307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu di 23 jan 2018 - 17:45:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 18 sep 2009 - 12:01:38 

Mijn auto-historie bestaat uit de volgende auto’s:
9 maanden in een Opel Omega 2.0 L uit 1989 (2e hands)
5,5 jaar een VW Polo 1,4 L uit mei 1998 (nieuw)
5 jaar en 4 maanden in een Ford Focus 1,6 L 5drs uit 2003 (nieuw)
En ondertussen rijd ik al weer een half jaar in mijn zwarte 307 SW 2.0 L Premium uit 2007 (2e hands)

Onze keuze voor de 307 SW heeft wel even geduurd. In verband met de komst van ons dochtertje in december 2008 en het feit dat we al een zoon hadden uit 2004, werd het tijd voor een wat grotere auto. Het probleem hierbij: moeders de vrouw is alleen niet zo gecharmeerd van stationwagens. Zelf had ik ook wat andere auto’s in het vizier (oa. Mazda6 stationwagen van het oude type), maar die werden stuk voor stuk afgekeurd. Nou rijden mijn ouders al sinds 2005 in een champagne-kleurige 307 SW (fase 1, Roland Garros) en dat is zo’n beetje de enige auto die wel door de keuring heen komt. Uiteindelijk gingen we dan ook op zoek naar een geschikte 307 SW. Het voordeel dat ik al zo’n beetje een jaar rond aan het kijken was dat nu sinds de kredietcrisis de prijzen toch wel wat lager waren geworden voor de 307’s.

In eerste instantie was het een flink uitzoekwerk wat betreft de verschillende uitvoeringen en de daarbij behorende uitrustingen. Eerst vond ik de Pack-uitvoeringen wel mooi, tot ik op een gegeven moment een Griffe zag staan. Daar zit echt alles op en aan. We zijn toen ook even wezen kijken in Boskoop en hebben wat gepraat. Er werd alleen zo belachelijk weinig voor de Focus geboden dat we maar niet meer terug zijn gegaan. Wel ben ik sindsdien rond wezen kijken voor andere Griffe’s. Ondertussen had ik het 307-forum ook al ontdekt en had ik de digitale folders opgevraagd bij Cees.
Op een gegeven moment stond er dan ook nog een Griffe te koop in Amersfoort. Nog voordat ik daar kon gaan kijken zag ik opeens de voorstelling van EricSW hier op het forum langskomen en aan de foto’s zag ik dat hij deze auto net gekocht had. Daar hoefde ik dus ook niet meer langs…..
Er stond in Helmond ook nog een 1.6 Griffe te koop. Daar hebben we ook even gekeken en een proefrit gemaakt. Toen we bijna hadden besloten om deze te kopen (ik had de aankooppapieren al thuis en hoefde alleen nog maar een handtekening te zetten) kregen we via-via nog een goed aanbod voor een 2.0 Premium in Den Haag. Uiteindelijk zakten ze daar met de prijs zover dat het bij te betalen bedrag gelijk lag aan de Griffe. Het was nu dus kiezen voor de extra luxe van de Griffe of de zwaardere motor van de Premium. Qua uiterlijk was er ook geen verschil: allebei zwart, zelfde velgen, donkere achterramen. Daarbij was de Premium wel uit maart 2007 en de Griffe uit januari 2006; de kilometerstanden waren ongeveer gelijk. Gezien het bouwjaar en de zwaardere motor in combinatie met het gewicht van de auto, hebben we toen besloten om de 2.0 Premium te kopen en daar hebben we tot op heden nog steeds geen spijt van!
De enige optie die ik echt dacht te gaan missen op de Premium waren de parkeersensoren. Na een tijdje sturen met de auto blijkt echter dat de achterkant perfect te overzien is en heb ik die sensoren nog geen seconde gemist. Ik had in het begin veel meer moeite met het inschatten waar de neus ergens stopte.

