307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu wo 17 jan 2018 - 22:11:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Autoloos
BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 - 10:10:22 

Nou ook lekker.
Ik had mijn 307SW gekocht met maar 1 sleutel, op zich geen probleem.
Ik hier naar de lokale peugdealer om er 1 bij te bestellen en in te laten leren.
Zou dus vanmorgen gebeuren.
Kom ik net de auto ophalen (dacht ik....) is de hele computer van de auto vastgeslagen van dat inleren.
Vragen ze aan mij hoe ik aan die sleutel kom, terwijl ik hem daar vorige week zelf heb gehaald.
Zat er volgns hun waarschijnlijk een fout in de computer........ de originele heeft het altijd gedaan.

Conclusie: moet er een nieuwe schakelaar komen (360,-) en die kosten zijn mooi voor mij.........
" tja wat verwacht je nu van ons, dat wij de rekening voor ons nemen...." zegt die balieklant nog zo mooi.
Ik breng hem daar helemaal in orde naartoe.
Scheelde echt niks of ik was daar over die balie heen gegaan om te gaan meppen, wat morgen ook nog een goeie kans voor is.
Voor 360,- kan ik rare dingen gaan doen.
Nu doet me auto dus helemaal niks meer door, zo zie ik het, een fout van hun.
Is me ook helemaal niet gewezen op enige risico's, want anders was ik gewoon blijven rijden me 1 sleutel.

Me nieuwe autootje is me niet zo gegunt door de mensen van peugeot en hij rijd nog wel zo lekker.
Peugeot nederland hoef je voor zoiets ook niet te bellen, want die doen ook net of ze dom zijn.
"tja, deze klacht heb ik nog nooit meegemaakt", dus waarschijnlijk een fout van de monteur, maar daar kom je nooit achter.
Is dus voor mij echt de laatste keer dat ik iets door een peugeotgarage laat doen, heb nog nooit zulke prutsers meegemaakt.

Even, ik wijt dus niks aan de auto zelf hè......... maar alles aan die derderangs mongolen die peugeot aanneemt als monteur.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 - 10:45:44 

Shit, hier word je niet vrolijk van.
Je hebt een goede werkende auto daar neergezet.
En bij het inleren van een nieuwe sleutel weet meneer de monteur je BC omzeep te helpen.
euh ik kan het verkeerd zien, maar dit lijkt mij een gevalletje rechtsbijstand.
Zij helpen je BC in de hobbel dus zullen zij de kosten op hun rekening moeten nemen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 - 11:50:48 

V6-Maniac schreef:
Shit, hier word je niet vrolijk van.
Je hebt een goede werkende auto daar neergezet.
En bij het inleren van een nieuwe sleutel weet meneer de monteur je BC omzeep te helpen.
euh ik kan het verkeerd zien, maar dit lijkt mij een gevalletje rechtsbijstand.
Zij helpen je BC in de hobbel dus zullen zij de kosten op hun rekening moeten nemen.

Nou ik heb al verschillende dingen gebeld, maar een monteur kan altijd zeggen dat er een storing in de computer heeft gezeten en dat is moeilijk aan te tonen.
Zichtbare (fysieke...) schade is makkelijk aantoonbaar, maar electronisch is het een ander verhaal.
En kan het via de geschillencomissie spelen, maar dan moet me auto daar blijven staan en dat kan ook al gauw 4 weken duren of langer.

Hoe dan ook, vind dat Peugeot zulke gevallen erg makkelijk afhandelt en daardoor ook een erg slechte klantvriendelijkheid hebben.
De storing is in die werkplaats ontstaan (anders zou er via me originele sleutel ook problemen moeten zijn geweest met de code), een beetje fatsoenlijk denkend bedrijf zou dan zeggen "ik bestel die sensor ofzo en plaats hem voor je".
Want laten we eerlijk zijn, voor een dealer kost zoiets geen drol, dat weet ik wel van vrinden die monteur zijn.
En dan zet je jezelf wel in een positief licht tegenover je klanten en draag je ook bij aan de goede naam van het merk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 - 12:27:26 

Maikel,

Over de gang van zaken ben ik het helemaal met je eens: niet netjes.

