).

Graag hoor ik van jullie of er nog tips zijn voor een veilige thuisreis, maar het zou helemaal mooi zijn als jullie me kunnen helpen met het vinden van de oorzaak. Accu is vervangen en er is ook gekeken of er vocht zat in een of ander kastje (weet helaas niet meer hoe het heette), maar dat was niet het geval. Garage heeft beloofd te kijken of ze een oplossing weten en zullen me daar over sms-en (ben immers nog in Frankrijk). Helaas heb ik nog niets vernomen. Wie kan me helpen?

Groet,
SWander

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2012 - 12:51:34 

mijn eerste reactie is dat er toch echt wat los moet zitten ergens, een voeding of massa aansluiting.
het verhaal van de piekstromen lijkt me onwaarschijnlijk, daardoor valt niet alles uit.

ik heb zelf ook vaak genoeg gereden met dvd schermen aangesloten op de voorste aansluiting, en een elektrische koelbox op de achterste aansluiting (en die trekken best veel), en geen enkel probleem.

motor laten lopen en dan flink bewegen aan alle kabels, aansluitingen, massapunten e.d.
zitten de accuklemmen goed vast? de dikke voedingskabel die de psf1 ingaat, zit deze goed vast (is geschroefd met een moer)?

het feit dat helemaal niets het meer doet, moet je het toch zoeken in de voeding. zijn er foutcodes opgeslagen? misschien geven die een aanwijzing over wat er uitvalt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 18 jul 2012 - 21:22:55 

Hoi PP, allereerst bedankt voor je snelle reactie! Daar waar ik een leek ben, ben jij duidelijk meer thuis in auto-electronica. Voordat ik de accu liet vervangen heb ik wel gevraagd of ze de boordcomputer op foutcodes wilden uitlezen. Achteraf bleek dat dat vergeten was. Verder ben ik blij te horen dat de DVD-schermpjes waarschijnlijk niet de oorzaak kunnen zijn. Ik moet er niet aan denken 1400 km terug te rijden zonder die schermpjes maar mét kinderen :wink:

Ik zal morgen de auto starten en een flinke workout met behulp van de kabels en aansluitingen onder de motorkap. Hopelijk met resultaat. Accuklemmen weet ik te vinden en zal ik testen. Een dikke voedingskabel die de psf1 in gaat? Dat laat ik maar aan m'n monteur over. Bedankt voor je reactie en ik laat het weten wanneer ik resultaten behaal (of wanneer juist niet).

Groet,
SWander

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 19 jul 2012 - 11:12:39 

psf1 is de zekeringkast/computer in de motorruimte naast de accu. trek daar de kap eens vanaf en kijk of alle kabels daarin goed vast zitten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 19 jul 2012 - 12:46:41 

Eventueel even de stekkers losmaken en weer opnieuw vastzetten na inspectie, wel zorgen dat de accu op de goede manier is losgekoppeld,
kan namelijk zijn dat er een kabel ergens geen goed contact maakt waardoor de stroomtoevoer tijdelijk word afgesloten.
Electra is een zoekplaatje en soms heb je het opgelost zonder dat je het weet, zeker in dit geval omdat het niet altijd voorkomt. :? :? :? :?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 19 jul 2012 - 23:45:09 

Kan me in een ver verleden ook nog een topic herinneren waarbij de hoofd-massa-kabel los zat.
Dit zorgde ook voor elektrische storingen.
Maar ik zou niet weten waar je die zou moeten zoeken.

Hier in ieder geval een topic met precies dezelfde problemen

viewtopic.php?f=4&t=2631

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2012 - 00:04:57 

Ben de topic tegengekomen......op het 207 forum :oops: :oops:

Daar 3x de BSI opgeblazen en uiteindelijk bleek dat ze in frankrijk bij de fabriek vergeten waren de hoofdmassakabel aan te sluiten.

Weet niet of iedereen het kan en mag lezen maar hier stond dat dus:

http://peugeot207club.nl/viewtopic.php?t=2109

laatste berichtje:
Citaat:
Zo, hopelijk nu de allerlaatste update...

De auto is terug. Ik heb de foto's van het probleem en de oorzaak gezien (helaas niet op stick laten zetten). De hoofdmassadraad naast de bestuurdersstoel (onder de bekleding) lag gewoon naast de schroef waar hij op hoort te zitten. Gevolg hier 2x van is dat in een stekkeraansluiting van de BSI het plastic gewoon om de aansluiting van de massa was weggesmolten. Er zat een gat om deze aansluiting.

De dealer heeft weer netjes een 3de BSI in de auto geplaatst en de volledige kabelboom vervangen. Als het goed is, zou ik nu geen problemen hiermee meer mogen krijgen.

