307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu wo 24 okt 2018 - 03:03:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 - 12:01:19 

Bijna 4 jaar rijd ik nu met een 307. Dit is de lijst van alle ongemakken die ik al heb gehad:

- algemeen: rij-gevoel is heel gezapig en alles behalve sportief (HDI 2.0 110 PK); de versnellingen zijn heel breed ingsteld.
- onderhoud: elke 10.000km moet hij langs de garage! Afwisselend snelle controle en onderhoud, maar dat wil zeggen dat ik om de 3 of 4 maanden naar de garage moet!
- STOP signaal: plots zegt de boordcomputer dat ik moet stoppen. Herstarten, en het probleem was (tijdelijk) opgelost. Uiteindelijk bleek het koelvloeistofniveau juist op het min. niveau te zitten. Maar in plaats dat dan gewoon een controlelampje gaat branden... ?
- lichten stuk: al verschillende keren zijn mijn lichten vervangen moeten worden. Op een keer waren beide achterlichten tegelijk stuk!
- Emissie storing: sensor kapot; moest vervangen worden. (Wat heb je aan een sensor die onheil moet voorkomen, maar zelf onheil veroorzaakt?)
- trillingen aan stuur: garage slaagt er niet in om banden fatsoenlijk uit te lijnen.
- vermogen weg: sinds een paar maanden geeft de motor maar de helft van zijn vermogen. Pas vanaf 2800 toeren heeft hij het terug. Eerst dacht de garage dat het de koppeling was, maar die bleek nog perfect. Ondertussen staat hij al voor de 3e keer bij de garage; gedurende een week nu, ze vinden het blijkbaar nog altijd niet!
- airco: stand 2 doet niks meer. Enkel nog stand 1, 3 en 4 werken. Met andere woorden: alles of niks. Is al gerepareerd geweest, maar na 5 dagen hetzelfde probleem...
- hendel om de bestuuderszetel van hoogte te veranderen: hangt helemaal los.
- olie indicate: dit is het eerste wat je te zien krijgt als je start - heel belangrijk dus. Ware het niet dat die olie indicatie gewoon willekeurig is! Een liter bijvullen? Nog altijd dezelfde stand. Het is nu zo erg geworden dat hij afwisselend het minimum en het maximum niveau aangeeft! En nee, niet nadat ik op een helling geparkeerd heb.
- aandrijfriem: die piept al zolang ik mij kan herinneren, bijna zoals bij de oude Golf'jes. Garage heeft het een beetje kunnen verhelpen, maar is er nog steeds.
- tijdens de eerste weken had ik veel last van windgeruis en sloegen de ruitenwissers op hol. Dat is allebei na een paar weken vanzelf overgegaan.

MAAR: ik heb momenteel een vervangwagen, 307 nieuw model. En die rijdt compleet anders! Pedalen en stuur zijn veel lichter, motor ronkt zacht en is veel sportiever (alhoewel slechts 90PK 1.6HDI). In het algemeen lijkt de kwaliteit veel beter (interieurstoffen, layout v/h boordcomputer display, gebruiksvriendelijkheid knoppen radio), maar de prijzen zijn blijkbaar ook opgetrokken...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 21 sep 2006 - 18:27:03 

Korte reactie vanuit een werkplaats.

Onderhoud doe je toch om de 20.000km bij ons er geen enkele 307 die om de 10.000km komt.

Bij laag koelvloeistof niveau brand niet alleen stop maar komt er volgens mij ook een melding "koelvloeistof niveau". Je moest eens weten hoeveel mensen een koppakking in de soep draaien omdat er te laat gekeken word.

Lampjes daar heb je helemaal gelijk in die gaan veel te snel stuk. Maar kijk eens om je heen naar andere merken ook daar gaan ze stuk. Gelukkig is het bij peugeot snel te vervangen.

Emissie storing zal wel een turbodruksensor zijn geweest. Aan de hand van deze sensor regelt de ECU de turbodruk. Als deze dus stuk is weet de ECU dus niet hoeveel druk er word geleverd en gaat hij op noodloop.

Hebben ze de wielen al eens aan de auto uitgebalanceerd? Op deze manier hef je ook onbalans in aandrijfassen ed op.

Hendel van de bestuurdersstoel is makkelijk vast te zetten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 22 sep 2006 - 12:01:21 

Hoi David,

Als ik je verhaal goed heb begrepen dan moet je auto als je hem nieuw hebt aangeschaft een km stand hebben van max 160.000 km.
Waarom heb je dit bericht dan niet bij de positieve reacties gezet. :lol:

Gr.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 22 sep 2006 - 13:25:38 

Als je het onderhoud volgens het boekje doet (tenminste bij mijn diesel) dan is er naast de 'gewone' beurten (elke 20.000km) een tussenbeurt, waarbij wat vloeistoffen worden nagekeken. Dan ben je dus elke 10.000km bij de garage. Kost ongeveer twee tientjes. Ik ben er na een paar keer maar mee gestopt, 't is voor mijn gevoel een beetje flauwekul.
Of heeft zo'n tussencontrole echt nut?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 22 sep 2006 - 19:07:07 

hansemans schreef:
Als je het onderhoud volgens het boekje doet (tenminste bij mijn diesel) dan is er naast de 'gewone' beurten (elke 20.000km) een tussenbeurt, waarbij wat vloeistoffen worden nagekeken. Dan ben je dus elke 10.000km bij de garage. Kost ongeveer twee tientjes. Ik ben er na een paar keer maar mee gestopt, 't is voor mijn gevoel een beetje flauwekul.

Als je zelf je banden en de vloeistoffen in de gaten houd is er niets aan de hand.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 sep 2006 - 20:32:11 

eigenlijk is al dat onderhoud voor de buitenlander die er over een jaar of 8 in rijdt. zolang je de olie maar op peil houdt, is het al een heel eind goed, denk ik. overigens doe ik netjes het onderhoud bij de dealer zolang die kar in de garantie zit hoor. daarna bij de dorpsgarage kleine beurtjes.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 11 okt 2006 - 14:31:01 

hansemans schreef:

Als je zelf de niveaus af en toe nakijkt kan je gerust pas om de 20.000km naar de garage gaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 11 okt 2006 - 19:00:23 

ik kijk minimaal 2x per maand de auto helemaal na 8)

dat is dus : olie, koelvroeistof, rem vloeistof, ruiten meuk, banden spanning + de reserve band

en nee ben geen peug monteur

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]