307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu do 16 aug 2018 - 16:45:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Waarom een 307?
BerichtGeplaatst: zo 10 sep 2006 - 00:10:22 

Sinds dik een jaar rijd ik in een 307 XSI 2.0 bj 2001. Omdat ik er op vertrouwde dat zoveel mensen zich toch niet kunnen vergissen.

Maar nu, wat drijft mensen tot die keus?
1. de vering heet sportief, maar gooit je bij de minste kuil hardhandig heen en weer in je stoel. Zitten er daarom van die hoge, harde randen op?
2. wat is er leuk aan al die frutsels, die niet uitontwikkeld zijn?
* het licht gaat aan als de wissers beginnen. Zo weet je nooit of je licht aan staat. Heb het maar uit gezet.
* wissen gaat zogenaamd automatisch. Maar je moet het wel aan zetten als je opnieuw instapt.
* zet je het aan dan begint ie als een gek te wissen, en gaat over op z'n gemak als het écht begint te regenen.
* het licht gaat aan als je in een tunnel komt. Jammer alleen dat ie pas zover is als ik de tunnel uit kom. Staat dus ook uit nu.
* de display van de airco wordt gedimd als het licht aan gaat. Vreemd, die dispay zit niet eens binnen gezichtsveld.
* las ergens: 'als ik door een tegenligger verblind wordt is het altijd een Peugeot' Vreemd dat ik juist bij deze auto minder zicht heb dan bij de vorige (Toyota)
* 307 caravantrekker van het jaar 2006. Maar:
- ik moest het stopcontact laten verzetten omdat ik er niet goed bij kon.
- idem met het oogje voor de rembreekkabel
- de spiegels klappen met opzetspiegel lekker tegen de carrosserie als je afsluit. Heb ik met veel moeite laten uit zetten.
- spiegels waaien bij de geringste windvlaag van tegenligger om. Nu zit er ducktape op het gewricht.
- stand-van-de-lichten-bij-belading-knopje is alleen zichtbaar als je uitstapt. Slim, hoor.
- vergis ik me dat bij inhalen met caravan die 2 liter 307 minder fut heeft dan m'n Toyo 1,6?
3. de radio + wisselaar. Die laatste verzachtte mijn gemis wat van mp3 in de vorige auto. Beetje veel achterlijk, wel.
- die wisselaar echter gaat gewoon steeds op tilt en heb je dus niks meer. Al meer dan 5 x mee terug geweest. Echt fijn.
- En een andere radio laat zich meestal niet of slecht bedienen aan de stuurkolom.

En zo zal er nog meer zijn, dat me alleen even niet te binnen schiet.
De hamvraag: willen de mensen dit nou allemaal zo graag?
Jasper

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 sep 2006 - 10:57:57 

vergeten proefrit te maken bij aankoop ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 sep 2006 - 11:21:29 

Reactie, verwijderd.

Laatst bijgewerkt door keesie op ma 18 sep 2006 - 10:38:10, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 sep 2006 - 16:09:38 

Je kan alles wel vergoelijken, maar je gaat er aan voorbij dat de meeste van die 'slimmigheidjes' niet het gebruiksgemak bevorderen, maar je er juist extra werk mee hebt. Dat stoort me. En ik moet er nog voor betalen ook.
Ben ik dan een zeur? Nee, ik wil alleen maar een goed hanteerbare auto zonder flauwekul.

Kort nog een paar kanttekeningen in jouw tekst:
keesie schreef:
Jasper ik vindt jouw wel een beetje een zeur zeg:

De aut wissers moet je inderdaad wel aanzetten, dat is maar goed ook anders zouden ze b.v. in de wasstraat ook aan gaan.
Nog gekker: in de wasstraat uit zichzelf aan gaan?
Die autom. wisserfunctie werkt gewoon niet. Je kan het beter zelf instellen, naar gelang het weer. Maar dat kan hier niet eens. Dan is uit ook echt uit. En interval ook echt interval, op de door mezelf ingestelde stand.
En als ik bijv. bij een benzinepomp stop en later weer verder rijd heb ik dezelfde stand. Bij deze gekke auto niet.

Dat je lichten niet direct aan gaan in een tunnel is ook logisch, om het schrikeffect in een tunnel te verminderen branden in de tunnel lichten, in het begin meer maar naarmate je verder in tunnel komt brander er minder lichten, helaas ziet je lichtsemsor dat ook zo.
Die sensor doet niet wat ie moet doen. Laat 't ding dan weg.

Stopcotact van de caravan zit mooi weggewerkt onder de bumper, misschien is de kabel van je caravan gewoon te kort. (idem breekkabel).
Bij mijn adria haald hij het ruim.
Niks te kort. Maar moet ik zo nodig met m'n knieën in de modder omdat Peu het stopcontact wil beschermen?
Dan kunnen ze beter zorgen voor een klepje in het spatscherm.