Wat ik alleen niet snap is wat nu het daadwerkelijke probleem is. Als de BC op tilt is gegaan en alle instellingen zijn weg, dan mag dat geen probleem zijn. Bij een grote update van deze software wordt alle software opnieuw geinstalleerd en moeten de specifieke instellingen van de auto weer verwerkt worden in de BC.
Deze aktie kunnen ze nu toch ook uitvoeren? :?
Kost mogelijk wat extra werk omdat niet alle instellingen vooraf vastgelegd zijn maar ah la.

Verder heb je het over een schakelaar. Maar welke schakelaar is dat dan?

Of is de BC zelf defect geraakt? (wat ik mij eigenlijk niet voor kan stellen want dan zou het kostenplaatje wel hoger zijn, of heb ik dat mis?).
Als de BC wel defect is lijkt het mij vrij eenvoudig vast te stellen of dat te wijten is aan kortsluiting o.i.d. Dan praat je wel over een "gebruikers" fout waarover gepraat kan/moet worden.

Wat ik in ieder geval niet zou doen (en ja, soms kost dat moeite) is over die balie heengaan en daar m.b.v. de handjes zaken rechtzetten. Zou zo kunnen beteken dat jij ergens 4 weken "geparkeerd" wordt.

Tip 1: er is vast een opening in de balie om er omheen te lopen. Zoek die eens op; scheelt klimmen :idea:

Tip 2: Na vervanging van onderdelen heb jij het recht om de defecte onderdelen mee te nemen naar huis. De garagehouder zal die voor jou moeten bewaren. Als je een defect onderdeel dus achteraf wilt (laten) onderzoeken op de reden/oorzaak van een storing dan kun je hier natuurlijk gebruik van maken. Juridische gezien zul je dan wel een eventuele veroorzaker schriftelijk op de hoogte moeten stellen van het feit dat je hem/haar verdenkt van een foutieve handeling met schade tot gevolg, en dat je hier op basis van de meegeleverde onderdelen onderzoek naar zult laten doen (doe dit in samenspraak met de rechtsbijstandsverzekeraar). :idea:

Ik ben dus heel benieuwd wat er werkelijk kapot is gegaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 - 13:17:46 

Nou ik heb hem weer voor de deur staan.
Ineens als een wonder deed ie het weer op de originele sleutel :shock: :roll:, wat eerst allemaal kapot was en vastgelopen werkt dus weer........
Alle werkt weer, alleen de nieuwe sleutel krijgen ze niet ingeleerd, misschien toch verkeerde sleutel of code.
Wellicht dat héél erg boos worden, peugeot nederland bellen in hun showroom met allemaal klanten erbij en hun nog eens "indringend" opbellen toch helpt.

Boden ze wel aan om naar te willen kijken, maar die struikrovers blijven voortaan met hun handjes fris van mijn auto.
Dan breng ik hem wel naar een andere dealer in de buurt.

Mijn vrouw heeft hem maar opgehaald, vond ze iets verstandiger (wat kent ze me toch goed :lol: )
En voortaan nemen ze ook op dat de mensen op de hoogte zijn van eventuele risico's als z tekenen.
Want, ze hadden een wel probleem, als dat vaker voorkwam, maar wel volhouden dat het voor mijn eigen rekening was :evil:
Ze praten zichzelf tegen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 - 13:29:03 

Maikel,

Prettig dat het in ieder geval weer allemaal werkt. Scheelt veel geld :?

Op zich jammer dat je niet zelf de auto opgehaald hebt. Heb je niet kunnen kijken waar de opening in de balie zit. :mrgreen:

In jouw geval zou ik toch willen weten wat nu het exacte probleem is geweest, want je kunt wel naar een andere dealer gaan om een 2e sleutel in te laten leren, maar die kan (theoretisch) tegen dezelfde problemen aanlopen. :(

Profiel  

Berichttitel: Re: Autoloos
BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 - 15:54:16 

Maikel schreef:
......... maar alles aan die derderangs mongolen die peugeot aanneemt als monteur.

Hiermee geef je het overgrote merendeel van de Peugeot monteurs naar mijn mening nog teveel eer...

Als ik bij de garage kom hoor ik standaard deze 2 smoesjes:
- Meneer, de auto wordt steeds complexer door alle electronica die erin zit. We doen ons best maar het is erg lastig.

En als die smoes niet helpt:
- Ja meneer, dat is niet ons probleem, u heeft het probleem niet goed omschreven dus wisten wij niet waar we moesten zoeken...

