307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu vr 19 jan 2018 - 11:23:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 - 15:57:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 21 mei 2007 - 13:25:02
Berichten: 4065
Woonplaats: Bij splitsing Rijn en IJssel
Dubbele gevoelens; dat levert het op.

Binnenkort is het toch echt zover. Dan moet ik mijn 307 SW inleveren en krijg ik de sleutels van een 308 SW overhandigd. Blij zijn dat je een nieuwe auto krijgt, maar met weemoed afscheid nemen van de 307. Ik heb een aantal keren gevloekt tegen mijn 307, maar heb ook nog nooit zoveel plezier aan een auto beleefd. En dat zijn dubbele gevoellens. Het een tegenovergesteld aan het ander.

Afbeelding

Bij wijze van afscheid van mijn 307 (die nooit echt van mij is geweest) wil ik jullie deelgenoot maken van 160.000 km lief en leed in een Peugeot. Heb je daar geen behoefte aan, zoek dan nu een ander topic op om verder in te lezen. Wel interesse? Lees en huiver of geniet. :wink:

Januari 2005. Zo ontevreden als wat rij ik rond in een Ford Focus Station TDDI. Geen slechte auto hoor, maar een Ford en ik kunnen niet goed door de bocht. Slechte combi gewoon. Na wat gedimdam met wagenparkbeheer krijg ik toestemming een nieuwe leaseauto te bestellen. Altijd leuk, maar ook lastig als je naar de financiën kijkt. Je wilt altijd meer als het budget toelaat he. Uiteindelijk komt de 307 SW 1.6 16V HDIF Premium boven water als beste keus. Mede doordat ik zoveel plezier heb gehad met mijn vorige 307 SW op lpg die ik helaas bij een vorige baas achter heb moeten laten. Waarom een diesel? Simpel, ik mocht alles kiezen als het maar een diesel was. Hierna begon het grote wachten tot 1 mei. Eerder mocht de auto niet geleverd worden door de dealer.

Mei 2005. Eindelijk is het zover. De Ford gaat op de trailer terug naar de leasemaatschappij. 40.000 km heb ik er op de teller bijgezet waardoor het totaal op 180.000 km uitkomt. Een uurtje later komt Peugeot dealer Auto Palace Zwolle voorrijden met mijn nieuwe 307. De eerste kilometers naar huis, aan het eind van die middag, heb ik echt zitten genieten in de Peugeot. Wat een stille diesel, en wat een kracht en luxe. Dit gaat helemaal goed komen. :D

Met 10K op de teller vertrekken we zomer 2005 naar Zweden. Vol beladen en met fietsen op de trekhaak laat de 307 zich van zijn beste kant zien. Zuinig, snel en comfortabel leggen we die zomer de vakantiekilometers af over prachtig glad teer, alles wat daar tussenin zit en gravelpaden.

De eerste 40K kilometers verlopen probleemloos. Afgezien van de standaard onderhoudsbeurten vallen er geen problemen te melden. Tot het moment dat het eerste setje banden versleten is. Vervanging an sich is geen probleem, maar onze nationale bandenboer KF blijkt niet in staat de wielen goed te balanceren. Na 2000 km ben ik het helemaal zat. Uitlijnen en 4x (na)balanceren, ook op de auto, het helpt allemaal niets. “Nee, u moet eerst minimaal 500 kilometer rijden voordat we kunnen nabalanceren” was het antwoord. Ondertussen was ik zo pissed-off dat ik dezelfde avond 500 kilometer op de teller erbij heb gereden en de volgende ochtend dus weer voor de deur stond met de opdracht die onbalans op te lossen. Het mocht niet baten. Uiteindelijk ben ik naar mijn lokale banden en velgenleverancier gegaan die wel in staat bleek het probleem op te lossen. Zijn vraag “Waarom zit er in hemelsnaam 125 gram lood op dit wiel” heb ik alleen nooit kunnen beantwoorden. :?

Zo rond de 60K begon de leerlaag op het stuur fikse slijtage te vertonen. Dat laagje is zo dun, dat als het eenmaal beschadigd is, het steeds verder loslaat. Ook de portiervergrendeling van de bestuurdersportier weigerde regelmatig dienst. Lastig hoor, als de portieren op slot gaan tijdens het rijden, je wel het portier van binnenuit kunt openen, maar het slot geactiveerd blijft. Het portier valt achter je dicht……..en blijft dicht, op slot. Aangezien de auto bij Peugeot dealer Nefkens in Arnhem, naar volle tevredenheid, in onderhoud was zijn deze punten daar gemeld en direct opgelost. Een nieuw stuur is geplaatst en het portierslot is vervangen.

