307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu ma 16 jul 2018 - 16:13:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verbruiksrecord
BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2007 - 15:01:14 

Wie doet beter :lol:

Pas getankt na 1319 km, in totaal 64,41 liter in de tank gegooid.

Dit is dus een verbuik van 4,88 l/ 100 km, of voor de Nederlanders onder ons : 1/20,5

Dit alles met een 100 kW 307 SW 2.0 HDi

Ik heb nog een foto willen nemen van het display, maar dat ben ik vergeten (en ik moest echt wel tanken :wink:, ik kon niet even wachten tot de volgende dag )

sugar

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2007 - 16:25:44 

1 ding weet ik zeker; het is mij nog nooit gelukt om ruim 64,4 liter diesel in een 60 liter tank te krijgen. :shock:

Weet wel dat ik in Zweden (max speed 90 km en een rustige rijstijl tijdens vakantie) 1:23 heb gereden. Boordcomputer gaf toen 1500 km tot volgende tankbeurt aan (= 1:25). Is wel een 1.6 HDI 110 pk, dus telt niet helemaal mee voor de vraag wie het beter kan. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2007 - 16:43:12 

CvW schreef:
1 ding weet ik zeker; het is mij nog nooit gelukt om ruim 64,4 liter diesel in een 60 liter tank te krijgen. :shock:

Weet wel dat ik in Zweden (max speed 90 km en een rustige rijstijl tijdens vakantie) 1:23 heb gereden. Boordcomputer gaf toen 1500 km tot volgende tankbeurt aan (= 1:25). Is wel een 1.6 HDI 110 pk, dus telt niet helemaal mee voor de vraag wie het beter kan. :wink:

De tank is 60 liter, maar als je de auto echt hélemaal vult, krijg je er een pak meer in. Scheelt 3-4 l per tankbeurt, moet ik weer minder tanken :lol:
Dit is niet op de boordcomputer afgelezen heh, die zit er namelijk nog al eens naast. En met een 2.0 HDi, die is een pak dorstiger dan de 1.6...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2007 - 17:25:12 

Die 2.0 is niet echt veel dorstiger, maar je rijstijl veranderd nogal met zo'n motor. En dat kost brandstof.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2007 - 18:09:00 

keesie schreef:
Die 2.0 is niet echt veel dorstiger, maar je rijstijl veranderd nogal met zo'n motor. En dat kost brandstof.

Het is niet alleen de rijstijl die een impact heeft.

Cilinderinhoud betekent inherent een verlies aan rendement

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2007 - 20:19:00 

PSA-klant schreef:
[De tank is 60 liter, maar als je de auto echt hélemaal vult, krijg je er een pak meer in. Scheelt 3-4 l per tankbeurt, moet ik weer minder tanken :lol:
Dit is niet op de boordcomputer afgelezen heh, die zit er namelijk nog al eens naast. En met een 2.0 HDi, die is een pak dorstiger dan de 1.6...

De boordcomputer is inderdaad heel positief in verwachtingen en resultaat. En ja, die 2.0 HDI is een stuk dorstiger.

Volgens mij moet je wel lef hebben om met een diesel de tank zover leeg te rijden. Als hij leeg is en vervolgens weer wat te drinken krijgt mag je eerst alles gaan ontluchten en de diesel met het handje in het systeem rondpompen voordat er weer gestart kan worden.

2 jaar geleden ben ik met de family naar Disney in Parijs geweest. 625 km enkele reis en in totaal dus 1250 km. Die afstand heb ik op 1 tank diesel gereden. Tijdens het laatste deel van de rit, op de late zondagavond, heeft het reserve lampje vrolijk gebrand. 1 km voor thuiskomst heb ik toen ook getankt. Had echt geen trek meer om verder te rijden. Ik kreeg er 59,5 liter diesel in. :?
Op dat moment heb ik mij voorgenomen de tank nooit meer zover leeg te rijden. 'k heb er toen wel een weddenschap mee gewonnen. Ze geloofden mij niet toen ik beweerde dat ik op 1 tank heen en terug naar Disneyland Parijs kon rijden met 4 personen en bagage. :D

Tijdens die rit heb ik, voorzover mogelijk i.v.m. verkeersdrukte, overal de geldende maximum snelheden gereden. Het grootste deel op de cruisecontrol.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2007 - 21:32:17 

CvW schreef:
Volgens mij moet je wel lef hebben om met een diesel de tank zover leeg te rijden. Als hij leeg is en vervolgens weer wat te drinken krijgt mag je eerst alles gaan ontluchten en de diesel met het handje in het systeem rondpompen voordat er weer gestart kan worden.

Toen ik 's morgens vertrok gaf de boordcomputer nog 100 km rijbereik aan (reservelampje was toen wel al aan). Enkele km later gaf de boordcomputer geen afstand meer aan, en dan ben ik na ongeveer 40 km gaan tanken

Citaat:
Tijdens die rit heb ik, voorzover mogelijk i.v.m. verkeersdrukte, overal de geldende maximum snelheden gereden. Het grootste deel op de cruisecontrol.