Pardon? Ben je monteur of ben je het niet? Ik hoef toch niet te weten hoe die auto in elkaar zit? Jij bent toch de monteur die er verstand van hoort te hebben?

Volgende smoes: ja maar waar gewerkt wordt, worden ook fouten gemaakt.

Dat blijkt maar weer... gelukkig stelt Peugeot me nooit teleur in dat soort dingen :(

Verder heel veel succes met je auto!!!

Profiel  

Berichttitel: Re: Autoloos
BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 - 19:24:18 

carfan307 schreef:
Maikel schreef:
......... maar alles aan die derderangs mongolen die peugeot aanneemt als monteur.

Hiermee geef je het overgrote merendeel van de Peugeot monteurs naar mijn mening nog teveel eer...

Als ik bij de garage kom hoor ik standaard deze 2 smoesjes:
- Meneer, de auto wordt steeds complexer door alle electronica die erin zit. We doen ons best maar het is erg lastig.

En als die smoes niet helpt:
- Ja meneer, dat is niet ons probleem, u heeft het probleem niet goed omschreven dus wisten wij niet waar we moesten zoeken...

Pardon? Ben je monteur of ben je het niet? Ik hoef toch niet te weten hoe die auto in elkaar zit? Jij bent toch de monteur die er verstand van hoort te hebben?

Volgende smoes: ja maar waar gewerkt wordt, worden ook fouten gemaakt.

Dat blijkt maar weer... gelukkig stelt Peugeot me nooit teleur in dat soort dingen :(

Verder heel veel succes met je auto!!!

Ik als monteur wil toch even reageren op jouw berichtje. Jammer dat de monteurs uit gemaakt worden voor "derderangs mongolen" ed terwijl die monteur de geschiedenis van die auto niet kent. Is er een keer ergens sluiting gemaakt waardoor het inleren van de sleutel niet lukte? Is er wat anders in de auto gebeurd. Het herkennen van de sleutel gebeurd door een ontvanger die via de stuurkolomschakelaar en het netwerk in contact staat met de hoofdcomputer (BSI). Als het signaal tijdens het inleren om een of andere reden niet naar de BSI verstuurd wordt, dan kunnen de sleutels niet worden ingeleerd. De sleutelherkenning is dan wel al gewist en de auto zal niet meer aanslaan. Een optie is om even een andere schakelaar te monteren en de sleutels inteleren en alles weer terug te wisselen.
Helaas komt het vaak voor dat ergens een auto gekocht wordt en de dealer voor de problemen kan opdraaien. Hiermee wil ik niet alle problemen goed praten maar er zwerft een hoop rotzooi rond. Auto's die onder water hebben gestaan, grote schade's die slecht zijn gerepareerd en mensen die zelf in de electronica bezig zijn.

Inderdaad de auto wordt steeds compexer met al de elektronica maar dat is geen reden om het niet goed te kunnen oplossen daar heb je 100% gelijk in. Maar wij zijn als monteur wel afhankelijk van een juiste klachtomschrijving. Zeker bij elektronica storingen is dit heel belangrijk.
Het is de zaak van de receptie en de klant dit zo goed mogelijk te omschrijven. Het diagnoseprogramma van peugeot werkt puur en alleen op klachtomschrijving. En als je die niet hebt is er toch een probleem.

Er zijn klanten bij ons die de sleutels op de balie leggen, zeggen dat er af en toe een lampje brand op het dashboard en dan weglopen. En dit gebeurd ook als ze voor de eerste keer bij ons komen met deze klacht. Vertel mij maar als monteur wat ik daarmee moet!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 - 19:42:05 

Goed om een verhaal ook eens van de andere kant te horen 206gti. :wink:

Een beetje begrip voor elkaar levert vaak een heel ander resultaat op.

Toch kan ik mij heel goed voorstellen dat Maikel "door het lint" gaat als hij een rekening van € 360,- gepresenteerd krijgt op het moment dat hij de auto inlevert om een extra sleutel in te leren.

Mijn indruk is dat in de consternatie die hierna ontstaan is het werkelijke verhaal een beetje ondergesneeuwd is. Want wat er nu gerepareerd zou worden voor die € 360,- is mij nog steeds niet duidelijk. :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 - 20:31:17 

Mij ook, ik werd ineens gebeld dat ie het weer deed en klaarstond???
Terwijl er nadrukkelijk eerder werd gezegd dat ie onmogelijk zonder die reparatie niet meer zou lopen en dat de BC echt dood was.