Zomer 2006. We gaan voor het eerst op vakantie met de eigen caravan die recent aangeschaft is. Alle gedoe rondom trekgewichten, treingewichten en trekhaken lagen weer vers opgeslagen in het geheugen. De 307 heeft, net als veel Renaults, last van verschillende maximale trekgewichten. Mijn 307 mag maximaal 1000 kilo trekken, maar heeft een hoog gewicht laadvermogen. Affijn, gewoon een kwestie van goed opletten waar je de spullen in stopt die mee moeten op vakantie. En natuurlijk rekening houden met het maximale treingewicht. Het slepen/sleuren van de caravan doet de diesel met 2 vingers in de neus. Lekker hoor, zo’n hoog koppel. Op de camping aangekomen merkte mijn campingbuurman op dat er problemen met het vliegwiel aan zaten te komen. “Dat hoor ik tenminste” zij hij. Op dat moment was het vliegwiel probleem van de 307 nog niet bij mij bekend. Maar hij had wel gelijk, zoals 6 maanden later zou blijken. :(

In deze periode kwam ik ook Meguiars tegen op het Internet. Een eerste kennismaking volgde, met verstrekkende gevolgen voor mij en de 307 (zoals jullie allang weten). 8) In 2006 ben ik dus gestart met het opbouwen van mijn huidige “auto verzorgingsproducten” voorraad.

2007. Hoe slecht kan een jaar beginnen. Op nieuwjaarsdag merk ik dat de koppeling slipt bij het optrekken/doortrekken in vooral de 2e, 3e en 4e versnelling. Vanaf het moment dat de turbo ondersteuning verleent bij de acceleratie schiet het motortoerental omhoog zonder versnelling van de auto. Een bezoek aan de dealer levert direct de “diagnose vliegwiel/koppeling defect” op. Mij in opperste verbazing achterlatend, want een versleten koppeling bij 82.000 kilometer op de teller? Had ik dat veroorzaakt met mijn rijstijl? Niet dus, zoals al snel bleek bij navraag en Internet onderzoek. Dit was de bekende 307 diesel kwaal. Pas 3 weken later kon ik de auto weer ophalen. Leveringsproblemen van de vliegwielset waren er de oorzaak van dat ik 3 weken lang in een Ford Focus rond moest rijden. Hoe erg kun je als dealer iemand dwars zitten? Door mij een Focus te geven doe je dat in ieder geval! :x

Was ik toen het voorjaar probleemloos door? Echt niet, in maart , 5.000 km later, kreeg ik tijdens het filerijden een flinke lading uitlaatgassen binnen door de ventilatieroosters. Ook bij een lage snelheid kwam de walm naar binnen zetten. Tijd voor een nieuw dealerbezoek dus waar bleek dat een afdichtring van een verstuiver lek was geraakt. De onverbrande dieselolie liep onder de zwarte kappen al over het motorblok heen, zo groot was het lek. Door de hoge interne druk van een dieselblok spoot de dieselolie er al uit voordat het verbrand was. Ook dit heeft de dealer perfect opgelost, ook toen 10.000 km later bleek dat er toch nog wat uitlaatgassen door de nieuwe afsluitring heen lekten. Nog even nadraaien en het probleem is niet meer teruggekomen.

Ondertussen waren bij km stand 92K de voorbanden alweer vervangen. De achterbanden maakten ondertussen een vreselijke herrie dankzij het cuppen van die banden. Die banden heb ik toen omgewisseld. Voor naar achter en achter naar voor. Na een paar duizend snelwegkilometers was het scheef gesleten profiel weer recht. Wat een rust levert dat op. Tijdelijke rust, dat wel. Want de nieuwe achterbanden gaan natuurlijk direct weer aan het cuppen. Uiteindelijk heb ik de achterbanden na 10.000 km onderling gewisseld, dus rechts naar links en links naar rechts. Zolang je geen richtinggebonden profiel hebt kan dat probleemloos. Voor mij bleek dat de ultieme oplossing te zijn. Doordat vanaf dat moment het hoge cupprofiel af gaat slijten krijg je over de hele zijrand van het bandprofiel een lager deel dat niet meer cupt. Zelfs 50.000 kilometer later heb ik nog steeds geen last (meer) van cuppende achterbanden. :wink:

Zomer 2007. Door al het 307 gedoe in het afgelopen voorjaar ben ik op het spoor gekomen van het 307 forum. Na aanmelding heb ik er veel info vanaf gehaald die voor mij handig was. O.a. dat ik een tussenfase 307 heb en dat je rekening moet houden met het Van/Can systeem. In ieder geval weet ik nu dat mijn trekhaak, en dan vooral de kabelboom, eigenlijk niet thuis hoort op deze tussenfase 307. Omdat alles al ruim een jaar probleemloos werkt laat ik het voor wat het is. Ook deze zomer trekken we er met de caravan op uit in Nederland. Problemen? Nee hoor, wel plezier. 1100 kg aan de trekhaak, 4 personen aan boord, 2 fietsen op het dak van de auto en de achterbak vol met bagage. Het gaat niet als een speer, maar doortrekken naar 130 km per uur is gewoon geen probleem. Ik schrok mij rot toen ik die snelheid op de teller zag staan, vooral omdat ik niet verwacht had dat de 307 dit kon halen in deze config. :shock:

Was de zomer dan echt probleemloos? Ehmmm nee, moet ik eerlijk bekennen. Meguiars maakte ondertussen deel uit van het auto onderhoudsleven. Op het 307 forum stak ik dat niet onder stoelen en banken. De bewering dat mijn auto het mooiste en best onderhouden was heb ik moeten bekopen met het organiseren van een forum meeting. Wie “A” zegt………! 13 november was het zover. Duiven de locatie en wat mij betreft zeer geslaagd. 2 dagen na deze meeting, de 307 had toen een km stand van 111.500 km, heb ik de versleten voorbanden laten vervangen.

