307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu wo 17 okt 2018 - 11:59:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 26 maart 2018 - 18:33:37 

Beste mede 307 liefhebbers,

Mijn 307'tje is toe aan een nieuw riempje. Volgens de specificaties wordt geadviseerd bij 10 jaar of 120dkm de riem te vervangen, aangezien de 10 jaar termijn per januari 2018 verstreken is en de 120dkm op 6dkm na ook in de buurt aan het komen is heb ik het gevoel dat ik in een tikkende tijdbom rij, en dat is niet fijn.

Nu wil ik deze klus zelf gaan doen, aangezien het niet bijster moeilijk is van wat ik heb gezien in Peugeotdocbackup en op diverse youtube video's.
Echter zou ik uiteraard wel graag van jullie uitgebreide expertise gebruik willen maken om mijn lieve 307'tje weer een nieuw riempje te kunnen geven en wat verse rolletjes.

Aangezien de V riem er toch ook af moet ben ik voornemens deze ook maar meteen te vervangen voor die 7,- euro wat zo'n riem kost. Echter vraag ik mij af of het aan te raden is de riem spanner / spanrol ook gelijk mee te nemen? (motor model TU5JP4, in mijn geval 1 spanner)

Bij de distributie riem neem ik ook gelijk de waterpomp mee en de twee spanrollen. Nu heb ik hier ook wat vraagtekens bij alle "vereisten" die worden gesteld om die riem te vervangen. Een setje "lock" pinnen voor de timing kost geen drol bij HBM in moordrecht dus die neem ik zowieso mee, maar ben ik er dan als ik de timing blokkeer? Ik zag dat ook de markering op de riem en op de tandwielen overeen moeten komen, zijn er verder nog schokkende zaken waar ik absoluut rekening mee moet houden / moet vervangen? Is een moment sleutel bijvoorbeeld nu echt nodig? Of volstaat dit ook gewoon op gevoel, daar ik geen pakkingen etc. vervang en dus niet kapot kan trekken?

Daarnaast heb ik circa 15dkm geleden de volledige koelvloeistof vervangen. Aangezien de waterpomp er ook uit gaat zal de vloeistof volledig afgetapt moeten worden en weer bijgevuld. Moet ik hier weer nieuwe vloeistof in doen of is de oude vloeistof nog prima? Ik heb van de zelfde vloeistof nog een kan van 5 liter staan, maar die gebruik ik uiteraard liever bij 30dkm verderop dan nu al.

Verder heb ik beschikking over een garage (normale opslag garage met stroom en licht, geen echte werkplaats met brug etc.) een set oprij bokken, werkplaats krik (max 33 cm) en de benodigde doppen/sleutel/gereedschap set. Ga ik hiermee uit de voeten komen of is het echt niet aan te raden wat ik allemaal wil gaan doen?

Ik dank jullie bij voorbaat al enorm voor jullie welwillendheid deze liefhebber een duwtje in de juiste richting te geven!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 27 maart 2018 - 10:03:41 

Goedemorgen,

Multiriem altijd een nieuwe monteren, spanning is er af geweest. Je kunt de oude monteren maar kans is dat deze niet meer genoeg gespannen kan worden.
Spanners vervang ik van de multi eigenlijk nooit, tenzei na demontage dat deze lawaai maakt. (dan rijd ik naar de brezan en haal er 1 op )

Bij een betere grossier ( brezan, cartal etc ) kun je vaak een set huren die specifiek voor je auto is. kost vaak een 15 euro ( + een borg)
Dan weet je zeker dat het juist is. Tevens moet je uiteraard even controleren als alles goed op tijd staat.
Momentsleutel kan handig zijn wanneer je alles volgens specificaties wil vast zetten. Soms is op gevoel vast, al te vast. pas hier dus mee op.

Nooit je oude koelvloeistof hergebruiken, hier kan troep etc inzitten en kan evt weer wat leidingen laten verstoppen, niet doen dus.