De spiegels klappen ook niet in als je de auto sluit met de sleutel i.p.v. de afstandsbediening. Je zou ook de spiegels zo kunnen alfstellen dat ze niet tegen de auto komen (als je tenminste een beetje degelijke spiegels hebt). In klappen door de wind heb ik nog nooit gehad, of rijd jij heel erg hard.
Je rijdt zeker niet op 2 baans wegen, met bussen en vrachtwagens als tegenliggers. Dan kun je erop wachten.
Als ze daar nou eens wat op vonden, zoals de veerspannig kunnen verstellen of zo. Maar nee, hoor.
En waarom nu ineens met de sleutel afsluiten? Hebben ze net iets handigs, maken ze het met iets anders weer onhandig...

Het verlichtings knopje verstel jij die dan steeds?, ik 1x.
Een knopje dat je niet kan aflezen als je achter het stuur zit is toch onzinnig? Zouden ze ooit op het idee komen dat je dat eigenlijk op het display zou moeten kunnen zien?

De verlichting vind ik prima, bij vorige 307 was het gewoon goed en bij de nieuwe heb ik xenon, dat is helemaal goed.
Als je de verlichting onvoldoende vindt dan kan je andere bolletjes inzetten, van philips zijn er goede met meer licht opbrengs, ze gaan wel minderlang mee.
Moet ik de verlichting gaan aanpassen omdat die standaard niet goed is? Is dat niet het minste wat goed hoort te zijn?

In 2003 was de 2L diesel de caravantrekker van het jaar, die komt prima omhoog.
In 2006 een 1,6 benzine, dat snap ik ook niet, want die motor is gewoon te licht (ook zonder caravan). (ze zullen wel gesponsord zijn).
Tja, objectiviteit is de ANWB intussen vreemd.

Al met al is er redelijk goed over nagedacht
Nou, over nagedacht?? Dat was vroeger bij de Fransen wel anders. Ik heb nu meer de indruk dat er een stel losbolletjes op de tekenkamer zelf de dienst uitmaken onder het motto: hoe gekker hoe beter. De mensen betalen liever voor de reclame dan voor wat ze in handen krijgen.
maar wat ik zelf erg vervelend vind van de 307 is dat er zo veel kapot gaat, en over de dealer dan nog niet eens gesproken.
Dat stuk gaan moet ik afkloppen. En de dealer is er alleen maar om geld aan je te verdienen, om de organisatie overeind te houden.
Ik was anders gewend bij Toyota.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 sep 2006 - 17:18:21 

Hoi Japerw'

K'ben het grotendeels met Keesie eens. 8)
Ik denk dat je nog wat moet wennen aan al dat moois, het karakter leren waarderen net als bij een goed glas Franse rode wijn. Het tweede glas smaakt mij altijd beter om over de rest van de fles maar te zwijgen. :wink: Iemand nog zin in een banaan? :D

Gr.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 sep 2006 - 18:25:14 

Reactie verwijderd

Laatst bijgewerkt door keesie op ma 18 sep 2006 - 10:38:40, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 sep 2006 - 20:48:46 

over alles valt wel wat te zeggen. idd staat peugeot op de diverse review-sites bekend als storingsgevoelig. aan de andere kant heeft peugeot ook voor hetzelfde of minder geld dan andere merken meer opties. peugeot haalt ook meer vermogen uit een motor maar of dat op langere termijn beter is, betwijfel ikzelf.

toyota staat gewoon bekend als zeer betrouwbaar, met weinig storingen. ik rij zakelijk een toyota hi-ace 2,5 d4d, nou dat ding is niet kapot te krijgen. maar ook hier weinig opties en ook belangrijk: een heel stuk minder vermogen (ik geloof een 90 pk) maarja die is natuurlijk ook anders gegeared, of hoe je het ook wil noemen, om tonnen te trekken.

overigens wat betreft de lichtsensor: die reageert vertraagd. m'n vorige (206) had er ook één en ook die ging iets later aan (1sec) en later uit. ik denk dat je anders een knipperlicht effect gaat krijgen.

over het vermogen van jouw 2,0 xsi kan ik geen oordeel geven, ik ken van peugeot alleen de 1.4, de 1.6-16V en de 2.0hdi. de eerste heb ik op vakantie als huurauto (206) gehad, die mistte dus echt wel vermogen), de tweede was voor m'n eigen 206 echt een racemonster (heb de nodige bmw's en mercedessen eruit getrokken), de laatste voor m'n huidige 307 is ook een powerblok: ik kan makkelijk met een volle paardentrailer erachter 120 en heb dan nog genoeg vermogen over om effe snel in te halen bijvoorbeeld.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 sep 2006 - 22:31:06 

Keesie staat perplex. Tja, ik wist natuurlijk dat ik op een 307-forum alleen maar, of in hoofdzaak 307-enthousiastelingen zou vinden.
Die dus allemaal na meer of minder rijp beraad voor die auto hebben gekozen. Die trap ik dus per definitie op hun hart. Sorry. :oops:

Natuurlijk heb ik dit draadje niet gestart om dat te doen. Wel om te weten of die mensen al die onvolwassen frutsels maar voor zoete koek slikken. (een kinderhand is gauw gevuld) En de fabrikanten daarmee het groene licht geven om nog een poosje door te gaan op deze weg.