Voorjaar 2008. In januari gaat de 307 voor zijn 120.000 beurt naar 1-2-3 Autoservice Het Ambacht in Westervoort. De leasemaatschappij heeft namelijk voorgeschreven dat de auto niet meer naar de dealer mag, maar naar 1-2-3 moet voor onderhoud. Die eerste kennismaking is geen succes en levert een aantal fikse discussiepunten op m.b.t. het uitgevoerde onderhoud. Een week later mag de 307 op herkansing en maakt Het Ambacht de auto perfect in orde. Zelfs de bekende “Storing Emissieregeling” weet men op te lossen door de luchtmassameter als schuldige aan te wijzen. En daar had ik pas 2 jaar lang bij tijd en wijle last van. Complimenten voor deze heren die mij weer een heerlijk rustig lopende diesel weten te leveren en verlossen van die irritante storingsmelding. En ze hebben nog een verassing in petto: Er zit geen roetfilter op mijn 307!!!!!! En weer ben ik dus het Internet opgedoken en komt dankzij het forum het antwoord boven tafel: In 2005 zijn er leveringsproblemen geweest met de roetfilters. Er rijdt dus een beperkt aantal 307’s rond die niet voorzien zijn van een roetfilter. Dat gaat nog een issue opleveren in de toekomst, want er is niets ingebouwd in de 307 dat met het roetfilter te maken heeft en een after-market filter is niet verkrijgbaar. Last but not least merk ik na deze onderhoudsbeurt dat de minimale trilling die altijd in de voortrein van mijn 307 heeft gezeten ook verdwenen is. Een blik onder de auto levert het antwoord: Een groot deel van die brakke plastic pluggen waarmee de verschillende onderdelen op de voorkant van de auto aan elkaar vastgezet zijn, zijn vervangen door schroeven en boutjes. De voorkant van de auto zit nu veel “vaster” in elkaar waardoor de trilling niet meer voorkomt. Zoek maar op het forum als je interesse hebt in deze oplossing, want er staat een complete boodschappenlijst van boutjes, moertjes en schroeven die het mogelijk maken deze upgrade te verwerken in de 307.

Afbeelding

Ook de 135K beurt met APK en de 150K beurt zijn in Westervoort uitgevoerd. Naar volle tevredenheid. Dit zijn echte autoliefhebbers met hart voor hun vak. Voor de APK wordt er een stuurstang met teveel speling vervangen en bij de laatste beurt kwam er een nieuwe oliepeilstok in het blok. De oude bleek aan het onderste puntje afgebroken te zijn waardoor er geen olie meer gepeild kon worden. :roll:

Weten jullie het nog: de vraag of het zin had om die luxe benzine of diesel te tanken? Mijn Peugeot dronk al vanaf zijn geboorte ANWB diesel. Ik was er van overtuigd dat het geen enkele zin had meer te betalen aan de oliemaatschappijen voor een mooie naam. Toch ben ik de uitdaging aangegaan bij 128.000 km en begonnen met het tanken van BP Ultimate diesel. Dat doe ik nog steeds. De diesel loopt er aantoonbaar rustiger en zuiniger door, zelfs zoveel zuiniger dat de meerprijs van deze diesel ruim terugverdiend wordt. Van collega automobilisten die ook overgestapt zijn heb ik dezelfde reacties als mijn ervaringen teruggekregen. Vooraf had ik dat absoluut niet verwacht.

Voorjaar en zomer 2008. De 307 gaat met de caravan aan de haak eerst richting Frankrijk en later richting de Belgische ardennen. Ach, het verbruik was hoger, maar zelfs de heuvel bij Luik is fluitend genomen.

September 2008. De kilometerstand zit ondertussen tegen de 160.000 km aan. Alle 4 de banden zijn na respectievelijk 68.000 en 50.000 km aan vervanging toe. Nog 1 mm en de indicatieblokjes raken het wegdek. Vervanging zal niet meer toegestaan worden door de leasmaatschappij. Ach, die laatste kilometers zullen ook nog wel lukken. :lol:

En de algemene dingen van een 307 dan? Hebben die dan geen handleiding? Tuurlijk wel. De lichtsensor moet je in de gaten houden. Als er iets teveel licht is schakelt hij de verlichting niet in terwijl dat wel nodig is. Een laagstaand zonnetje schreeuwt om autoverlichting, maar de sensor vindt het licht genoeg om de lampjes uit te laten.

De regensensor vraagt om een prachtig schone ruit. Elke aanslag of vettigheid die op de sensor zit zorgt voor een ADHD ruitenwisser waar je tureluurs van wordt. Bijhouden dat stukje van het raam dus.

De climate control werkt tijdens snelwegkilometers/snelheden goed. Rij je echter met lage snelheid of sta je in de file dan blaast hij te zachtjes om de auto koel te houden. Handmatig ingrijpen is dan nodig. Het grote glazen dak helpt om de auto warm te houden, want het zonnetje kan onbarmhartig door dat raam naar binnen schijnen. Lang leve het schuifdak dat dicht kan! 8)

En dan dat feature van die inklappende spiegels. Zo af en toe blijft een spiegel eigenwijs uitgeklapt staan. Waarom? Beats me. Als je de auto weer van het slot haalt en 30 seconden wacht sluit de BSI alles vanzelf weer af. En dan klapt die “weigerachtige” spiegel wel in is mijn ervaring.

