307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu ma 19 feb 2018 - 10:19:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 05 jan 2016 - 17:00:27 

hoi,

ik vraag mij af of een aftermarket navigatie van een 307 van 2007 in een 307 van 2003 kan?

het gaat om een model met de display boven aan de raam, maar niet van peugeot zelf

Afbeelding

alvast bedankt
groetjes
Hanne

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 26 jan 2016 - 23:59:37 

beter laat dan nooit....

deze foto is redelijk verwarrend, auto is een VAN 307 met een CAN look chinese aftermarket set.

dus je vraag kan je een set uit een 2007 model in een 2003 model auto plaatsen, is nee, immers VAN en CAN gedoe. tenzij de set helemaal niet "praat" met de auto dan maakt het niet uit, maar zover ik deze systemen ken hebben ze allemaal iets van een interface voor can of bij peugeot het van systeem

maar zo te zien leveren ze dus de gerestyled look navi sets ook voor de VAN 307, dus ff opletten wat je zou bestellen.

Duitse electronica:ook al zit het er niet op, je betaalt er wel voor

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016 - 09:57:33 

VAN en CAN staan voor? Dat is voor mij nog enigszins verwarrend. Ik weet wel dat een Phase 1 en 1.5 VAN zijn en dat vanaf Phase 1.5 het CAN is. Maar wat het verschil is en waar het voor staat, kan iemand dat misschien mij uitleggen?

Verder is het mij opgevallen dat veel after market radio's zowel CAN als VAN zijn. Maar het is vaak wel goed kijken want lang niet alle advertenties maken er melding van als je bijvoorbeeld op AliExpress kijkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016 - 10:48:23 

Beri schreef:
VAN en CAN staan voor? Dat is voor mij nog enigszins verwarrend. Ik weet wel dat een Phase 1 en 1.5 VAN zijn en dat vanaf Phase 1.5 het CAN is. Maar wat het verschil is en waar het voor staat, kan iemand dat misschien mij uitleggen?

Verder is het mij opgevallen dat veel after market radio's zowel CAN als VAN zijn. Maar het is vaak wel goed kijken want lang niet alle advertenties maken er melding van als je bijvoorbeeld op AliExpress kijkt.

VAN en CAN zijn communicatie protocollen. Peugeot had tot fase 1,5 VAN protocol. Met oude neus en geen geregelde airco. Vanaf fase 1,5 (tussenfase) is de CAN-bus in de Peugeot gepropt. Is een stuk storings ongevoeliger als VAN. Je moet zo wie zo, als je er geen verstand van hebt voorzichtig mee omgaan. Ik vind het zelf een heel duidelijk protocol die makkelijk te monitoren is. Alleen de garages vinden het maar algebra *rofl* *rofl* .

http://www.engineersgarage.com/article/ ... ea-network

:D :D :D :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016 - 13:32:36 

Dus als ik het goed begrijp is een andere radio inbouwen pre-fase 2 een uitdagende klus omdat het niet allemaal plug and play is? Het CAN-bus systeem kende ik al, dus de eerste vraag in dit draadje is een domme vraag achteraf :lol:

Maar toch even een vraag. Een radio zonder CAN bus kan dus (leuke woordspeling) gewoon aangesloten worden, maar functionaliteiten zoals de stuurbediening kunnen wegvallen evenals dat er geen foutcodes meer op het infoscherm worden getoond? Dat laatste lijkt me logisch, deze vervang je immers met de opstelling die de TO heeft gepost.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016 - 15:54:42 

Beri schreef:
Maar toch even een vraag. Een radio zonder CAN bus kan dus (leuke woordspeling) gewoon aangesloten worden, maar functionaliteiten zoals de stuurbediening kunnen wegvallen evenals dat er geen foutcodes meer op het infoscherm worden getoond? Dat laatste lijkt me logisch, deze vervang je immers met de opstelling die de TO heeft gepost.

In beide gevallen zal je een interface tussen radio en ISO/Quadlock aansluiting moeten plaatsen, wil je de stuurwielbediening behouden. Dan is het nog per radio verschillend of deze CAN communiceren met de CAN-bus :mrgreen: i.v.m. het instellen van bijvoorbeeld de tijd op het MFD. Maar dit zijn alleen maar dingetjes die ik in de loop der jaren hier heb opgepikt. Er valt nog veel meer te vertellen, maar dan verwijz ik je naar de experts :P

Ik heb nu een Kenwood DNX8220BT in de 307(VAN-bus) zitten met interface en dit werkt perfect !

PS. aan die Chinese meuk moet je niet beginnen want dan kan je stuurwielbediening uitsluiten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016 - 18:54:34 

Zoals ik uit je vraag opmaak heb je een 2003 auto, dus VANBUS, daar gaat geen CANBUS radio in werken, dat chinese ding doet het ook zonder CANBUS maar zoals al gezegt, ze zijn niet best en niet aan te raden.

Je hebt 1 geluk, bij een CANBUS heb je een interface nodig, anders kun je niet meer in je menu komen en ook niet je klok op tijd zetten, daar heb je bij VANBUS geen last van, daar ga je alleen de radio frequentie missen op het scherm, voor de rest blijft alles werken en kun je de tijd gewoon instellen met de knopjes naast het scherm.

Voor stuurbediening behoud ben je aangewezen op een paar merken, daar zijn stuurwiel interfaces voor beschikbaar.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]