Want ook al is het een trend, er zijn grenzen aan.
Je kan alles wel willen automatiseren, maar dan moet je het goed doen en niet iets op de markt gooien als het nog niet rijp is. Zoals sensors die pas na de regenbui tot de ontdekking komen dat het geregend heeft. Of een lichtsensor die pas na de tunnel reageert.
Zolang je dat niet opgelost hebt, met bijv. een snellere processor moet je je vinding maar in de ijskast leggen.
(of is het nu al beter? Mijn auto is al weer wat ouder)

In elk geval wil ik er niet aan wennen. Dat noem ik behelpen. En dat is een groot verschil.
Maar ja, van je geliefde kun je natuurlijk veel hebben. Zo ver was ik alleen nog niet, na ruim een jaar.
Waaruit ik de conclusie trek dat je kennelijk van je autootje moet houden en hem alles vergeeft. Al neemt ie je nog zo zwaar in de maling.

Als dit zo doorgaat en er ook nog technische mankementen gaan optreden haak ik toch maar af. (en hoop dat andere merken niet door diezelfde ziekte zijn geïnfecteerd.. :x )

Maar blijf met wat spijt achter in het besef dat Franse auto's echt niet meer zijn wat ze geweest zijn. Ik heb er vele gehad.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 sep 2006 - 22:46:47 

Reactie verwijderd.

Laatst bijgewerkt door keesie op ma 18 sep 2006 - 10:39:34, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 sep 2006 - 22:51:05 

proost

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 sep 2006 - 23:38:44 

Keesie, doe geen moeite over die sensor.
Ik begrijp het, maar heb dat ding helemaal niet nodig. Bovendien geef je toch zelf duidelijk de argumenten dat de overheid het allemaal al geregeld heeft. Het commando 'lichten aan' is dan ten overvloede, maar nauwelijks nodig.

Als ik de Vlaketunnel in kom staat er al bovenaan de toerit een bord dat ik m'n licht aan moet doen. Doe ik dus. Goed zicht. Geen verblinding of wat ook. Als ik de tunnel uit ben weer een bord: denk aan uw lichten. Deed ik dus.
Maar sinds de 307 ging het zo: 1e bord, hé, dat hoef ik dus niet meer te doen... Ja toch, want het stomme ding weet het beter. 2e bord, gaat ie nu uit? Nee dus. Idioot ding.
Volgende keer, nog eens proberen. Ja, verrek hij doet 't. Alleen net precies anders dan de bedoeling is. Hij gaat pas aan als ik lang en breed de tunnel uit ben :idea:
Is het dus interessant om te weten waarom die sensor zo werkt? Nee, het enige dat interessant is, is dat de sensor je hooguit in verwarring brengt en in het verkeer dus zeer ongewenst is.
Moet ik dan begrip opbrengen voor het falen van zo'n ding? Net als voor een kind dat het nog niet allemaal zo goed weet?
Nee dus. Het ding was gewoon te laat en kan verder de pot op.

Overigens heb ik wel het een en ander gelezen hier en weet dat het ook bij jou niet alles liefde is. :lol: Maar dat drukt de pet toch niet?

Laatst bijgewerkt door JasperW op ma 11 sep 2006 - 12:35:50, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 sep 2006 - 08:30:32 

Ik rijd altijd met lichten aan dus ik schakel ze standaard in na het starten. Ik maak zelden gebruik van de automatische stand, ook omdat ik een paar keer in donker wegreed en vervolgens, na zonsopkomst, in de mist reed en er bij toeval achter kwam dat de lichten uit waren gegaan. De sensor vond blijkbaar dat het licht genoeg was buiten. Maar ik wil met een grijze auto toch echt gezien worden bij mistig weer... Zo is zo'n sensor nog levensgevaarlijk ook.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 sep 2006 - 12:37:11 

Waarvan akte.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 sep 2006 - 12:50:16 

Als ik ergens tegen aan klap en mijn bestuurders-airbag gaat af is gelijk mijn stuur ook nog stuk!

@ Jasper:
jammer dat je geen behoefte hebt aan al die extra's...
.. ik heb een 1.6 XS uit 2002, daar zitten niet zoveel toeters en bellen aan. Had misschien een betere aankoop geweest?

sterkte

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 sep 2006 - 15:27:12 

byeOpel schreef:
Als ik ergens tegen aan klap en mijn bestuurders-airbag gaat af is gelijk mijn stuur ook nog stuk!

Ik denk dat er wel wat meer stuk is als je ergens tegenaanklapt. :o
Is trouwens bij elke auto zo hé, niet enkel 307 of Peugeot.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]