Wat er kapot was????
Maar ze gaven wel toe dat ze de risico's hadden moeten vermelden en de opmerking dat ze bij een volgende keer zelf een probleem hebben als ze dat niet doen, duid mij wel op het feit dat ze de kosten dus eigenlijk nooit in de schoenen hadden kunnen schuiven.

Dat ze mij dit ondanks alles toch opdrongen is mij dus in het verkeerde keelgat geschoten, ook omdat ik al gelijk op nul medewerking/tegemoetkoming stuitte.

Tuurlijk kan er een storing in die "stuurkolomschakelaar" zitten, maar een dealergarage kan dit weten (anders wist jij het ook niet) ik als leek niet!
En dan is het al snel makkelijk om de schuld bij de onwetende klant in de schoenen te schuiven.
En hadden ze mij hiervan op de hoogte gebracht en dat de kosten dan voor mij zouden zijn, had ik er helemaal vanaf gezien.
Want kan het geld effe niet gelijk missen.

Maar het gekste vind ik nog dat het eerste wat ze vroegen toen ik terug kwam om hem op te halen was:"hoe kom je aan die sleutel", alsof die sleutel helemaal niet klopte en dat de oorzaak was.

En vooruit, niet alle monteurs zijn derderangs mongolen :oops: , kennissen en vrienden van mij zijn ook monteur.
Was even in erg grote woede getypt, mijn excuses 206gti :oops:
Maar die klojo's daar achter de balie verdienen nog geen zuchtje zuurstof wat mij betreft.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 sep 2007 - 00:03:50 

hmmm, het verdient allemaal geen schoonheidsprijs die hele gang van zaken.

In mijn beleving kan er niet veel kapot gaan bij het inleren van een sleutel(code). Tenzij er iets mis gaat in de aansluitingen en er een kortsluiting ontstaat. Maar goed, dat is gissen en dat heeft niet zoveel zin op dit moment. :?

Belangrijkste is dat jij weer kunt genieten van de 307. 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 sep 2007 - 09:20:25 

CvW schreef:
...In mijn beleving kan er niet veel kapot gaan bij het inleren van een sleutel(code). Tenzij er iets mis gaat in de aansluitingen en er een kortsluiting ontstaat...

... :? wel eens een bios update gedaan die verkeerd ging??...mij in elk geval wel... :cry: :cry:

daar zit je dan met een lege bios en een PC die niet wil booten..en een re-flash wil dan dus ook niet omdat je juist je bios nodig bent om uberhaupt je PC te kúnnen starten... :shock:

de enige optie is dan óf een nieuwe bios chip of hot-swap van de bios chip van een andere zelfde moederbord... :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 sep 2007 - 10:29:44 

Zoomy schreef:
CvW schreef:
...In mijn beleving kan er niet veel kapot gaan bij het inleren van een sleutel(code). Tenzij er iets mis gaat in de aansluitingen en er een kortsluiting ontstaat...

... :? wel eens een bios update gedaan die verkeerd ging??...mij in elk geval wel... :cry: :cry:

daar zit je dan met een lege bios en een PC die niet wil booten..en een re-flash wil dan dus ook niet omdat je juist je bios nodig bent om uberhaupt je PC te kúnnen starten... :shock:

de enige optie is dan óf een nieuwe bios chip of hot-swap van de bios chip van een andere zelfde moederbord... :?

Wou het zelfde zeggen.
Zo heb ik eens mijn PDA in een 400 eurrie dure baksteen veranderd.
Ook door verkeerd flashen van een nieuwe WM6 versie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2007 - 12:06:33 

Ok, dan ben je het spreekwoordelijke haasje.

Maar voor een sleutel hoef je toch alleen maar een code in te vullen :?:
Dat is een aanvulling op een bestaande situatie.

Als je daar het risico bij loopt alles kwijt te raken en een BSI "te hemelen" dan is het zeer verstandig dit risico vooraf te signaleren. :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2007 - 13:05:28 

Wat ik niet helemaal begrijp is dat er schijnbaar door de dealert géén back-up wordt gemaakt...of niet kán worden gemaakt... :?

m'jah OTOH...als je BC (Bios??) leeg en non-responsive is dan heeft die back-up ook niet echt veel zin... :? :?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]