Hebben we het al over de voorruit gehad? Geloof het niet hé? Ik heb zitten tellen aan de hand van de Carglass formuliertjes die ik heb. 7x ben ik daar geweest voor een harsoperatie en 3x is de hele ruit vervangen. En ik heb nog steeds geen kortingspas!

Last but not least heb ik afgelopen weekend een poging ondernomen om de trekhaak onder de auto uit te halen. Die is tenslotte van mij en niet van de leasemaatschappij. Helaas is die trekhaak niet van plan afscheid te nemen van de auto. 2 dagen voorbehandelen met WD40 hebben niet mogen baten. De bouten zitten vast en blijven vast zitten. :x Ik heb er geen zin in de trekhaak destructief te verwijderen, dus hoop ik dan maar dat de volgende eigenaar er veel plezier mee krijgt.

Het eindpunt nadert met rasse schreden. Of moet ik zeggen met rasse kilometers? Het is heerlijk uit te kunnen kijken naar een nieuwe auto die gewoon voorgereden wordt. Maar ik vind het ook heel jammer afscheid te moeten nemen van mijn 307. Als hij van mij was geweest had ik dat nog lang niet gedaan. Deze auto kan nog tijden mee is mijn overtuiging. Ik hoop in ieder geval dat een volgende bestuurder er evenveel plezier mee krijgt als ik.

Stiekem ben ik er ook heel benieuwd naar wie straks in mijn 307 gaat rijden. Er zullen 4 nieuwe banden op moeten, dat is zeker. Maar hij is technisch volgens het boekje onderhouden. Het olieverbruik is minimaal; 0,5 liter per 20.000 km. Altijd netjes warm gereden voordat er serieuze prestaties verlangd werden, 95% van de kilometers zijn op de snelweg gemaakt en schades heb ik nooit gereden. Jammer van het ontbrekende roetfilter, dat wel.

Afbeelding

En de laklaag ter afsluiting: die is als nieuw. Er zitten een paar steenslag plekjes op, maar waskrassen ontbreken volledig. Verder maak ik er maar geen woorden aan vuil. Er is toch niemand die mij gelooft als ik zeg dat mijn 307 al bijna 160.000 km heeft gereden. Ik moet altijd de teller op het dashboard laten zien voordat ze overtuigd zijn (en mij met grote, verbaasde ogen aankijken).

Cees

_________________
Blijft Japans rijden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 - 16:24:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 14 okt 2007 - 20:58:28
Berichten: 777
Woonplaats: Zevenaar
Mooi verhaal Cees. :D :D

Groet, Peter


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 - 16:35:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 dec 2006 - 20:03:27
Berichten: 1986
Woonplaats: bananenrepubliek noord
CvW schreef:Verder maak ik er maar geen woorden aan vuil. Er is toch niemand die mij gelooft als ik zeg dat mijn 307 al bijna 160.000 km heeft gereden. Ik moet altijd de teller op het dashboard laten zien voordat ze overtuigd zijn (en mij met grote, verbaasde ogen aankijken).

Die draaien ze zeker terug naar 40.000km. *rofl* *rofl*

_________________
Ex Peugeot 307 break 90pk 2004.
Waarschuwing het 307 forum kan verslavend zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 - 17:43:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 28 jul 2008 - 03:35:18
Berichten: 153
Hoi Cees,

Smul, Smul alsof ik een populair autoblad lees! Mooi review, en inderdaad ziet de auto er prachtig uit na al die kilometers. Een beetje van Cees en een beetje van M zullen we maar zeggen! :D

Greetzz,

Robertlyca.

_________________
307 SW GRIFFE 1.6 16V - 110pk Noir Obsidien 16" Equinoxe.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 - 17:47:11 
Offline

Geregistreerd: di 23 aug 2005 - 18:10:08
Berichten: 450
CvW schreef:
Dubbele gevoelens; dat levert het op.

Binnenkort is het toch echt zover. Dan moet ik mijn 307 SW inleveren en krijg ik de sleutels van een 308 SW overhandigd. Blij zijn dat je een nieuwe auto krijgt, maar met weemoed afscheid nemen van de 307. Ik heb een aantal keren gevloekt tegen mijn 307, maar heb ook nog nooit zoveel plezier aan een auto beleefd. En dat zijn dubbele gevoellens. Het een tegenovergesteld aan het ander.

Afbeelding

Bij wijze van afscheid van mijn 307 (die nooit echt van mij is geweest) wil ik jullie deelgenoot maken van 160.000 km lief en leed in een Peugeot. Heb je daar geen behoefte aan, zoek dan nu een ander topic op om verder in te lezen. Wel interesse? Lees en huiver of geniet. :wink:

Januari 2005. Zo ontevreden als wat rij ik rond in een Ford Focus Station TDDI. Geen slechte auto hoor, maar een Ford en ik kunnen niet goed door de bocht. Slechte combi gewoon. Na wat gedimdam met wagenparkbeheer krijg ik toestemming een nieuwe leaseauto te bestellen. Altijd leuk, maar ook lastig als je naar de financiën kijkt. Je wilt altijd meer als het budget toelaat he. Uiteindelijk komt de 307 SW 1.6 16V HDIF Premium boven water als beste keus. Mede doordat ik zoveel plezier heb gehad met mijn vorige 307 SW op lpg die ik helaas bij een vorige baas achter heb moeten laten. Waarom een diesel? Simpel, ik mocht alles kiezen als het maar een diesel was. Hierna begon het grote wachten tot 1 mei. Eerder mocht de auto niet geleverd worden door de dealer.