Ik volg steeds de wegcode, ongeveer 20% van mijn dagelijks traject is bebouwde kom (max 50km/h)
Ik rijd op weg naar mijn werk bijna geen autostrade, wel op een provinciale baan waar ik om de 5 km een verkeerslicht of een rotonde tegenkom. Bovendien werk ik nogal hard, zodat het 's avonds als ik naar huis rijdt (meestal tussen 20h00 en 22h00) vrij kalm op de baan

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2007 - 22:56:35 

Niet blind varen op de boordcomputer...die berekent de GEMIDDELDE waarden...en niet de uiterste aantallen kilometers... :? :? :? :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2007 - 23:07:29 

leuk dit, ik had hem vorige week zo leeg dat ie begon te hikken toen ik de snelweg afging en de bocht nam, gelukkig kwam er snel een benzinestation. bij nog 30 km te gaan gaat het display op ----
er ging ruim 60 liter in

afgelopen vakantie heb ik hem echter wel geknepen, was met caravan op weg naar huis vanuit Spanje via Millau en Clermond Ferrand.
Via Millau is nogal klimmen, en daar had ik me een beetje op verkeken, want hij zoop nogal met klimmen, toen ---- op het display verscheen moest ik nog 21 km tot het tankstation, deels met omhoog / omlaag met caravan dus, denk dat jullie kunnen voorstellen hoe ik met mijn billen zat....verbruik lag ongeveer op 1 op 7 met sleurhut. Ook toen tankte ik ruim 60 liter

1 op 20 heb ik nog nooit gehaald en zal ik nooit halen ook, ben heel slecht in zuinig rijden door zware rechtervoet, rijd gemiddeld 1 op 13 ongeveer

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 03 sep 2007 - 23:14:45 

@zoomy

Ben ik helemaal met je eens. Een paar keer narekenen met de echte getallen en je weet hoe het er werkelijk voorstaat.

@PSA-klant
Mijn dagelijkse route (op dit moment in ieder geval) is precies tegenovergesteld aan jouw route. Ik woon 2 kilometer van de snelweg af en werk bij een bedrijf dat 500 meter van de snelweg af ligt. Per dag rij ik een kleine 200 kilometer, die, afgezien van 5 kilometer om er te komen, alleen maar uit snelwegkilometers bestaan.

Die kilometers maak ik voor het merendeel wel tijdens de spitsuren op de A12 en A27. File is dus geen onbekend fenomeen. Als het verkeer het toelaat rij ik 2 km onder de flitssnelheid (camera's staan ingesteld op 107 c.q. 127 echte kilometers per uur). :lol:

En dat harde werken; dat doe ik momenteel iets minder. In uren gemeten dan. Vorig jaar heb ik daar een fikse rekening voor gehad dus hou ik daar nu terdege rekening mee. :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 sep 2007 - 00:08:53 

CvW schreef:
@zoomy

En dat harde werken; dat doe ik momenteel iets minder.

Hard werken is voor de paarden.. :mrgreen: :mrgreen:

Ed & Willem Bever.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 sep 2007 - 11:08:30 

Ja, die cijfers hebben we nog niet gehad. Een 307 met sleurhut!

Die hang ik er zomers ook achter. Totaalgewicht aan de trekhaak ligt ergens tussen de 1000 en 1050 kilo. 4 personen en de zware bagage in de auto en 2 fietsen op de allesdragers. Als echte Hollanders op pad dus.
In het vlakke Nederland, met de cruise op 95 km, haal ik dan een verbruik van rond de 1:11 a 1:12.

En reken maar dat die paarden dan aan het werk kunnen, al doen ze dat met liefde. :D

En in het kader van "Een goede voorbereiding is het halve werk" de instructie wat je te doen staat als de diesel tank echt leeg is:
(Peugeot geeft inderdaad op dat de brandstoftank een inhoud van CIRCA 60 liter heeft. In Frankrijk betekent dit natuurlijk dat de netto tankinhoud ergens tussen de 55 en 65 liter ligt) :wink:

Bijlagen:
dieseltank leeg instructie.JPG
dieseltank leeg instructie.JPG [ 147.84 KiB | 8337 keer bekeken ]

BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2007 - 13:12:06 

Klopt het dat het werkelijk verbruik gunstiger is dan dat de boordcomputer aangeeft?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2007 - 13:57:34 

Nee, net andersom. Ongunstiger dus :!:

De boardcomputer roept 1:20.
De werkelijkheid is, bijvoorbeeld, 1:19.

Kwestie van het aantal gereden kilometers tot het moment van tanken delen door het aantal liters dat weer in de tank past.

Dus:
- Vol tanken;
- Dagteller op 0
- Boardcomputer op 0 (gemiddeld verbruikstand)
- tank flink eind leegrijden (hoeft niet binnen 1 dag) :wink:
- Vol tanken
- Rekenen (gereden aantal kilometers / aantal liters dat in tank past = werkelijke verbruik)
- Uitkomst rekensom vergelijken met uitkomst boardcomputer 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 08 sep 2007 - 22:23:11 

ik heb er eens 68 liter in gekregen. stond wel stil op 800 m van huis....

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]