Ik heb nog wel een klacht bij Peugeot Nederland neergelegd over de fabricage en hoop hier nog wat van te horen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 23 jul 2012 - 16:22:10 

Mensen, hartelijk dank voor jullie reacties! Hieronder volgt een update van het probleem (is nog niet opgelost):

De dag voor vertrek naar Nederland heb ik de accukabels en de kabels in de psf1 gecontroleerd. Deze zitten muurvast en ik kan ook geen beschadigingen, corrosie of andere mogelijke problemen ontdekken. Motor liep stationair tijdens het rukken en drukken aan de kabels en bleef ook gewoon keurig lopen. Op goed geluk de volgende ochtend aan de terugreis begonnen. Mijn vrouw dacht dat het aan de elektrische ramen zou liggen. Aangezien ze nog meer leek is op het gebied van elektronica, moet ik bekennen daar niet al te veel aandacht aan te hebben besteed (wel aan mijn vrouw, niet aan haar elektro-logica).

Bij de eerste de beste tolpoort, schuif ik het raam naar beneden om m'n kaartje te pakken. Ik rijd weg en boem, alles weer uit. Gelukkig binnen enkele seconden weer stroom en dus zonder echt gevaar weer kunnen starten en doorrijden. Vervolgens bij alle tolpoorten m'n deur geopend om te betalen (wat niet eenvoudig blijkt). Verder de gehele reis geen enkel probleem gehad tot ik thuis voor m'n oprit stond. Ik wilde de caravan insteken en draaide de ramen open om met m'n vrouw te kunnen communiceren: boem, weer alles er af (datum weer op 1 jan 2002, etc). Dat was eergisteren en tot eergisteren was ik dan ook overtuigd dat het in het raam moest zitten. Echter vanmiddag teruggekomen van een ritje naar Zwolle en weer terug (2 x 13 km). Heenweg geen enkel probleem, terugweg in de laatste kilometer weer alles uit. Auto aan de kant gezet (uitrollend) en zeker een minuut gewacht tot ik weer spanning had. Daarna auto weer gestart en naar huis gereden. Ditmaal heb ik geen gebruik gemaakt van de elektrische ramen! Dit is dus niet (alleen) de oorzaak.

Door de terugreis zie ik nu pas de laatste reacties over de hoofd-massakabel. Ik moet zelfs de topics waar naar verwezen wordt nog even lezen en dat ga ik zeker doen! Vanavond neem ik contact op met de monteur die mijn auto in onderhoud heeft. Alle mogelijkheden die jullie tot op heden genoemd hebben, neem ik met hem door. Daarom dus nogmaals dank voor jullie reacties. Ik hoop deze week met de oplossing te komen en dan laat ik het zeker even weten! Mocht ik de komende maand niet tot een oplossing komen, dan doe ik de auto van de hand. Zonde, want ik ben er verder ontzettend tevreden over. Maar het is de goden verzoeken wanneer om de haverklap de stroom wegvalt. Ik moet er niet aan denken als me dit een keer overkomt op de snelweg of in het donker. Ik houd jullie op de hoogte en nogmaals dank!

Groet,
SWander

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 23 jul 2012 - 16:38:48 

Ik heb de links naar de topics gelezen en ik moet zeggen dat ik goede hoop heb dat het probleem wellicht in de massa-kabel ligt. Ik ga hier in elk geval mee naar mijn monteur. Wellicht dat hij dit gaat nalopen. Ik houd contact!

Groet,
SWander

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 09 apr 2018 - 20:24:38 

Is er ook een oplossing bekend?
Onze Peugeot valt ook uit, Incl de stroomverbruikers
Sleutel omdraaien en het is weer starten en lopen

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 03 mei 2018 - 09:36:43 

Hallo allemaal, jammer dat de poster niet meer reageert om te vertellen wat de oplossing is, dat had andere veel tijd gescheeld om het probleem opnieuw uit te zoeken.

Ik heb ook een 307SW uit 2006 en ook daarbij valt de stroom spontaan uit tijdens het rijden. Laatst gebeurde het me 4x op een rit van 200km. De uitval is kort, 2 a 3 seconden (de auto rijdt gewoon door) maar ineens slaan je meters links de hoek in, radio valt uit, verlichting, etc. etc. Bij mij viel op dat we slecht weer hadden, en het gebeurde tijdens de regen. Toen het droog was merkte ik er niks van. Het kan toeval zijn maar daar kan ik nog niks van zeggen daar ik de auto net heb en er nog niet zoveel mee rij. Zijn er meerdere mensen die dit probleem hebben? Is er inmiddels al een duidelijk oplossing? Ik las ook dat het mogelijk is de boord computer uit te lezen, ik neem aan dat dat iets is wat bij de garage moet gebeuren?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 03 mei 2018 - 10:33:55 

Op de versnellingsbak zit een massa punt, die kan het probleem veroorzaken, even boutje loshalen beide zijden schuurpapiertje er over en weer goed vastzetten.
Ook de accupolen en klemmen even die behandeling geven, ook een zwak punt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 04 mei 2018 - 15:55:03 

Ik heb de accupolen even opgeschuurd en tot op heden geen last weer gehad.
#keepmyfingerscrosseddddd

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2018 - 08:36:27 

Kan iemand eventueel een foto plaatsen van waar die bout zit, ik zie het namelijk niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2018 - 08:36:27 

Kan iemand eventueel een foto plaatsen van waar die bout zit, ik zie het namelijk niet.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]