Mei 2005. Eindelijk is het zover. De Ford gaat op de trailer terug naar de leasemaatschappij. 40.000 km heb ik er op de teller bijgezet waardoor het totaal op 180.000 km uitkomt. Een uurtje later komt Peugeot dealer Auto Palace Zwolle voorrijden met mijn nieuwe 307. De eerste kilometers naar huis, aan het eind van die middag, heb ik echt zitten genieten in de Peugeot. Wat een stille diesel, en wat een kracht en luxe. Dit gaat helemaal goed komen. :D

Met 10K op de teller vertrekken we zomer 2005 naar Zweden. Vol beladen en met fietsen op de trekhaak laat de 307 zich van zijn beste kant zien. Zuinig, snel en comfortabel leggen we die zomer de vakantiekilometers af over prachtig glad teer, alles wat daar tussenin zit en gravelpaden.

De eerste 40K kilometers verlopen probleemloos. Afgezien van de standaard onderhoudsbeurten vallen er geen problemen te melden. Tot het moment dat het eerste setje banden versleten is. Vervanging an sich is geen probleem, maar onze nationale bandenboer KF blijkt niet in staat de wielen goed te balanceren. Na 2000 km ben ik het helemaal zat. Uitlijnen en 4x (na)balanceren, ook op de auto, het helpt allemaal niets. “Nee, u moet eerst minimaal 500 kilometer rijden voordat we kunnen nabalanceren” was het antwoord. Ondertussen was ik zo pissed-off dat ik dezelfde avond 500 kilometer op de teller erbij heb gereden en de volgende ochtend dus weer voor de deur stond met de opdracht die onbalans op te lossen. Het mocht niet baten. Uiteindelijk ben ik naar mijn lokale banden en velgenleverancier gegaan die wel in staat bleek het probleem op te lossen. Zijn vraag “Waarom zit er in hemelsnaam 125 gram lood op dit wiel” heb ik alleen nooit kunnen beantwoorden. :?

Zo rond de 60K begon de leerlaag op het stuur fikse slijtage te vertonen. Dat laagje is zo dun, dat als het eenmaal beschadigd is, het steeds verder loslaat. Ook de portiervergrendeling van de bestuurdersportier weigerde regelmatig dienst. Lastig hoor, als de portieren op slot gaan tijdens het rijden, je wel het portier van binnenuit kunt openen, maar het slot geactiveerd blijft. Het portier valt achter je dicht……..en blijft dicht, op slot. Aangezien de auto bij Peugeot dealer Nefkens in Arnhem, naar volle tevredenheid, in onderhoud was zijn deze punten daar gemeld en direct opgelost. Een nieuw stuur is geplaatst en het portierslot is vervangen.

Zomer 2006. We gaan voor het eerst op vakantie met de eigen caravan die recent aangeschaft is. Alle gedoe rondom trekgewichten, treingewichten en trekhaken lagen weer vers opgeslagen in het geheugen. De 307 heeft, net als veel Renaults, last van verschillende maximale trekgewichten. Mijn 307 mag maximaal 1000 kilo trekken, maar heeft een hoog gewicht laadvermogen. Affijn, gewoon een kwestie van goed opletten waar je de spullen in stopt die mee moeten op vakantie. En natuurlijk rekening houden met het maximale treingewicht. Het slepen/sleuren van de caravan doet de diesel met 2 vingers in de neus. Lekker hoor, zo’n hoog koppel. Op de camping aangekomen merkte mijn campingbuurman op dat er problemen met het vliegwiel aan zaten te komen. “Dat hoor ik tenminste” zij hij. Op dat moment was het vliegwiel probleem van de 307 nog niet bij mij bekend. Maar hij had wel gelijk, zoals 6 maanden later zou blijken. :(

In deze periode kwam ik ook Meguiars tegen op het Internet. Een eerste kennismaking volgde, met verstrekkende gevolgen voor mij en de 307 (zoals jullie allang weten). 8) In 2006 ben ik dus gestart met het opbouwen van mijn huidige “auto verzorgingsproducten” voorraad.

2007. Hoe slecht kan een jaar beginnen. Op nieuwjaarsdag merk ik dat de koppeling slipt bij het optrekken/doortrekken in vooral de 2e, 3e en 4e versnelling. Vanaf het moment dat de turbo ondersteuning verleent bij de acceleratie schiet het motortoerental omhoog zonder versnelling van de auto. Een bezoek aan de dealer levert direct de “diagnose vliegwiel/koppeling defect” op. Mij in opperste verbazing achterlatend, want een versleten koppeling bij 82.000 kilometer op de teller? Had ik dat veroorzaakt met mijn rijstijl? Niet dus, zoals al snel bleek bij navraag en Internet onderzoek. Dit was de bekende 307 diesel kwaal. Pas 3 weken later kon ik de auto weer ophalen. Leveringsproblemen van de vliegwielset waren er de oorzaak van dat ik 3 weken lang in een Ford Focus rond moest rijden. Hoe erg kun je als dealer iemand dwars zitten? Door mij een Focus te geven doe je dat in ieder geval! :x