Afbeelding
De 307 zoals hij bij de dealer te koop stond

In het half jaar heb ik nu een kleine 10.000 km gereden. Met de warme temperaturen in de zomer ben je blij dat je het dak dicht kan doen, maar voor de rest staat-ie altijd open: dit geeft zoveel ruimte en licht binnen in de auto en de kinderen op de achterbank vinden het geweldig.
De problemen met de automatische airco van de fase 2 modellen heb ik gelukkig niet. In mijn vorige auto had ik toch een handbediende versie en nu zet ik hem ook niet op volledig automatisch. Ik stel de gewenste temperatuur in en regel zelf de blaassnelheid. Werkt perfect zo!
De 2 liter motor wil wel, vooral al-ie boven de 3.000 toeren komt. Daaronder moet-ie echt even wakker worden. Tot nu toe rijd ik gemiddeld zo’n 1 op 11. Toch wel acceptabel.
De cruisecontrole is een optie die ik op de Focus ook graag had gehad, maar die was toen niet leverbaar op de 1.6. Nu heb ik hem wel eindelijk en vooral als je wat langere stukken gaat rijden is het een uitkomst. Rijd je toch weer net wat ontspannender.
Dankzij dit forum ben ik ook in het detailen gedoken. Ik heb deze auto in het afgelopen halfjaar al meer gewassen dan de Focus in 5,5 jaar! Met een inmiddels aardige collectie Poorboy’s spullen probeer ik dan ook mijn zwarte Peug zo mooi mogelijk te houden. Helaas lukt dat niet altijd even makkelijk met 2 koters… Er zitten aardig wat swirls in de lak, maar aan echt polijsten ben ik nog niet toegekomen. Met wat Blackhole (glaze) en Natty’s wax vallen ze gelukkig niet echt op!

Afbeelding
De 307 na een goede poetsbeurt

Afbeelding
De 307 na een goede poetsbeurt

Afbeelding
Een deel van de collectie poetsspulletjes

Problemen tot nu toe:
In het afgelopen halfjaar ben ik naar de dealer teruggeweest voor het vervangen van de schutbord-bekleding aan de motorzijde (helemaal beschimmeld) en een probleem met het stotteren van de motor. Dit laatste probleem lijken ze nu goed gemaakt te hebben door het vervangen van de bobine en de bougies.

Pluspunten:
De enorme ruimte in de kofferbak
Het enorme glazen dak
Het comfort
Luxe ten opzichte van mijn Ford
Zwart is een mooie poets-kleur! 8)

Minpunten:
Geluid uit de speakers
Lichtsensor voor de lampen schakelt af en toe wel erg laat in
Regensensor zorgt soms voor idioot vegende wissers op een droog raam
Zwarte auto wordt wel snel vies (of was dat nou een pluspunt??) 8)

Helaas heeft een of andere idioot 2 weken geleden het nodig gevonden zijn deur door mijn achterportier heen te rammen, met als resultaat een flinke deuk waarbij zelfs de lak er in het midden helemaal af is. :evil: En uiteraard geen briefje o.i.d. achterlaten! Het bruto-schadebedrag is zo’n 700 a 800 euro. Dit komt omdat de plek helemaal aan de voorkant van het achterportier zit en het daardoor nodig is dat ook het voorportier wordt overgespoten ivm kleurverschil. Restylen zit er dan ook niet in….. Ben nog even aan het kijken wat ik ga doen.

Afbeelding
Het cadeautje van een onbekende.....

Al met al ben ik uitermate tevreden met de Peugeot en ik hoop dat dat zo blijft!

- P@ul.

Afbeelding

There are no stupid questions,
just stupid people...

Laatst bijgewerkt door Focus op ma 21 sep 2009 - 08:30:37, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 sep 2009 - 22:19:41 

Mooie en herkenbare review van de 307 P@ul. :wink:
Op de foto's ziet hij er prachtig zwart uit. Wat dat betreft heb je absoluut eer van je werk.

Cees

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 20 sep 2009 - 09:02:00 

Leuke review en veel herkenbare punten :D :D

NU - Honda Ciivic Hybrid Elegance

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 okt 2009 - 14:59:57 

Nadat ik van de week een meevallertje had in de vorm van een gratis extra sleutel, is de Peug gisteren naar het schadeherstelbedrijf gebracht om de deuk eruit te halen die een onverlaat erin had gemaakt (zie laatste foto hierboven). :evil:

Helaas zit de deuk helemaal aan de rand van een deur waardoor deze niet uitgedeukt zal worden, maar geplamuurd wordt en waarbij de complete achterdeur + voordeur overgespoten moeten worden.... Hopelijk zie ik straks geen kleurverschil! Ik ben niet echt een voorstander van overspuiten, maar het kon helaas niet anders. :roll:

Gelukkig voor mij voor het wel voor een vriendenprijsje gedaan, waardoor de pijn iets is verzacht.... :wink:

- P@ul

Afbeelding

just stupid people...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009 - 11:12:03 

Uiteindelijk vorige week donderdag de auto weer kunnen ophalen na reparatie van de deuk. Gelukkig is er niets meer van te zien en kleurverschil o.i.d. heb ik ook niet kunnen ontdekken.... :D

Vrijdag met de nieuwe sleutel ook maar eens langs de dealer gereden waar ik de auto gekocht had. Nadat ik had uitgelegd dat ik de sleutel had gekregen, omdat-ie eerst zoek was hebben ze hem zonder kosten ingeleerd. Top service!! Nu heb ik drie werkende sleutels! :D

- P@ul.

Afbeelding

just stupid people...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]