Met een paar bokjes, een krik, goed gereedschap en goede verlichting moet het goedkomen.

Succes.

En tot slot, waar 100 mensen sleutelen hebben er 99 een andere meningen opvatting.
Met andere woorden doe met de info wat je wilt *rofl*

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 27 maart 2018 - 18:53:45 

Even 1 vraag, waarom om de 45000 km je koelvloeistof verversen, als je de voorgeschreven vloeistof gebruikt hoef je die niet zo snel te verversen, dat is namelijk long life vloeistof.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 28 maart 2018 - 20:13:09 

Bedankt voor jullie antwoorden! Hier kan ik wat mee!

Dan zal ik iig de vloeistof ook vervangen (zonde maar helaas). 35dkm was een aanname wat ik destijds gelezen heb, ik heb er Eurol Coulant BS6580 in zitten.

Nu heb ik vermoedelijk wel een ander probleem. Ik heb met mijn stomme kop een bestelling geplaatst bij Auto-onderdelen24.nl (onderdeel van het welbekende Auto-doc uit Duitsland)
Ik lees er heeeeel veel slechte reviews over en ben erg bang dat het niet geleverd wordt of slecht.

Dus het is nu even billen knijpen of ik het op korte termijn (lees uiterlijk vrijdag) geleverd krijg en of het ook het juiste is, en zo niet of ik dan mijn geld uberhaupt nog terug krijg...

Goed balen dit!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 29 maart 2018 - 04:13:16 

Autodoc valt best mee hoor, meerdere keren daar besteld en steeds prima geleverd, alleen vrijdag zal wel niet lukken, duurt meestal 4 tot 5 dagen.

En ja mocht het fout zijn omdat je de verkeerde spullen krijgt, gebeurd ook om de hoek, heb je het alleen sneller geruild.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 29 maart 2018 - 12:29:35 

ik heb ook wel eens wat bij autodoc besteld, alleen ik bestel daar nooit weer.
Laatst nog een x proef op de som genomen en remblokken besteld van Brembo... kreeg een vaag merk als stärk geleverd.
Na veel stampij wouden ze die andere versturen. moest uiteraard zelf weer naar postkantoor rijden om het pakket te retourneren.

succes

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 05 apr 2018 - 11:24:28 

na meerdere reviews gelezen te hebben en het laatste bericht van Gehannes, heb ik besloten het pakket (wat overigens nóg steeds niet binnen is) te gaan weigeren aan de deur. Anders kan ik dalijk nog eens bijna 20,- euro verzendkosten betalen als ik Chinese troep binnen krijg.
Ik ga bij Auto-Doc of iets wat daar ook maar een % mee te maken heeft, noooooit meer wat bestellen.

Ik heb het nu bij de lokale grossier gehaald (AGO in Vlaardingen) en daar een top service gehad. Ik kon er zelfs nog een origineel Gates timing setje lenen ook voor noppes.

Gisteren heb ik de riem, spanrollen, waterpomp en V-riem vervangen. Was prima te doen. Al met al wel wat tijd kwijt geweest met zoeken naar het gaatje voor de vliegwiel blokkade (enorm vreemde plek) maar uiteindelijk gevonden.

Al met al zo'n 6 uurtjes mee bezig geweest in zijn totaliteit, met winterbanden wissel erbij.

De 307 rijd weer perfect (rit naar huis van 160km aan een stuk mee gereden) en is nog stiller ook. Blijkbaar was toch 1 van de rollen aan zijn einde aan het raken. Hij loopt stationair nu heel mooi stabiel en stil.

Bedankt voor jullie hulp!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 05 apr 2018 - 12:29:57 

kijk aan, netjes van ze.
Vaak willen ze wel mee werken, jij gunt hun handel en geven ze ook iets voor terug.
vaak alleen even een borg betalen voor het kitje.

Fijn dat alles nu weer goed is 8)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]