Was ik toen het voorjaar probleemloos door? Echt niet, in maart , 5.000 km later, kreeg ik tijdens het filerijden een flinke lading uitlaatgassen binnen door de ventilatieroosters. Ook bij een lage snelheid kwam de walm naar binnen zetten. Tijd voor een nieuw dealerbezoek dus waar bleek dat een afdichtring van een verstuiver lek was geraakt. De onverbrande dieselolie liep onder de zwarte kappen al over het motorblok heen, zo groot was het lek. Door de hoge interne druk van een dieselblok spoot de dieselolie er al uit voordat het verbrand was. Ook dit heeft de dealer perfect opgelost, ook toen 10.000 km later bleek dat er toch nog wat uitlaatgassen door de nieuwe afsluitring heen lekten. Nog even nadraaien en het probleem is niet meer teruggekomen.

Ondertussen waren bij km stand 92K de voorbanden alweer vervangen. De achterbanden maakten ondertussen een vreselijke herrie dankzij het cuppen van die banden. Die banden heb ik toen omgewisseld. Voor naar achter en achter naar voor. Na een paar duizend snelwegkilometers was het scheef gesleten profiel weer recht. Wat een rust levert dat op. Tijdelijke rust, dat wel. Want de nieuwe achterbanden gaan natuurlijk direct weer aan het cuppen. Uiteindelijk heb ik de achterbanden na 10.000 km onderling gewisseld, dus rechts naar links en links naar rechts. Zolang je geen richtinggebonden profiel hebt kan dat probleemloos. Voor mij bleek dat de ultieme oplossing te zijn. Doordat vanaf dat moment het hoge cupprofiel af gaat slijten krijg je over de hele zijrand van het bandprofiel een lager deel dat niet meer cupt. Zelfs 50.000 kilometer later heb ik nog steeds geen last (meer) van cuppende achterbanden. :wink:

Zomer 2007. Door al het 307 gedoe in het afgelopen voorjaar ben ik op het spoor gekomen van het 307 forum. Na aanmelding heb ik er veel info vanaf gehaald die voor mij handig was. O.a. dat ik een tussenfase 307 heb en dat je rekening moet houden met het Van/Can systeem. In ieder geval weet ik nu dat mijn trekhaak, en dan vooral de kabelboom, eigenlijk niet thuis hoort op deze tussenfase 307. Omdat alles al ruim een jaar probleemloos werkt laat ik het voor wat het is. Ook deze zomer trekken we er met de caravan op uit in Nederland. Problemen? Nee hoor, wel plezier. 1100 kg aan de trekhaak, 4 personen aan boord, 2 fietsen op het dak van de auto en de achterbak vol met bagage. Het gaat niet als een speer, maar doortrekken naar 130 km per uur is gewoon geen probleem. Ik schrok mij rot toen ik die snelheid op de teller zag staan, vooral omdat ik niet verwacht had dat de 307 dit kon halen in deze config. :shock:

Was de zomer dan echt probleemloos? Ehmmm nee, moet ik eerlijk bekennen. Meguiars maakte ondertussen deel uit van het auto onderhoudsleven. Op het 307 forum stak ik dat niet onder stoelen en banken. De bewering dat mijn auto het mooiste en best onderhouden was heb ik moeten bekopen met het organiseren van een forum meeting. Wie “A” zegt………! 13 november was het zover. Duiven de locatie en wat mij betreft zeer geslaagd. 2 dagen na deze meeting, de 307 had toen een km stand van 111.500 km, heb ik de versleten voorbanden laten vervangen.

Voorjaar 2008. In januari gaat de 307 voor zijn 120.000 beurt naar 1-2-3 Autoservice Het Ambacht in Westervoort. De leasemaatschappij heeft namelijk voorgeschreven dat de auto niet meer naar de dealer mag, maar naar 1-2-3 moet voor onderhoud. Die eerste kennismaking is geen succes en levert een aantal fikse discussiepunten op m.b.t. het uitgevoerde onderhoud. Een week later mag de 307 op herkansing en maakt Het Ambacht de auto perfect in orde. Zelfs de bekende “Storing Emissieregeling” weet men op te lossen door de luchtmassameter als schuldige aan te wijzen. En daar had ik pas 2 jaar lang bij tijd en wijle last van. Complimenten voor deze heren die mij weer een heerlijk rustig lopende diesel weten te leveren en verlossen van die irritante storingsmelding. En ze hebben nog een verassing in petto: Er zit geen roetfilter op mijn 307!!!!!! En weer ben ik dus het Internet opgedoken en komt dankzij het forum het antwoord boven tafel: In 2005 zijn er leveringsproblemen geweest met de roetfilters. Er rijdt dus een beperkt aantal 307’s rond die niet voorzien zijn van een roetfilter. Dat gaat nog een issue opleveren in de toekomst, want er is niets ingebouwd in de 307 dat met het roetfilter te maken heeft en een after-market filter is niet verkrijgbaar. Last but not least merk ik na deze onderhoudsbeurt dat de minimale trilling die altijd in de voortrein van mijn 307 heeft gezeten ook verdwenen is. Een blik onder de auto levert het antwoord: Een groot deel van die brakke plastic pluggen waarmee de verschillende onderdelen op de voorkant van de auto aan elkaar vastgezet zijn, zijn vervangen door schroeven en boutjes. De voorkant van de auto zit nu veel “vaster” in elkaar waardoor de trilling niet meer voorkomt. Zoek maar op het forum als je interesse hebt in deze oplossing, want er staat een complete boodschappenlijst van boutjes, moertjes en schroeven die het mogelijk maken deze upgrade te verwerken in de 307.

Afbeelding

Ook de 135K beurt met APK en de 150K beurt zijn in Westervoort uitgevoerd. Naar volle tevredenheid. Dit zijn echte autoliefhebbers met hart voor hun vak. Voor de APK wordt er een stuurstang met teveel speling vervangen en bij de laatste beurt kwam er een nieuwe oliepeilstok in het blok. De oude bleek aan het onderste puntje afgebroken te zijn waardoor er geen olie meer gepeild kon worden. :roll:

Weten jullie het nog: de vraag of het zin had om die luxe benzine of diesel te tanken? Mijn Peugeot dronk al vanaf zijn geboorte ANWB diesel. Ik was er van overtuigd dat het geen enkele zin had meer te betalen aan de oliemaatschappijen voor een mooie naam. Toch ben ik de uitdaging aangegaan bij 128.000 km en begonnen met het tanken van BP Ultimate diesel. Dat doe ik nog steeds. De diesel loopt er aantoonbaar rustiger en zuiniger door, zelfs zoveel zuiniger dat de meerprijs van deze diesel ruim terugverdiend wordt. Van collega automobilisten die ook overgestapt zijn heb ik dezelfde reacties als mijn ervaringen teruggekregen. Vooraf had ik dat absoluut niet verwacht.

Voorjaar en zomer 2008. De 307 gaat met de caravan aan de haak eerst richting Frankrijk en later richting de Belgische ardennen. Ach, het verbruik was hoger, maar zelfs de heuvel bij Luik is fluitend genomen.

September 2008. De kilometerstand zit ondertussen tegen de 160.000 km aan. Alle 4 de banden zijn na respectievelijk 68.000 en 50.000 km aan vervanging toe. Nog 1 mm en de indicatieblokjes raken het wegdek. Vervanging zal niet meer toegestaan worden door de leasmaatschappij. Ach, die laatste kilometers zullen ook nog wel lukken. :lol:

En de algemene dingen van een 307 dan? Hebben die dan geen handleiding? Tuurlijk wel. De lichtsensor moet je in de gaten houden. Als er iets teveel licht is schakelt hij de verlichting niet in terwijl dat wel nodig is. Een laagstaand zonnetje schreeuwt om autoverlichting, maar de sensor vindt het licht genoeg om de lampjes uit te laten.

De regensensor vraagt om een prachtig schone ruit. Elke aanslag of vettigheid die op de sensor zit zorgt voor een ADHD ruitenwisser waar je tureluurs van wordt. Bijhouden dat stukje van het raam dus.

De climate control werkt tijdens snelwegkilometers/snelheden goed. Rij je echter met lage snelheid of sta je in de file dan blaast hij te zachtjes om de auto koel te houden. Handmatig ingrijpen is dan nodig. Het grote glazen dak helpt om de auto warm te houden, want het zonnetje kan onbarmhartig door dat raam naar binnen schijnen. Lang leve het schuifdak dat dicht kan! 8)

En dan dat feature van die inklappende spiegels. Zo af en toe blijft een spiegel eigenwijs uitgeklapt staan. Waarom? Beats me. Als je de auto weer van het slot haalt en 30 seconden wacht sluit de BSI alles vanzelf weer af. En dan klapt die “weigerachtige” spiegel wel in is mijn ervaring.

Hebben we het al over de voorruit gehad? Geloof het niet hé? Ik heb zitten tellen aan de hand van de Carglass formuliertjes die ik heb. 7x ben ik daar geweest voor een harsoperatie en 3x is de hele ruit vervangen. En ik heb nog steeds geen kortingspas!

Last but not least heb ik afgelopen weekend een poging ondernomen om de trekhaak onder de auto uit te halen. Die is tenslotte van mij en niet van de leasemaatschappij. Helaas is die trekhaak niet van plan afscheid te nemen van de auto. 2 dagen voorbehandelen met WD40 hebben niet mogen baten. De bouten zitten vast en blijven vast zitten. :x Ik heb er geen zin in de trekhaak destructief te verwijderen, dus hoop ik dan maar dat de volgende eigenaar er veel plezier mee krijgt.

Het eindpunt nadert met rasse schreden. Of moet ik zeggen met rasse kilometers? Het is heerlijk uit te kunnen kijken naar een nieuwe auto die gewoon voorgereden wordt. Maar ik vind het ook heel jammer afscheid te moeten nemen van mijn 307. Als hij van mij was geweest had ik dat nog lang niet gedaan. Deze auto kan nog tijden mee is mijn overtuiging. Ik hoop in ieder geval dat een volgende bestuurder er evenveel plezier mee krijgt als ik.

Stiekem ben ik er ook heel benieuwd naar wie straks in mijn 307 gaat rijden. Er zullen 4 nieuwe banden op moeten, dat is zeker. Maar hij is technisch volgens het boekje onderhouden. Het olieverbruik is minimaal; 0,5 liter per 20.000 km. Altijd netjes warm gereden voordat er serieuze prestaties verlangd werden, 95% van de kilometers zijn op de snelweg gemaakt en schades heb ik nooit gereden. Jammer van het ontbrekende roetfilter, dat wel.

Afbeelding

En de laklaag ter afsluiting: die is als nieuw. Er zitten een paar steenslag plekjes op, maar waskrassen ontbreken volledig. Verder maak ik er maar geen woorden aan vuil. Er is toch niemand die mij gelooft als ik zeg dat mijn 307 al bijna 160.000 km heeft gereden. Ik moet altijd de teller op het dashboard laten zien voordat ze overtuigd zijn (en mij met grote, verbaasde ogen aankijken).

Cees


Hoi,

Zou je me hier een uittreksel van willen sturen?

Gr. :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 - 19:09:08 
Offline

Geregistreerd: zo 07 aug 2005 - 13:32:27
Berichten: 3570
Super verhaal!!

Ik hoop dat de 308 je alle opzichten net zoveel plezier mag geven als de 307.

Rick


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 - 19:13:38 
Offline

Geregistreerd: ma 14 mei 2007 - 19:17:31
Berichten: 889
Woonplaats: België
dit is dus wel een zéér mooie review!! :shock:

grtz

_________________
ex 307 5-deurs griffe 2.0HDiF 136
nu 407 sedan ST sport 2.0HDiF 136


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 - 20:05:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 21 mei 2007 - 13:25:02
Berichten: 4065
Woonplaats: Bij splitsing Rijn en IJssel
borretjeapekop schreef:


Hoi,

Zou je me hier een uittreksel van willen sturen?

Gr. :wink:


Uitreksel? Ik heb het verhaal in Word format als je dat bedoelt? En dat wil ik je best mailen hoor, geen probleem. Stuur maar een PM met mailadres, dan krijg je het document. :wink:

Voor alle anderen: Leuk te lezen dat jullie er plezier mee hebben. Dat had ik ook toen ik het verhaal aan het maken was. :wink:

Cees

_________________
Blijft Japans rijden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 24 sep 2008 - 10:27:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 13 aug 2005 - 22:11:55
Berichten: 3286
Woonplaats: prov Utrecht
Cees geweldig dit!

Leuk hoor. Maar goed, aangezien jij straks een hagelnieuwe auto krijgt en je je poetswoede toch kwijt zult moeten bied ik je hierbij mijn auto aan, graag verneem ik wanneer ik mij kan melden. :wink:

_________________
307 SW XSI HDi 136 2006 / 205 CTI 1991


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 24 sep 2008 - 13:35:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 28 jul 2008 - 03:35:18
Berichten: 153
Hoi Cees,

Zou het geen mooi idee zijn een topic te openen voor de overstappers van de 307 naar de 308. waarbij ik er voor het gemak van uit ga dat uiteindelijk de meeste 307 rijders op termijn - na een behoorlijke gewenning - 308 rijders worden. Hiermee blijf jij aanwezig op dit forum en zien de andere forumgangers je gebruikers en poets ervaringen.

:) :) :)

Greetzzz,

Robertlyca.

_________________
307 SW GRIFFE 1.6 16V - 110pk Noir Obsidien 16" Equinoxe.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 24 sep 2008 - 13:49:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 dec 2006 - 20:03:27
Berichten: 1986
Woonplaats: bananenrepubliek noord
Gewoon een topic openen +1

_________________
Ex Peugeot 307 break 90pk 2004.
Waarschuwing het 307 forum kan verslavend zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 24 sep 2008 - 14:05:29 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 28 jul 2008 - 03:35:18
Berichten: 153
Hoi Sus,

Helemaal gelijk, is zo gedaan alleen denk ik dat het leuk zou zijn als Cees :?: het topic start!

Greetzzz,

Robertlyca

_________________
307 SW GRIFFE 1.6 16V - 110pk Noir Obsidien 16" Equinoxe.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 24 sep 2008 - 15:28:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 21 mei 2007 - 13:25:02
Berichten: 4065
Woonplaats: Bij splitsing Rijn en IJssel
Don't worry hoor, ik blijf echt nog wel even hangen. :wink:

De techniek van de 308 is op veel punten hetzelfde als de 307. Jullie voorstel voor een apart topic hou ik wel in gedachten. Het is tenslotte nog niet zover, en als ik dat topic nu al open, dan staat het straks op een plek waar het niet meer terug te vinden is. :?

Cees

_________________
Blijft Japans rijden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 24 sep 2008 - 19:29:27 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 jun 2008 - 14:48:05
Berichten: 269
Woonplaats: 040
CvW schreef:
Lees en huiver of geniet. :wink:




Huiver?? Nooit. Ik heb erg genoten van je verhaal. (Snif, snotter) Gelukkig blijf je nog even hangen nadat je je 307 hebt ingeleverd. :wink:

Groeten,

Martijn

_________________
-= 307 SW, 2.0 HDIf 110pk, 2-2004, Pack, Jaune Persepolis, 16" Ariane =-


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 24 sep 2008 - 22:06:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep 2006 - 20:51:53
Berichten: 4386
Woonplaats: Oldenzaal
*kan ook moeilijk afscheid nemen van het forum... :( :(

_________________
...Dear life. When I asked if my day could get worse, it was a rhetorical question, not a challenge... :/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
POWERED_BY
phpBB.nl Vertaling